English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fotballfaglig
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 17, 18, 19  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18387
Location: Oslo

PostPosted: 16.02.2017 13:59    Post subject: Reply with quote

Sutrete egenskryt fra en bastant type. Treffer med et par svinger, men syns det der blir for dumt.

Jeg har svaret, jeg er den eneste som kan alt som er riktig!

Den eneste andre er OGS!

Alle unge må dra ut tidlig!!

Dette er jo bare tull, skjønner ekstremt godt at han ikke blir ansatt om han oppfører seg som dette.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 16.02.2017 14:03    Post subject: Reply with quote

Interessant dette med høyre og venstre fot, da. Ante ikke at et slikt "kodespråk" eksisterte.
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 16.02.2017 14:04    Post subject: Reply with quote

Messi og Xavi visste det ikke sjøl en gang, før Daillbergmo fortalte dem det.
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 16.02.2017 14:08    Post subject: Reply with quote

Ja, det virker jo litt merkelig, for jeg forestilte meg at greia var å sentre til foten lengst fra motspiller. Vanskelig å få praktisert begge deler samtidig.
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5183

PostPosted: 16.02.2017 14:50    Post subject: Reply with quote

Bergdølmo skyter nok litt "fra hofta" her, med "kritikk mot de fleste og det meste", men jeg synes også han viser at han vet hva han snakker om. Eksempelet med en pasning høyere i banen er bra: på et høyt nivå vet pasningsmottakeren hvorvidt han kan vende opp eller bør slå i støtte ut i fra ~0.5 meter forskjell i hvor pasningen ankommer; altså hvilken side/fot/rom pasningen kommer til/leder mot. Slike nyanser/detaljer som Bergdølmo forteller om her er utrolig viktige, og er med på å utgjøre forskjellen mellom et dårlig/ok pasningsspill, til et bra/fantastisk pasningsspill. Det er ikke nok å "bare treffe medspiller" ("han er i stand til å ikke miste ballen"); en pasning på riktig side/fot kan helt på egen hånd avgjøre hvorvidt mottakeren klarer vende opp og bryte igjennom et ledd. Pasning på feil fot/side koster det halvsekundet for mye (til å flytte ball og kropp) til at muligheten lukkes, spillhastigheten og -flyten bremses og man må begynne på nytt. Evt. at man prøver likevel, og mister ballen. Dette er ferdigheter som må terpes på over tid: hvilke spillere, i hvilke posisjoner skal få ballen "slik" eller "slik" avhengig av hva ønsket til pasningsleggeren/laget er i den aktuelle spillsituasjon. Nils Arne Eggen var rå på dette, og det finnes i hvert fall et klipp et eller annet sted online hvor han stopper spillet og gir klare instruksjoner på hvordan pasningen skal legges i forhold til hvordan medspiller er posisjonert. Dette er fotballkunnskap folk flest ikke har, men som er avgjørende i fotball (arroganse disclaimer: garanterer at det er veldig masse jeg ikke kan om fotball, også).
_________________
Nils Arne Eggen.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 16.02.2017 14:58    Post subject: Reply with quote

Jo, men Bergdølmo påstår altså at spillerne ikke skal vende opp før de får ballen på høyrefoten. Det har vel mer med det jeg beskriver i forrige innlegg å gjøre, altså at man sentrer i retning bort fra motspillere sånn at det blir enklere å vende opp eller skjerme ballen?
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5183

PostPosted: 16.02.2017 15:06    Post subject: Reply with quote

Jeg kan bare gå utifra at han mente at "i den gitte situasjonen" (eksempelet), visste Messi at han kunne vende opp i det ballen kom på høyrefoten, mens i den neste, kunne det være motsatt, dvs. at han kunne vende når pasningen kom på venstrefoten. Det er i hvert fall slik det fungerer; ikke låst til noen fot og helt avhengig av en rekke andre variabler, som: pasningsspiller og mottakers posisjon, fart, fartsretning, andre medspillere, motspillere, rom og taktikk, mm.
_________________
Nils Arne Eggen.


Last edited by Torbjørn on 16.02.2017 15:06; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 16.02.2017 15:06    Post subject: Reply with quote

Jeg mister litt tråden når han mener at OGS er eneste trener som er kapabel til å gjøre det han mener er riktig. Det er vel NULL som tilsier at Solskjær har noen spesielle egenskaper som trener
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 16.02.2017 15:08    Post subject: Reply with quote

Det rimer bedre. Bergdølmo må jobbe med formidlingen før han kan bli trener på toppnivå. Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5183

PostPosted: 16.02.2017 15:10    Post subject: Reply with quote

Hovedpoenget, som du har helt rett i, er altså at det er akkurat hvor pasningen kommer (detaljer/nyanser diskutert over) som ofte avgjør om spilleren kan vende, bør skjerme, eller bør spille støtte! Tommel'n opp!
_________________
Nils Arne Eggen.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6250
Location: Skottland

PostPosted: 16.02.2017 18:04    Post subject: Reply with quote

Jeg synes Bergdølmo har helt rett når han argumenterer om fotballintelligens. Men han argumenterer mot seg sjøl når han først påstår at norske attenåringer er like gode som de i utlandet, før han sier at fjorten/femtenåringer bør dra ut.

Fasiten er vel mere at attenåringer må få spille fotball på høyt nivå. Vi er dyktige på å produsere unge fotballspillere, men at de ikke blir satset på etterpå.

Edit:skrivefeil


Last edited by robbie on 16.02.2017 20:48; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
toki
Veteran


Joined: 14 Nov 2007
Posts: 1668

PostPosted: 16.02.2017 19:31    Post subject: Reply with quote

Kjetil Kroksæther i adressa er også ute med en kommentar rundt norsk (barne)fotball.

Et av Sæthers interessante funn er at de som nådde lengst, ikke trente mer. Det forteller oss at innholdet i treningen er viktigere enn timene, og da er vi inne på trenerens betydning. I Norge har vi en lang tradisjon for å benytte uskolerte foreldretrenere til barn og unge. Andre nasjoner som det er nærliggende å sammenligne seg med, stiller krav til kompetanse også hos barnetreneren. Også norsk fotball beveger seg heldigvis i den retning. Bedre sent enn aldri!
http://www.adressa.no/100...0608b.html

Tidligere i vinter gikk jeg forbi en bane som var full av aktivitet. Jeg vet ikke om dette var en vanlig trening eller ikke, men jeg tror det. Der telte jeg mellom 10 og 15 voksne i slike "trenerjakker" (type Eggen, Kåre, Wenger), som sto ute på banen. Skulle da tro at disse på en eller annen måte en del av treningen, og det så også slik ut. Antar at det var mellom 30 og 40 unger der.
Tydeligvis noen som satser på å ha en større bredde av trenere, så får en satse på at det ikke bare er fjas. Av det jeg vet, satser denne klubben tungt på å ha mange organiserte treninger, men det gjør også at utgiftene til foreldre blir høyere. Likevel tror jeg de prøver å begrense utgiftene mest mulig, og ingen av trenerne får betalt, utenom de som er knyttet til A-lag. Mange av de som er knyttet opp mot A-laget er også med å bidrar rundt den aldersbestemte fotballen. Dette tror jeg kan være veldig viktig, og hvis en først skal betale trenere rundt om i Norges klubber, bør de like gjerne sette av tid til barne- og ungdomsfotballen som A-lag av ymse slag.

Hva er best? Mange treninger med (gode?) "hobby"-trenere, eller færre treninger med betalte (gode?) trenere?

Hvor uskollerte er vi egentlig i Norge, sammenlignet med andre land? Finnes det noen (gode) sammenligner på dette?
_________________
04.12.96
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 16.02.2017 19:38    Post subject: Reply with quote

Har trent litt lag selv, alt fra 12 år og opp til senior, og det er ekstremt varierende. Ofte lar man seniorspillere ta over de yngre lagene og kjører trening der. Men det er ekstremt mye tysker, og over en time spilling. Isolert sett er det helt kurante ting å gjøre på trening, men det er ufattelig lite fokus på konkrete situasjoner, instruksjoner underveis og rein oppfølging av den enkelte. Man må gå dypere enn å bare rope bra eller dårlig fra sidelinjen. Dette gjelder garantert ikke for alle klubber, men jeg tror de aller fleste har disse utfordringene i klubben sin.

Felles for alle tror jeg uansett er at det mangler kompetanse på det å lære bort. Alle kan på en måte fotball, men hvis det ikke er noen tanke å plan bak det man gjør på trening så vil utviklingen gå veldig sakte
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 11.04.2017 22:46    Post subject: Reply with quote

A-lisensoppgaver.

Har så vidt gløttet på forordene i disse:

Jørgen Ferstad: Hvordan skaper Rosenborg målsjanser i Tippeligaen 2016?

For å avgrense problemstillingen til å bli presis, men samtidig interessant, har jeg valgt å se på Rosenborgs angrepsspill i Tippeligaen 2016. Angrepsspill er i min bok strengt tatt mer underholdende enn forsvarsspill. Underproblemstillingene mine ble derfor:

I hvilke faser skaper Rosenborg målsjanser i Tippeligaen 2016? Hva er suksesskriteriene i disse fasene? Er Rosenborg-identiteten tilbake?

For å avgrense ytterligere har jeg valgt å kun operere med 3 faser; Etablert angrep, Kontring og Dødball. Diskusjoner rundt delvis etablert, begynnende ubalanse osv er ikke tatt med i denne oppgaven.

Erik Selnæs: Spissrollen i RBK

Jeg har hele tiden vært ganske klar på at jeg ønsket å ta for meg noe som omhandlet Rosenborg ballklub. Dette fordi jeg er født og oppvokst noen få kilometer fra Lerkendal, har en far og en bror som har spilt i klubben, samt vært supporter med sesongkort siden jeg var liten gutt. Dessuten har jeg god kontakt med flere i klubben. Dette gjør at jeg kjenner klubben og dens historie godt (i alle fall fra 90-tallet og utover). Det ville heller ikke bli noe problem å samle inn den informasjonen jeg ønsket, både fra nåværende og tidligere spillere/trenere i klubben.

Jeg endte opp med å ta for meg spissrollen i RBK, fra sent 80-tall og frem til i dag. I denne oppgaven kommer jeg til å ta for meg de årene hvor man har vært trofast mot 4-3-3-systemet, det vil si at jeg har ikke tatt for meg årene hvor man spilte med 2 spisser.

Jeg var selv spiss i 4-3-3 systemet i Byåsen og Levanger, så det er den rollen jeg identifiserer meg mest med på banen. Det har vært mange forskjellige spillertyper som har innehatt spissrollen i RBK de siste årene, med vekslende hell. Men jeg har likevel en viss formening om hvem som har passet best inn i rollen og hvorfor noen har mislyktes. Dette har jeg som supporter sett selv på nært hold og det har gjort meg nysgjerrig på å dykke dypere inn i rollen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3335
Location: Trondheim

PostPosted: 11.04.2017 23:32    Post subject: Reply with quote

Skummet gjennom den til Ferstad. Flere interessante funn
Back to top
View user's profile Send private message
£irik
Senior


Joined: 04 May 2014
Posts: 204

PostPosted: 12.04.2017 00:04    Post subject: Reply with quote

Interessant sett i lys av årets kamper, hvordan sjanser ser ut til å komme fra venstre og hvordan midtsjø har fremstått: (utdrag fra Ferstad, intervju med Kåre)
Quote:
innlegg som fører til målsjanse kommer fra deres høyre side. Hva mener du kan være grunnen til det?
«Du har definitivt en relasjonell bit der med Jonas, Mike og Pål når han spiller. Så tror jeg at det at vi ikke har en venstrebent midtstopper spiller inn her. Da klarer du ikke å tre opp indreløper like enkelt. Du får en langt bedre vinkel på andre siden. For Midtsjø er det nok langt vanskeligere å bli spilt fri, enn det er for Mike på grunn av dette. Får vi en venstrebent midtstopper, tror jeg tallet for venstresiden også vil gå i været. Backen kommer like ofte på venstresiden, men får langt sjeldnere ballen slik det er nå.»
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3335
Location: Trondheim

PostPosted: 12.04.2017 09:23    Post subject: Reply with quote

Det Kåre sier her om at mangelen på venstrebent stopper lammer samspillet på venstresiden, høres veldig rart ut. Jeg lurer på om han selv tror på forklaringen

edit: selv tror jeg det bunner i en lang bedre høyreback enn venstreback, og aktivumet Mike Jensen
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 12.04.2017 10:41    Post subject: Reply with quote

Det at dette skulle være vesentlig lettere med en venstrebeint kontra høyrebeint stopper forutsetter jo nettopp at Midtsjø dropper lavt nok i banen til å kunne få ballen i medløp, og det gjør jo aldri noen av indreløperne. Jeg tror ikke akkurat at forskjellen er så stor hvis tanken er at midtstopperen skal tre ballen 50 meter gjennom minst ett ledd - da er pasningsferdighetene vesentlig viktigere enn favorittfoten. Det måtte eventuelt være at midtstopperen sliter med å nå backen sin ofte nok, slik at indreløperen spilles opp mindre som en følgefeil, men jeg synes jo ofte at vår venstreback relativt ofte er den som (får lov til å forsøke å) starte i etablert angrep, og at indreløper da ligger veldig høyt i banen allerede, slik at det er venstreving under press, langpasning eller støtte som er alternativene for backen. Midtsjø ligger ofte høyere i banen enn kantspilleren sin.

Så er det jo det at venstre back og ving blir spilt opp enda mye sjeldnere enn det Midtsjøs involveringsgrad skulle tilsi - han har jo en del ball - og det kan i alle fall ikke forklares med mangel på venstrebeint stopper.
Back to top
View user's profile Send private message
Borden
Veteran


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 1069

PostPosted: 12.04.2017 10:58    Post subject: Reply with quote

For noen dager siden ble det presentert et posisjonskart fra Odd-kampen her inne som viste at Midtsjø faktisk lå lavest av de tre midtbanespillerne våre.

Er mulig at den kampen var et unntak?
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 12.04.2017 11:11    Post subject: Reply with quote

Ikke nødvendigvis, tror jeg - Jensen ligger jo også veldig høyt i banen.

Men så spørs det jo litt hva posisjonskartet tar med seg. Jensen er jo vesentlig mer involvert på siste tredel, og setter oftere inn høyt press, så det betyr jo ikke nødvendigvis at dette = posisjonen i snitt når vi spiller oss ut bakfra.
Back to top
View user's profile Send private message
Borden
Veteran


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 1069

PostPosted: 12.04.2017 11:32    Post subject: Reply with quote

Uansett veldig interessant å følge med på i kampene fremover. Altså om det er noe i det, eller om det er andre årsaker, slik zaphod81 hinter til.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6250
Location: Skottland

PostPosted: 22.08.2017 17:46    Post subject: Reply with quote

Symmetri.

Back to top
View user's profile Send private message
Nordlys
Rutinert


Joined: 03 Feb 2017
Posts: 984

PostPosted: 23.08.2017 14:18    Post subject: Reply with quote

Hvordan fungerer formasjonen defensivt? Indreløpere ned som backer?
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6250
Location: Skottland

PostPosted: 23.08.2017 14:56    Post subject: Reply with quote

Den fungerer ikke defensivt. Det er hele poenget. Formasjonen er fullstendig flytende og ballen skal vinnes tilbake med intenst press, man skal ikke falle av som i konvensjonelle formasjoner.

Her er laget som vant finalen året før:


Men den bakerste midtbanespilleren, som vanligvis var Frank Rijkard (Cruyff brukte Guardiola i Barca på 90-tallet), skal droppe ned og bli en ekstra stopper. Men indreløperne skal også være i stand til å være vingbacker. Det pussigste dog er at sidestopperne offensivt går veldig bredt og blir faktiske sidebacker.

Det er kanskje den mest perfekt offensive formasjonen noensinne. Men den er vanskelig å gjennomføre. Såvidt jeg vet er det bare Johan Cruyff, Van Gaal, Marcelo Bielsa og Pep Guardiola som har klart å gjennomføre den.

3-4-3-variasjonene vi ser i England for tiden er italienske i opprinnelsen og blir til 5-4-1 uten ball. Så det er en moderne tolkning av Catenaccio og har ingenting med totalvoetbal å gjøre.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 23.09.2017 13:56    Post subject: Reply with quote

JESUS wrote:
3-4-3-variasjonene vi ser i England for tiden er italienske i opprinnelsen og blir til 5-4-1 uten ball. Så det er en moderne tolkning av Catenaccio og har ingenting med totalvoetbal å gjøre.


Mer om 3-4-3-variasjonene i denne artikkelen:
Conte har blitt et offer for sin egen originalitet

Flere interessante partier.

Dette hadde ikke skjedd for 50 år siden. (...) Det fantes ikke analyseavdelinger på den tiden. Selv Europas beste lag kunne møte mannskap fra andre land, uten å ha peiling på hvordan de spilte.

Her ligger en delforklaring på RBKs suksess i Europa, selv om det ikke var for 50 år siden: Vi kunne overraske med vårt innøvde samspill, fordi få om noen av storlagene analyserte grundig på forhånd hvordan vi spilte.

Vi fikk nok også litt hjelp av Drillo, gjennom at mange tenkte på "4-5-1 og langpasninger" når de så for seg norsk fotball, og derved slett ikke var forberedt på det rosenborgske maskineri.

Chelsea hadde for eksempel to vingbacker, pluss en alenespiss og to offensive midtbanespillere. Når alle disse angrep samtidig, var formasjonen i praksis 3-2-5. Dette skapte overtall i uvante soner, som igjen førte til markeringssvikt hos motstanderne.

Er ikke helt utenkelig at Kåre og SIB har skjelt litt til denne tankegangen når våre indreløpere står så høyt.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 17, 18, 19  Next
Page 18 of 19

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb