English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Konkursbo

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
NÃ¥erdetnok
Veteran

PostPosted: 22.10.2007 11:17    Post subject: Konkursbo Reply with quote

Jeg har registrert meg her for å poste dette, siden adreesa diskusjonsforum bare tillater 2000 karakterer.

Det vi så i går var vel den forrige klubbadministrasjonens endelige konkursbo. Jeg så et lag uten struktur i spillet, med en rekke spillere som egentlig ønsket å holde på med noe helt annet, feks å leke pensjonist eller spille for andre klubber, og noen spillere (feks afrikanerne) som manglet det meste av begreper om hvordan RBK er ment å spille. Nå er man satt 20 år tilbake i tid (med unntak for at man eier egne, og gode, anlegg) og må starte fra år 0. Nettopp det som mange av oss har ivret for at man måtte unngå.

Jeg har hele tiden ment at vi måtte forvente et par svake år mens man spilte inn en ny grunnstamme i laget og at det var OK; bare man hadde en plan. Det vi så i går var en klubb uten plan, og på vei mot enda større nedturer hvis ingen med en plan snart dukker opp, en plan som inkluderer en massiv opprydding og vilje til å bruke MASSE penger på å komme på bena igjen. Dette blir dyrt, og mye dyrere enn det hadde behøvd å bli. Hvilke klassespillere vil gå til RBK for annet enn pengene slik klubben nå fremstår? At det mangler en plan har for så vidt vært tydelig en god stund og mange mennesker har måttet lide for det, sist i rekka er den sympatiske Tørum som nok har stoff i seg til å bli en bra trener bare ikke RBK har ødelagt ham.

Liten trøst at hylet på Bratseths fiasko (hvorfor får han forresten fortsette i klubben, kan han bidra med annet enn å skape enda mere usikkerhet om hvem som egentlig bestemmer hva?) begynner å runge, nå er det for sent. At han heller ikke har maktet å håndtere kontrakter såpass profesjonelt som det burde vært gjort kan man kanskje forvente når virkeligheten i noen år har vært at alle ønsket å spille for RBK - og når grunnstammen i laget besto av en rekke spillere som ønsket å fortsette i klubben (og hvem gjør ikke det når karrieren er på hell?). Nok ett eksempel på at klubbens selvbilde har vært mer opphengt i tidligere suksesser enn i fremtiden.

Samtidig er det bittert å se de klassespillerne som nå blomstrer andre steder (samtidig som det ser ut som RBK får problemer med å stille fullt lag neste år); de sviktet i RBK fordi det manglet en klar plan for hva de ville med disse spillerne; man sviktet godfotteoriens sentrale punkter (om å få gjøre det du er god på, og om å få rendyrke en rolle); og de ble hele tiden kasteballer for spillere på hell som av en eller annen grunn måtte ivaretas. Nok en grunn til at RBK ikke lenger er et naturlig førstevalg - for hver spiller som har feilet i RBK og måttet til andre klubber for å utvikle seg har klubben blitt mindre og mindre attraktiv. På sett og hvis skulle jeg ønske Hareide hadde sparket halve laget i 2003 og ikke bare Skammels; på sett og vis tror jeg klubben hadde vært bedre stilt i 2007 da. Det hadde kostet oss seriemesterskapet i 2003 - men vi hadde i år i hvert hatt et lag hvor majoriteten av spillerne hadde en fremtid og ikke i hovedsak en fortid, og som var på vei fremover.

For 2 -3 år siden etterlyste jeg feks i diskusjoner de unge midtstoppertalentene som gjennom planmessig utvikling skulle få spilletid og ferdighets- og rolleutvikling for gradvis å overta oppgavene til bærebjelker som Basma, Hofttun og andre. I stedet kjøpte man inn noen halvgode leiesoldater som hverken har innfridd eller føler særlig lojalitet for klubben. Allerede da var det ganske tydlig at løpet var kjørt for feks Basma, liker ham veldig godt men den situsjonen klubben har kommet i med at man blir nødt til å forlenge kontrakten for å kunne stille fullt lag er både tragisk og unødvendig.

Alt har vært mer enn tydelig for den som har maktet å se ting litt utenfra og reflektere litt over det som skjer. At ingen har maktet det i RBK tror jeg ikke på, det jeg tror er at maktkampene og historien på Brakka har gjort det umulig. Det var kanskje ikke tilfeldig at Hareide valgte å gå i sin tid (har noen evaluert hvorfor han ikke ville bli i det som da var Nordens mest attraktive klubbtrenerjobb?), og at Høgmo brant seg ut i forsøket på å få til en forandring. Likevel klarte Høgmå å få til mer på ett år enn resten av klubbledelsen hadde klart på 5, kanskje ikke rart at han åpenbart ble en trussel og måtte presses ut. Har noen i det hele tatt evaluert og analysert disse to sine erfaringer - eller ville dette bli for ubehagelig og sette søkelys på ting man ser seg bedre tjent med å holde skjult?

Hva kan gjøres nå da? Ja, den som visste det. Det er for sent å gjøre dette på en god måte, dvs gjennom en kontinuerlig utviklingsprosess som koster klubben ett par svake år mens man spiller inn en ny stamme. De svake årene har man allerede hatt - seriegullet i 2006 fremstår allerede som en tilfeldighet og en siste krampetrekning - og man må være forberedt på flere. Denne skuta lar seg med stor sannsynlighet ikke snu særlig fort. Og det vil koste masse penger, penger man i stor grad har sølt bort på sine feilsatsinger.

Åpenbart må det ryddes brutalt på brakka. Gammel tankegods må vekk, 1990-årene er over og de som ikke klare å forholde seg til det bør finne seg noe annet å gjøre. Dernest må det etableres klare kommandolinjer, en vesentlig del av suksessen under NAE skyldtes en samlet visjon (NAE sin) og vilje til å gjennomføre den på en klar og tydelig måte. Konfliktene dette skapte ble håndtert, sikkert ikke alltid like bra, men de ble håndtert. Hele bøtteballetten av folk som har sine egne agendaer, som mimrer om hvor mye bedre alt var under Eggen, og som har masse oppfatninger om hva man burde og skulle ha gjort, må trå partilinja. Men først må man ha en partilinje. Om Eggen jr er mannen til å utvikle en slik visjon aner jeg ikke, har mine tvil, men uten rydding på Brakka tror jeg uansett han vil få et tungt løp. Og han er vårt eneste håp nå så la han få sjansen. Men da må han også få makta.

Denne visjonen må også ta hensyn til det spillermateriell man, har eller kan få tak i, de neste par år. Hva det innebærer å gjøre vedtak om 4-3-3 uten hensyn til hva slags spillermateriell man har eller evner å skaffe seg, er gårsdagens lag et levende bevis på.

Deretter må man se på om man har en trener til å realisere denne visjonen. Jeg har vært positiv til Tørum lenge - og i hvert fall mener jeg det er ødeleggende for klubben å skifte trener hvert år - men har nok kommet i tvil etter hvert. Og kanskje henger det for mye fortid ved Tørum allerede til at det vil være lurt å beholde ham. Smaken av fiasko er vanskelig å vaske av seg, uansett hvor ufortjent det er.

Men uten en klar visjon om hvor man vil, nødvendig opprydding i administrasjonen og et klart trenervalg som passer med denne visjonen og som fremstår som et klart bedre alternativ enn Tørum synes jeg ikke et trenerskifte er det som haster mest . Sannsynligheten for at vi da havner i en ny trenerkrise neste år er alt for stor.

Da gjenstår bare spillerstallen. Det lille positive jeg så i gårsdagens kamp var at det er enkelte unggutter med hjertet i klubben som står frem. Disse må få betingelser som gjør at de fortsetter i klubben, og så må det jobbes som bare det for å fremskaffe flere slike. Ideelt sett må klubben ha veldefinerte roller i sitt fremtidige spilleopplegg og 3-4 talenter blinket ut for hver av de viktige rollene og så må det lages en utviklingsplan for disse som innebærer at de får spilletid i disse rollene og som kan medføre at klubben i løpet av 2-3 års tid sitter igjen med lokalt forankrete klassespillere i hvert fall i halvparten av nøkkelrollene. Dette er framtidas kontinuitetsbærere. Dersom man bruker like mye penger på dette som på ett par halsløse feilkjøp tror jeg man har muligheter for å få dette til.

Slik klubben har stil seg er det ingen vei utenom å bli best på talentutvikling igjen.

I samme slengen: spillere som ikke underordner seg visjonen og klubben har ingen fremtid i RBK. Det burde være unødvendig å si, men jamen tror jeg det er nødvendig slik klubben har opptrådt siden Hareide gikk av. Motytelsen skal være at de får klart definerte arbeidsoppgaver og trygge roller de skal fylle, og at de hvis de levererer, fortsatt skal være blant de best lønnede fortballspillerne i Norge.

Suppler med noen mer etablerte spillere som har potensiale og sats på å utvikle disse (før de er etablerte på toppnivå og for dyre for klubben), slik NAE gjorde med sine spillere på slutten av 80-tallet. Bruk i tillegg romslig med penger på ett par etablerte toppspillere i nøkkelroller, men hent de fra Europa eller europisk fortballkultur. Finn ut om man tror på at afrikanerne noensinne vil kunne tilpasse seg den fotballen man ønsker å spille, og legg en plan for hvordan man skal få mest mulig penger for de hvis de ikke passer inn. Jeg ser ingen grunn til at ikke ett par afrikanere skal kunne klare å innfri i RBK slik de har klart det andre steder, men finn ut av det NÅ!!!

Gjør noe med lønnsystemet slik at spillere som ikke innfrir eller presterer ikke ligger på lønnstoppen i Norge. Og betal de som utvikler seg og tar steget videre godt.

Og glem neste år. Ambisjonen må være å holde plassen. Det det nå dreier seg om er seriemesterskapet i 2010 (tror det blir litt tidlig, 2011 er ett mer realistisk mål).
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende

PostPosted: 22.10.2007 12:40    Post subject: Reply with quote

Veldig bra innlegg! Jeg tror nok vi kan reise oss før 2011, men ellers er jeg enig i det meste du skriver.
Back to top
NÃ¥erdetnok
Veteran

PostPosted: 22.10.2007 12:54    Post subject: Reply with quote

Det trodde de i 1974 også....

Noen av konkurrentene har bedre spillerstall, minst like godt trenerapparat, stort sett like god administrasjon (OK; de fleste er færre enn RBK men det kan være en styrke når adminsitrasjonen i RBK ikke ser ut til å kunne bli enige om veien videre og ser ut til å bruke ressursene sine til å krangle), de har mere kontinuitet enn RBK på 2000-tallet, de har nesten like gode anlegg og stort sett like mye penger, så jeg er redd for at med mindre det blir jobbet knallhardt og de rette beslutningene blir tatt så er veien til toppen tøff.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 22.10.2007 15:00    Post subject: Reply with quote

Dette innlegget, og flere lignende jeg har sett den siste tiden, beriker forumet på en god måte. Men jeg føler likevel at en del av disse innleggene hadde kommet ennå mer til sin rett som "Min mening"-innleggt på førstesiden, det gir den automatisk en større grad av seriøsitet. som disse inleggene helt klart fortjener. Og man må faktisk ikke være registrert medlem for å sende inn slike. Jeg var ikke registrert her da jeg sendte inn mitt "Min mening"-innlegg.
2mas
Sjef

PostPosted: 22.10.2007 15:01    Post subject: Reply with quote

Skal ta en liten gjennomgang i kveld, og se hvilke av innleggene det siste døgnet som bør fremheves på forsida. Dette er absolutt en god kandidat.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
senador
Legende

PostPosted: 22.10.2007 15:32    Post subject: Reply with quote

Det som er det store tankekorset er jo at RBK bruker mest penger på det sportslige apparatet. Likevel er det ikke bedre enn dette!!

Rune Bratseth, hvorfor blir han opphauset som et verdensgeni på Brakka? Klarer man ikke å vurdere folk på resultat i klubben? Det virker ikke sån. Det blir liksom for mye kompismentalitet.
Back to top
Nero
Proff

PostPosted: 23.10.2007 03:14    Post subject: Reply with quote

Jeg må si at kvaliteten på analysene om hvorfor klubben har havnet i sumpen, og hva som må endres for å komme opp av den, har gått betraktelig opp i det siste. Jeg har lest mange gode innlegg de siste dagene, det ovenfor medberegnet. Mange forumbrukere viser meget god innsikt. Tommel'n opp!

Skal vi håpe på at ledelsen i klubben også greier å opparbeide seg nok innsikt, eller er dumskap og gammelt tankegods så inngrodd at vi må vente til helvete fryser over før så skjer? (Kunne sagt til Nordpolen smelter, men ting kan tyde på at det skjer før det andre...)
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb