| View previous topic :: View next topic |
| Hvem var best? |
| Hansen |
|
0% |
[ 0 ] |
| Svensson |
|
0% |
[ 2 ] |
| Eyjolfsson |
|
2% |
[ 6 ] |
| Skjelvik |
|
0% |
[ 0 ] |
| Dorsin |
|
0% |
[ 0 ] |
| Jensen |
|
2% |
[ 6 ] |
| Strandberg |
|
4% |
[ 9 ] |
| Midtsjø |
|
34% |
[ 69 ] |
| Helland |
|
0% |
[ 0 ] |
| Søderlund |
|
53% |
[ 109 ] |
| Mikkelsen |
|
0% |
[ 1 ] |
|
| Total Votes : 202 |
|
| Author |
Message |
zinedinestrand Proff

|
Posted: 26.05.2015 07:51 Post subject: |
|
|
Noe medie som har fått Moen i tale etter skandaledømming?
At dette skal være spydspissen i norsk dommerstand er flaut. Egenskapen som linselus passer liksom litt dårlig med dommeryrket, hans avgjørelser er alt for ofte det som kommer i fokus. |
|
| Back to top |
|
 |
georgios Veteran
|
Posted: 26.05.2015 09:00 Post subject: |
|
|
Viser igjen god moral, kommer tilbake fra å ligge under med to, på en bane vi alltid har slitt. Søder, Midtsjø var nok de beste for oss, vanskelig å skille de to.
HÃ¥per vi beholder dette laget sesongen ut. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 26.05.2015 09:28 Post subject: |
|
|
En etterhvert herlig kamp med som ender godt for vår del. Å snu 2-0 til 2-3 på Nadderud er sterkt, selv om vi av en eller annen grunn i all hovedsak vant på det første av våre tre mål, i følge media.
Jeg forstår at situasjonen var litt spesiell i går grunnet noget alternativ oppstilling, men jeg synes vi for mange ganger i år har ventet +/- en halvtime før vi begynner å spille fotball.
Det var deilig også å slå litt kaldt vann i årene på medie-Norge og jekke ned Stabæk et par hakk. Etter en effektiv og noe heldig 2-0-ledelse etter et kvarter, skulle det ikke mer enn et taktomslag fra vår side før kampbildet var totalt forandret. Vi spilte absolutt ikke fantastisk, men ikke en gang mens når de jager mål med enn mann mer de siste 20 skaper de særlig mye. Men det sier kanskje en del om nivået i ligaen. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 26.05.2015 09:38 Post subject: |
|
|
| Kleviño wrote: | | Det er bare digg at folk tror RBK kun vinner på grunn av dommerne. Den tapermentaliteten hjalp oss til å ta 13 på rad. |
Enig.
Koser meg hver gang folk raser på dommere og forskjellsbehandling i favør hele Norges RBK. Jeg ler hele veien til pokalsamlinga.
Alle andre hate oss, for vi e' heia heia Rosenborg.
PS: Penger fra tifoinnsamlingene går til å bestikke NFF og dommere. Det har vi aldri lagt skjul på. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
Megafritz Veteran
|
Posted: 26.05.2015 10:08 Post subject: |
|
|
| Da bør dere kreve pengene tilbake, for varen dere har kjøpt står ikke i stil med forventningene! |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 26.05.2015 10:11 Post subject: |
|
|
| Megafritz wrote: | | Da bør dere kreve pengene tilbake, for varen dere har kjøpt står ikke i stil med forventningene! |
De har vel neppe kvittering å slå i bordet med  |
|
| Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
|
| Back to top |
|
 |
Bruttern Proff

|
Posted: 26.05.2015 11:24 Post subject: |
|
|
Noen har sagt det før, men mange her inne er uenig:
Jeg mener gult kort nr 2 for Helland er relativt greit: Om det skal være noe mening i den regelen om skuespill, så er det etter mitt syn slike situasjoner det er snakk om; det er tvil, og spissen gir kollisjonen litt "special effects" for å øke sjansene sine.
Uansett om det er kontakt, blir det dermed gult kort. For det er helt unødvendig å lage et teatralsk stup med ekstra bue. Om Helland hadde latt kroppen sin falle naturlig, i et forsøk på å nå ballen og score, så hadde saken vært opplagt. Straffe. Med akkurat samme grad av 'kontakt' med keeperen. Med et slikt buehopp og utstrakt fot gir han praktisk talt ikke dommeren noe valg. Det er skuespill, med det formål å øke sjansen for straffe. Selv om det er kontakt, blir dermed stupet utslagsgivende i negativ forstand.
(med forbehold om at kameravinkelen lyver). _________________ Mamma, æ kjæm itj hjem på ei uke! |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 26.05.2015 11:35 Post subject: |
|
|
| Megafritz wrote: | | Da bør dere kreve pengene tilbake, for varen dere har kjøpt står ikke i stil med forventningene! |
Joda, TV2 og Kjetil Rekdal bekrefter at vi er på rett spor  _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
Bruttern Proff

|
Posted: 26.05.2015 11:39 Post subject: |
|
|
OK, har sett det fire ganger til, og vil kanskje moderere meg litt.
Men ikke helt. Jeg synes Helland faller for 'mye', men kanskje det er litt urettferdig å kalle det et stup med innlagt dupp. Men han kan helt klart klare å sette et bein til under seg, etter touchen på ballen - og trenger ikke skli bortover gresset med armene utstrakt. Dette er unødvendige og bevisste handlinger. _________________ Mamma, æ kjæm itj hjem på ei uke! |
|
| Back to top |
|
 |
Bonzo Veteran

|
Posted: 26.05.2015 12:15 Post subject: |
|
|
Helland søker armen til Stabæks keeper, starter fallet før det er kontakt, men det er kontakt og kan like greit dømmes straffe. Gult kort er strengt, selv om intensjonen til Helland blir litt vel åpenbar for min smak. Det samme gjelder forøvrig et par Stabæk-spillere i to situasjoner. En spiller som ikke helt vet hvor han har vondt hen når han treffer Søderlunds albue, og den andre er forsøket på filming.
Siden det er så mye snakk om straffesituasjonen og det andre gule kortet til Helland. Kan det kke diskuteres om det bør dømmes frispark mot Dio på det første målet? Han rygger da vitterlig inn i Eyjolf. Det er mulig det er vel billig... |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 26.05.2015 12:21 Post subject: |
|
|
| haavarl wrote: | | Megafritz wrote: | | Da bør dere kreve pengene tilbake, for varen dere har kjøpt står ikke i stil med forventningene! |
Joda, TV2 og Kjetil Rekdal bekrefter at vi er på rett spor  |
Bare vent til Helland filmer seg til en billig straffe mot Engen. Da blir det virkelig valutta for pengene  |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 26.05.2015 12:24 Post subject: |
|
|
1. Stabæk kommer godt inn i kampen i starten, men de skaper jo virkelig ikke allverden. To mål på null sjanser, hvor den første er en blanding av dårlig forsvarsspill og en litt tvilsom duell ("brøyt"?), og den andre maksimal uflaks med ei styring. Ellers er det mye skudd fra tjue meter som publikum syns er farligere enn hva André Hansen trolig synes. Det mønsteret gjentar seg hele kampen: Stabæk skyter fra dårlige vinkler og langt hold konsekvent, fordi det ikke fins bevegelse til å få avsluttet mer sentralt.
2. Rosenborg skaper både flere og større sjanser enn hva Stabæk gjør totalt. De fyller mer på med spillere, og får avslutningene fra kortere hold. Spesielt Mikkelsen har flere åpne sjanser som ikke blir mål.
3. Straffesparket er ikke så åpenbart feil som mange skal ha det til, synes jeg. Granli starter med armene langt ut fra kroppen, og "fanger" ballen i en bevegelse inn mot kroppen som nesten ser litt bevisst ut (men trolig ikke er det), til tross for kort hold. Det er nok derfor dommeren etter litt betenkning velger å blåse. Det er i alle fall ingen dommerskandale i seg selv, som enkelte Østlandsbaserte kommentatorer vil ha det til, særlig med tanke på hvor mange måter denne regelen tolkes. Enig med Skiri, med andre ord; litt billig, litt strengt, men ikke helt feil.
4. Derimot synes jeg Moen er veldig skjev i dømminga i banespillet, der Stabæks offensive spillere (spesielt Asante) legger seg veldig lett i alle dueller de taper, og konsekvent belønnes med frispark. Det blir også etter hvert nesten komisk å se på hvor mye som skal til før Diomande får frispark mot seg kontra Søderlund.
5. Det er fullstendig tåpelig at ikke Moen gidder(?) å dele ut et gult kort til El Ghanassy for en av sesongens aller klareste forsøk på å filme seg til straffespark.
6. Det første gule kortet til Helland for albue er strengt, men greit (hold armene nede i duellene, for pokker!). Det andre gule for filming er håpløst. Jeg personlig er litt fan av å ikke blåse straffe når spillerne tydelig vurderer å falle uavhengig av kontakt, og ramler såpass lett, men Sayouba er faktisk på foten til Helland med begge hendene, og hadde neppe protestert seg i stykker dersom det hadde blitt blåst. Elendig av dommeren å ikke se det fra sin vinkel, og elendig å dele ut det røde når han selv vet utmerket godt at han lot El Ghanassy slippe. Straffe? Etter boka ja, men greit å ikke blåse. Gult kort? Aldri.
7. Jeg liker Stabæk, de forsøker på mye av det samme som Rosenborg i spillet sitt, men de er ikke like kompromissløse i satsingen offensivt, og sender sjelden fram flere enn de fire offensive spillerne sine. Derfor skaper de også færre store sjanser mot et såpass bra lag som Rosenborg, selv om det sikkert holder mot mange andre lag. Diomande er en god spiller med bredt ferdighetsspekter som definitivt bør tas ut på et spissultent norsk landslag før han blir ivorianer, men jeg er usikker på om han egentlig er noen pålitelig målscorer, eller mere en Daniel Braaten-type, på lengre sikt. Likevel, det er litt synd at det ikke var vi som hentet ham (billig?), så vi får håpe muligheten kan by seg igjen til høsten.
Børs:
Hansen 6 - Solid kamp, virker aldri truet fra langt hold selv om det løsnes mange skudd. Solid i feltarbeidet og i igangsettinger.
Svensson 6 - Brukbar kontroll på siden sin, og noenlunde involvert offensivt i de gode periodene. Burde hatt assist på en fantastisk bakromspasning.
Holmar 5 - Kan rett og slett ikke ramle sånn på 0-1, selv om han blir løpt rett ned. Strammer opp magemusklene etter hvert, men har trøbbel med Diomande hele kampen. Viktig med god fart.
Skjelvik 5 - Best når han sikrer Dorsin, men for veik i duellspillet sentralt. Sliter med igangsetting i perioder, men spiller seg opp underveis, når presset blir lavere.
Dorsin 5 - Litt urettferdig matchet på farta mot Asante, men virker heller ikke som han klarer å bruke rutinen til å begynne med. Bedre når han får mer hjelp.
Jensen 6 - Krigekamp og slitekamp, ikke like vennskapelig med ballen som vi er vant til å se ham, men jammen kom det ikke en ny assist likevel.
Strandberg 6 - Kom stadig mer inn i kampen i ankerrollen sin. Mindre involvert i lengdeaksen og flere touch på ballen enn Selnæs, men alt i alt mer enn godkjent vikarjobb.
Midtsjø 7 - Arbeidsom, direkte og ballsikker gjennom hele kampen, og kroner den med regi på vinnermålet. Går nok en gang litt tom mot slutten av kampen, og kunne godt vært byttet ut.
Helland 4 - Rett og slett en litt ukomfortabel kamp, og slet nok mye mer mot Stabæks unge backvikar enn han hadde forventet. Kom aldri ovenpå i den duellen. Pluss for sikker straffeskyting. Uheldig med kort, men smekk på pungen for å legge seg billig i den situasjonen.
Søderlund BB 8 - Jobber som et svin, og får egentlig ganske dårlig betalt for det arbeidet han legger ned i duellene. Putter to mål på ordentlig goalgettervis - Inzaghi ville vært stolt.
Mikkelsen 6 - Konstant uromoment, og forsøker å involvere seg rettvendt hele tiden. Litt slurvete touch står mellom ham og to-tre mål, og kunne/burde fått assist når Helland vises ut i stedet. Har selvtillit.
Riski - Lojal og oppofrende i innhoppet.
Malec - Gjør det han skal, kunne fått et gratis mål i siste sekund. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 26.05.2015 12:31 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | 1. Stabæk kommer godt inn i kampen i starten, men de skaper jo virkelig ikke allverden. To mål på null sjanser, hvor den første er en blanding av dårlig forsvarsspill og en litt tvilsom duell ("brøyt"?), og den andre maksimal uflaks med ei styring. Ellers er det mye skudd fra tjue meter som publikum syns er farligere enn hva André Hansen trolig synes. Det mønsteret gjentar seg hele kampen: Stabæk skyter fra dårlige vinkler og langt hold konsekvent, fordi det ikke fins bevegelse til å få avsluttet mer sentralt. |
Denne er jeg enig i. Snakket med broder'n om det både under og etter kampen, det var liksom ikke måte på hvor enveiskjøring det var første halvtime eller så. Alle medier påsto at det var var "kattens mus med leken" ("frem til RBK fikk hjelpa de trengte i form av en billig straffe"), noe jeg ikke er udelt enig i. Stabæk var best, absolutt, men det var langt ifra den sjanseorgien mange har fremstilt det som. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 26.05.2015 12:33 Post subject: |
|
|
| Jeg bare: Hvorfor i alle dager snakker bruttern med deg under kamp? Helt til jeg så det sto broder'n. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 26.05.2015 12:37 Post subject: |
|
|
Ja, jeg valgte mine ord med omhu der. Lett å missforstå i kampens hete. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 26.05.2015 12:40 Post subject: |
|
|
Zorac: Sånn var det vel mot Odd også. Bredeli og Drillo frådet om munnen over antall innlegg Barcelona peiset inn i vår 16-meter, uten at det var så mange tilstede der som kunne gjøre noe med dem. Noen av "innleggene" kom til og med fra egen banehalvdel uten at det så ut til å gjøre noe med entusiasmen. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Last edited by OrionPax on 26.05.2015 12:43; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 26.05.2015 12:42 Post subject: |
|
|
Og Bruttern bare,
 _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
Juch Veteran
|
Posted: 26.05.2015 12:48 Post subject: |
|
|
Får prøve meg på en børs for en gangs skyld.
Hansen 7 - Virker som han har kontroll for en gang skyld.
Svensson 7 - Flotte offensive involveringer, har OK kontroll bakover.
Eyolf 5 - Litt surrete.
Skjelvik 5 - Blir ofte lurt, men løper opp Stabæks raske spillere.
Dorsin 4 - Dessverre skyld i det mest Stabæk skaper.
Midtsjø 7 - Banens beste en periode, men dabber av og burde kanskje blitt byttet ut. Fikk fnatt da han ikke evnet å sentre til Riski på overtid.
Strandberg 6 - Synes han gav oss pondus på midtbanen som vi trengte i denne kampen, spilte seg også opp offensivt utover kampen.
Mike 6 - Ikke fullt så god med ball i dag, men har en fin assist igjen. Jager bra som førsteforsvarer.
Helland 4 - Spilte under pari i går, dessuten to tåpelige gule kort som han faktisk kunne unngått hvis han virkelig ville.
Søderlund 8 - Strålende rett og slett. Tydelig i god form for tiden, både fysisk og i hodet.
Mikkelsen 4 - Så han løpe i bakrom en gang. La ikke så mye mer merke til ham enn det, utover slett defensivt arbeid. |
|
| Back to top |
|
 |
hellvikrunner Veteran
|
Posted: 26.05.2015 16:43 Post subject: |
|
|
Morsomt å lese sånn i etterkant av den herlige og velfortjente seieren igår. Skal ikke mye til før de blir cocky gitt:
http://www.aftenposten.no...0633_1.snd |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 26.05.2015 18:05 Post subject: |
|
|
| haavarl wrote: | Og Bruttern bare,
 |
 |
|
| Back to top |
|
 |
Numsk Rutinert

|
Posted: 26.05.2015 18:11 Post subject: |
|
|
Jo flere ganger jeg ser reprisen av straffen vi fikk, blir jeg mer og mer overbevist om at det ikke var hårreisende feildømt. I utgangspunktet syntes jeg det så altfor strengt ut. Men armen er faktisk ut fra kroppen. Argumentet "han ser i en annen retning" synes jeg blir irrelevant. Om du kjører baki ræva på bilen foran deg når du ser i en annen retning, har du likevel kollidert. _________________ Instagram, YT, FB og Twitter: skauniversal |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 26.05.2015 18:13 Post subject: |
|
|
| "Armen ut fra kroppen" er ikke grunn nok i seg selv. Hovedregelen er at det må gjøres med forsett. At han ser en annen retning er meget relevant i så måte. Samme når du kjører bil. Ser du i en annen retning og kjører inn i bilen foran deg, holder det å fylle ut en skademelding. Har du derimot full kontroll på situasjonen og kjører inn i bilen foran med viten og vilje, må du regne med et besøk hos politiet og beslaglagt førerkort. |
|
| Back to top |
|
 |
zinedinestrand Proff

|
Posted: 26.05.2015 18:20 Post subject: |
|
|
| 2. del av regelen omtaler vel hvorvidt armen er i en naturlig stilling. Stabækforsvareren har armen ut for å bokstavelig talt holde kontroll på Jonas. Så kan jo det diskuteres hvorvidt det er naturlig. |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 26.05.2015 18:25 Post subject: |
|
|
Reglementet rundt hands, spesielt innenfor 16-meter, er alt for lite konkret. Det er alt for store rom til individuelle vurderinger, som gjør at det er bingo hver gang, alt ettersom hvilken dommer det er og hvilket humør han er i. Det er ufattelig mange poeng som blir delt ut etter denne bingometoden hver sesong.
I følge kråkene i TV2-studio var det til og med møte på La Manga i vinter om det med hands innenfor 16-meteren, hvor det med forsett ble fremhevet, men pipeblåserne greier jo fortsatt ikke å tolke reglementet någenlunde likt. |
|
| Back to top |
|
 |
|