English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Analyse av kamp og trening
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3113

PostPosted: 07.02.2020 17:29    Post subject: Reply with quote

Det er jo greit nok. Bekymringen gikk heller på Hornelands kommentar angående: "jeg ser selv om guttene løper nok".

Det er langt derfra til: "Vi er ikke fornøyde med dette systemet og ser etter noe som passer oss bedre".

Godt de i ettertid har innsett at de tok feil, om ikke annet.
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2004
Location: Bodø

PostPosted: 07.02.2020 20:08    Post subject: Reply with quote

Bananskrue wrote:
Godt de i ettertid har innsett at de tok feil, om ikke annet.


Ja, det er godt at de ikke har gått vekk fra å tenke at moderne løsninger er en god ting. Men du insinuerer her at de på et tidspunkt ikke hadde tenkt til det, og det vet du ikke. Rett og slett.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.02.2020 21:17    Post subject: Reply with quote

– ZXY er en av flere teknologier som finnes. Det jeg oppfatter at Horneland er opptatt av, er moderne treningsfilosofi og læring rundt det. Jeg har ikke noe inntrykk av at det er noe mindre vitenskapelig tilnærming enn tidligere, selv om de kuttet ut ZXY, sier Gjersvold.

Som ikke har snakket med Horneland om temaet.

– Ser man på europeisk toppfotball, er det ingen tvil om at fotballen har blitt vitenskap på høyt nivå. Det som har skjedd de siste ti årene, er at de europeisk toppfotball har gått forbi Norge på fysikk. Da snakker jeg om Norge generelt og ikke Rosenborg. Og det er det egentlig ingen grunn til. Da RBK var på topp ute i Europa, var de best trent. Det virker det ikke som norsk fotball er i dag, sier Gjersvold og legger til:

– ZXY er ikke poenget her, poenget er å ha en helprofesjonell tilnærming til fysisk trening. Det har jeg ingen grunn til å tro at ikke Rosenborg har.

Les mer: Han er valgkomiteens innstilling til å vinne maktkampen i RBK: – For ett år siden ville det vært uaktuelt å takket ja til dette
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 24.02.2020 13:18    Post subject: Reply with quote

https://www.nettavisen.no...27231.html

"Du er altså ikke som RBK-trener Eirik Horneland, som i fjor uttalte at han ikke trenger GPS-overvåkning av spillerne fordi han kan se om de løper eller ikke?

- Det mener jeg er helt feil. Da vil jeg gå så langt som å si at det er umoderne og gammeldags å tenke sånn. ......"
Back to top
View user's profile Send private message
thompson
Junior


Joined: 24 Feb 2020
Posts: 1

PostPosted: 24.02.2020 13:49    Post subject: Reply with quote

Hva hjelper det om spillerne løper mye og hardt, men ikke riktig? I en periode hvor treneren ønsket å fokusere på å endre bevegelser og spillestil så synes jeg det ga mening å ta bort et forstyrrende element. Så får det heller gjeninnføres for få ut de siste prosentene.
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 24.02.2020 13:55    Post subject: Reply with quote

Herregud for et tåpelig argument. Det er forstyrrende å ha data på utvikling?
Det er heller ingen som har hevdet noe som ligner på dit argument engang, hvor tar du det fra? Det var det du valgte å bruke ditt første innlegg på?

Om de ikke ønsket fokus på det kunne de ganske enkelt sagt akkurat det. Ingen grunn til å slutte å tracke...
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 24.02.2020 14:36    Post subject: Reply with quote

Skjønner jo litt hva han mener, jf. Kåre-perioden, Hellands uttalelser om at "målinger viser at vi løper masse" jf. Eggens (og alle andres) observasjoner om at løpene var feil.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 24.02.2020 14:44    Post subject: Reply with quote

Det er selvsagt aldri et problem med for mye statistikk. Tallene kan selvsagt brukes feil, men det er ikke tallmaterialet sin feil.

Selv er jeg ikke all verden glad i å bruke statistikk som noe sannhetsvitne for fotballkamper, da tall ofte skjuler minst like mye som de avdekker, men det er åpenbart at en del parametere i treningshverdagen er relevant, om ikke nødvendig. Det handler om å få det beste ut av hver enkelt spiller, og tallene vil nødvendigvis variere noe fra person til person og rolle til rolle. Det er svært lite klokt å ikke benytte seg av relativt enkle hjelpemidler som kan heve oss noen prosent her og der. Best i verden på trening, la Koteng lista på for noen år siden. Hvordan skal vi bli det om vi ikke måler progresjon på marginale kriterier utover øyemål? Er det fysisk mulig å se en økning eller senkning på 3% i løpskvalitet hos én spiller på et felt med +/- 20 mann, for eksempel?

Det største problemet er kanskje ikke at vi ikke bruker analyse aktivt, men heller at alle andre gjør det. Alle verktøy som brukes (riktig) av andre, men ikke av oss gir dem en fordel - uansett hvor stor eller liten.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 24.02.2020 14:53    Post subject: Reply with quote

Er jo vanskelig å være uenig. Jeg kan rett og slett ikke se noen annen grunn enn et stort fokus på å spare penger. Og selv da virker det ikke som noe godt valg, jeg mener, RBK har tross alt størst omsetning, og å ikke klare å prioritere gode dataverktøy ...

Det er potensielt formildende hvis det viser seg at de faktisk er i full gang med å få på plass en mer helhetlig løsning, selvsagt.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.02.2020 20:39    Post subject: Reply with quote

For det første verdt å merke seg at ZXY altså bruker radiobrikker i stedet for GPS, men hovedpoenget er at RBK tilsynelatende har innført videobasert system, jf. årsmeldinga.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 04.06.2020 22:48    Post subject: Reply with quote

I dette intervjuet uttaler Valsvik:
"- Jeg føler at jeg spilte bra i de kampene som jeg spilte i fjor. Jeg har vist at jeg er mer enn god nok til å spille. Jeg syns prestasjonene mine i fjor var bra. OPTA-statistikkene viser at det er en av de bedre sesongene som jeg har spilt - om ikke den beste når det gjelder statistikk."

Dette tyder på at Valsvik i alle fall følger med på OPTA-statistikk om seg selv over flere sesonger.
Så spørs det da om dette kun er noe hans tidligere klubber har drevet med, og som han eventuelt har fortsatt å abonnere på på egen hånd, eller om Rosenborg abonnerer på OPTA-statistikk.

Oppfølgingsspørsmål: Fortell hvordan dere benytter OPTA-statistikk.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.06.2020 17:32    Post subject: Reply with quote

Godt innspill.

Mulig han var i en av E6-tunnelene da jeg pratet med ham på telefon torsdag aften. Vi sleit i hvert fall med å høre hverandre, så jeg gikk ikke grundigere til verks.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.07.2020 16:22    Post subject: Reply with quote

Det begynte på La Manga i 2017. Som så mange andre norske klubber hadde IK Start valgt den spanske halvøya for sin treningsleir i forkant av en ny sesong. Og ved siden av kristiansanderne trente det russiske topplaget CSKA Moskva.

– De hadde en drone hengende over banen sin hver dag. Jeg kom i snakk med piloten, og fikk kikke på bildene hans. Jeg ble fort interessert, sier Øyvind Evjen, som den gang var sportslig koordinator for OBOS-laget.

Han observerte at bildene som var tatt ovenfra ga et enestående overblikk over lagets spille- og bevegelsesmønster. Dette ville Evjen forsøke å utnytte. Da sørlendingene returnerte til Norge begynte han å filme Start-treningene med en DJI Phantom 4. Treneren på dette tidspunktet var tidligere Start- og Lillestrøm-spiller Steinar Pedersen – også kjent som den første nordmannen som vant Champions League, da hans Borussia Dortmund beseiret Juventus i 1997.

– Han syntes dette var veldig spennende. Bildene man får fra en drone er helt unike, man ser rom på banen på en helt annen måte enn når man filmer fra sidelinjen. Det er det optimale verktøyet for videoanalyse i et fotballag, sier Evjen.

Evjen forlot Start i 2018, og har nå en stilling som tiltaksleder for Norges Fotballforbund. En av oppgavene hans er å bistå med filming av treningene til aldersbestemte landslag.

Pål Arne «Paco» Johansen er trener for de norske U18-U20-lagene, hvor Evjen er involvert. Han tok i fjor Norge til sitt første U20-VM siden 1993, og er dessuten fagutvikler i eliteavdelingen i NFF. Johansen forteller at Evjens dronebilder har brakt en ny dimensjon til trenerapparatets analyser.

Les mer: Bruker droner på landslagets fotballtreninger: – Et helt fantastisk verktøy

Spennende!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 25.07.2020 14:20    Post subject: Reply with quote

Det er sen ettermiddag og Henriksen skal bruke et par timer på å gå gjennom noen videoer, analysere neste motstander, legge en kampplan som skal presenteres spillerne.

Men også da må han ha hjelp av kona, ler han.

– Data! Jeg er helt blank, helt blank! Jeg sier jeg skal ha den sekvensen der og den sekvensen der, og så legger hun alt inn på en sånn minnepinne for meg. Sånn er det før jeg holder foredrag også, hun setter det sammen, det får jeg ikke til. Tove er alt jeg ikke er, og kan alt jeg ikke kan. Hun er rolig når jeg blir forbanna, og så er hun den beste kompisen min.

Les mer: Råtassen Trond «Rambo» Henriksen avslører sine ukjente myke sider
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Der Kaiser
Rutinert


Joined: 22 Jun 2013
Posts: 903
Location: Norway

PostPosted: 27.07.2020 19:41    Post subject: Reply with quote

Tove Henriksen utgjør per dags dato 50% av vårt analyseteam. Resten består av hovedtreneren selv. Hjelpes. Fra Aftenposten:

"Akkurat nå er det hovedtreneren selv som analyserer Rosenborgs motstandere, mens kona Tove Henriksen lagrer videoklipp på en minnepinne."
Back to top
View user's profile Send private message
Bye
Veteran


Joined: 31 Aug 2007
Posts: 3759
Location: Bergen

PostPosted: 27.07.2020 19:42    Post subject: Reply with quote

Det er faen ikke til å tro.
_________________
Det e rom for sunn fornuft, og egne tolkninga, ailtså.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 27.07.2020 20:20    Post subject: Reply with quote

Norges største klubb, altså. Analyseansvarlig er den midlertidige treneren og kona hans. Høres jo litt amatørmessig ut.
Back to top
View user's profile Send private message
Gnafs
Senior


Joined: 06 Oct 2019
Posts: 229

PostPosted: 27.07.2020 20:23    Post subject: Reply with quote

Makan til amatørmessig Neutral Det er rett og slett sjokkerende!

Nå må noe gjøres, vi trenger noen som behandler klubben proffesjonelt og ikke som en jævla gutteklubb.
Har luktet vondt i klubben lenge, men dette er beviset på hvor ille det faktisk står til på brakka.

Edit: Det trengs spesialister i flere ledd som fks. analyse og psykologi.
Man forstår tydeligvis ikke hvor viktig de små detaljene er i RBK.
Back to top
View user's profile Send private message
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6536
Location: Oslo

PostPosted: 27.07.2020 20:39    Post subject: Reply with quote

Breddeklubb-nivå på det der. Flaut rett og slett.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
henrifei
Veteran


Joined: 25 May 2011
Posts: 2599

PostPosted: 27.07.2020 20:43    Post subject: Reply with quote

vi har brukt 20 mil + på Hovland de siste åra, men vi tar oss ikke råd til å investere i en mann på analyse
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 27.07.2020 21:03    Post subject: Reply with quote

Hadde vi hatt kona til henriksen på analyse før så hadde vi kanskje spart oss 20 mill bare der. Skal ikke mer enn grunnleggende ferdigheter i tech (les: slå på en pc) for å se at han ikke hører hjemme i et forsvar på lerkendal.
Back to top
View user's profile Send private message
Oppmannen
Veteran


Joined: 02 Aug 2008
Posts: 4814
Location: Trondheim

PostPosted: 27.07.2020 21:17    Post subject: Reply with quote

Så kan man ta en runde og se på hva Sporting, LASK Linz, PSV, Leipzig, Salzburg og Celtic putter av ressurser i scouting, analyse etc.

Naturligvis umulig å tenke seg at RBK skal på noe vis kunne sammenlignes med bra tyske og hollandske lag på dette, men det er disse vi har konkurrert med i EL de siste to årene. Nivået vi har et uttalt mål om å spille på hver høst. Vi har blitt avkledd. Det vi driver med er sant amatørskap og det vises på banen.

Lett å avfeie denne tankegangen som utopisk, uvesentlig vissvass, noe jeg føler RBK i klartekst gjør om dagen, men det er ikke slik at disse funksjonene betyr åttesifrede utgifter i året.

For det første: Klubber som ser på alt som utgifter vil slite med komme noen vei. Det er noe som heter investering til inntektservervelse og kan sammenlignes med å bo på en øde øy uten bro men kjøpe seg en båt som gjør at man kan søke jobber på fastlandet.

For det andre: Bare ti år tilbake hadde RBK egen mann på analyse (for å støtte Hamrén og laget) og var tilknyttet en scout som jobbet internasjonalt. Det er to lønninger pluss litt reisekostnader og utstyr. Bygger du på med en ernæringsfysiolog og en litt karismatisk mentaltrener som er flink formidler, skjønner litt av gamet fotball og jobber godt i team - da har du fylt fire viktige funksjoner som de fleste seriøse konkurrenter på EL-nivå har. På medisinsk og fysikalsk støtte tror jeg vi er greit stilt allerede. Men: Vi mangler funksjoner som er selvsagte ikke bare hos de seks lagene jeg ramset opp over, men også de vi må slå i kvalikk for å få lov til å møte disse.

Støtteapparatet er systematisk nedbygget over tid, og med det har konkurransedyktigheten vår til å bedrive toppidrett minsket og minsket - og da ser vi resultatet: Hovedproduktet, nemlig fotballaget Rosenborg blir merkbart lidende. Så lidende at vi per i dag har problemer med å konkurrere med lag som KBK, Haugesund og Glimt som har små brøkdeler av våre ressurser men forvalter de klokere og får mer ut av krona.

Så i hvilken ende begynner man? Tilbake til det jeg har sagt mange ganger i sommer: Ingen spiller, hjelpetrener, videomann eller biopat vil komme til et sted der ingen vet hvem som blir trener og hvilket sett med ideer og mål man jobber for. Derfor må RBK få inn en hovedtrener fort som svint og deretter fylle rollene denne ønsker og (som Hamrén og Åge ville gjort) KREVER. Akkurat den biten går radig siden sjefer med lang erfaring har navn å komme med som er mulig å få hit siden RBK kan betale greit. Enn så lenge!
_________________
Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 27.07.2020 21:22    Post subject: Reply with quote

Leser dere ikke Adressa? Dette sto i dybdeintervjuet Ukeadressa hadde med Henriksen der på Lørdag. Her er hele sitatet:

"Det er sen ettermiddag og Henriksen skal bruke et par timer på å gå gjennom noen videoer, analysere neste motstander, legge en kampplan som skal presenteres spillerne.

Men også da må han ha hjelp av kona, ler han.

– Data! Jeg er helt blank, helt blank! Jeg sier jeg skal ha den sekvensen der og den sekvensen der, og så legger hun alt inn på en sånn minnepinne for meg. Sånn er det før jeg holder foredrag også, hun setter det sammen, det får jeg ikke til. Tove er alt jeg ikke er, og kan alt jeg ikke kan. Hun er rolig når jeg blir forbanna, og så er hun den beste kompisen min. "
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3901
Location: Oslo

PostPosted: 27.07.2020 21:30    Post subject: Reply with quote

hello wrote:
Tove er alt jeg ikke er, og kan alt jeg ikke kan. "


Hun burde med andre ord være den perfekte nye hovedtreneren vår.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 27.07.2020 21:34    Post subject: Reply with quote

hello: Hvis du ser litt lenger opp på siden vil du se at det er nettopp det som diskuteres. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19  Next
Page 17 of 19

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb