| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Buss Senior
|
Posted: 14.06.2020 01:51 Post subject: |
|
|
| Hvorfor nevner du ikke Lund Hansen ? |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 14.06.2020 08:02 Post subject: |
|
|
Aldri vært fast A-lagskeeper for oss ham. Fikk spille litt da Örlund slet som mest. Vi har da hatt noen andrevalg, Barli for eksempel. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 14.06.2020 10:32 Post subject: |
|
|
Det er jo et snev bekymringsverdig at keepere som går fra oss tydeligvis er faglig svake. Keepertrener i Hertha sier ikke at Jarstein ikke brukte flere teknikker, han sier at han ikke kunne dem.
Jamtfall er vel den eneste i klubben som aldri har vært byttet ut, og når man ser produktet må det være lov å spørre om det burde vært gjort noe med. Det er åpenbart et kompetanseområde hvor vi ikke aktivt søker forbedringer. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 14.06.2020 11:03 Post subject: |
|
|
Siden han er fast ansatt og keeperne allikevel presterer såpass at de ikke ødelegger sjansene for gull, så ser jeg for meg at en ny trener ikke vil skape unødvendig støy og risikere å få sterke personligheter (klubblegender) som henger på brakka i mot seg.
Trond Henriksen er jo også fast ansatt, men han har blitt flyttet litt rundt om i klubben. Muligens etter behov og muligens etter eget ønske. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 14.06.2020 11:28 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: | Det er jo et snev bekymringsverdig at keepere som går fra oss tydeligvis er faglig svake. Keepertrener i Hertha sier ikke at Jarstein ikke brukte flere teknikker, han sier at han ikke kunne dem.
Jamtfall er vel den eneste i klubben som aldri har vært byttet ut, og når man ser produktet må det være lov å spørre om det burde vært gjort noe med. Det er åpenbart et kompetanseområde hvor vi ikke aktivt søker forbedringer. |
Nettopp. Dette er nepotisme og kameraderi. Det er akkurat denne tilnærmingen over hele linja som gjør at klubben ikke klarer å spille ut Ranheim og andre lag man burde slått på en enkel måte. |
|
| Back to top |
|
 |
Kom_igjen_troillan Veteran
|
Posted: 01.09.2020 18:40 Post subject: |
|
|
Med Åge Hareide på plass, er det lov å håpe at Jamtfall blir fristilt fra jobben som keepertrener og får en annen rolle i klubben i 2021?  _________________ – På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.
Da angriper man, for de kan ikke score mål så lenge Rosenborg er i angrep.
Sitat Nils Arne Eggen etter 2-0 over BATE  |
|
| Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 01.09.2020 18:51 Post subject: |
|
|
| Hvilken keepertrener vil du ha istedenfor? |
|
| Back to top |
|
 |
Willoch Veteran
|
Posted: 01.09.2020 19:32 Post subject: |
|
|
Arne c gellein / Ivar selnæs _________________ Willoch |
|
| Back to top |
|
 |
mirar Veteran
|
Posted: 01.09.2020 19:40 Post subject: |
|
|
| Sikkert mange gode i skandinavia og innefor Hareides bekjenskaper, RBK trener flere enn Hansen og Jamtfall. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: 01.09.2020 20:18 Post subject: |
|
|
Keepertreneren til Malmö er nok i hvertfall ikke noe dårligere, og Hareide kjenner ham nok godt fra sin tid der. Verdt et forsøk når vi ser hvor lite Jamtfall har fått ut av alle keeperne vi har hatt i klubben  _________________ – På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 01.09.2020 20:34 Post subject: |
|
|
| Lite ut av keeperne? Vi har hatt beste keeperen i ligaen i mange år nå... Hva er galt med Jamtfall? |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 01.09.2020 20:43 Post subject: |
|
|
| Jøss... hva i all verden baserer du det på? Jarstein ble dårligere, Johnsen ble dårligere. Keepertreneren til Herta ble sjokkert over hvor lite keeperteknisk Jarstein kunne når han kom. Hansen har ikke blitt bedre på igangsettinger og feltarbeid. Spent er mangelvare til de fleste gkene i RBK. |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 01.09.2020 20:55 Post subject: |
|
|
| Tror du får problemer med å si opp en fast ansatt fordi Jarstein var en svakere keeper for 10 år siden altså. Da blir det nok fort en rettssak til for usaklig oppsigelse. Hvorvidt Jamtfall er en god keepertrener skal jeg ikke uttale meg for mye om, all den tid jeg ikke har sett for mange treninger de siste årene, men å sparke keepertreneren når vår nåværende keeper har vært ligaens soleklart beste i mange år nå virker en smule tynt, med mindre Hansen selv mener det er tid for et skifte. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 01.09.2020 22:56 Post subject: |
|
|
Jeg synes det er betimelig å stille spørsmål rundt Jamtfall. Han er, så vidt meg bekjent, den eneste rundt laget som har fått jobbe i fred og ro rundt laget uten å bli skiftet ut siden han ble ansatt for 15-ish(?) år siden, og har overlevd alle regimeskifter, trenersparkinger, og andre utskiftninger i sport. Nå skal det sies at en keepertrener naturligvis kun trener keeperen, og denne rollen er nesten identisk uansett spillestil og formasjon, slik at det er en rolle med vesentlig mindre behov for utskifting enn andre trenerroller. Og det er sjelden vits i å bytte for å bytte.
Det kan selvsagt hende at han er en meget god keepertrener - akkurat denne rollen hører vi svært lite om (og det er kanskje vanskelig for andre i klubben å vurdere dette?), men det er flere keepere som ikke har blitt bedre under hans ledelse enn de som har blitt det for å si det forsiktig, og det går i hvert fall for meg en alarm når bedre lag får keepere som har vært under Jamtfalls vinger klager over manglende kompetanse og teknisk kunnskap. På vårt nivå kan vi ikke forvente at keeperen vår mestrer alle teknikker og taktikker, men han bør i det minste kjenne til de fleste av dem.
En god snekker får til mye med kun hammer og håndsag, men en god sjef sørger for at det ligger litt mer utstyr i verktøykassa enn som så.
Det er to spørsmål som melder seg: a) Hva tilsier at Jamtfall er en god (nok) keepertrener, og b) er vi sikre på at vi uansett ikke kan få tak i noe bedre? _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 01.09.2020 23:07 Post subject: |
|
|
Akkurat hva Jarstein sier vil jeg ta litt med en klype salt, da det var en småbitter avgang den gangen han dro (ble vel vraket til fordel for Ølhund(?), og det er jo lov å bli grinete for mindre enn det), og jeg velger jo å tro at keepertrener i allefall tas med på dialog om hvem som skal være 1.keeper.
Det kan selvsagt være riktig også, men det avgjørende her er vel til syvende og sist hva hovedtrener mener om saken. Jeg regner jo også med Jamtfall hadde blitt fjernet på et tidspunkt om trenerne (og keeperne) i alle disse årene hadde vært misfornøyd med det han holder på med (selv om senador sikkert stikker innom og påpeker at alt og alle i RBK har vært udugelige etter Eggen ga seg). Til syvende og sist blir det vel en dialog som hovedtrener må ta med keeperne, i forhold til om de er fornøyd med opplegget og føler de får ut sitt potensiale, i tillegg til egen observasjon selvsagt. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 01.09.2020 23:20 Post subject: |
|
|
Jo, men det var ikke Jarstein som sa dette, det var Herthas keepertrener. Han sa vel noe slikt som at Jarstein kun kjente til et par teknikker/måter å møte en spiller en mot en på, mens han burde kunne minst fem (med tanke på avstand).
Det er altså andre keepertrenere som indirekte sier at Jamtfall ikke kan (lære bort) nok teknisk. Og når det gjelder hovedtrener vil jeg tro det generelt er vanskelig å vurdere en såpass spesifikk kompetansepost som keepertrener. Man har jo denne rollen fordi hoved- og assistenttrener i all hovedsak mangler spisskompetansen på denne ene veldig annerledes posisjonen i et lag. Og det er nok ikke å forvente at keepere skal klage på treneren sin; om det er noe de ikke vet om, er det vanskelig å forvente å bli lært det.
Kort fortalt: Keepertreneren til Hertha kan mer keeperfaglig enn Jørn Jamtfall. Er det rett og rimelig, eller bør vi sikte etter bedre kompetanse?
EDIT: la til et avsnitt. _________________ Influencerâ„¢
Last edited by Zorac on 01.09.2020 23:29; edited 2 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 01.09.2020 23:27 Post subject: |
|
|
| Det er klart, men samtidig har jo trenere som f.eks Hamren og Hareide såpass erfaring og innsikt at de greier å identifisere om en keeper viser fremgang/tilbakegang eller mangler fundamentale ferdigheter og kunnskap. Vi har jo også hatt en del keepere etterhvert, og jeg vil jo tro de hadde sagt klart fra om de mente det de holdt på med ikke holdt mål. Jeg tviler på at Hansen hadde holdt kjeft om han mente det de holdt på med var helt bak mål f.eks. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: 02.09.2020 09:07 Post subject: |
|
|
For å si det på en annen måte, hvilke keepere har vi hatt i klubben som har utviklet seg og blitt bedre etter at de kom til oss? _________________ – På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.
|
| Back to top |
|
 |
Kai88 Veteran
|
Posted: 02.09.2020 09:09 Post subject: |
|
|
| Hansen, Hirschfeldt (dog var begge voksne da de ankom. Noe av æren kan nok tillegges et bedre lag foran seg på banen) |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 02.09.2020 09:26 Post subject: |
|
|
| Poenget er jo uansett at man ikke kan avskilte folk i støtteapparatet bare fordi de har vært her lenge. Det er fullt mulig Jamtfall har mangler som keepertrener, det har jeg som sagt veldig lite forutsetning for å mene noe bestemt om, men all den tid Hansen har vært ligaens klart beste keeper de siste 5 årene så synes jeg det blir det vanskelig å avskilte Jamtfall basert bare på på hva Jarstein og treneren hans har sagt om Jarstein sitt nivå en gang i tiden. Jeg tror forøvrig mye av fremgangen til Jarstein skyldes at han har fått kontroll på eget temperament og psyke. Han klikka jo i vater rett som det var når han var her. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Posted: 02.09.2020 09:30 Post subject: |
|
|
På den andre siden av skalaen (altså de som ikke ble bedre eller utviklet seg etter de kom til klubben) kan vi nevne blant annet Rune Jarstein, Daniel Örlund, Espen Johnsen, Adam Larsen Kwarasey. Alle landslagskeepere som utviklet seg negativt etter at de kom til oss
Dette mener jeg Jamtfall må ta mye av skylden for, all den tid han har hatt hovedansvaret for å utvikle de. _________________ – På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 02.09.2020 09:39 Post subject: |
|
|
Hørtes veldig svart/hvitt og lite informert ut.
Jarstein ble bedre her, Johnsen også
Ørlund var allerede "ferdig utviklet" da han kom og
ALK er jo et bilvrak av en GK |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 02.09.2020 09:39 Post subject: |
|
|
| Örlund var vel strengt tatt ikke noen god keeper når han kom hit heller, så synes ikke han hadde så negativ kurve. Kwarasey var vel reserve for Hansen fra dag 1 og har hatt en negativ kurve lenge etter han dro herfra. Espen Johnsen ble i stor grad et offer for skader, og mista vel også plassen til Hirschfeldt pga det. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 02.09.2020 09:54 Post subject: |
|
|
| Sløvsekken wrote: | | Jeg tviler på at Hansen hadde holdt kjeft om han mente det de holdt på med var helt bak mål f.eks. |
Det er åpenbart, men det fordrer jo da også at han har erfaring med bedre trenere enn Jamtfall. Du etterlyser jo ikke ketchup og sennep om du har spist pølse i lompe plain i alle år og ikke vet om tilbehør.
Det er jo en interessant diskusjon, dette. Keppertrenere nevnes svært sjelden i noen sammenheng, og det er en post som de færreste tenker på, og som aldri vurderes av folk flest. Nå vet jeg svært lite om nivået på keepertrenere i Norge, eller i resten av Skandinavia for den del, men jeg har inntrykk av at de aller fleste klubbene her på berget ansetter en gammel keeperhelt som får fortsette i jobben så lenge han vil. Det virker ikke som en rolle hvor det aktivt vurderes og søkes etter forbedringer, og det forklarer vel også noe om hvorfor Eliteserie-keepere holder jevnt over labert nivå, og hvorfor "ingen" takler ball i beina, for eksempel. Det ser rett og slett ikke ut til at det trenes (nok) på tingene keeperne er direkte dårlige på, og vi står igjen med en liga full av "håndballkeepere" som er jevnt over brukbare til gode på strek og én mot én, men fryktelig utrygge i felt, svake med ball i beina og så videre.
Jeg kan for min del rett og slett ikke se at Jamtfall forsvarer ei fartstid som vel overgår selv Eggens treneransettelser i tid. Jeg etterlyser vurderinger av Jamtfall fra klubbhold. Det er selvsagt mulig han er dritflink og blant det ypperste det er realistisk for oss å få til, men jeg har ikke hørt uttalelser rundt hans rolle så lenge jeg kan huske. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 02.09.2020 10:17 Post subject: |
|
|
Det blir jo mye synsing og halvlogiske resonement rundt det her, siden det er vanskelig for oss utenforstående å bedømme hva som foregår på de treningene og hvordan det står seg i forhold til hvordan det jobbes f.eks i de største klubbene i Europa.
Jeg vil vel dog tro at Hansen har plukket opp litt hva de andre keeperne på landslaget driver med. Jamtfall var vel også keepertrener på landslaget en periode. Så om han er en håpløst dårlig keepertrener er det jo merkelig om det ikke hadde kommet ut på noe tidspunkt.
Uansett er det vel dog ikke der skoen først og fremst trykker for RBK i dagens situasjon, og en får tro at Hareide er i stand til å identifisere det om keepertreningen ikke holder akseptabelt nivå. |
|
| Back to top |
|
 |
|