| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 27.04.2008 16:54 Post subject: |
|
|
Mye av problemet her ligger nok i det at Henriksen/Hoftun i det store og hele aldri har spilt noe annet enn 4-3-3. I Hamrén får vi en trener som kjenner 4-4-2 like godt som disse kjenner 4-3-3, og han har nok også en veldig klar oppfatning av hvilke spillertyper han trenger til de forskjellige rollene. Da er det viktig at han også får lov, og ikke minst litt tid, til å tilpasse spillerstallen til dette før vi hugger huet av han.
Klubben har valgt å ansette en erfaren trener utenfra, som spiller 4-4-2, og da blir det rett og slett latterlig dumt om klubben skal begynne å gå tilbake på dette allerede før han er ansatt. Om resultatet er at Tettey ikke passer inn og havner på benken, så får han sitte på benken. Klubben går foran enkeltspillere, enten de er fra Trondheim eller Elfenbenskysten, eller om de er 20 eller 30 år. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 28.04.2008 00:09 Post subject: |
|
|
Meget godt poeng, Sløvsekken.
Vi har en 4-4-2-stall i et 4-3-3-apparat sportslig og erfaringsmessig sett.
Håper Hamrèn kan få synkronisert litt mer. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Timmi! Rutinert
|
Posted: 28.04.2008 00:48 Post subject: |
|
|
Kampen mot tromsø viste nok en gang hvor lite relasjoner og samhandling det er i laget. Blir bare oppgitt av å se på. For de som eventuelt måtte kjenne til forsvarets samband som kalles for MRR så skjønner dere hva jeg mener når jeg sier at det virker som om hver enkelt spiller på laget, ihvertfall stort sett, kommuniserer i sitt eget subnett. Det finnes overhodet ingen synkronisering mellom gutta.
Ett fullstendig intetsigende innlegg, men jeg har blitt apatisk. |
|
| Back to top |
|
 |
LOST Proff

|
Posted: 28.04.2008 01:13 Post subject: |
|
|
Er det seriøst noen som tror vi hadde spilt noe særlig bedre om vi hadde spilt 4-3-3? Det var jo en GRUNN til at vi skiftet fra 4-3-3 til 4-4-2.
Er overbevist om at problemene ligger på et helt annet plan enn tallkombinasjoner. 4-3-3 fungerte dårlig. 4-4-2 diamant fungerte bra i starten, men ikke nå. Det som er snodig er at RBK ser ut til å ha blitt dårligere og dårligere i denne formasjonen. Skulle jo tro relasjonene i laget skulle bli bedre og bedre etter som tida gikk, men det ser jo ut som om det går motsatt vei.
Formasjonsprat satt i sammeheng hvorfor RBK er så dårlig for tida tror jeg er en TOTAL avsporing. |
|
| Back to top |
|
 |
bommel Veteran
|
Posted: 28.04.2008 01:19 Post subject: |
|
|
Enig Lost.
Sånn for å sette det andre du nevner på spissen, nå før sesongstart har trenerne hatt lang tid på å ødelegge alt som var bra med diamanten, den tiden hadde de ikke når vi akkurat hadde byttet  |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 28.04.2008 01:21 Post subject: |
|
|
| Med en klassisk 4-3-3 så bør hvertfall trenerteamet vite hvordan man skal angripe. Med dagens 4-4-2 virker det som om de ikke har den minste peiling på hvordan man skal angripe. Alt virker veldig tilfeldig. Slik har det også vært siden gudene vet når. |
|
| Back to top |
|
 |
LOST Proff

|
Posted: 28.04.2008 01:46 Post subject: |
|
|
| Kjello wrote: | | Med dagens 4-4-2 virker det som om de ikke har den minste peiling på hvordan man skal angripe. |
Enig at det kan virke sånn, men jeg vil tro at både trenerne og spillerne vet hvordan man bør og skal spille formasjonen. Tror iallefall de vet mye mer enn det de klarer å gi uttrykk for gjennom spille sitt.
Igjen..det er en grunn til at ting ikke fungerer, og jeg mener formasjonsprat i denne sammenhengen er en total avsporing. Strider mot all min fornuft å anta at problemet, og løsningen på problemet ligger i diverse formasjoner. |
|
| Back to top |
|
 |
ode Veteran
Joined: 07 Sep 2002 Posts: 2285 Location: Bæste byen i lainne
|
Posted: 28.04.2008 09:08 Post subject: |
|
|
Jeg driter i tallkombinasjoner, det er rollene og hvordan spillerne behersker disse som er hovedpoenget. Nå bytter spillerne roller nesten for hver kamp og det er klart at det må bli katastrofe. Tenk deg sjøl at hvis du har gått lærlingetida som murer, men når du endelig har tatt fagbrevet og skal begynne å utøve rollen din på A-laget, så må du plutselig være maler en uke, snekker neste uke og elektriker den tredje uka. I tillegg er flere roller 'nye' slik de prøver å spille nå, og det finns ingen rollemodeller i RBK-systemet som kan forklare hvordan disse skal utøves.
Videre er det veldig merkelig at vi ikke tar konsekvensen av endret spillemønster for rekrutteringslagene våre. Alle lagene fra gutte- ,junior-, via 3. divlag til 2.divlag spiller gammelt godt RBK-mønster ennå. Og det gjør de tildels veldig bra. Jeg overvar heldigvis 3. div kampen mot Stj. Blink på lørdag, og det var en sann glede å se det 'gamle' RBK mønsteret framført med presisjon og hurtighet som ga en flott 6-0 seier til ungutta.
Her øver de altså inn roller og spillemønster fra 16-års alderen, men skal ikke spille slik når de blir 'store'. Her MÅ jo klubben ta til vettet og gjøre noe veldig raskt, både med rolleinnøving, spillemønster og ikke minst med trenerkompetansen. Og dette er SPORTSDIREKTØRENS ANSVAR! (unnskyld at jeg roper). Og vi må starte denne prosessen umiddelbart med 2. laget. Det er jo helt kokos at de spilleren i troppen som skal forsøke å spille seg inn i 11-eren ikke får kamptrening på det de skal gjøre på A-laget.
Vi har jo visst om Hamrens mantra siden før jul nå, så at klubben ikke har tilpasset 2. lagets spillemønster tilsvarende A-laget er meg en gåte. Amatørmessig, spør du meg.
Vel, mye frustrasjon hos meg også nå, men det virker som inkompetansen på brakka ingen ende tar.
Jeg skal forøvrig se 2. divkampen mot Lofoten idag(kl 1400). Jeg regner med de spiller fotball ala NAE idag også. |
|
| Back to top |
|
 |
cris Proff
|
Posted: 28.04.2008 11:53 Post subject: |
|
|
Til ode:
Helt enig i at dette er amatørskap på høyt nivå. Å bytte formasjon er en strategisk beslutning som må gjennomsyre hele virksomheten. En slik beslutning tar du etter sesongslutt slik at du får mest mulig tid på å innøve en formasjonene. Forøvrig: Hvilke klubber klarer å ta en beslutning som går på å skifte trener og formasjon midt i sesongen? Rett og slett utrolig.
Forøvrig er det noen skikkelige paradokser i den situasjonen laget står i nå:
- Hoftun sier at mannskapet er best egnet til å spille 4-4-2. Han sier at de ønsker å gjøre overgangen minst mulig for Hamren når han kommer.
- Trenerne har nærmest null erfaring med 4-4-2 i forhold til 4-3-3
- Spillerne begynner å uttrykke misnøye med måten man spiller på. Flere ønsker tydeligvis 4-3-3.
- Resultatene uteblir, og usikkerheten rundt formasjon er større enn noen gang. Spørsmålet er nå hva man gjør fram til Hamren tar over.
- Klarer Hamren kjappt å overbevise spillerne om hva som er det beste?
- Rbk 2og Rbk3 spiller fortsatt 4-3-3. Heller ikke optimalt for fremtidige a-lagsspillere.
En skikkelig smørje - spør du meg. Alt peker tilbake på ledelsen som ikke har evnet å styre dette på en god måte.
En replikk til slutt: Jeg trodde faktisk treneren var såpass kompetent at han ville lykkes med å få laget til å spille 4-4-2 på en god måte, men tydeligvis ikke!
Denne prosessen har nå pågått så lenge og blitt så innviklet at jeg tror man trenger en god del tid på å få orden på tingene igjen. Om dette vil skje i løpet av mai er vel heller tvilsomt, slik jeg ser det. |
|
| Back to top |
|
 |
cris Proff
|
Posted: 28.04.2008 12:01 Post subject: |
|
|
| En annen ting jeg glemte i farta: Hvor har det blitt av de såkalte kontinuitetsbærerne opp i alt sammen? Nå har riktignok Storflor kommet på banen, men hva med Basma, Kvarme og Strand? De virker jo helt fraværende. Nå kan det tenkes at de er aktive på kammerset, men det blir litt rart når det er jyplingene som uttaler seg til media og ikke kontinuitetsbærerne som har et lang fotballiv bak seg. Strand er jo lagets kaptein, og jeg synes det er veldig rart at han ikke er mer på banen og bruker sin lange erfaring for å få orden på situasjonen. |
|
| Back to top |
|
 |
magnus* Senior
|
Posted: 28.04.2008 12:19 Post subject: |
|
|
Fullstendig enig med Ode. Bedre kan det ikke sies.
Ingen grund til at quote hele innlegget. Mod. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 28.04.2008 18:53 Post subject: |
|
|
Aas:
- På trening lager vi mål og gjør det vi skal hele tiden. Men i kamp får vi det ikke til.
- Vil du heller spille 4-3-3 enn 4-4-2?
- Det har jeg ikke noe behov for å mene noe om. Jeg mener treneren er mer enn god nok til å vurdere det. For min del er det uproblematisk, jeg kan godt spille 4-4-2 for førstelaget og 4-3-3 for RBK 2 i 2. divisjon.
Les mer: Dobbel nedtur for RBK-talent |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 28.04.2008 18:54 Post subject: |
|
|
http://www.nettavisen.no/...793500.ece
Meget dyktig og diplomatisk uttalelse fra Aas, flere spillere i klubben burde følge det eksempelet. [/quote]
Ser at Thomas la det ut noe sekunder før meg  |
|
| Back to top |
|
 |
Oddis Senior
|
Posted: 28.04.2008 19:53 Post subject: |
|
|
Jeg får vondt når jeg tenker på hvordan dette styres. H&H reiser ned til Aalborg for å diskutere spillestil.... Trenere uten erfaring.....Sportsdirektør er syk og ikke i stand til å jobbe.... Uenigheter i spillegruppa.... Et styre som virker totalt fraværende..... Styreleder som i mine øyne virker blottet for autoritet... Et generelt totalt fravær av autoritet.
Man blir litt satt ut av å tenke på det. Jeg er ikke av dem som som har den store trua på Hamren. Det er ikke pga ham, men at hele ledelsen i klubben virker helt handlingslammet og uten tro på det man gjør. Det er ofte i nedgang at man kan bygge noe bedre for fremtiden, men akkurat nå har jeg liten tro på det. |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 28.04.2008 22:58 Post subject: |
|
|
Rosenborg minner mer og mer på IFK Göteborg/Liverpool!  _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 28.04.2008 23:01 Post subject: |
|
|
| Kaller du deg Iniesta87 på VGD, Ballah? |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 28.04.2008 23:40 Post subject: |
|
|
Niks, ikke Barca/Iniesta-fan, er heller ikke født i 1987.  _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
|
| Back to top |
|
 |
Erik Veteran

|
Posted: 29.04.2008 00:19 Post subject: |
|
|
ManUtd fan og 86'modell?  |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 30.04.2008 03:15 Post subject: |
|
|
Det stemmer faktisk.
Jeg fant for øvrig denne:
– Enige om spillestil
– Vi er enige om hvordan vi skal spille, sier RBK-trener Trond Henriksen. Han mener diskusjonen om klubbens manglende spillestil er overdrevet. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 30.04.2008 03:57 Post subject: |
|
|
| Trond Henriksen wrote: | | – Enkelt og greit skal vi i Rosenborg spille ballen framover, skape målsjanser og helst skal motstanderne slippe inn færre mål enn det vi lager. |
Nå er i alle fall jeg beroliget, spille ballen fremover, skape målsjanser og helst slippe inn færre mål enn motstanderen - kjempeplan! Nesten litt dumt å gå ut offentlig med den der, den kan jo kopieres av andre lag. "Spille ballen fremover...hmm, det var noe å tenke på" tenker nok de fleste eliteserietrenerne, "skape målsjanser høres heller ikke så dumt ut". |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 30.04.2008 03:59 Post subject: |
|
|
Har han virkelig formulert seg på denne måten: "Helst skal motstanderne slippe inn færre mål enn det vi lager".
Merkelig setning. Blir mange selvmål på oss da. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 30.04.2008 04:02 Post subject: |
|
|
| Haha, det la jeg ikke merke til engang. Det ble vel litt for mye å holde styr på. |
|
| Back to top |
|
 |
Ã…smund Rutinert
|
Posted: 30.04.2008 14:46 Post subject: |
|
|
| LOST wrote: | Er det seriøst noen som tror vi hadde spilt noe særlig bedre om vi hadde spilt 4-3-3? Det var jo en GRUNN til at vi skiftet fra 4-3-3 til 4-4-2.
Er overbevist om at problemene ligger på et helt annet plan enn tallkombinasjoner. 4-3-3 fungerte dårlig. 4-4-2 diamant fungerte bra i starten, men ikke nå. Det som er snodig er at RBK ser ut til å ha blitt dårligere og dårligere i denne formasjonen. Skulle jo tro relasjonene i laget skulle bli bedre og bedre etter som tida gikk, men det ser jo ut som om det går motsatt vei.
Formasjonsprat satt i sammeheng hvorfor RBK er så dårlig for tida tror jeg er en TOTAL avsporing. |
Om vi hadde tatt flere poeng er jeg usikker på, men jeg føler meg temmelig sikker på at vi hadde sett et bedre og mer strukturert angrepsspill enn hva vi har sett så langt i 4-4-2. Så at formasjonsprat blir en total avsporing om hvorfor vi spesielt fremstår så dårlige fremover er jeg sterkt uenig i.
Hadde vi fortsatt med kjente 4-3-3 og drillet det i hele vinter hadde vi selvfølgelig hatt en plan som hadde vært enklere å følge i kamp. Nå har vi forsøkt noe nytt som spillerne ikke er kjent med, og som trenerne sannsynligvis er like usikre på. Sier seg selv at noe av forklaringen må ligge her på det sviktende offensive spillet våres.
Hele forklaringen er det nok kanskje ikke, men at man bare kan avfeie det blir feil. Nå ser jeg at Henriksen vil gå tilbake til 4-3-3 i adressa. Håper i såfall at man kommer til å holde seg til denne formasjonen til Hamren kommer. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
|
| Back to top |
|
 |
|