English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK - VÃ¥lerengens IF
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 18, 19, 20  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 07.10.2010 03:38    Post subject: Reply with quote

^Mirth wrote:
Interessant med hele diskusjonen vedrørende Annan og hans såkalte rumpeklyping, er jo at vi her får se god norsk jantelov i praksis!

Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
^Mirth
Veteran

PostPosted: 07.10.2010 04:07    Post subject: Reply with quote

Vemundo: Du har et godt poeng der.

Hedon: Selv om du er flink til å ødelegge poster ved å trekke ut meninger som står i en viss kontekst, og bare bruke deler av dem når du skal forsøke å latterliggjøre andre, må vel du også klare å skjønne at reaksjonene i dette tilfellet dreier seg om langt mer enn Annans rumpeklyping?

Flust av underliggende årsaker til at denne saken har eskalert, og janteloven er den beste samlebetegnelsen på alle disse underliggende årsakene.

PS til Hedon: Vennligst slutt med å prøve og gjøre deg til en slags storkar på dette forumet. Personlig er jeg mektig lei av å lese alskens debattinnlegg, særlig i forbindelse med artikler på nettaviser, hvor det går sånne som deg i dusinet. Irriterende med den typen personer som må hive en viss mengde med skit på nett for å føle at hverdagen er verdt noe. Har du lav selvtillit i virkeligheten, så ta et selvhevdelseskurs eller noe. Du er verdt like mye som oss andre skjønner du Smile

Når det er sagt, du må gjerne være uenig i innleggene, er ikke det som er poenget mitt...
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 07.10.2010 08:56    Post subject: Reply with quote

^Mirth wrote:
PS til Hedon: Vennligst slutt med å prøve og gjøre deg til en slags storkar på dette forumet. Personlig er jeg mektig lei av å lese alskens debattinnlegg, særlig i forbindelse med artikler på nettaviser, hvor det går sånne som deg i dusinet. Irriterende med den typen personer som må hive en viss mengde med skit på nett for å føle at hverdagen er verdt noe. Har du lav selvtillit i virkeligheten, så ta et selvhevdelseskurs eller noe. Du er verdt like mye som oss andre skjønner du Smile

Back to top
Stubbelur
Veteran

PostPosted: 07.10.2010 09:03    Post subject: Reply with quote

Hahah, må bare få le av den Smile

Men helt seriøst så er jeg enig med Mirth, her..
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 07.10.2010 09:11    Post subject: Reply with quote

Det går da ikke an å mene at dette har noe som helst med Janteloven å gjøre. Janteloven må være det mest misforståtte kortet i stokken, for av en eller annen grunn kommer det alltid frem når noen opplever at det de liker/står for blir et offer for kritikk.

Annan og Rosenborg får så ørene flagrer litt ekstra fordi vi er det beste og mest profilerte laget. Ikke fordi vi går rundt og innbiller oss at de (les: TV2 & Co) skal sette oss på plass, men fordi vi selger. Det er ikke mer komplisert enn som så, og det har ingenting med noen jantelov å gjøre.

Selv om jeg misliker media sin opptreden like mye som andre, er det likevel en pris jeg er villig til å betale for den posisjonen vi er i. Det er journalistene som gjør seg små, og det er ikke noe å grine så enormt mye for. Og for en gangs skyld har Rosenborg som klubb hovedskylden for at det har blitt slik. Det må vi bare ydmykt erkjenne alle sammen.
Back to top
Escudos
Veteran

PostPosted: 07.10.2010 09:31    Post subject: Reply with quote

Tiltredes.

"Jantelovkortet" er nesten like irriterende som rasismekortet. Når f.eks. Alexander Rybak mener at han er utsatt for janteloven når ikke alle liker musikken, personen osv. tar han fra oss muligheten for å mene at musikken er ræva, irriterende, forferdelig enkel og at han selv er totalt blåst i hodet med en selvtillit som får NAE til å virke beskjeden og innesluttet.
Back to top
Stubbelur
Veteran

PostPosted: 07.10.2010 09:41    Post subject: Reply with quote

Dere har et poeng, men jeg vil tro det er en blanding av at RBK "selger" og det at en del folk bare ikke liker RBK etter årene med dominans på 90-tallet osv.
Back to top
vemundo
Veteran

PostPosted: 07.10.2010 11:51    Post subject: Reply with quote

Det spørs jo helt hvem en sikter til. Her er det jo alt fra media, andre klubber, gamle Rosenborgspillere, mannen i gata, supporterbloggere, NFF, osv. som kommer med uttalelser. Alle disse har neppe samme motivasjon.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 07.10.2010 12:51    Post subject: Reply with quote

Hva ble resultatet i denne kampen egentlig? Har det stått i avisa eller noe? Kan ikke huske å ha fått det med meg.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Stubbelur
Veteran

PostPosted: 07.10.2010 12:58    Post subject: Reply with quote

Vet bare at en sunnmøring scoret.
Back to top
^Mirth
Veteran

PostPosted: 07.10.2010 21:38    Post subject: Reply with quote

Hedon: Godt å se du endelig svarer på en skikkelig måte. Jeg er faktisk helt enig med deg i at jantelovskortet er kjempeirriterende, og at RBK har en stor del av skylden for at saken har eskalert, MEN allikevel mener jeg at den enorme størrelsen denne fillesaken har fått, stammer av misunnelse.

Du og andre må få lov til å være uenige. Jeg for min del er rimelig trygg på at dette hovedsaklig stammer av en ting. At det er irriterende å spille jantelovskortet, gjør det ikke mindre riktig i denne sammenhengen mener jeg. Janteloven i Norge er ikke død, LANGT derifra. Vi misunner i stor grad de som gjør det bra, og ønsker dem nedenom og hjem når vi er lei av dem. Dette skjer ikke i samme grad i andre land. Folk er nå lei av RBK og istedetfor å gratulere med seriegull, driver de med småligheter.

Som kristobal indirekte skrev: Resultatet av denne kampen har havnet helt i bakleksa. Misunnelsen av at RBK i praksis avgjorde seriegullet igjen, har gitt seg utslag i at alt annet enn resultatet har fått fokus. Det nytter ikke lenger å si at RBK har så mye penger, heller ikke fungerer den med at de alltid har dommerne med seg i nevneverdig grad lenger (alltids noen som holder fast på denne). Så nå skal man "TA" ryktet til RBK og enkeltspillere. Alt for å kunne holde ut med at man har et såpass dominerende lag som RBK i norsk fotball.

RBK er klart best i norsk fotball, og det takler ikke den vanlige Ola Nordmann (utenom selvsagt RBK-supportere).

Escudos: Jeg er av den oppfatning at man likevel kan mene noe om Rybak og hans musikk selv om han mener seg å være et offer av Jantelov. På samme måte som RBK.
Sylta
Veteran

PostPosted: 07.10.2010 22:17    Post subject: Reply with quote

Janteloven er ikke noe som er særnorsk i konkurransesammenheng. Alle hater de(n) beste, og velger derfor å heie på underdogen.
Back to top
vemundo
Veteran

PostPosted: 08.10.2010 14:38    Post subject: Reply with quote

Men det er sjelden noen er så dominerende som RBK har vært, samme hvor du drar.
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 08.10.2010 15:15    Post subject: Reply with quote

Jeg mener I M Nordmark uttalte i et intervju etter at Aafk hadde tatt ett eller tre poeng mot oss at han var fornøyd med deres bidrag i den felles norske løftet for å få Rosenborg ned fra tronen...

Og det er forsåvidt ett greit ønske det når et lag har vært så dominerende som vi var fra 92-04.
Problemet er jo at alle som etterhvert klarte å ta tronen fra RBK satte seg fornøyd tilbake og glemte å utvikle laget videre inn mot e-cup og nye utfordringer.
Back to top
Moltisanti
Veteran

PostPosted: 08.10.2010 15:17    Post subject: Reply with quote

Du kan vel ta med hele perioden fra 1985 til 2010. Iallefall i Norge.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
trondh
Veteran

PostPosted: 08.10.2010 15:24    Post subject: Reply with quote

Nei, fra 1985-1990 var faktisk LSK en reell utfordrer.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 08.10.2010 15:41    Post subject: Reply with quote

LSK fikk vel sammen med RBK rundt en million eller hva det var for å utvikle seg som topplag helt på slutten av 80-tallet.

LSK var jo veldig bra jevnt over siste halvdel av 80-tallet med cupfinaler både i 85 og 86 samt seriesølv og -gull. 1987 var vel et mellomår, men 88 og 89 var jo veldig bra igjen.

Så satte de opp statue av Tom Lund, og RBK-supporterne vinket til Åråsen-publikummet fra toget på vei til cupfinalen 1990 - da LSK spilte kvalifiseringskamp for å berge plassen....

Men LSK er stadig lengstlevende i eliteserien, og det er jo utvilsomt gjort en god jobb på Lillestrøm i mange år. Det er jo ikke store plassen. Omtrent som Verdal faktisk. Razz
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Moltisanti
Veteran

PostPosted: 08.10.2010 15:55    Post subject: Reply with quote

trondh wrote:

Men vi vant serien 3 ganger de årene. Så vi har dominert siden da.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
Brady
Veteran

PostPosted: 08.10.2010 16:00    Post subject: Reply with quote

I 1985 var Lillestrøm ansett som det ledende norske laget, selv om vi vant serien.

I 1986 og 1987 var vi ikke i særstilling i Norge på noen som helst måte, men det føler jeg vi var fra og med 1988. Selv om vi kun ble nummer to i 89 og 91, var vi anerkjent som det beste laget.

LSK flakset seg gjennom 89-sesongen med veldig mange 1-0-resultater, og Viking profiterte på en elendig sesongåpning av RBK i 1991.
Back to top
Moltisanti
Veteran

PostPosted: 08.10.2010 16:02    Post subject: Reply with quote

Vif har dominert årets serie selv om vi har vært best. Ikke det det er snakk om. Herrejerimi!
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 08.10.2010 16:53    Post subject: Reply with quote

Det er vel ingen tvil om at RBK har vært det ledende norske laget de siste sesongene, også da vi ikke vant. Jeg tør vedde på at det var tøffere for de andre lagene å slå RBK i 2009 enn det var å slå regjerende seriemester Stabæk.
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 08.10.2010 18:00    Post subject: Reply with quote

Moltisanti wrote:
trondh wrote:

Men vi vant serien 3 ganger de årene. Så vi har dominert siden da.

Men vi hadde også en 8.plass og en 4.plass i 86 og 87. Litt av poenget er at jeg ikke tror den allmenne "få RBK ned fra tronen"-holdningen ikke ville vært like utbredt hvis historien hadde vært som i årene 85-91, altså med flest RBK-gull, men der andre slapp til. Tror f.eks en trener for ett bunnlag ikke ville kommet med en slik kommentar i 92 el 93, men heller snakket om betydningen av poeng for eget lag.

Brady wrote:
Jeg tør vedde på at det var tøffere for de andre lagene å slå RBK i 2009 enn det var å slå regjerende seriemester Stabæk.

Tøffere som i større fjær i hatten eller vanskeligere sportslig?
Begge deler sier seg vel selv i fjorårssesongen da Stabæk tidlig ble hektet av og vi (nesten) aldri tapte. Smile

Men drar du det tilbake til 2005 og 2007 så er jeg enig og tror mange syntes det var større å slå RBK enn hhv VIF og Brann.

Men den holdninga der alle ønsker RBK vekk fra toppen syntes jeg hadde en liten pause i fjor. Men den er utvilsomt tilbake i år.

EDIT: Litt modifisering

Last edited by trondh on 08.10.2010 18:08; edited 1 time in total
Back to top
Moltisanti
Veteran

PostPosted: 08.10.2010 18:03    Post subject: Reply with quote

Ser du perioden under ett, så har vi dominert siden 1985.

På samme måte som at vi dominerte serien i 2006 også, selv om vi tapte noen kamper... (Dette var visst vanskelig å forstå for enkelte, så nå holder jeg kjeft. SKÅL!)
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 08.10.2010 18:30    Post subject: Reply with quote

Med snart 22 seriegull mot Fredrikstads 9 på andre plass har vi dominert serien helt fra før 2. verdenskrig hvis du vil vri sånn på statistikken.

Selvsagt kan du ta en hvilket som helst tidsperiode i Norgesserie/hovedserie/Tippeliga og si at vi har dominert så lenge du trekker perioden fram til dags dato. Ser du imidlertid på sesongene 85-89 isolert var LSK hakket bedre med 2 gull, 2 sølv og 1 9.plass mot våre 2 gull, 1 sølv og 4. og 8. plass.

Men nå var ikke poenget det heller. Poenget var at det fantes reelle utfordrere. Når noen drar fram at vi ikke hadde helt optimale sesonger i 89 og 91 så er det selvsagt riktig det. Men vi hadde ikke optimale sesonger i 2001 og 2002 heller. Men forskjellen var at i den tidlige delen av perioden var vi ikke så dominerende at vi tålte en slik dårlig start.

Og i 1990 vil jeg påstå det ikke bare var RBK-supportere som koste seg med at LSK skulle spille kvalik, men de fikk nok føle litt av samme "stemningen" i fotball-Norge som vi fikk da vi sleit i 05,07 og 08.
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 08.10.2010 18:32    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
RBK-supporterne vinket til Åråsen-publikummet fra toget på vei til cupfinalen 1990 - da LSK spilte kvalifiseringskamp for å berge plassen....

Bortsett fra oss som kjøpte billett for å støtte Bryne.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 18, 19, 20  Next
Page 19 of 20

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb