English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og spisskompetanse
Goto page 1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
TomH
Veteran

PostPosted: 10.10.2005 11:44    Post subject: RBK og spisskompetanse Reply with quote

Har vi i RBK-stallen spillere med riktig og god nok spisskompetanse?

Har klubben analysert seg frem til hvilke type egenskaper vi trenger?
Når vi en gang i (nær?-)fremtid skal hente nye spillere, vil jeg at det OGSÅ skal hentes spillere som er målfarlige på skuddhold fra ca 25 meter. I stallen vår i dag, har vi svært få offensive spillere som har en utmerket skuddfot (har vi noen?) og som kan true målet rett forfra på en distanse fra 25 meter og innover til 16 meteren.

Med slike spillere vil det skape enda mer å passe på for motstanderne og vi vil ikke være like avhengige av å hele tiden komme rundt på kantene.

Mot lag som ligger bakpå for å sikre, er det også en stor fordel å ha både gode skyttere og gode hodespillere. Hodespiller(e) har vi heller ikke flust av om FJohnsen forsvinner. Innleggspillere har vi heller ikke (kanskje Storflor av og til). Hva står vi igjen med da? Er den spisskompetansen vi har i stallen riktig sammensatt og god nok?

Last edited by TomH on 10.10.2005 12:37; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
attach
Forumsjef

PostPosted: 10.10.2005 12:11    Post subject: Reply with quote

Helt uavhengig av om vi har en god hodespiller som midtspiss, synes jeg vi i større grad må få til innlegg fra kant. Da tenker jeg på den typen innlegg Ciljan slo til Helstad mot Ham-Kam. Dette er noe som har vært nesten helt fraværende denne sesongen.

Den eneste vingen vi har som slår greie innlegg, er Storflor. Ødegaard er sikkert ikke så verst, men han har ikke klart å komme seg fram til innleggsposisjon denne sesongen(!). Braaten slår ikke innlegg om han har muligheten en gang. Jeg synes vi må satse på Braaten, derfor må kravene være at han skal bli flinkere til å legge inn OG at vi må skaffe en mer klassisk ving med innleggsfot på venstresiden.
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran

PostPosted: 10.10.2005 12:36    Post subject: Reply with quote

Alt dette er jeg helt enig med deg i, derfor ønsker jeg meg Kopteff på venstre side. Han har en fantastisk skuddfot, harde presise innlegg, stor fart og særdeles gode dribleferdigheter. Han ville tilført RBK masse spisskompetanse på venstresiden...
Henri
Legende

PostPosted: 10.10.2005 12:56    Post subject: Reply with quote

Veldig bra innlegg TomH! Vi mangler helt klart skyttere. Har vel strengt tatt ingen midtbane/angrepsspillere som scorer på skudd fra over 20 meter.
Angående Braaten, jeg har inntrykk av at han ikke engang klarer å løfte ballen når han skal slå innlegg. Er derfor litt skeptisk til å satse på han som kantspiller, kan heller tenke meg å se han mer sentralt (men hva da med Helstad? Hmm...)
Back to top
Totto_Dahlum
Rutinert

PostPosted: 10.10.2005 14:10    Post subject: Reply with quote

De siste årene har det vært en tendens til at RBK har kjøpt spillere uten å ha noen klar plan for hvordan de skal brukes. Jeg tipper vi med Høgmo får en mer bevisst innkjøpspolitikk hvor vi kjøper spillere som er finsiktet med tanke på en bestemt taktikk/spillestil.

Koptef er absolutt en god spiller,og jeg tror han ville gjøre det svært bra i tippeligaen,men jeg frykter han ville falle gjennom på internasjonalt nivå. Da blir spørsmålet hvilket ambisjonsnivå vi ønsker å legge oss på. Skal vi lykkes internasjonalt så må vi ha kantspillere av samme klasse som vi hadde fra 95-99,dvs Sørensen/Heggem/Mini/Brattbakk.
Back to top
Maradona
Veteran

PostPosted: 10.10.2005 14:43    Post subject: Reply with quote

Fotballen utvikler seg, men RBK har stått på stedet hvil i flere år nå... De har bare kjøpt inn gode spillere ( i norsk målestokk) uten å ha noen plan for dem, de har bare kjøpt dem og de skal tilpasse seg RBK- stilen uansett hvordan de har spillt fotball før de kom til RBK. . Og innskjøpte spillere blir prioritert foran klubbens talenter, bare fordi de har kostet 10 - 15 millioner.. Det må da være enklere å få RBK-talenter til å spille god fotball enn spillere utenfra som ikke kjnet med RBK- stilen..
Back to top
Rosenborg_4ever
Junior

PostPosted: 10.10.2005 14:46    Post subject: Reply with quote

skal jeg være helt ælig så skjønner jeg ikke hvorfor du startet denne tråden... hvis rosenborg har så dårlig spiss-kompetanse, hvorfor har vi da skåret mest mål i tippeligan???
2mas
Sjef

PostPosted: 10.10.2005 14:55    Post subject: Reply with quote

Vet du hva TomH og Eggen mener med ordet spisskompetanse?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 10.10.2005 14:58    Post subject: Reply with quote

Tror at det faktisk kan utrettes endel på treningsfeltet når det gjelder distanseskyttere. Våre skyttere er kroniske til å skyte med ryggsekk og dundre ballen 1-3 meter over ( ødegaard er unntaket som har ett meget godt lavt plassert skudd ). Det er altfor få som bevisst skyter lavt med muligheten for at ballen sneier innom en fot på vei mot mål.

Lave avslutninger er to-tre ganger så farlige som ryggsekkskudda selv om det ser vakkert ut når ballen en skjelden gang stryker i krysset.

Jeg savner også at dagens flankespillere har inne ett reportoar av 2-3 skuddvarianter.

Motsatt kryss fra 16-20, lavt ved nærmeste stolpe fra 12-18, og høyt ved nærmeste stolpe fra 10 burde være standardskudd som alle flankespillerne burde ha inne.

Brattbakk skoret jo utallige mål med sitt nokså enkle skudd mot bakerste stolpe fra 15, og noen husker kanskje Fjørtoft den sesongen i Swindon da han i en periode satt 8-10 mål med det samme lengste-hjørne skuddet på 15 kamper.

En har også vert altfor dårlige til å sette opp andre til skudd fra 16-20. En skal heller prøve å tråkle seg fram til skuddmulighet i ett virvar av bein fra 13 meter.

Bevisste oppsett til lave skudd fra 16-20 er effektivt men det er en forutsetning at det skytes lavt. Ballen sneier gjerne innom et bein og setter keeper ut av spill, en får returer fra keeper/andre spillere og store sjanser til gjennvinning dersom det ikke blir mål.

Høye skudd skal kun brukes når en styrer i motsatt kryss, setter høyt i keeperhjørnet fra skrå vinkel.

Ryggsekkskudd gir motstanderen ballen i 9 av 10 tilfeller.

Ødegaard har ett meget bra lavt skudd som alle de andre kan lære mye av. Sjekk skoringene for Sogndal ifjor så forstår dere hva jeg sikter til.
Veteran

PostPosted: 10.10.2005 15:08    Post subject: Reply with quote

Rosenborg_4ever wrote:
skal jeg være helt ælig så skjønner jeg ikke hvorfor du startet denne tråden... hvis rosenborg har så dårlig spiss-kompetanse, hvorfor har vi da skåret mest mål i tippeligan???

Spisskompetanse er ett utskjelt, overbrukt, misforstått men nyttig begrep.

Spisskompetanse forteller om en egenskap/ferdighet en har som ligger på et svært høyt nivå sammenlignet med generellt ferdighetsnivå på andre felt.

Forestill deg en graf med forskjellige ferdighetsområder der en har høy ferdighet på ett område slik at grafen for dette ferdighetsområdet danner en spiss.

----/\---

Ekstreme hodestyrke, dribleferdigheter, fart etc er eksempel på spisskompetanse.

Årsaken til at spisskompetanse er ett viktig/nyttig begrep er fordi at en kan utnytte eventuell spisskompetanse bevisst i ett lag, f,eks med pasningsfoten til Bjørnebye og hodespillet til Flo.

En mulig framtidig utnyttelse av spisskompetanse i RBK kan være Skjelbreds evne til presise raske gjennombruddspasninger kombinert med Braatens fart.

Mini er ett eksempel på en fotballspiller som egentlig ikke var god i noe bortsett fra hans spisskompetanse, evnen til å forutse og starte gjennombruddsløp tidlig.

Puh.... forstått ?? Smile
Veteran

PostPosted: 10.10.2005 20:42    Post subject: Reply with quote

Takk for klargjøringen.
Jeg gikk ut fra at dette stort sett var klart.

Så er spørsmålet, nå når begrepet er definert, har vi riktig og nok variert spisskompetanse?

Hva mangler vi evt. og hvorfor?
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 10.10.2005 22:44    Post subject: Reply with quote

Nei. Vi har ikke nok spisskompetanse, og spesiellt så mangler vi spillere med komplementær spisskompetanse i det offensive spillet.

Braaten er vel den eneste som har rå spisskompetanse i dagens RBK.

Likevel så har vi i sum så raske angreps-spillere at om vi holder F.Johnsen ute av laget så har vi en generell spisskompetanse i fart i angrepet. MEN, vi mangler vi den nødvendige komplementære spisskompetansen i gode pasningsleggere lenger bak for å utnytte potensialet på topp.
Veteran

PostPosted: 10.10.2005 23:00    Post subject: Reply with quote

Det denne tråden handler om er komplimentære ferdigheter eller samhandling som Nils Arne kaller det, eller utnytting av hverandres go'fot.
Jeg mener at samhandlingen ikke har vært så god de siste årene, og at de andre klubbene er mer bevist på å kjøpe eller bruke spillere som passer til hverandre. Real Madrid er et lag hvor spillerene er kjøpt inn fordi de har store navn og gode ferdigheter personlig, de er ikke innkjøpt fordi de passer hverandre som lag, noen ganger finner de hverandre virkelig godt og da vinner de, men andre ganger så faller de igjennom fordi de ikke jobber for hverandre. Nils Arne Eggen's sammhandlings teori gjelder både offensivt og defensivt, det hjelper lite hvis alt er tuftet på en manns defensive og offensive innsats... Og det er som lag RBK har gjordt sine beste kamper i CL, ikke på grunnlag av en mann.. Nils Arne var mye klarere på hvor en ny spiller skulle spille, og hvordan vedkommende skulle spille.. Dette har jeg savnet hos Åge, Ola og Perry, de har flyttet for mye på mannskapet og formasjonene, det skaper ikke samhandling eller trygghet hos hver enkelt spiller.. For i Nils-dagene så kunne de slå passninger i blinde fordi de viste at spilleren va der til å ta i mot passningen, fordi det var innlært..
Back to top
erlendmf
Rutinert

PostPosted: 10.10.2005 23:02    Post subject: Reply with quote

Litjeggen wrote:
Likevel så har vi i sum så raske angreps-spillere at om vi holder F.Johnsen ute av laget så har vi en generell spisskompetanse i fart i angrepet. MEN, vi mangler vi den nødvendige komplementære spisskompetansen i gode pasningsleggere lenger bak for å utnytte potensialet på topp.

Du tenker på en playmaker, en nummer 10? Skjelbred er vel som skapt for den rollen i Høgmos nye formasjon? Når lille-Per får erfaring og blir bedre fysisk vil han bli en veldig god nummer 10, både for Rosenborg, og for Norges landslag.
Back to top
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 11.10.2005 00:41    Post subject: Reply with quote

Diskusjonen handler ikke om komplementære ferdigheter og godfot-teori egentlig, men spisskompetanse. Jeg dro inn det med komplementær spisskompetanse fordi effekten da blir enda større.

( Forøvrig så er faktisk utgangspunktet for go-fot-teorien feil. Er en god med venstra så blir en faktisk enda bedre med venstra selv om en kunn trener høyra i en periode. )

Skjelbred kan bli så god som pasningslegger ja, men han er det ikke enda. Winsnes og Brattbakk er vel de to beste tilretteleggerne vi har i klubben pr. idag men jeg tenkte på alle bak spissene. Altfor lav lite "spisskompetanse" der når det gjelder giftige pasninger selv om enkelte glimter til en gang i blandt.

Status er og blir : lite spisskompetanse i klubben, men jevnt høyt nivå etter norsk målestokk.

Edit: Soli har vel en viss spisskompetanse han også i sine ballføreregenskaper men han har ikke lært å utnytte den og da hjelper det lite. Solli må finne ut hva som skal skje i enden av ballføringene sine. Skal det skytes eller skal noen spilles fri og når/hvordan, eller skal en fortsette til en springer inn i beina til noen.
Veteran

PostPosted: 11.10.2005 08:35    Post subject: Reply with quote

Så vidt jeg ser, mangler vi spisskompetanse på:
1) Skuddferdigheter. Vi har ingen i klubben som er virkelig gode skyttere (muligens Winsnes, men han kommer aldri til skudd og forsvarer vel heller ikke en plass på midtbanen)

2) Vi har ikke vinger som kan slå presise og harde innlegg og hva skal vi med innlegg hvis,

3) (hvis) Frode Johnsen er ute av laget, har vi heller ikke spesielt gode hodespillere fra midtbanen og fremover.

I sum synes jeg dette er alvorlige mangler. Disse ferdighetene bør klubben ha tilgjengelig ute på banen til enhver tid.
trondh
Veteran

PostPosted: 11.10.2005 11:27    Post subject: Reply with quote

Litjeggen wrote:
Diskusjonen handler ikke om komplementære ferdigheter og godfot-teori egentlig, men spisskompetanse. Jeg dro inn det med komplementær spisskompetanse fordi effekten da blir enda større.

.

Men bør ikke spisskompetanse og samhandling være to sider av samme sak. Spisskompetansen en trenger i Eggens 4-3-3 avviker fra Drillos 4-5-1 eller Høgmos 4-2-3-1, eller 4-4-2.
Selv om det også er likheter (Mini hos Eggen og Drillo f.eks.) er det også mange forskjeller (Jostein Flo var høyre kant hos Drillo, hadde aldri vært det hos Eggen f.eks.)
Så kommer det til de spillerne som er i klubben. Gøran Sørloths gode evner som møtende spiss og det å holde ballen ble nettopp gull verdt med Mini og Løken på kantene. Fordi de evnet de taktisk gode løpene og hadde det som sin spisskompetanse.
Samhandling er vel å ha 11 stk spisskompetente som har den spisskompetansen som gjør de andres spisskompetanse synlig til enhver tid (vanskelig setning, men....)
Som TomH sier har vi ikke noen god hodespiller offensivt på banen uten Frode (og han har heller ikke vært så god der i år), men dersom vi har en spisskompetent innleggsfot er det heller ikke nødvendig (jf. Skjelbred til Helstad mot Ham-Kam).
God samhandling, spisskompetanse innenfor det å finne seg rom og gode innlegg er jo bakgrunnen til Minis kallenavn "luftens baron"... For både han og Ørjan Berg har vunnet mange hodedueller og scoret mål, selv om de i en-mot-en duell mot Frode Johnsen ville kommet til kort....
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 11.10.2005 13:43    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:

2) Vi har ikke vinger som kan slå presise og harde innlegg og hva skal vi med innlegg hvis,

3) (hvis) Frode Johnsen er ute av laget, har vi heller ikke spesielt gode hodespillere fra midtbanen og fremover.

Enig med Trond her.
Dersom vi har vinger som kan slå harde, flate innlegg, så må vi ikke absolutt ha en som kan hoppe 2.70 stille høyde for å vinne den hodeduellen.

Ellers så er det vel rimelig tydelig at vi mangler mye av den spisskompetansen som nevnes her ja.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 11.10.2005 14:51    Post subject: Reply with quote

Jeg har bare hoppet 1.55 i stille høyde, jeg.
Men, så ble aldri jeg noen god hodespiller og ble satt i mål i stedet...

Når vi nå anbefaler klubben spillere, hadde det da ikke vært en ide og tatt utgangspunkt i hvilke kvaliteter klubben har behov for. Slik som feks Litjeggen (Trond?) hele tiden argumenterer for Hangeland.
trondh
Veteran

PostPosted: 11.10.2005 15:27    Post subject: Reply with quote

hmmmm enig i det... Men så er det dette med hvem Høgmo evt. sender på dør og hvem han satser på. Hvis han nå, på tross av hva vi mener, satser videre med Frode Johnsen, vil vi jo trenge mye bredere kvaliteter av de rundt....
Uansett tror jeg at jeg ville ha sett følgende setting i dagens tropp i den offensive delen:

Helstad/Ødegaard- Skjelbred - Storflor
--------------------- Braaten------------

Da sier det seg selv at disse vingene må trene innlegg, samt at Braaten må trene avslutninger og overblikk for pasninger.

Med Braatens evne til å holde på ballen kan han bli en liten Sørloth med pasninger til hurtige vinger...
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 11.10.2005 15:42    Post subject: Reply with quote

Sånn jeg ser det er både Helstad og Braaten best sentralt. Da har vi et luksusproblem. Vi kan ikke bruke en av de på kant bare fordi de "må være på laget". Jeg er veldig usikker på hvem som bør være sentralt - Helstad har jo levert i år, men Braaten har jo et vanvittig potensiale
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 11.10.2005 17:34    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:

Når vi nå anbefaler klubben spillere, hadde det da ikke vært en ide og tatt utgangspunkt i hvilke kvaliteter klubben har behov for. Slik som feks Litjeggen (Trond?) hele tiden argumenterer for Hangeland.

Jøss, TomH...et GODT forslag!!!

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 11.10.2005 17:35    Post subject: Reply with quote

henning wrote:
Sånn jeg ser det er både Helstad og Braaten best sentralt. Da har vi et luksusproblem. Vi kan ikke bruke en av de på kant bare fordi de "må være på laget". Jeg er veldig usikker på hvem som bør være sentralt - Helstad har jo levert i år, men Braaten har jo et vanvittig potensiale

Enkelt valg egentlig. Helstad putter, Braaten gjør ikke!

Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 11.10.2005 17:55    Post subject: Reply with quote

he he Recon, ren uflaks.
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 14.10.2005 12:02    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Jeg har bare hoppet 1.55 i stille høyde, jeg.
Men, så ble aldri jeg noen god hodespiller og ble satt i mål i stedet...

Trond ? nei.

Behov for kvaliteter:

Midtspiss som er både målfarlig og som har evne til å knytte sammen offensivt spill og spille fri andre...lav feilmargin i spillfase. Må ha 2 av 3 ønskeegenskaper samt evnen til å skore mål.. Får aldri noen som er både rask/god i lufta/teknisk.

Midtbanespiller med store defensive ferdigheter og stø pasningsfot, lav feilmargin. Må kunne stabilisere midtbane i større grad enn noen av våre nåverende spillere. Må ha en eller annen offensiv spisskompetanse.

Høyreback med gode offensive og defensive kvaliteter, lav feilmargin. Må være meget god som 1.steforsvarer og ha en eller annen offensiv spisskompetanse som kan utnyttes.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
Page 1 of 4

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb