English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Ole Martin Ã…rst

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Brady
Veteran

PostPosted: 10.04.2006 11:37    Post subject: Ole Martin Ã…rst Reply with quote

Betydningen av fair play har tydeligvis ikke nådd frem til nord for Polarsirkelen.

Først smeller Årst ballen i mål, mens alle Molde-spillerne har stoppet opp og signaliserer skade på spiller, publikum har startet å bue og keeper har gått bort til spilleren som lå nede.

Deretter slår han til Stian Ohr da Ohr sier ifra hva han syns om situasjonen, for så å overspille på den lille dytten fra Berg Hestad.

Årst bør få minst to kampers karantene for slaget mot Ohr, og bør ta seg kurs i normal folkeskikk.

Forøvrig bør også keeperen til Tromsø samt Mavric hos Molde få lignende karantene som Årst.
Back to top
View user's profile Send private message
Daniel-
Senior

PostPosted: 10.04.2006 11:52    Post subject: Reply with quote

Det er jo ikke akkurat en genistrek å gå bort til skadede spillere når kampen fortsatt er i gang.. Særlig ikke når du er keeper.

Skal man som spiss kikke seg rundt først for å se etter om noen har snubla og ligger nede før man skyter på mål? Skjønner ikke helt hva molde-gutta klikka for, når de ledet 3-0..
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 10.04.2006 11:54    Post subject: Reply with quote

Spilleren lå foran keeperen på femmeteren...
Back to top
Daniel-
Senior

PostPosted: 10.04.2006 11:57    Post subject: Reply with quote

Spillet er fortsatt i gang.. Like dumt som å stoppe opp fordi man mener det er offside, men oisann, dommern blåste ikke.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 10.04.2006 12:00    Post subject: Reply with quote

Alle Molde-spillerne stoppet opp og slakket av presset da ballen var på Tromsø sin banehalvdel.
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 10.04.2006 13:11    Post subject: Reply with quote

Vanskelig situasjon det der. Minner jo litt om Lyon-RBK. Samtidig som en kan påpeke usportslighet ved å score, kan en påpeke udugelighet hos Molde som ikke får klarert ballen. Når det gjelder Årst virker det som et litt overoptimistisk skudd til at han ikke hadde sett at keeper var opptatt med noe annet, men jeg tror kanskje ikke han overspiller på dytten. Men en dytt er vel heller ikke rødt kort, hvertfall når en ser hva annet som foregår.
SÃ¥ hvertfall 3-4 spillere som fortjente kortet mer enn Berg Hestad.

Men det er hvertfall dommeren som kommer svakest ut av situasjonen. Komisk annulering etter brasse er en ting og det å overse spilleren som ligger nede en annen. Men å ikke gripe inn og stoppe det som skjer når det koker hos alle og enhver, det er svakt.
Back to top
GoldFish
Veteran

PostPosted: 10.04.2006 13:57    Post subject: Reply with quote

Liten video av hendelsen

Ble overrasket over Årst, har alltid sett på han som veldig fair-play spiller.

Hvem er nr 14 på TIL? Aldri sett
Back to top
HoldBrillan
Veteran

PostPosted: 10.04.2006 14:07    Post subject: Reply with quote

Uansett, lekkert mål av Årst!
Veteran

PostPosted: 10.04.2006 15:38    Post subject: Reply with quote

TV2 hadde en god gjennomgang av denne situasjonen, tror det ligger på fxt.no det også.

Den dommeren, var ikke han oppi noe trøbbel med Brann også ifjor? Å dømme farefullt spill ved brassespark er som å be om kjedelig fotball. Makan.

Årst med fler (Mavric) bør få noen kamper utestengelse. Hvordan er reglene på det? Hvilke reaksjoner kan gjøres i ettertid?
larenim
Veteran

PostPosted: 10.04.2006 15:43    Post subject: Reply with quote

Ingenting kan gjøres. Dommerens avgjørelser kan ikke overprøves...

Forøvrig er bradys reaksjon uhyggelig bastant i en så vrien situasjon.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 10.04.2006 15:54    Post subject: Reply with quote

Joda, dommerens reaksjoner kan overprøves hvis han ikke reagerte (dvs ikke så situasjonen). Hadde han f.eks. delt ut gult kort til Årst og Mavric kunne ikke NFF gjort noe, men nå har de alle muligheter til det.
Back to top
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 10.04.2006 15:57    Post subject: Reply with quote

Etter hva jeg har fått med meg så har dommeren uttalt at det muligens er situasjoner han ikke har fått med seg. En kan derfor få videodømming av alle situasjoner utenom Hestads dytt.

Etter kampreglementet så betyr det 2-3 kampers utestengelse for en rekke spillere. Inkludert Årst om Brady`s uttalelse medfører riktighet.

MEN...jeg tror NFF feiger ut, og ikke tør selv om en ypperlig mulighet for å etablere presedens foreligger. Resultatet blir at videodømming blir redusert til ett virkemiddel kun ved svært grove og voldelige situasjoner. ( til NFF og dommernes fordel )

Quote:

UTELUKKELSE 1 KAMP

Gis normalt ved utvisning dersom forseelsen ikke faller inn under punktene 3, 4 eller 5 nedenfor. En kamps utelukkelse gis normalt for bl.a.:
- munnbruk mot dommer.
- grov munnbruk mot med-/motspiller, publikum eller andre.
- gjentatte overtredelser av spillereglene (nyttes overfor spiller som tidligere i kampen har pådratt seg gult kort og som senere gjør en forseelse som betinger advarsel).
- å felle, holde eller på annen måte stoppe en motspiller i scoringsposisjon - eller på vei til en slik - uten selv å ha mulighet til å nå ballen.
- ved forsettlig hands av spiller på forsvarende lag for å hindre scoring eller klar mulighet til å score.
- forsøk på å sparke eller slå i kamp om ballen.
- å felle en motspiller bakfra.

UTELUKKELSE 2 KAMPER
Gis normalt ved grovere forseelser, som bl.a.:
- å sparke eller slå i kamp om ballen.
- for forsøk på å sparke eller slå hvis spillet er avbrutt eller foregår på annet
- sted på banen.
- for grov munnbruk mot dommer (skjellsord, sjikane, obskjøne bevegelser, vise fingeren e.l.)
- for voldsom opptreden mot med- eller motspiller.

UTELUKKELSE 3 KAMPER
Gis ved grove forseelser som bl.a.
- å sparke eller slå hvis spillet er avbrutt eller foregår et annet sted på banen.
Back to top
larenim
Veteran

PostPosted: 10.04.2006 16:49    Post subject: Reply with quote

LitjEggen wrote:
MEN...jeg tror NFF feiger ut, og ikke tør selv om en ypperlig mulighet for å etablere presedens foreligger. Resultatet blir at videodømming blir redusert til ett virkemiddel kun ved svært grove og voldelige situasjoner. ( til NFF og dommernes fordel )

Det blir ikke idømt noe annet enn det som allerede er, nettopp FORDI det ville skapt presedens. Det er ikke snakk om at videodømming blir redusert til noe som helst, det er allerede bare i bruk ved svært grove og voldelige situasjoner.

Dommeren er godt oppe i situasjonen og ser, elelr burde sett hva som foregikk. Hans avgjørelser blir ikke overprøvd.
Back to top
HeiaVincent
Veteran

PostPosted: 10.04.2006 17:02    Post subject: Reply with quote

For at NFF skal kunne gi strengere straff, så må dommeren i tillegg nevne det i kamprapporten, syns jeg å huske.
georgios
Veteran

PostPosted: 10.04.2006 17:25    Post subject: Reply with quote

HeiaVincent wrote:
For at NFF skal kunne gi strengere straff, så må dommeren i tillegg nevne det i kamprapporten, syns jeg å huske.

ja tror det jeg også, men ble litt usikker da jeg begyndte å tenke på den hulsker werner insidenten, han fikk vel karantene, kan jo selvsagt hende at dommern hadde notert at et eller annet kunne ha skjedd der, men ble usikker.

siden dette er en Årst tråd må jeg jo nesten si noe om han også, jeg mener det var veldig usportselig av han å score der. hvis han skylder på at han ikke så moldespilleren så blir det for sumt, alle på molde hyla å skreik og stoppa nesten opp, en så rutinert spiller burde lukte lunta. spennende å se hva NFF finner ut i morra, Mavric var vel den verste, etter det jeg har sett i alle fall.
Back to top
HeiaVincent
Veteran

PostPosted: 10.04.2006 23:16    Post subject: Reply with quote

Molde-spillerne stoppet først opp da de mistet ballen... Til da var de jo i angrep... Tommel'n ned
Brady
Veteran

PostPosted: 11.04.2006 06:08    Post subject: Reply with quote

Men Molde-spillerne som ikke stansa hadde jo ryggen til situasjonen.
Back to top
blubbin
Rutinert

PostPosted: 11.04.2006 16:22    Post subject: Reply with quote

Årst hadde også ryggen til situasjonen. En spiss har som regel ryggen mot mål når ballen er bak ham.
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 12.04.2006 09:05    Post subject: Reply with quote

- Tromsø minner om OJ Simpson

Hehe, Frode Olsen kliner til.

Etter å ha sett episoden som ledet til bråket flere ganger, vil jeg nesten frikjenne Årst. Det er Molde som fortsetter å spille og stopper ikke opp og begynner å skrike før de har mistet ballen. Jeg kan være tilbøyelig til å tro at Årst faktsk ikke så at Gjerde lå nede innenfor 16-meteren da han mottar ballen, vender opp og kliner ballen mot mål. Dessuten hadde da Gjerde bare fått en ball på seg? Herregud da.

Når det gjelder selve slagsmålet var det jo helt klart mange flere som burde vært utvist. Her frikjenner jeg ikke Årst.

Molde hadde jeg ikke trodd noe bedre om, men det overrasker meg at Tromsø kaster seg inn i slåssingen med liv og lyst.
Shefki
Junior

PostPosted: 12.04.2006 10:07    Post subject: Reply with quote

Blir bestandig diskusjon rundt dette når laget som har fått skade ikke klarer å få pælmet ballen over sidelinjen.
Samme var det i Lyon vi hadde muligheten til å slå den ut, men vi somlet og fikk en i mot oss.
Når Molde ikke viser mer interesse til å få ut ballen, så får de som fortjent.
Det er som oftest slik at når lag er i kontring/målsjanse så stopper heller ikke de opp når en lagkamerat ligger nede.

Ã…rst er en bra mann !!
Back to top
arnt
Veteran

PostPosted: 12.04.2006 10:36    Post subject: Reply with quote

Dags wrote:

Molde hadde jeg ikke trodd noe bedre om, men det overrasker meg at Tromsø kaster seg inn i slåssingen med liv og lyst.

Da har du ikke vært mye ute på byen i Tromsø...
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 12.04.2006 11:17    Post subject: Reply with quote

Stemmer det som Brady hevder at Ã…rst flabbet til Ohr ?
Back to top
dags
Veteran

PostPosted: 12.04.2006 11:19    Post subject: Reply with quote

Hehe, joda. Men det er mange år siden. Mener du at Årst er ofte ute på byen og skjerper slåssferdighetene sine? Smile

Berg Hestad har jo en historie med kranglete gravmaskiner i fylla, og Strande, Mavric og ikke minst Stavrum er jo så sutrete at det bare er var et spørsmål om tid før det eksploderte.
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 12.04.2006 11:26    Post subject: Reply with quote

Quote:

Brady:
Først smeller Årst ballen i mål, mens alle Molde-spillerne har stoppet opp og signaliserer skade på spiller, publikum har startet å bue og keeper har gått bort til spilleren som lå nede.

Deretter slår han til Stian Ohr da Ohr sier ifra hva han syns om situasjonen, for så å overspille på den lille dytten fra Berg Hestad
Back to top
arnt
Veteran

PostPosted: 12.04.2006 11:54    Post subject: Reply with quote

Dags wrote:
Hehe, joda. Men det er mange år siden. Mener du at Årst er ofte ute på byen og skjerper slåssferdighetene sine? Smile

Berg Hestad har jo en historie med kranglete gravmaskiner i fylla, og Strande, Mavric og ikke minst Stavrum er jo så sutrete at det bare er var et spørsmål om tid før det eksploderte.

He he he, nei, jeg tenkte mere på Tromsø by generelt og utelivet der i sin særdeleshet.

Årst har da stort sett fremstått som en avbalansert og sindig spiller, så jeg tviler på at han skulle leke 'casual' på byen.
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!"
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb