English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Speiding etter nye spillere
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 22, 23, 24  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
lightning
Junior

PostPosted: 06.05.2014 16:28    Post subject: Reply with quote

På nåværende tidspunkt så er det vanskelig å måle slike ting ja, men er overbevist om at dette vil forandre seg i nær fremtid. Hvem er det som sørger for at konstruktivt beveger spillet fra midtbanen og inn i angrepssonen? Hvem er det som hindrer motstanderen å komme inn i egen defensiv sone? De som kan kvantifisere slike ting vil ha en stor fordel både når det kommer til kampplan og på overgangsmarkedet.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 06.05.2014 16:48    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Jeg sier ikke tall og statistikk i fotball er unyttig, men det forteller ikke like mye i fotballen som i mange andre lagidretter.

Dette er jeg totalt enig i, men poenget mitt er jo nettopp at dette, i fotballens tilfelle, er et argument for å benytte statistikk framfor speidervurderinger; det beveger forutsigbarheten nærmere kompleks/dynamisk/ikke-valid. Et statistisk verktøy kan man sette parametrene på, slik at det for eksempel ignorerer en viss type pasninger på midtbanen og legger mer vekt på noe annet og vesentligere (hvem denne 'man' er må jo selvsagt tas i betraktning, dog). Speideren, derimot, kan man neppe hindre i å la seg imponere av ungfolen som bruker tre tuttiser og en karusellfinte på å dra seg bakover gjennom et pressledd med ball. Hvis det er sånt han liker, da. At speiderrapporter er tvilsomme, det trenger man jo bare se variansen på spillerbørsene i kamptrådene eller avisene for å innse.

Jeg er litt spent på hvordan de kumulative spillerbørsene våre blir seende ut, for det er jo unektelig spennende dersom det etter hvert blir et ganske stort utvalg av kvalitative vurderinger for hver kamp - det burde bli ganske valid dersom folk er flinke til å lage børsen sin før de leser andres børser. Tror for eksempel også at 'rbkweb.no' gjør det over snittet bra på resultattips. Crowdsourcing av informasjon er gøy.

Ellers er det jo definitivt et interessant innspill, det med midtbanen. Det måtte nok definitivt vært med i en analyse av emnet.
Pillen
Senior

PostPosted: 06.05.2014 23:57    Post subject: Reply with quote

lightning wrote:

Liverpool driver fortsatt på med moneyball, statistikk er bare en svært liten del av det begrepet. Eier John Henry er stor tilhenger av konseptet, og opptrer til og med i Moneyball-filmen. I sin enkleste form går Moneyball ut på å kjøpe billig og selge dyrt, det vil si kjøpe unge spillere og selge dem på slutten av deres 'prime' rundt 29-30 år.

Statistikk er selvsagt mye enklere i enkelte idretter enn andre, men også fotball vil stå foran en stor revolusjon på dette området. Ishockey har mange likheter med fotball, og der er 'fancystats' på vei til å slå gjennom så det holder. I NHL er det lag som sier de legger stor vekt på statistisk analyse ( LA Kings, Chicago), mens andre synes det er uinteressant (Toronto), gjett to ganger hvem som gjør det best av disse.

Dette vil også skje i fotball, man vil finne metoder for å finne ut hvilke spillere som driver spillet og skaper sjansene via sine bevegelser.

Har dessverre ingen tro på det. Moneyballs "teori" om å kjøpe unge spillere og selge dem når de er 28-29 år er jo allmennkjent. Tor-Kristian karlsen, en sterk kritiker av Moneyball og statistikk, prøvde f.eks. å gjennomføre dette i Fredrikstad. Førte til konflikt med Grönhagen. Karlsen gjorde begrepet "videresalgspotensial" allmennkjent. I hans verden skulle Tippeligaen vært en farmerliga for spennende Sør-Amerikanere. Kall han naiv, men jeg tror han har mye riktig, og det helt uten fokus mot Moneyball og data.

Det er ett aspekt ved Moneyball. De andre aspektene går mer på statistikk, og det har vist seg vanskelig å innføre i fotballen. Hadde statistikk vært overførbart til fotballen hadde det for lengst vært kjent. Downing var jo et rent Moneyball-kjøp, vi så alle hvordan det gikk. Har ingen tro på at det vil bli en revolusjon på dette området.

Fotballen er rett og slett så komplekst og annerledes enn alle andre idretter, hvor det individuelle og personlighet på spillere står mye mer i fokus. I artikkelen jeg la ut kommer dette frem, hvor det ikke bare er viktig å se på talent men også det menneskelige, det sosiale. Disse faktorene kan ikke data hjelpe oss med.

Det derimot Moneyball kan lære oss er grundigheten og researchen bak et kjøp. Det perfekte er en god spillerlogistikk, med klare planer på hvordan ting skal foregå, samt dyktige speidere som kan finne spillerne. Jeg er uenig med zaphod81 på dette området. Jeg tror faktisk noen har mer "talent"/kunnskaper/passion til å se talent. Det går på menneskelige forskjeller og læring.
Back to top
lightning
Junior

PostPosted: 07.05.2014 12:21    Post subject: Reply with quote

TKK gjorde selvsagt mye rett i Fredrikstad, men ble desverre motarbeidet av dinosaurer. Han hadde vært ett fantastisk valg som erstatter for Hoftun. Han gjorde også en glimrende jobb i Monaco der han hentet inn unge talenter med stort potensiale.

Downing var ett muligens ett statistikkbasert kjøp ja, men problemet er at de brukte statistikk som ikke var særlig bra eller relevant. Som tidligere nevnt vil måten å måle spilleres prestasjoner forbedre seg kraftig fremover, uansett hvor komplekst fotball er i forhold til andre ting.

Når det gjelder moneyball så er det en greie som utvikler seg hele tiden. Alle kjenner til statistikkene som ble beskrevet i boken, likevel klarer Billy Beane å skape topplag på ett minimalt budsjett hele tiden. Det er fordi han tenker nytt hele tiden og utnytter svakheter i markedet. Å være proaktiv er ikke akkurat det ordet jeg forbinder med regimet på Lerkendal.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 07.05.2014 13:17    Post subject: Reply with quote

Pillen wrote:
Har dessverre ingen tro på det. Moneyballs "teori" om å kjøpe unge spillere og selge dem når de er 28-29 år er jo allmennkjent.

Ja, hvis "teorien" hadde vært at man skal selge spillere når de er 28-29 år så hadde det raskt blitt allment kjent og priset inn (og man hadde ikke trengt data), men poenget er at man kan bruke data fra trening og kamp til oppdage at en spiller er på nedadgående kurve og selge før markedet oppdager dette. Da vil man få en bedre pris enn kvaliteten på "varen" tilsier.
Back to top
hellvikrunner
Veteran

PostPosted: 05.06.2014 14:19    Post subject: Reply with quote

På tide å speide etter ny keeper kanskje? Synes ikke RBK kan være bekjent av kvaliteten på de som er i stallen idag. En god førstekeeper skal prestere stabilt godt over en lang periode. Han skal unngå de store opp-og nedturene (les: store feil). En god førstekeeper i RBK skal/burde være aktuell for landslagspill (ihvertfall være med i diskusjonen) til enhver tid.

Jeg synes vi har en skikkelig stor oppgave her. RBK har hatt for ustabile sisteskanser som har vært preget av dårlige egenskaper som en keeper IKKE burde ha (eks: dårlig spenst og svak i feltarbeid). Jeg kjenner ikke situasjonen i RBK spesielt og Trøndelag generelt godt nok som mange andre her inne. Men jeg har registert at en målvakt må prestere bedre enn hva som har vært tilfelle med Ørlund og Hansen. For mange store feil etter min mening.

Last edited by hellvikrunner on 05.06.2014 14:21; edited 1 time in total
Back to top
trondhb
Veteran

PostPosted: 05.06.2014 14:25    Post subject: Reply with quote

Det hjelper lite hvor gode keepere som kjøpes inn så lenge keepertreneren gjør alle dårligere etter at de kommer til klubben. Jamtfall bør også gå.
Back to top
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 05.06.2014 14:48    Post subject: Reply with quote

Det er ledig stilling som salgskonsulent hos Lilleborg. Krav til erfaring.

Jamtfall åpenbart kvalifisert - lang erfaring med Zalo...

http://www.lilleborg.no/J...cy=1201827
Iziba Jaja
Veteran

PostPosted: 30.09.2014 20:00    Post subject: Reply with quote

Datasystem hjelper RBK med spillerkjøp.

http://www.nrk.no/trondel...1.11959795
Back to top
Rallepus
Veteran

PostPosted: 30.09.2014 20:11    Post subject: Reply with quote

Quote:
Det er mange muligheter. Er vi for eksempel på jakt etter en høyreback, kan vi søke på høyrebacker fra Sverige innenfor en spesiell alder. Databasen er ganske spesifikk, sier sportslig leder Erik Hoftun

Hoftun med godt eksempel på hva en ultraspesifikk spillerdatabase kan brukes til. Fyren er clueless, men det visste vi vel fra før.
Back to top
Attaboy
Veteran

PostPosted: 30.09.2014 20:14    Post subject: Reply with quote

Lurer meg på hvor stor den (excel)databasen er? 516 kb?
Montana
Veteran

PostPosted: 30.09.2014 20:15    Post subject: Reply with quote

Overrasker meg at dette er noe nytt vi har begynt med. Antok at alle klubber gjorde noe a'la dette. Hvordan gjorde vi det før vi starta med det her? Skrev inn navnet på word under "Ønskeliste:"?
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 30.09.2014 20:17    Post subject: Reply with quote

Ja, det høres ganske latterlig ut og alt det der, men det som er mest påfallende idiotisk med hele opplegget er jo at dette er en database som tydeligvis innebærer en viss eksklusivitet også innad i RBK - og at Trond Alstad er en av de tre som har tilgang. Hva FAEN skal han med tilgang til dette, mens for eksempel sjefsspeider Stig Torbjørnsen ikke har det? Hele artikkelen er pinlig og skjemmer ut klubben, men likevel står de frem i intervjuet og skryter av at det hele er en del av profesjonaliseringen av klubben. Leser man hva de faktisk sier, så illustrerer artikkelen at det stikk motsatte er tilfelle. Klubben er fortsatt en gjeng amatører, der det viktigste kriteriet for makt og innflytelse er hvor gode kompiser man er med de rette folka.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 30.09.2014 20:20    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Overrasker meg at dette er noe nytt vi har begynt med. Antok at alle klubber gjorde noe a'la dette. Hvordan gjorde vi det før vi starta med det her? Skrev inn navnet på word under "Ønskeliste:"?

Jeg tipper at denne databasen ganske enkelt er MyScout. Altså den samme databasen som de fleste seriøse klubber i Europa har tilgang til. Rosenborg er registrert med disse kontoene der:

Tok denne rett før (eller etter) Perry/Wiggen måtte gå, så antar at Kåre har overtatt Wiggen-kontoen og Alstad har tydeligvis all makt over Stig-kontoen.
Back to top
Attaboy
Veteran

PostPosted: 30.09.2014 20:32    Post subject: Reply with quote

Quote:
Klubben forteller at systemet er en del av utviklingen i den sportslige avdelingen og skal bidra til å profesjonalisere driften.

Quote:
Det er kun tre personer i Rosenborg-systemet som har tilgang til databasen; hovedtreneren, Erik Hoftun og Trond Alstad.

Er det Alstad som er «systemutvikler»? Og hvem er det i systemet som har sett/kartlagt alle disse spillerne. Med et så enormt stort nedslagsfelt, skulle man tro det var flere ti-talls personer som til enhver tid er på reisefot?
Montana
Veteran

PostPosted: 30.09.2014 20:34    Post subject: Reply with quote

Godt å vite at vi skal være en profesjonell og seriøs klubb da.
Back to top
Attaboy
Veteran

PostPosted: 30.09.2014 20:37    Post subject: Reply with quote

Ja, det er i det minste betryggende, Montana! Wink
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 30.09.2014 21:08    Post subject: Reply with quote

Hahahaha What the fuck!??

Når jeg tror at man har funnet det mest idiotiske og håpløse ved klubben vår så klarer dem faen meg med enkelhet å toppe det!

Alstad sitter i en falsk rolle som "ingenting", utad HR-leder over en avdeling på 3(?) personer som sitter å forsvarer klubben på twitter i stormfulle tider. Hoftun trumfet inn av Svendsen, Svendsen/Hoftun trumfet inn Stjernen, Stjernen krevde Alstad tilbake for å skrive under som igjen er kompisen til Hoftun. Avantas-gutta løfter hverandre. Tipper Toppidretts-satsingen vår Koteng snakker om ender med å ansette Atle Kvålsvoll og Otto Ullsokk. Med By Rise i styret har vi snart halve Avantas på lønningslistene igjen.

Og nå er det disse kjøtthuene som har ansvaret for spillerlogistikken i RBK.

God jul
Back to top
Flabbergast
Veteran

PostPosted: 30.09.2014 21:20    Post subject: Reply with quote

Hvorfor er dette så håpløst og dumt a?

Virker som at folk kun er sarkastiske og ute etter å latterliggjøre kun fordi Hoftun og Alstad tilsynelatende er hjernene bak.
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 30.09.2014 21:25    Post subject: Reply with quote

Når vi først er inne på Alstad, hva er egentlig hans ansvarsområder og spesifikke oppgaver i Rosenborg Ballklubb? Spør i alvor nå, vet faktisk ikke.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 30.09.2014 21:26    Post subject: Reply with quote

Vi har akkurat begynt å bruke en database som de fleste har brukt i mange, mange år. Kom tidlig på 2000-tallet og mange her på forumet har brukt det lenge før RBK har selv.

At det er avtroppende trener, avtroppende sportsdirektør og (forhåpentligvis) avtroppende Avantas-Hoftun-kompis Alstad som er de som har tilgang idag mener jeg grenser til krise.

Jeg vil ikke ha de menneskene til å kartlegge for RBK, jeg vil ha kompetente mennesker. Vi har en fulltidsansatt speider, det må være et minimum at han ihvertfall har tilgang til verktøyet og vår egen base. At Trond Alstad i Mikke Mus-stillingen sin skal ha tilgang til dette virker totalt borti natta dumt.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 30.09.2014 21:28    Post subject: Reply with quote

libido wrote:
Hvorfor er dette så håpløst og dumt a?

Virker som at folk kun er sarkastiske og ute etter å latterliggjøre kun fordi Hoftun og Alstad tilsynelatende er hjernene bak.

Hoftun er greit nok, men kan du gi meg et godt svar på hvorfor Trond Alstad har tilgang til denne databasen, men ikke vår speider Stig Torbjørnsen? Kan du i det hele tatt gi meg et svar på hva slags kompetanse og rolle Alstad har, annet enn å være puppetmaster på brakka?
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 30.09.2014 21:28    Post subject: Reply with quote

Hehe, noen har skrevet en søkemakro i excelarket til Hoftun og det blir en stor sak hos NRK?
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 30.09.2014 21:30    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Når vi først er inne på Alstad, hva er egentlig hans ansvarsområder og spesifikke oppgaver i Rosenborg Ballklubb? Spør i alvor nå, vet faktisk ikke.

Er vel ingen som helt vet det? Offisielt titulerer han seg som "Leder" for avdelingen Organisasjon - Samfunnsansvar - Kommunikasjon. Den avdelingen som huser twitteransatte Stenseth og RBK-no-journalist Søraas, samt et par kameraholdere og Per Winsnes vel?

Men i realiteten så er det som beskrevet, han er Hoftuns støttespiller, en av det gamle teamet som beskyttet hverandre i Hoftun, Svendsen, Stjernen, Alstad og andre.

Last edited by 1972 Miami Dolphins on 30.09.2014 21:31; edited 1 time in total
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 30.09.2014 21:31    Post subject: Reply with quote

Tenkte det samme Henning. Det tar vel en med IT kompetanse en ettermiddag å lage en slik database søkbar.

Alternativt kan det være at de har tatt salgsavdelingens CRM system og laget en søkbar dokumentdatabase, DSa er det jo ganske enkelt et alternativ til arkivskuffen Smile
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 22, 23, 24  Next
Page 23 of 24

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb