English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Spilleregler
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 19.06.2012 12:24    Post subject: Reply with quote

Svaret.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende


Joined: 03 Nov 2005
Posts: 12306
Location: Verdal/Malvik

PostPosted: 19.06.2012 14:23    Post subject: Reply with quote

Det er jo en velkjent sak at linjedommere (assistentdommere) aldri ser det som skjer rett foran nesen deres, men tilsynelatende har stålkontroll og vifter febilsk på ting som skjer 30-40 meter inne på banen og langt inne i feltet. Det er nok årsaken til at de velger å stå et godt stykke unna den andre siden av feltet Smile



(Litt sarkasme og ironi dette da)
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.06.2012 19:36    Post subject: Reply with quote

Spekulasjonene mine om "diagonalløp" stemte altså. Idea
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 16.09.2013 18:42    Post subject: Reply with quote

(...) from this season: "A player in an offside position receiving the ball from an opponent, who deliberately plays the ball (except from a deliberate save), is not considered to have gained an advantage."

Read more: Assistant referees given offside training
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 18.10.2013 18:13    Post subject: Reply with quote

Så i dag igjen direkte skudd på frispark etter obstruksjon i kampen mellom Sarpsborg og Brann. Har sett det flere ganger før, blant annet scoret FFK på et slikt mot oss for noen år siden.

Jeg har alltid trodd at obstruksjon er en av bruddene som gir indirekte frispark. Jeg ser også det refereres til samme regel når jeg søker opp indirekte frispark på nett.

Har jeg misforstått, er reglen endret, eller er det rett og slett slik at den bare ikke praktiseres?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
konrad4ever
Veteran


Joined: 19 Apr 2006
Posts: 2595
Location: Follo

PostPosted: 18.10.2013 19:14    Post subject: Reply with quote

Jeg dømte opp til 3 div for et par år siden, obstruksjon var iallefall indirekte da.. Men etter det har jeg ikke fulgt med på utviklingen på regelverket
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.11.2014 14:48    Post subject: Reply with quote

Tenkte å legge ut disse regelspørsmålene fra VG da de var på trykk i 2011, men har glemt det hele - inntil nå. Tar høyde for forandringer i regelverket, men det har jeg ikke fått med meg:

1. Et kvarter ut i første omgang oppdager dommeren at du har på deg et gullkjede. Hvordan skal han reagere?

A) Stanse spillet med en gang og be deg gå av banen for å ta av deg smykket.
B) Gi deg gult kort ved første stans i spillet, og du må av banen for å ta av deg smykket.
C) Stanse spillet og be deg ta av smykket. Starte spillet med dropp etter å ha gitt gult kort.

2. Et lag ønsker å bytte plass mellom keeper og en utespiller. Hva må til og kan eventuelt aksepteres?

A) Det er ikke tillatt for en utespiller å bytte plass med keeper.
B) Keeper kan kun byttes ved regulært innbytte med en ubenyttet reserve.
C) Bytte kan tillates ved stopp i spillet og dommer skal underrettes.
D) Det er opp til laget selv å bytte plass under stopp i spillet så lenge keeperen kan identifiseres med ulik drakt.

3. Hvor mange spillere må et lag minimum ha for å starte en seniorkamp?

A) 7
B) 8
C) 9
D) 11

4. Hvor mange spillere og ledere kan befinne seg i teknisk område under en kamp i eliteserien?

A) 4 spillere - 3 ledere
B) 5 spillere - 4 ledere
C) 6 spillere - 5 ledere
D) 7 spillere - 6 ledere

5. Begge lag er enige om å øke pausen til 20 minutter grunnet varmen i en senior A-kamp. Hva er korrekt avgjørelse i en slik situasjon?

A) Pausen kan ikke overstige 15 minutter, så kampen må starte som normalt.
B) Hvis lagene er enige er det mulig å øke pausen til 20 minutter, slik at lagene får ekstra tid til å drikke og hvile i varmen.
C) Lagene er pålagt 10 minutter effektiv pause.
D) Lagene kan ha 20 minutter pause ved enighet mellom begge lags kapteiner og dommer.

6. Dommerne er ansvarlig for tiden som skal legges til. Hvilke forhold kan dommeren ta med i beregningen?

A) Innbytte og tilsyn av skadede spillere kan brukes som underlag for beregning av tillegg i tid.
B) Innbytte, tilsyn av skadede spillere samt tid ved flytting av skadede spillere kan brukes som underlag for beregning av tillegg i tid.
C) Innbytte, tilsyn av skadede spillere, flytting av skadede spillere fra spillebanen og drøying av tid kan brukes som underlag for beregning av tillegg i tid.
D) Innbytte, tilsyn av skadede spillere, flytting av skadede spillere fra spillebanen, drøying av tid og ethvert annet forhold dommer finner nødvendig kan brukes som underlag for beregning av tillegg i tid.

7. Nevn de viktigste kriteriene dommeren vurderer ved offside? Tre av seks påstander er korrekte.

A) Deltar i spillet
B) Forstyrrer motspiller
C) Oppnår fordel av offsideposisjon
D) Ufrivillig i offside på grunn av korrigering av spillerens utstyr
E) Angrepsspillers ferdighet
F) Angrepsspillerens arm skal inkluderes ved vurdering av offside

8. I en løpsduell mellom en forsvarsspiller og en spiss velger forsvarsspilleren å holde spissen i trøya. Holdingen starter på 18 meter og han slipper ikke taket. Når spissen er inne i straffesparkfeltet klarer han ikke lengre å holde balansen. Hva dømmer dommeren?

A) Frispark på 18 meter siden holdingen startet der, forsvarsspilleren gis advarsel.
B) Straffespark, siden holdingen fortsatte inn i straffesparkfeltet, forsvarsspilleren gis advarsel.
C) Det dømmes frispark da forseelsen starter på 18 meter, og spilleren gis muntlig advarsel.
D) Det dømmes indirekte frispark innenfor 16,5 meteren, da holdingen kan anses som en obstruksjon, og forsvarsspilleren gis advarsel.

9. Hvilke 7 forseelser medfører rødt kort og utvisning?

A) Alvorlig brudd på spillereglene
B) Voldsom opptreden
C) Spytting på motspillere / andre
D) Hindre skåring / klar skåringssjanse ved forsettlig bruk av hånden
E) Frata motparten en klar skåringssjanse
F) Fornærmende / krenkende / grov språkbruk
G) Gult kort nummer to
H) Utagerende feiring av skåring
I) Uthaling av tiden
J) Konstant klaging på dommerne

10. En trener er ufin i sitt språk og kroppsspråk mot din assistentdommer. Hva gjør du?

A) Trener skal tildeles gult kort, vises bort fra teknisk område, og rapport sendes kampens myndighet
B) Trener skal vises bort fra teknisk område, og rapport sendes kampens myndighet.
C) Trener skal tildeles rødt kort, vises bort fra teknisk område, og rapport sendes kampens myndighet
D) Trener skal tildeles gult kort, men kan bli i det tekniske området.

11. En spiller som er i åpenbar scoringsposisjon blir holdt igjen av forsvarsspilleren. Akkurat i det du har tenkt å blåse, så ser du at han kommer seg løs og du roper «Fordel». Han får avsluttet, men setter dessverre ballen utenfor mål. Hva er korrekt avgjørelse av dommeren?

A) Utspill fra mål, da angriperen fikk avsluttet angrepet.
B) Utspill fra mål og gult kort til forsvarer.
C) Utspill fra mål og rødt kort til forsvarer.

Svar i vei! Idea
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hakkespett
Veteran


Joined: 22 Nov 2011
Posts: 2631

PostPosted: 15.11.2014 15:02    Post subject: Reply with quote

Detta går bra, aldri i væla...

1 - A
2 - D
3 - D
4 - D
5 - B
6 - D
7 - A, B, C
8 - A
9 - A, B, C, D, E, F, G
10 - D
11 - B
_________________
Selv solen går ned i svarthvitt.
Back to top
View user's profile Send private message
Ballahl
Veteran


Joined: 01 Feb 2007
Posts: 5561

PostPosted: 16.11.2014 15:12    Post subject: Reply with quote

Er det noe galt ved dette straffemålet, eller er det fullt lovlig?

Jeg ble litt usikker jeg..
Spilleren som kommer inn i felte er i alle fall utenfor 16 meterstreken, når straffen blir tatt, så den er det ikke noe å si på.
_________________
- Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 16.11.2014 16:02    Post subject: Reply with quote

Det er vel lov, så lenge spilleren ikke er innenfor 16 meteren. Har sett en slik type straffe et par ganger før også, så har jo Cruyff gjort noe lignende: http://www.youtube.com/wa...JHN1mN5SCg
Back to top
View user's profile Send private message
Iziba Jaja
Veteran


Joined: 08 Dec 2007
Posts: 1412

PostPosted: 16.11.2014 21:00    Post subject: Reply with quote

Ballahl wrote:
Spilleren som kommer inn i felte er i alle fall utenfor 16 meterstreken, når straffen blir tatt, så den er det ikke noe å si på.


Vegard2711 wrote:
Det er vel lov, så lenge spilleren ikke er innenfor 16 meteren.


Nei, spilleren er innenfor halvsirkelen så det er selvfølgelig ikke lov. Tror dere den er til pynt?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.11.2014 20:45    Post subject: Reply with quote

Ble ingen større oppstandelse rundt spørsmålene mine. Dere får heller ta dem med videre i mer festlige lag. Smile

Fasiten:

1: B
2: C
3: A
4: D
5: A
6: D
7: A, B og C
8: B
9: A, B, C, D, E, F og G
10: B
11: B
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hakkespett
Veteran


Joined: 22 Nov 2011
Posts: 2631

PostPosted: 18.11.2014 20:54    Post subject: Reply with quote

5/11, hvorav 2 er flervalgsspørsmål... Er nesten så jeg føler jeg har grunn til å være fonøyd.
_________________
Selv solen går ned i svarthvitt.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 19.11.2014 01:36    Post subject: Reply with quote

Iziba Jaja wrote:


Nei, spilleren er innenfor halvsirkelen så det er selvfølgelig ikke lov. Tror dere den er til pynt?


Det tenkte jeg ikke over, så det målet burde ikke blitt godkjent. Men jeg tenkte først og fremst på at det er lov å gjøre slik så lenge spilleren som mottar ballen starter utenfor 16 meteren (inkludert halvsirkelen)
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.03.2015 21:46    Post subject: Reply with quote

Det kanske är dags att vänja sig, för nu får det gula varningskortet och det röda utvisningskortet sällskap av det gröna berömkortet i vissa svenska domarfickor. Syftet är att domaren med en enkel gest ska kunna premiera sportsligt beteende på planen.

(...)

Det gröna kortet är i första hand tänkt för barn- och ungdomsmatcher och kommer att testas för första gången på en ungdomsturnering i Södertälje till sommaren. Slår det väl ut ska korten spridas ut i landet.

– I pojkfotbollen är domarna kanske nya och inte lika trygga i sin kommunikation. Det är perfekt om det finns ett sätt att säga "bra!" till spelare som bryter på rätt sätt, som tar i hand, eller på annat sätt gör något positivt på planen, säger Jonas Eriksson.

Läs mera: Nu införs grönt kort i svensk fotboll
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 05.06.2015 23:10    Post subject: Reply with quote

Det har dukket opp en rimelig smålig, men også ganske interessant sak i supportermiljøet rundt LSK. De fabler om å sende inn klage etter Godset-kampen, som de tapte fortjent, for å få til en omkamp.

Saken er den at mannen med det herlige navnet Innocent mot slutten av kampen ble sendt av med rødt kort. Dette skjedde etter at han fikk sitt andre, hvor dommer Moen ga fordel, for så å gå tilbake ved første stopp i spillet, gi Innocent sitt andre gule for kampen og med det marsordre. Etter reglene har visstnok ikke dommeren mulighet til dette. Rødt kort skal være stopp i spillet, selv om det er et resultat av to gule.

Uten at jeg vet hvilken kamp, har jeg hørt at det faktisk er gitt medhold på slike klager før.

Jeg synes hele regelen er håpløs. En dommer må da ha stålkontroll på hvem som har gult kort til enhver tid, og med det vite hvilke spillere som skal "stoppe kampen" ved forseelser som kvalifiserer til gult kort.

Problemstillingen er uansett interessant. Spennende å se om det blir noe ut av det.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 06.06.2015 06:15    Post subject: Reply with quote

Er ikke klagefristen 48 timer eller noe sånt da? I så fall, er jo det løpet kjørt for lenge siden.
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 06.06.2015 09:10    Post subject: Reply with quote

Jeg dømmer i 4. og 3. divisjon, og kan bare slå fast med en gang at det ikke finnes noen regel som tilsier det slik at man ikke kan gi fordel dersom en spiller skal vises ut. Hva hvis ballen er 20 sekunder unna å havne i mål? Eller en angrepsspiller kommer alene med keeper rett etter taklingen? Selvfølgelig kan man gi fordel, for å så gå tilbake å gi de gule/røde.

Det er derimot anbefalt å skulle stoppe spillet med en gang noen skal utvises. Men noen soleklar regel på at sånn SKAL det gjøres, finnes ikke. Og da er det selvfølgelig heller ikke protestgrunnlag på det.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 11.11.2015 19:16    Post subject: Reply with quote

Det amerikanske fotballforbundet har kommet med en plan som skal forby at barn opp til ti år header ballen. Det skal også innføres begrensninger på antall headinger under trening for barn mellom 11 og 13 år, skriver BBC.

Tiltaket kommer etter at en gruppe foreldre gikk til søksmål mot FIFA (Det internasjonale fotballforbundet) og California Youth Soccer Association for å opptre uansvarlig og ikke ta nok hensyn til og forsøke å beskytte unge spillere.

Det er spesielt frykten for hjerneskader som ligger bak søksmålet.

Les mer: Idrettslege om headeforbudet: - Heldigvis ikke vært et tema i Norge
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
joakleis
Veteran


Joined: 20 Oct 2002
Posts: 3629
Location: Trondheim

PostPosted: 11.11.2015 22:03    Post subject: Reply with quote

Bra de beskytter barna mot hodeskader i europeisk fotball, så de kan skade seg alvorlig ved å spille amerikansk fotball i stedet.
_________________
Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 11.11.2015 22:17    Post subject: Reply with quote

joakleis wrote:
Bra de beskytter barna mot hodeskader i fotball, så de kan skade seg alvorlig ved å spille amerikansk håndball i stedet.


Fiksa den for deg.


Utrolig teit regel forresten.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 08.01.2016 21:15    Post subject: Reply with quote

Nye spilleregler

Endelig slutt på tullet med at to stk må ta avsparket fordi ballen ikke kan gå bakover.
Back to top
View user's profile Send private message
BalleK
Veteran


Joined: 06 Mar 2015
Posts: 3331
Location: Sandnes

PostPosted: 06.03.2016 12:07    Post subject: Spilleregler Reply with quote

Ser at det er vedtatt nye spilleregler - som trer i kraft 1. juni. Betyr det at reglene skifter midt i sesongen, eller holder man reglene uendret i Norge ut sesongen og innfører dem i Norge først i 2017?

http://www.adressa.no/100...704113.snd

Det nevnes to litt viktige endringer i Adressa-artikkelen:
- Avspark fra midten kan gjøres i alle retninger (nå må ballen bevege seg fremover for at den skal komme i spill)
- Kun gult kort for i hindre en åpenbar målsjanse dersom forsvarspilleren gjør et ærlig forsøk på å nå ballen (nå blir det gitt rødt kort for å forhindre en åpenbar målsjanse)

Begge deler er fornuftige endringer etter min mening.

Ellers får jeg forsøke å google vedtaks-dokumentet og lese meg opp på alle endringene, men det får bli en annen dag...
_________________
RBK fjepper
Toillat folk e folk det å
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 07.03.2016 08:20    Post subject: Re: Spilleregler Reply with quote

BalleK wrote:
- Kun gult kort for i hindre en åpenbar målsjanse dersom forsvarspilleren gjør et ærlig forsøk på å nå ballen (nå blir det gitt rødt kort for å forhindre en åpenbar målsjanse)

Lykke til med å få "ekspert"kommentatorene til å få med seg dette, når de fortsatt i dag messer videre om "sistemann" eller ikke når de skal avgjøre om en forseelse kvalifiserer til rødt kort.
Back to top
View user's profile Send private message
fjellgeit
Rutinert


Joined: 26 Jan 2003
Posts: 566
Location: Trondheim

PostPosted: 07.03.2016 08:26    Post subject: Reply with quote

syns den regelen virker håpløs. Det legges opp til mer skjønn, og jeg skjønner frustrasjonen for alle parter ved hver eneste avgjørelse. Jeg mener det burde blitt enklere; Hindre målsjanse utenfor straffefelt fører til rødt. Blir det straffe gis det gult. Så må man selvsagt vurdere andre regelbrudd i samme forseelse om det skal straffes hardere.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 6 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb