English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Storklubb?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 42, 43, 44  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
angvik
Proff


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 486
Location: Oslo

PostPosted: 06.05.2016 14:17    Post subject: Reply with quote

Utrolig rotete artikkel av Svea. Innledningsvis gis det inntrykk av at det er bitter strid mellom Ola By rise og Per Joar Hansen. Deretter kobles både trenerforeningen og Koteng inn - samtidig som de refererer til en artikkel i adressa som har tatt seg litt for store friheter i vinklinga.

Det ender opp med at Per Joar Hansen og Adressa tolker Ola By Rises (svært gode - har lest den) masteroppgave som angrep på enkeltpersoner - noe som overhodet ikke er formålet med oppgaven.

Likevel er det to ting jeg reagerer ganske sterkt på. Det ene er hvordan Hansen eksemplifiserer med åpenhet når han omtaler personalpolitikk på Brakka. Ivar Koteng kommenterer ikke personalsaker av prinsipp.

Det andre er uttalelsen fra Teddy Moen i Trenerforeningen om at "det handler om tidspunkt, rollen du har, historikken, det er helt avgjørende her. Du skal være uhyre påpasselig overfor kolleger."
Teddy Moen klarer altså i samme artikkel å komme med en motstridende uttalelse om åpenhet.
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 06.05.2016 14:24    Post subject: Reply with quote

Samme Moen og hans trenerforening som kårer Fagermo til årets trener etter han herjet med Skullerud i alle tenkelige medier og som førte til at Skullerud meldte seg ut. Hykleri.

Perry hadde tjent så utrolig mye på hvis han bare hadde innsett at det gikk dårlig i Rosenborg og levd med det. Kunne for eksempel sagt at han prøvde så godt han kunne, men innser at han ikke lyktes og er lei seg for deg, samtidig som han ønsker klubben alt vel videre. Hadde sett ut som en stor mann og blitt spiselig for alle sammen. Så hadde denne saken vært ferdig nå.
Back to top
View user's profile Send private message
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2053

PostPosted: 06.05.2016 14:42    Post subject: Reply with quote

Har lest oppgaven og ser at det er enkelte deler som kan oppleves som et stikk til Perry, dette går på gjengivelse av sitater fra 2015 spillere. Jeg er dog mer interessert i hva Hjelde sier om at han ikke ser store forskjeller under de forskjellige trenerne via sitt trackingsystem. Noen må være på bærtur her.
- kan være oss på tribunen som ser at RBK nå overkjører motstanderne de siste 20 og sammenligner med da Ranheim sprang oss i senk i cupen. Mulig vi ikke forstår at spillerne er like godt trent da som nå.
-Kåre, som har økt treningsmengde og intensitet kraftig, men uten å få betalt for det via bedret løpskraft.
- Eller Geir Olav Hjelde med sine trackingsystemer...

Vet hvor min "bærtur" stemme går...
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 06.05.2016 14:46    Post subject: Reply with quote

Når By Rise skriver masteroppgave har han som oppgave å svare på den problemstillingen han har uten å ta hensyn til "lojalitet til kolleger" slik denne Teddy Moen ser ut til å mene. At han ikke har diskutert fysiske testresultater (?) synes jeg imidlertid er pussig, det er jo viktig for å belyse påstanden fra informantene om at treningskulturen var så dårlig før Kåre kom inn. En annen relevant kritikk vil være at By Rise har valgt ut informanter som passer med sine egne forventninger, noe Hansen ser ut til å mene siden han fremhever at de som ikke spiller alltid er misfornøyde. Jeg har ikke lest oppgaven så jeg vet ikke hvordan han valgte ut informantene, men han kan jo gi info om hvorvidt informantene hadde mye eller lite spilletid.
Back to top
View user's profile Send private message
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 06.05.2016 14:54    Post subject: Reply with quote

Det er sikkert riktig at Hjeldes trackingsystemer ikke viser noen forskjell, men verdien av de trackingsystemene ligger jo i prediksjonen av nyttig utholdenhet/fysikk i fotballkamper og når teorien ikke stemmer overens med virkeligheten, er det ikke virkeligheten det er noe galt med, så mye tyder vel på at trackingsystemene til Hjelde må kalibreres på nytt.

Det er ikke nødvendigvis "enkelt" å teste fotballrelevant utholdenhet utenfor fotballsammenhengen.

Når det er sagt, er det jo flere tenkelige forklaringer på hvorfor vi fremstod som dårlig trente under Perry, feks dårlig anvendelse av løpskraft eller manglende vilje til å gå i kjelleren.
Back to top
View user's profile Send private message
toki
Veteran


Joined: 14 Nov 2007
Posts: 1668

PostPosted: 06.05.2016 15:38    Post subject: Reply with quote

Jeg viste ikke, eller må ha glemt det, at By Rise tilbød seg å ta over som hovedtrener da han satt i styret til Rosenborg i 2014. Ser at han visstnok skjønte at dette var et dårlig forslag, men kan skjønne at Hansen syntes dette var problematisk.
_________________
04.12.96
Back to top
View user's profile Send private message
sukram
Veteran


Joined: 23 Oct 2008
Posts: 3205

PostPosted: 06.05.2016 16:11    Post subject: Reply with quote

Mange ting å ta fatt i her, for en si.

Men om man ser det fra en vitenskapelig vinkel:

Forskning, om vi skal være litt fri og kalle en masteroppgave for forskning, skal være uhildet.

Ola By Rise har faktisk vært trener i den mellomliggende perioden mellom Eggen og Ingebrigtsen. Han har også hatt flere formelle og uformelle roller i Rosenborg, samt (går jeg ut ifra) vært tett på mange av personene i RBK mens han for øvrig var andre steder.

Det kan selvfølgelig sies at det er en fordel å ha nær kjennskap til noe man forsker på (kultur, forståelse), men her er man da fort litt FOR nær. Han kan da umulig ha et nøytralt syn på RBK, og kanskje enda mindre et nøytralt syn på personene som er involvert (som Eggen, Ingebrigtsen og Perry).

Altså, setter du en pinsevenn til å forske på drukkenskap, så
kan det selvfølgelig tenkes at han klarer å legge sitt eget syn bort. Men det gir betydelig rom for tvil.
Back to top
View user's profile Send private message
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 06.05.2016 16:54    Post subject: Reply with quote

Har du lest masteroppgaven, sukram?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.05.2016 17:19    Post subject: Reply with quote

Leserbrevet til Ola By i Adressa på tirsdag var sannelig rene Perry-hyllesten. Antar Perry drev "lobbyvirksomhet" på forhånd.



Jo da, Perry duger

Det føles godt å bli ferdig med en masteroppgave. Men det er ubehagelig å se besvarelsens konklusjoner bli vridd fra positiv dokumentasjon av 2015årgangen til ren personkritikk av en god kollega som hadde fortjent bedre.


Da Adresseavisen på forespørsel fikk et eksemplar av besvarelsen min, kunne avisa ha valgt å vinkle saken på de viktige funnene i masteren.

Som at fellestrekkene var påfallende mange mellom 1999og 2015-årgangene, og spillestilen den absolutt viktigste suksessfaktoren for begge.

I stedet ble oppslaget fredag 29. april en kritikk av hovedtreneren fra året før, gjennom to tilfeldige sitater.

Per Joar Hansen har fått i overkant mye kritikk for sin innsats i RBK.

Han måtte gå midt i 2014sesongen, men var små marginer fra The Double året før. Da ble det sølv både i serie og cup.

Den samme treneren ledet det norske U21-landslaget til EM-sluttspill høsten 2012, gjennom å slå storfavoritten Frankrike i playoff.

Det var Perry som banet vei for det norske bronselaget i Israel. Tidligere har han rykket opp og hatt suksess med GIF Sundsvall, Aalesund og Ranheim.

De gangene Perry har møtt motgang, har han alltid stått rakrygget. I fotball får du ikke alltid betalt etter innsats. Tilfeldigheter og marginer skiller suksess og såkalt fiasko. Du skal være noe så krevende som rett mann i rett klubb på rett tidspunkt.

Per Joar Hansen er en kunnskapsrik, erfaren og rakrygget trener som neppe har trent sin siste toppklubb. Han har vært rett mann før, mange ganger.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8281

PostPosted: 06.05.2016 17:36    Post subject: Reply with quote

Pressen må ta ansvar på hvordan oppgaven til By Rise ble fremstilt, men hvorfor måtte By Rise skrive denne oppgaven? Uetisk og barnslig når vi vet hvilke roller og situasjoner han har vært i RBK osv i forhold til dem han skriver om, tema etc.

Vi skal være glad for at både Perry og By Rise er borte fra RBK. Begge to holder ikke mål, verken som trenere eller ledere. By Rise er nå kommunaldirektør i Trondheim kommune.........og Perry driver med lederutvikling..... Laughing
Back to top
View user's profile Send private message
Largactyl
Veteran


Joined: 12 Sep 2005
Posts: 4001

PostPosted: 06.05.2016 17:48    Post subject: Reply with quote

Masteroppgaven tar for seg likheter mellom Nils Arne Eggen og Kåre Ingebrigtsen sitt Rosenborg - med litt innfyll om forskjellene under Per Joar Hansen og prosjektet om å gå tilbake til røttene med Kåre. I mine øyne, meget god lesing, og anbefaler andre til å gjøre det samme, før en kommer med pekefingeren.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 06.05.2016 18:19    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
Det er sikkert riktig at Hjeldes trackingsystemer ikke viser noen forskjell


Stusset veldig på dette selv. Tyder i stor grad på at man ikke måler riktige variabler.

For å si det sånn: Om det blir ekstraomganger mot semi-amatørene fra Nest-Sotra så tviler jeg på at det er RBK som står med hendene på knærne etter 110 minutter denne gangen.
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8281

PostPosted: 06.05.2016 18:30    Post subject: Reply with quote

Neppe stor forskjell på hurtighet, styrke og spenst under de forskjellige trenerne. På utholdenhet (+ mye samhandlig/spillesystem selvfølgelig) er det trolig noen poeng/prosent i forskjell.
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8281

PostPosted: 06.05.2016 18:34    Post subject: Reply with quote

Largactyl wrote:
Masteroppgaven tar for seg likheter mellom Nils Arne Eggen og Kåre Ingebrigtsen sitt Rosenborg - med litt innfyll om forskjellene under Per Joar Hansen og prosjektet om å gå tilbake til røttene med Kåre. I mine øyne, meget god lesing, og anbefaler andre til å gjøre det samme, før en kommer med pekefingeren.


By Rise stryker på etikk med denne oppgaven om RBK. Dette prosjektet hadde for eksempel aldri blitt godkjent som en Phd med alle disse individrelasjonene som er involvert. Inhabilitet og total mangel på kritisk distanse. Uproft av By Rise og veilederen.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 06.05.2016 19:01    Post subject: Reply with quote

Virker som om Per Joar Hesten og Bård Wiggen har koblet inn trenerforeningen og VG for å "ta hevn" på By Rise.
Det er ikke Adressas vinkling de angriper, men eks-kollegaens illojalitet til "lauget".
Tenk å internt signalisere en smule interesse for å ta over når en kollega får sparken. Hadde tatt seg ut om Hesten gjorde noe sånt mot Ola.
Nei, kast stein du, der du sitter på en glasshest og er mer angrepsvillig nå enn du var som Rosenborgtrener.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
attityd!
Proff


Joined: 29 Aug 2012
Posts: 296

PostPosted: 06.05.2016 19:01    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:
Dette prosjektet hadde for eksempel aldri blitt godkjent som en Phd...


SÃ¥ bra det "bare" var en master da Smile
Back to top
View user's profile Send private message
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 06.05.2016 19:03    Post subject: Reply with quote

Det var litt i overkant, ja.

Når det gjelder seriøs forskning som tar sikte på publisering, så er det jo endel disipliner der det er vanskelig å unngå personlig involvering fordi det er en del av metoden, og det ikke finnes gode alternativer. For eksempel feltarbeid i sosialantropologi, der forskeren i enkelte tilfeller må bli en del av samfunnet for å forstå det.

Det samme kan ikke sies her, men så er det heller ikke like strenge krav..Det er tross alt ikke en doktoravhandling. Vet ikke hvor grensen går, jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8281

PostPosted: 06.05.2016 19:16    Post subject: Reply with quote

Oppgaven burde ha blitt lukket. Det er helt vanlige i slike tilfeller. Det gjøres til og med ofte på oppgaver på lavere grad. For eksempel på oppgaver på 15 studiepoeng som er en del av et årsstudium. By Rise vil vel ha flest mulige treff/lesere.....
Back to top
View user's profile Send private message
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 06.05.2016 20:00    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:
Neppe stor forskjell på hurtighet, styrke og spenst under de forskjellige trenerne. På utholdenhet (+ mye samhandlig/spillesystem selvfølgelig) er det trolig noen poeng/prosent i forskjell.


Da er det for meg helt åpenbart at hurtighet, styrke og spenst tillegges for stor vekt. Et lag som har som fulltidsjobb å trene skal ikke være utslitte før halvamatører fra 1. divisjon slik RBK var mot Ranheim i juni 2014. Nå er ikke jeg hverken lege eller fysioterapeut, men det behøver da man sannelig ikke å være for å se at laget i fjor var langt bedre trent enn de var året før.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 06.05.2016 20:05    Post subject: Reply with quote

Vi hadde vel i tillegg 9 dager elns siden siste kamp, Ranheim hadde 3.

Kanskje det ikke handlet om treningsmengde som sådan, men hvor mye fotball man spilte. Perry og Wiggen kan bortforklare til de blir smurfeblå i trynet, den BRATTE oppadgående kurven i ork, angrepsvillighet og ferdighet viser med all mulig tydelighet at de ikke evnet å få noe ut av en stall som med kun få endringer tok the double og spilte EL kort tid etterpå.

De kommer ALDRI til å akseptere hvor ubrukelige de var. Godt at alle andre ser det lett.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Oppmannen
Veteran


Joined: 02 Aug 2008
Posts: 4814
Location: Trondheim

PostPosted: 06.05.2016 20:12    Post subject: Reply with quote

Perry har egentlig alt å tape på å fortsette å gnure mer om dette, og burde vel egentlig fortsatt å holde munn som han har gjort i to år etter pressekonferansen på hytta til ullsokken.

Men sammenlignet med Wiggen blir han jo for et unikum å regne. Makan til gjennomført trasig og søplete fyr. Enn at vi hadde han der som nestkommanderende i halvannet år.

Står fremdeles på at oppgaven til Ola er veldig lesverdig, men kan være enig i at det er problematisk at han tar for seg et miljø hvor det er så mange personlige relasjoner involvert.
_________________
Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 06.05.2016 20:45    Post subject: Reply with quote

Hadde ikke fått med meg denne, men det peker bare enda mer i samme retning. Wiggen og PJH vil ha fokus på det de mener er Olas illojalitet mot dem.

VG: "Perry-assistent Wiggen vil ikke snakke mer med By Rise"

Quote:
Bård Wiggen reagerer sterkt på Ola By Rises oppførsel i kjølvannet av treneravgangen i Rosenborg i 2014.

– Patetisk, beskriver Per Joar Hansens daværende assistent.

– Det hele har vært en forfølgelse av Perry. Og enkelte har et behov for å fortelle hvor elendig det var da vi styrte. Det er lite kollegialt, dårlig folkeskikk og dårlig gjort. Der det har vært jakt på Perry, har han vært proff. Men det er irriterende, og nok får være nok nå, sier Wiggen til VG.

– Det er mange i fotballbransjen som ikke er hel ved. Og jeg orker ikke å ha noe med de folkene å gjøre, fortsetter han. [ ... ]

Han er en av flere som benyttet sjansen da en kollega fikk sparken, og det er patetisk. Jeg er provosert av hvordan Ola har oppført seg, og at miljøet bevisst har svertet Perry, sier Bård Wiggen


Når Wiggen snakker om at andre ikke er hel ved gjør han det vel i visshet om at han selv risikerer å bli stemplet som en treskalle?
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
sukram
Veteran


Joined: 23 Oct 2008
Posts: 3205

PostPosted: 06.05.2016 21:54    Post subject: Reply with quote

@Largactyl

Nei, det har jeg ikke gjort. Og siden du skriver at noen løfter pekefingeren, så må jeg vel nesten presisere at det ikke var det som var meningen.

Som det nevnes her, så er det forskjell mellom fagdisiplinene hva gjelder hva og hvordan en masteroppgave skal skrives.

Jeg for min del, som skrev masteroppgave innenfor et annet fag, synes jeg det er nokså interessant at man kan skrive om et slikt tema når man er så involvert selv. For det er vel alle enige om at By Rise må sies å være.

Perrys og Wiggens opptreden; jeg tror jeg holder meg unna Smile
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 06.05.2016 23:27    Post subject: Reply with quote

Det er ganske bananrepublikk å skulle foreslå seg selv som trener når man sitter i styret. Det vitner litt om et manglende perspektiv på rollene man har.
Det hele minner om noe man kan forvente seg fra Gisp's brilliante Korrespondanse-brev fra Steua i fjor.

Akkurat det som Hjelde nevner om fysisk nivå er pussig og merkelig. Det tror jeg alle kan være enige om. Jeg fant en gammel VG artikkel fra 2014 hvor Gamst og Reginiussen klager på "trøkk" på treningene. Da er det neppe på ergometersykkelen at man mangler "trøkk". Det er fullt mulig å ha et høyt fysisk nivå, men fortsatt være dårlig trent. Det er mange rare situasjoner i fotball man ikke kan trene seg gode på i vektrommet eller på sykkelen. Da må man trene på å spille fotball.
Back to top
View user's profile Send private message
angvik
Proff


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 486
Location: Oslo

PostPosted: 07.05.2016 00:30    Post subject: Reply with quote

Jeg (og åtte øl) har egentlig lyst til å slenge inn et sitat som kanskje også kan være ganske sammenlignende mellom dagens Rosenborg og Rosenborg under Per Joar Hansen/Janne Jönsson:

"Det handler ikke om å løpe mest, men å løpe riktigst"

Kanskje er det engang slik at de fysiske forutseintinge er like under Ingebrigtsen sammenlignet med Hansen. Men det er verdt å merke seg hvilken type fotball disse to trenerne representerer.

Man kan ha så mange løp man vil i en kamp, uten at det nytter. Det er systemet som bestemmer om løpene er effektive/riktige. Kanskje er det er Kåre vinner?

Jeg tror det.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 35, 36, 37 ... 42, 43, 44  Next
Page 36 of 44

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb