English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Spilleregler
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 06.12.2016 22:49    Post subject: Reply with quote

En godt gjennomtenkt regel fra NFF blir fjernet.
Back to top
View user's profile Send private message
SeG
Veteran


Joined: 18 Mar 2011
Posts: 6955
Location: Trøndelagia

PostPosted: 06.12.2016 22:53    Post subject: Reply with quote

Rimelig utrolig at de pressa igjennom det der når _ALLE_ utenfor NFF så at dette var helt på trynet. Godt at de har tatt til fornuften, men det er fantastisk at dette heletatt ble en sak
_________________
I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 07.12.2016 11:05    Post subject: Reply with quote

Vi snakker om en organisasjon som gikk på illusjonen om at å finne på "Handshake for Peace" ville skaffe fredsprisen til en av historiens mest korrupte ledere. Jeg ville ikke stolt for mye på evnene til å se fornuft der i gården.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 19.01.2017 11:17    Post subject: Reply with quote

En viss Marco Van Basten (som VG aldri har hørt om virker det som), ønsker å fjerne offside
http://www.vg.no/sport/fo.../23901880/

Interessant tanke. De gangene offsidereglene har blitt liberalisert har som regel fotball blitt mere underholdende. Spesielt regelendringene på 30-tallet og i 2005.

Men som faren min fortalte meg da jeg var fem, "uten offsideregel kommer lag til å plassere alle spillerne i femmetern."

Mere lesing om offsides historie:
The Question: Why is the modern offside law a work of genius?
https://www.google.co.uk/...ent=safari
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 19.01.2017 14:09    Post subject: Reply with quote

Hva gikk liberaliseringen i? Hva endra man med regelen?
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 19.01.2017 14:52    Post subject: Reply with quote

SwagOla wrote:
Hva gikk liberaliseringen i? Hva endra man med regelen?


Før 30-tallet måtte det være to forsvare mellom ball og mål. Endringen til én forsvarer førte til at de fleste lag la om fra 2-3-5-formasjon til 3-2-5.

I 2005 bestemte man at det er lov å stå i offside, så lenge man ikke har ballen sjøl (en regel Chibuike for gjeves prøvde å utnytte). Det førte til mere mellomrom og en fordel for lag som liker å trille ball.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 03.05.2017 21:42    Post subject: Reply with quote

Lesestoff for oss utdaterte: Regelnytt og retningslinjer 2017 - Norges Fotballforbund + Presentasjon
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
BalleK
Veteran


Joined: 06 Mar 2015
Posts: 3331
Location: Sandnes

PostPosted: 18.06.2017 08:35    Post subject: Reply with quote

Forslag til regelendringer:

http://www.vg.no/sport/fo.../24075605/

Effektiv spilletid er fornuftig mener jeg - da slipper man uthaling av tid når ballen er ute av spill. Dette blir vanskelig å gjennomføre i yngre årsklasser og lavere divisjoner, men på toppnivå er det enkelt å gjennomføre.

Hva er normal effektiv spilletid i en kamp? Er det omtrent 2x30 minutter?
_________________
RBK fjepper
Toillat folk e folk det å
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 18.06.2017 21:33    Post subject: Reply with quote

Effektiv spilletid varierer ganske mye, alt ettersom hvilket kampbilde man får, men ut i fra statistikken som ble lagd for Premier League for noen år tilbake (2010-11), havner de fleste mellom 50 og 60 minutter effektiv spilletid.

Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 29.12.2017 08:23    Post subject: Reply with quote

Fant ikke noen egnet tråd for statistikk og synes ikke det var verdt å opprette en bare for dette, så prøver her.

Ettersom RBK-sesongen er over for en stund har jeg dykket litt ned i statistikkens verden og håper å komme opp igjen med noe småinteressant. En ting jeg lurer på i den sammenheng;

En vanlig statistikk fra en liga er kort-statistikken. Gule og røde kort. Hvordan skal man vekte denne for å komme frem til "verstingene"?

Ett gult kort er lett å telle. Er et rødt kort det samme som to gule, sånn "poengmessig"?

Hva med spillere som får to gule og dermed rødt - teller det som 2G + 1R? Eller bare som 1G + 1R? Og er det isåfall annerledes enn gult og så direkte rødt?

Sånn som jeg oppfatter det er følgende kombinasjoner mulige for én spiller i én kamp:

0G 0R
1G 0R
1G 1R (gult, så direkte rødt)
2G 1R (hvor det røde er en automatisk konsekvens av to gule)
0G 1R (direkte rødt)

Noen jeg har glemt?

Hvordan skal disse telle i forhold til hverandre på en statistikk?

Dette er sikkert superflisespikkeri av en annen verden, men noe må man jo drive med når RBK er på ferie.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
BalleK
Veteran


Joined: 06 Mar 2015
Posts: 3331
Location: Sandnes

PostPosted: 29.12.2017 10:31    Post subject: Reply with quote

Personlig synes jeg direkte røde bør gi mer "versting"-score enn et rødt som man får som resultat av to gule. Direkte rødt får man for spytting og brutale taklinger etc. som vi absolutt ikke vil se på banen.

Jeg ville derfor sortert dette slik:

0G 0R - snill
1G 0R - uskikkelig
2G 1R - slem
0G 1R - drittsekk
1G 1R - jæv.. drittsekk

Så må vi jo gi dette en "score" i form av versting-poeng. Her er et forslag - har ikke tenkt veldig mye på det - kommer rett fra toppen av hodet:

0G 0R - 0 p
1G 0R - 2 p
2G 1R - 5 p
0G 1R - 6 p
1G 1R - 8 p

Jeg mener altså at et direkte rødt kort er 3 ganger så ille som et gult, men får du to gule så er ikke det "ekstra" røde så ille som et direkte rødt.

Men synes at det skal være mer enn dobbelt så mange versting-poeng for to gule enn ett. Dersom du har fått en advarsel (gult) så bør du kunne holde deg i skinnet resten av kampen. Får du da et gult til så bør det gi et ekstra versting-poeng.


Så vil jeg benytte anledningen til å takke alle rbkweb-ere for året som er gått. Det er alltid arti' å lese de sprikende meninger og jubel og fortvilelse på disse forumsidene. Jeg ønsker dere godt nyttår alle sammen med håp om mer gull og pokaler og masse spennende overgangsrykter i vinter og enda mer spennende kamper utover når gresset begynner å gro igjen.
_________________
RBK fjepper
Toillat folk e folk det å
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 29.12.2017 10:35    Post subject: Reply with quote

Så vidt jeg husker, finner det ikke igjen nå. Så er reglene i Fair Play-rankingen slik.
Gult kort: -1 poeng.
Direkte rødt: -3 poeng
To gule og dermed rødt: -3 poeng
Et gult og deretter direkte rødt: -4 poeng
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 29.12.2017 11:05    Post subject: Reply with quote

Takk, begge. Om vi stoler på husken til Kjello (og det gjør jeg), så er dere ikke så langt fra hverandre (om man deler poengsummene til BalleK på to). Den eneste plassen det er differanse er på to gule og dermed rødt, hvor BalleK vil gi 5, mens Kjello sin ganger to gir 6, altså litt mer rasshøl om man ikke klarer å holde igjen etter å ha fått det første gule.

Dette stemmer ganske bra med min egen oppfatning av hvordan dette burde være, men alltid fint å få en bekreftelse.

Ellers vil jeg også si takk det samme, BalleK. Dette forumet er så hyperinteressant at det er fysisk vondt å være borte for lenge. Jeg har møtt en del her inne i den virkelige verden også, men utover de så er det mange her som bor i "gamle kjente"-delen av hjernen, til tross for at vi aldri har møttes og i flere tilfeller har jeg ikke peiling på hva folk egentlig heter engang. Jeg gleder meg til forum-2018, selv om det skal jobbes litt for å overgå 2017! Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Borden
Veteran


Joined: 25 Mar 2014
Posts: 1069

PostPosted: 29.12.2017 12:29    Post subject: Reply with quote

Kjello wrote:
Så vidt jeg husker, finner det ikke igjen nå. Så er reglene i Fair Play-rankingen slik.
Gult kort: -1 poeng.
Direkte rødt: -3 poeng
To gule og dermed rødt: -3 poeng
Et gult og deretter direkte rødt: -4 poeng


Undres litt over at det ikke blir tatt hensyn til hvor mange kampers karantene man får. To gule kort og rødt gir f.eks. færre kampers karantene enn hva et direkte rødt kort gir, men her får det samme poenggivning.
Back to top
View user's profile Send private message
BalleK
Veteran


Joined: 06 Mar 2015
Posts: 3331
Location: Sandnes

PostPosted: 28.06.2018 14:58    Post subject: Reply with quote

NÃ¥ diskuteres uthaling av tid igjen ser jeg - og effektiv spilletid versus tilleggsminutter.

https://www.dagbladet.no/...t/69969212

Jeg ser at dette var litt oppe i denne tråden for et år siden - jeg drar det frem igjen.

Som sagt for et år siden så mener jeg at vi burde ha effektiv spilletid på de øverste nivåene - for eksempel 30 minutter (men det kan diskuteres). Da slipper vi det tullet med uthaling av tid på innkast, ekstra kjefting på dommeren når man vil at klokka skal gå og spillere som ruller seg i gresset med ansiktet vridd i smertegrimaser i noen minutter for så mirakuløst å bli helbredet - alt sammen mens klokka går...

Jeg vet at mange er imot dette. Men det fungerer jo greit i ishockey - hvorfor skal det ikke fungere i fotball?? Når det gjør at vi slipper uthaling av tid??

Hva mener ekspertisen på rbkweb?
_________________
RBK fjepper
Toillat folk e folk det å
Back to top
View user's profile Send private message
oskisjunior
Rutinert


Joined: 25 Aug 2016
Posts: 621

PostPosted: 28.06.2018 15:13    Post subject: Reply with quote

100% for å endre reglene her. Ikke bare er det kjipt sportslig at det lønner seg å hale ut tiden, men underholdningsproduktet fotball ødelegges også.

Når statistikk viser at andre omganger på toppnivå kun har 25 minutter effektiv spilltid blir det nesten for dumt å argumentere mot.

En løsning kan være å innføre effektiv spilltid fra 80 minutter og ut tilleggstiden?
Back to top
View user's profile Send private message
RbkUrge
Veteran


Joined: 09 Aug 2005
Posts: 3668
Location: Oslo

PostPosted: 28.06.2018 15:16    Post subject: Reply with quote

Problemet med effektiv spilletid blir vel fort at kampene kan bli veldig lange når det stort sett er opphold i spillet hvert 58. sekund (ref artikkelen). Spørs om man rett og slett må gå ned i total spilletid til nærmere 60 minutter som i amerikansk fotball.
_________________
Perché hai tradotto questa frase?
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 28.06.2018 15:24    Post subject: Reply with quote

Synes det er greit at det er slik det er nå, det er en del av fotballen. Men slik som vi har sett av dommerne nå i VM er noe dommerne andre steder burde ta lærdom av. Med unntak av PL så legges det til for lite tid i fotballen. Standarden er omtrent 3 min i Norge og nå i VM så har vi knapt sett tilleggstid under 5 min. Vi har til og med sett 2, 3 og 4 min tillegg i 1 omgang i VM også istedet for det standard 1 min som man har til vanlig.

Dog skal det sies at tilleggstid i 1 omg ikke er like viktig som 2 omg, for i 1 omg så triller de nesten bare ball for å ikke risikere noe før pause.
Back to top
View user's profile Send private message
RbkUrge
Veteran


Joined: 09 Aug 2005
Posts: 3668
Location: Oslo

PostPosted: 28.06.2018 15:30    Post subject: Reply with quote

Staberg bekrefter på lang vei det:
Quote:
- Ved skader som tok tid tok jeg vanligvis et blikk på klokka for å sjekke hvor lang tid skaden tok. Men ikke alltid. På slutten av hver omgang spilte jeg da inn til fjerdedommeren, som da selvsagt har mulighet til å anbefale noe annet. Men som regel var vi enige om at tre minutt fikk holde

_________________
Perché hai tradotto questa frase?
Back to top
View user's profile Send private message
BalleK
Veteran


Joined: 06 Mar 2015
Posts: 3331
Location: Sandnes

PostPosted: 28.06.2018 15:37    Post subject: Reply with quote

RbkUrge wrote:
Problemet med effektiv spilletid blir vel fort at kampene kan bli veldig lange når det stort sett er opphold i spillet hvert 58. sekund (ref artikkelen). Spørs om man rett og slett må gå ned i total spilletid til nærmere 60 minutter som i amerikansk fotball.


Ja, det er vel akkurat det som er forslaget de fleste kommer med - at omgangene skal være på 30 minutter effektiv tid. Det vil føre til at vi får omtrent 45 minutter total tid pr. omgang - som i dag.

Forskjellen blir at vi slipper å se på omganger der vi har 20 minutter effektiv spilletid og uthaling og "tull" fra spillernes side mot slutten av kampene. Undersøkelsen som er gjort nå viser jo det som vi alle har visst - nemlig at det lønner seg å hale ut tiden hvis man leder kampen. Vi ser aldri 15 minutter tilleggstid - selv om det er mange skader og mye uthaling av tiden.
_________________
RBK fjepper
Toillat folk e folk det å
Back to top
View user's profile Send private message
RbkUrge
Veteran


Joined: 09 Aug 2005
Posts: 3668
Location: Oslo

PostPosted: 28.06.2018 16:12    Post subject: Reply with quote

Det vil nok likevel alltid være lag som vil drøye "tid" selv med effektiv spilletid, med formålet å stykke opp spillet, dra ned tempo etc. I utgangspunktet er jeg negativ til effektiv spilletid.
_________________
Perché hai tradotto questa frase?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.06.2018 19:36    Post subject: Reply with quote

Enig. Litt av sjarmen med fotball er at det er lov å være taktisk. Dessuten veldig upraktisk aldri å vite når kampene blir ferdige. Nå kan man som regel alltid regne med å kunne gå hjem eller skru av TV-en innen to timer etter avspark.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
v_olden
Veteran


Joined: 10 Jul 2007
Posts: 2909

PostPosted: 29.06.2018 08:29    Post subject: Reply with quote

Ikke glem at en del av det som kalles uthaling av tid ikke bare går på det med å få tiden til å gå men også handler om å drepe tempoet i kampen. Det blir man ikke kvitt med effektiv spilletid.

Jeg er tilhenger av "speak to your captain". De fleste vet sikkert at dette handler om at bare et lags kaptein kan snakke med dommeren uoppfordret, mens resten av lagets spillere må vente til dommeren oppsøker dem før de får lov til å prate. Har de noe å protestere på så får de henvende seg til kapteinen sin. Dette kan opprettholde tempoet i kampen tror jeg.

Angående VAR så mener jeg at det er en bra ting, men det bør være opp til lagene å protestere på en avgjørelse (ved kapteinen) for så å sjekke gjennom VAR. Dersom protesten tas til følge har laget fortsatt mulighet til å protestere igjen. Dersom protesten ikke tas til følge mister laget muligheten til å protestere igjen iløpet av omgangen. Slik det er nå så er det jo tilfeldig om dommeren bruker VAR eller ikke til spillernes store frustrasjon og forundring. Merkelig opplegg.
_________________
Medlem nr. 2201

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 29.06.2018 08:41    Post subject: Reply with quote

Det er slett ikke tilfeldig, det er basert på beskjeden dommeren får fra VAR-teamet. Dersom de anbefaler dommeren å se nærmere på en situasjon for å avgjøre om han har tatt en feil avgjørelse, ser han på den. Jo fortere spillerne lærer seg at de ikke kan mase seg til VAR-hjelp for å få omgjort en beslutning de ikke liker, jo bedre kampflyt får vi. Gjengen som sitter i bussen er ikke dumme, de skjønner jo på reaksjonen fra spillere og publikum når det er noe de bør ta en nærmere kikk på.

Heller øse ut gule kort til gnålete spillere enn gi dem makt til å kreve videovurdering, etter min mening.
Back to top
View user's profile Send private message
v_olden
Veteran


Joined: 10 Jul 2007
Posts: 2909

PostPosted: 29.06.2018 08:47    Post subject: Reply with quote

Jeg har sett situasjoner iløpet av VM som har blitt dømt feil og som ikke har blitt tatt tak i, så den kjøper jeg ikke.

Det du kaller makt kan også kalles å bli gitt tillit. Hvis det blir misbrukt så mister man tilliten med en gang i mitt eksempel.

For øvrig er jeg helt enig i at det deles ut altfor lite kort for syting. Hadde bare jeg vært dommer...
_________________
Medlem nr. 2201

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 8 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb