View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
primaten Rutinert
|
Posted: 10.09.2005 16:04 Post subject: Reglene i VM-kvalifiseringen |
|
|
Hva skjer hvis to lag står likt på poeng i VM-kvalet?
jeg trodde rekkefølgen for de neste kriteriene var slik:
innbyrdes oppgjør
målforskjell
ant. scorede mål
osv
derfor jublet jeg da årst scoret 1-2-målet mot skottland fordi jeg trodde han utlignet det innbyrdes oppgjøret slik at målforskjellen ville telle hvis norge og skottland får like mange poeng. og målforskjellen vår er tre mål bedre.
men i adressa skrev de at skottland hadde vunnet innbyrdes oppgjør pga. bortemålet, altså som i europacup. adressa og skottenes landslagssjef mener altså:
innbyrdes oppgjør
bortemål i innbyrdes oppgjør
målforskjell
ant. scorede mål
jeg mener bortemålsregelen ikke har telt før i vm-kval.
Vet noen hva som er rett? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 10.09.2005 21:19 Post subject: |
|
|
Kan ikke forstå annet enn at bortemålsregelen er en del av opplegget for å kunne skille lag i innbyrdes oppgjør... |
|
Back to top |
|
 |
primaten Rutinert
|
Posted: 11.09.2005 08:42 Post subject: |
|
|
2mas wrote: | Kan ikke forstå annet enn at bortemålsregelen er en del av opplegget for å kunne skille lag i innbyrdes oppgjør... |
Men den er jo ikke det i engelsk cup, jeg mener ikke den var det i norsk cup heller den tida de eksperimenterte med hjemme- og bortekamp i semifinalene. |
|
Back to top |
|
 |
primaten Rutinert
|
Posted: 12.10.2005 15:53 Post subject: |
|
|
Dagbladet støttet min versjon nylig, altså at bortemålene ikke teller, men forvirringen er total i media. Akkurat nå lurer jeg på hvem som går til playoff av tsjekkia og romania hvis det blir uavgjort mellom tsjekkia og finland i kveld. Forskjellige media sier forskjellige ting.
jaja, finner det jo ut etter kampen er spilt da, men det ville vært kjekt å vite hva man skal håpe på. vil slippe Tsjekkia i playoff, også fordi de er seedet over Norge.
Blir så lei. Syns betalte journalister burde ha orden i dette.
(Svensk tekst-TV har ikke en gang oppfattet at norge er kvalifisert til playoff, de tror slovenia ennå kan slå oss ut.) |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 12.10.2005 17:02 Post subject: |
|
|
Romania vant 2-1 sammenlagt over Tsjekkia (0-1, 2-0), og er videre til omspill dersom Finland greier poeng i Helsinki.
For øvrig er jeg fortsatt ganske så sikker på at bortemålsregelen gjelder, slik som i CL osv. |
|
Back to top |
|
 |
fubar Veteran

|
Posted: 12.10.2005 18:41 Post subject: |
|
|
2mas wrote: |
For øvrig er jeg fortsatt ganske så sikker på at bortemålsregelen gjelder, slik som i CL osv. |
Jeg har også tolket det slik i og med at flere medier skriver at det er nok for Serbia-Montenegro å spille uavgjort i kveld for å sikre gruppeseier over Spania. Hvis Spania vinner og Serbia spiller uavgjort vil de havne på lik poengsum, men Serbia er best innbyrdes (0-0 hjemme 1-1 borte). |
|
Back to top |
|
 |
primaten Rutinert
|
Posted: 13.10.2005 13:35 Post subject: |
|
|
da har dere sikkert rett.
men teit regel da, syns målforskjellen sier mer om kvaliteten enn bortemålene i et likt innbyrdes oppgjør. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 13.10.2005 13:46 Post subject: |
|
|
Hæ!? Bortemålsregelen gjelder da bare ved lik målforskjell! |
|
Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 13.10.2005 14:11 Post subject: |
|
|
Mener vel den totale målforskjellen....
Men den kan bli urettferdig. I de siste kampene er det mange som spiller bare for æra, og da kan det bli lettere å putte mange mål når de først kommer over.
Som eksempel tviler jeg på at Slovenia ville tapt 0-3 for Skottland hvis de hadde hatt noe mer å spille for i går... |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 13.10.2005 14:46 Post subject: |
|
|
trondh wrote: | Mener vel den totale målforskjellen.... |
Beklager. Det gikk litt fort i svingene i stad.  |
|