|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Hvem var banens beste mot Odd? |
| Alexander Lund Hansen |
|
91% |
[ 80 ] |
| Jørgen Skjelvik |
|
0% |
[ 0 ] |
| Tore Reginiussen |
|
0% |
[ 0 ] |
| Stefan Strandberg |
|
2% |
[ 2 ] |
| Micke Dorsin |
|
0% |
[ 0 ] |
| Mike Jensen |
|
0% |
[ 0 ] |
| Morten Gamst Pedersen |
|
0% |
[ 0 ] |
| John Chibuike |
|
0% |
[ 0 ] |
| Tobias Mikkelsen |
|
2% |
[ 2 ] |
| Nicki Bille Nielsen |
|
3% |
[ 3 ] |
| Riku Riski |
|
0% |
[ 0 ] |
| Mikkel Diskerud |
|
0% |
[ 0 ] |
|
| Total Votes : 87 |
|
| Author |
Message |
PerO Veteran
|
Posted: 17.04.2014 05:46 Post subject: |
|
|
| Borden wrote: | | Ett spørsmål, PerO: Var Hoftun for eller i mot å ansette Per Joar Hansen? |
Jeg gjetter på at han var enig. Men vi vil aldri få vite om han ikke var det. Hoftun har gjort en utrednings, og forhandlingsjobb for styret. Hvis han går offentlig ut med at han er uenig og mener at styret burde valgt en annen kndidat, så er han ferdig i jobben. Ethvert skikkelig styre, forlanger at uenigheter diskuteres ferdig på styrerommet, og når avgjørelsen er tatt, så skal alle stå bak den.
| Borden wrote: | | Å gjennomføre en slik ansettelse uten å kjøre en mer grundig prosess er oppsigelsesgrunn god nok. Det viser at han ikke har det som skal til for å ansette folk i sportslig avdeling, eller å tenke strategisk og grundig gjennom de beste valgene for klubben. |
Skal du sparke SD for å gjennomføre det oppdraget han har fått av styret, fordi det fra utsiden ser ut som prosessen har vært for dårlig?
Det vil alltid være styrets oppfatning av hvordan han har løst deres oppdrag som er avgjørende for om de er fornøyde eller ikke. De bestemmer hvilken prosess de ber SD om å gjennomføre. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 17.04.2014 05:54 Post subject: |
|
|
| Attaboy wrote: | NÃ¥ var det vel ikke akkurat det du skriver i svaret ditt hva jeg spurte om, PerO.
| PerO wrote: |
Kan du, og andre som drar kjappe konklusjoner om Strandbergs beskjed til trenerne fortelle meg hvordan dere vet om det var tema på trenerbenken før han kom ut? At vi har spillere som vil bidra med å gi innspill er flott, men at dere dermed drar konklusjonen at trenerteamet ikke har sett og vurdert det samme, viser bare at dere ikke er i stand til å se en helhet, men tilpasser all argumentasjon etter deres egen mening. Dere har ikke peiling, men drar likevel soleklare konklusjoner. |
Spør heller på en annen måte: Hvordan har det seg at du kan/har lov til å dra konklusjoner som i tilfelle over?
Er det riktig og anta at du synser like mye som andre? |
Ser ikke helt hva du mener her.
Mener du jeg burde ta et forbehold om at noen av de som skriver innleggene, faktisk sitter på benken ved trenerne og dermed vet at de ikke hadde diskutert formasjonsendring? Det kan jeg selvfølgelig gjøre, selv om jeg anser det som svært lite sansynlig at spillere eller støtteapparat som sitter på benken og hører hva trenerne diskuterer under kamp, også skriver her inne.
Hva angår alle andre, så tør jeg dra konklusjonen at de ikke har peiling på hva trenerne har diskutert før Stranberg kom ut for å foreslå formasjonsendring.
Mulig du anser det som en kjapp konklusjon. Men når fakta er at vi kan se på TV hvem som sitter i lytteavstand fra trenerne, så er vel en konklusjon om at forumbrukerne ikke har peiling på hva de snakker om ikke så veldig kjapp og ubegrunnet.
PS
Glemmer da selvfølgelig at det kan sitte noen med kunnskaper om leppelesing, som er mer interessert i trenerne enn fotballen, og faktisk følge med. Har dårlig erfaring med slike, som ser hva andre prater om på utesteder hvor man knapt kan høre hva den ved siden av snakker om  |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 17.04.2014 11:43 Post subject: |
|
|
Ganske lett å dra konklusjoner om at treneren er lost når vi blir utspilt i 3 kamper på rad og mye av preseason. Og da ser jeg helt bort fra fjoråret som har blitt skrevet side opp og ned om.
Du diskuterer fotball fra et agnostisk ståsted, og da glemmer du at fotball er en folkesport (for alle typer mennesker, ja også agnostikere, men de er det svært få av) der følelser er en svært viktig del. Følelsene Hoftun og Perry bringer fram hos folk rundt i Norge som skam, oppgitthet og håpløshet er reelle og udiskutable. Disse følelsene betyr alt for RBK's fremtid, mens utsagn som - vi kan ikke vite hva som egentlig skjer innad betyr veldig lite, så lenge sluttproduktet (kampene) er så svakt. Noen vil altid bli skyteskive og syndebukk når det går dårlig, og det eneste du får frem er at det bør være mange skyteskiver istede for 2, og det er kanskje rett, men det er endring i hovedtrener og SD stillingene (samt spesielle spillerkjøp) som vil ha noen synlig umiddelbar effekt på banen og det er hva som skjer på banen den jevne tilskuer bryr seg om. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 17.04.2014 13:54 Post subject: |
|
|
Jeg for min del synes kanskje du burde klargjøre hva din overlegne kunnskap og erfaring om organisasjoner egentlig bunner i, PerO, før du nedlatende beskriver andres virkelighetsoppfattelse som uopplyst. Jeg tviler på at en sammenligning mellom din og 'alle andres' kunnskap vil svare til ditt verdensbilde, for å si det forsiktig.
Når det gjelder organisasjoner, så er det viktig at man klarer å holde tunga rett i munnen. Det finnes gjennomgripende kvaliteter i organisasjonen som helhet som påvirker resultatene i en eller annen retning, som du påpeker (uten grunnlag nok til å si i hvilken grad og retning dette skjer, vel å merke), men det finnes også ansatte som løser rollene sine med ulike grader av kompetanse. Det er muligens urettferdig å peke på enkeltpersoner i enkelttilfeller uten å kjenne hele historien, men når man ser på de konkrete resultatene som tilfaller ansvarsområdet til en nøkkelansatt over lang tid er det faktisk mulig å trekke noen konklusjoner basert på den informasjonen som er tilgjengelig. Disse kan stemme overens med eller avvike fra de interne vurderingene som gjøres (som du heller ikke har kjennskap til, vel å merke), men da er det grunn til å spørre seg:
Er det nødvendigvis sånn at styret er best skikket til å vurdere den jobben Erik Hoftun gjør?
To ting synes relativt sikkert om Rosenborg Ballklubs indre liv: (1) Styret har ikke følt de har hatt kompetanse til å vurdere sportslige forhold; dermed er det naturlig å anta at vurderingskriteriene deres til sentrale deler av Hoftuns jobbprestasjon er manglende eller ikke-eksisterende. (2) Det har til tider vært i overkant tette bånd mellom de ansatte i nøkkelroller i klubben på et ikke-profesjonelt nivå; det vil dermed være vanskeligere å vurdere innsatsen på en objektiv måte. Kan det dermed tenkes at debattanter her på forumet innehar både fotballkunnskapen og objektiviteten styret mangler, og dermed på tross av informasjonsunderskuddet er bedre i stand til å evaluere Hoftun?
P.S. Uavhengig av om trenerteamet allerede tenkte på å bytte formasjon (det skjer såpass ofte at jeg antar tanken alltid er 'på bordet'), hva forteller det deg om Strandbergs oppfatning av Hansens kompetanse at han føler han må inn og bidra?
P.P.S. Føler du virkelig du trenger dokumentasjon på at den som satt med hovedansvaret for trenerjakta var enig i den 'noe overraskende' konklusjonen på den grundige prosessen, ref. styrets dokumenterbare oppfatning av egen sportslig kompetanse på tidspunktet? Hvilket grunnlag føler styret de har for å vurdere den prosessen uten sportslig kompetanse (tips: hva slags informasjon er tilgjengelig som antyder noe om Hansens kvalifikasjoner for jobben)? Hva slags kriterier for sannsynlighet bør legges til grunn her?
P.P.P.S Hvem er det som har utarbeidet den overordnede planen for hvor mange spillere A-stallen skal inneholde til enhver tid, og hvilke kriterier som ligger til grunn for spillerlogistikken (trønder-etc.-modellen)? Er det rimelig å anta at denne personen har en viss innflytelse på hvilke spillere som handles inn? Er det mulig å se noen fellestrekk på hvilke spillere som har blitt handlet inn i Hoftuns regjeringstid kontra før hans tid, på tvers av ulike trenerinnflytelser? (tuttis i adeccon-prinsippet) _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 17.04.2014 22:02 Post subject: |
|
|
zaphod81:
Jeg vet ikke hvilke erfaringer du har, men det er på ingen som helst måte uvanlig at man kan snakke med både avdelingsledere, og daglige ledere i næringslivet, og oppdage at de egentlig ikke liker de tiltakene de gjennomfører, men ordren har kommet fra styre/konsern.
Er de da udugelige? Skal de hver ang de er uenige gå av?
Det er selvfølgelig en grense for hva en leder skal akseptere av avgjørelser og strategier ovenfra uten å gå av, men de fleste ledere tåler en god del.
Styret er den rette instans til å vurdere Hoftun. Selv om styrets flertall ikke har sportslig kompetanse til å utføre Hoftuns jobb, så er det hele tiden enkeltpersoner i styret som har nok kompetanse til vurdere om han fungerer bra eller ikke.
Når alle styrer har akseptert hans innsats, så er det faktisk rimelig sikkert at han ikke er i nærheten av å være så udugelig som han fremstilles av supporterne. Ikke dermed at jeg skal påstå at han er en glimrende SD. Men jobben han gjør er tydeligvis akseptabel ut i fra de forutsetningene han har i jobben. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 17.04.2014 22:24 Post subject: |
|
|
Er Hoftun frikjent for alt, PerO?
Hva er det han - i dine øyne - kan stilles direkte til ansvar for? _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 17.04.2014 22:26 Post subject: |
|
|
Attaboy: På ingen som helst måte. Han er et sted mellom frikjent og udugelig. Men på den "riktige" siden i forhold til at daglige ledere og styre har tillit til at han gjør en bra jobb.
Edit: Og selvfølgelig en vesentlig del av kritikk mot hvordan klubben driver sportslig, siden han er hovedpremissleverandør i diskusjonene om sortslige strategier. |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 18.04.2014 00:20 Post subject: |
|
|
Mulig jeg er seintenkt her, men du mener altså at Hoftun legger premissene for det sportslige. Samtidig er/blir han unnskyldt/ikke står til ansvar fordi styret/daglig leder fastsetter enhver avgjørelse? _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 18.04.2014 02:44 Post subject: |
|
|
@PerO. Ganske lett å dra konklusjoner om at treneren er lost når vi blir utspilt i 3 kamper på rad og mye av preseason. Og da ser jeg helt bort fra fjoråret som har blitt skrevet side opp og ned om.
Du diskuterer fotball fra et agnostisk ståsted, og da glemmer du at fotball er en folkesport (for alle typer mennesker, ja også agnostikere, men de er det svært få av) der følelser er en svært viktig del. Følelsene Hoftun og Perry bringer fram hos folk rundt i Norge som skam, oppgitthet og håpløshet er reelle og udiskutable. Disse følelsene betyr alt for RBK's fremtid, mens utsagn som - vi kan ikke vite hva som egentlig skjer innad betyr veldig lite, så lenge sluttproduktet (kampene) er så svakt. Noen vil altid bli skyteskive og syndebukk når det går dårlig, og det eneste du får frem er at det bør være mange skyteskiver istede for 2, og det er kanskje rett, men det er endring i hovedtrener og SD stillingene (samt spesielle spillerkjøp) som vil ha noen synlig umiddelbar effekt på banen og det er hva som skjer på banen den jevne tilskuer bryr seg om. |
|
| Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 18.04.2014 10:19 Post subject: |
|
|
PerO: Hvorfor svarer du bare så runde svar, da flere kommer med konkrete spørsmål og eksempler til deg. Er det fordi du ikke har gode svar på spørsmål som ikke er generelle, eller prøver du å drepe diskusjonen?
Hva er dine svar på disse?:
| zaphod81 wrote: | P.S. Uavhengig av om trenerteamet allerede tenkte på å bytte formasjon (det skjer såpass ofte at jeg antar tanken alltid er 'på bordet'), hva forteller det deg om Strandbergs oppfatning av Hansens kompetanse at han føler han må inn og bidra?
P.P.S. Føler du virkelig du trenger dokumentasjon på at den som satt med hovedansvaret for trenerjakta var enig i den 'noe overraskende' konklusjonen på den grundige prosessen, ref. styrets dokumenterbare oppfatning av egen sportslig kompetanse på tidspunktet? Hvilket grunnlag føler styret de har for å vurdere den prosessen uten sportslig kompetanse (tips: hva slags informasjon er tilgjengelig som antyder noe om Hansens kvalifikasjoner for jobben)? Hva slags kriterier for sannsynlighet bør legges til grunn her?
P.P.P.S Hvem er det som har utarbeidet den overordnede planen for hvor mange spillere A-stallen skal inneholde til enhver tid, og hvilke kriterier som ligger til grunn for spillerlogistikken (trønder-etc.-modellen)? Er det rimelig å anta at denne personen har en viss innflytelse på hvilke spillere som handles inn? Er det mulig å se noen fellestrekk på hvilke spillere som har blitt handlet inn i Hoftuns regjeringstid kontra før hans tid, på tvers av ulike trenerinnflytelser? (tuttis i adeccon-prinsippet) |
| Attaboy wrote: | | Hva er det han - i dine øyne - kan stilles direkte til ansvar for? |
Har selv en lederrolle i min jobb, og selv om jeg følger retningslinjer og konsepter og ikke kan gjøre som jeg vil, så er jeg selvfølgelig ansvarlig for det jeg selv gjør. Altså konkrete ting jeg gjør, ikke som "hovedpremissleverandør av en generell type svada". |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 20.04.2014 10:18 Post subject: |
|
|
Kan godt svare konkret på disse spørsmålene jeg:
Hva forteller det meg at Strandberg føler han må bidra? Som arbeidstager som selv er opptatt av min egen arbeidsplass, så forteller det meg at Strandberg er en god arbeidstager. Jeg prater selv med mine sjefer, og foreslår forbedringer, hvis jeg seg punkter vi kan bli bedre på. Er mine sjefer udugelige av den grunn? Nei, udugelige er de hvis jeg som arbeidstager IKKE kan bidra med det jeg ser når jeg gjennomfører jobben. Så Perry ville vært udugelig, hvis ikke Strandberg kunne løpe ut å si ifra hvordan det ser ut sett fra hans posisjon som midtstopper, og foreslå endringer.
Hvem har utarbeidet planen for hvor mange spillere troppen skal inneholde? Jeg regner med at det er Sportslig avdeling, med Hoftun som øverste ansvarlige. Men det er vel ingen som tror at det er fordi sportslig avdeling ønsker å ha så få spillere. Det er en plan som er utarbeidet fordi sportslig avdeling måtte redusere budsjettet. Det er ett av flere virkemidler for å redusere pengebruken. De kunne valgt flere spillere med lavere lønn/kostpris, og dermed hatt en bredere stall, men med færre godt betalte spillere. Denne planen er "påtvunget" sportslig avdeling av styret som vil ha et budsjett som er lavere. Men de har selvsagt selv valgt hvordan de vil gjennomføre innsparingen. Jeg mener de valgte den eneste riktige måten ved å redusere stallen men beholde kvaliteten.
Hva mener jeg om trønder-norsk-skandinavisk planen. Det er et postulat innført av Nils Arne en gang mellom 88 og 98, og er definitivt riktig for en klubb som RBK. Men det er ikke noe absolutt i den planen, det er et utgangspunkt for spillerjakten. Den har vært gjennomført i varierende grad, tilpasset markedet, og det er slik det skal være. Har Hoftun gjennomført den godt i hele sin periode: Nei, det har han ikke, men det virker litt som han har skjønt det bl.a. når Godset og Tromsø har overpriset sine spillere. Men samtidig mener jeg han har kjøpt iallefall Søderlund for dyrt, så det er ikke noen perfekt gjennomføring nå heller.
Har Hoftun innflytelse på hvem som kjøpes/selges? Selvfølgelig har han det. Spillerlogistikk er et teamarbeide hvor hovedpersonene er trener, SD og speider. Men det er ikke slik at trener/speider står for de gode kjøpene og Hoftun de dårlige slik det ofte fremstilles her.
Er det mulig å se noe fellestrekk i Hoftuns regjeringstid? Jeg kan ike helt se fellestrekkene. Til det har det variert for mye, både under de forskjellige trenerne, og hvor mye penger som er brukt.
Til det siste du skriver Øystein, som leder: Tror du ikke det du gjør som leder, etter de retningslinjene du har ovenfra, kan bli veldig feil vurdert av de under deg, og utenforstående hvis de ikke har innsyn i hvilke retningslinjer du har fra dine overordnede? |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 20.04.2014 10:55 Post subject: |
|
|
Nå svarte du ikke på alle spørsmålene, PerO, er det tilfeldig?
Forøvrig, til dette:
| Quote: | | Men det er vel ingen som tror at det er fordi sportslig avdeling ønsker å ha så få spillere. Det er en plan som er utarbeidet fordi sportslig avdeling måtte redusere budsjettet. Det er ett av flere virkemidler for å redusere pengebruken. De kunne valgt flere spillere med lavere lønn/kostpris, og dermed hatt en bredere stall, men med færre godt betalte spillere. Denne planen er "påtvunget" sportslig avdeling av styret som vil ha et budsjett som er lavere. |
er svaret mitt: "PØH". Hoftuns plan for antall spillere i stallen er langt eldre enn innsparingstiltakene til Rosenborg, og går på hvor mange som skal være "reelle utfordrere" og "unge talenter". Ikke noe galt i tankegangen altså, men den overordnede planen for sammensetning av troppen har vært der i hele Hoftuns tid, og ble brukt som indisie for at Hoftun faktisk har påvirkningskraft og ansvar for den overordnede spillerlogistikken. At Hoftun selv ikke klarer å følge opp planen han har lagt (for mange midtbane/angrep, for få forsvar) er en annen sak.
Når det gjelder kvaliteten: selvfølgelig skal alle ha kritikk/ansvar som team for de enkelte kjøpene, men Hoftun har faktisk det øverste ansvaret, og totalt sett er spillerlogistikken alt for dårlig. Vi taper store pengesummer på spillere som vi ikke får videresolgt på grunn av udugelighet i ulike deler av sportslig avdeling, vi slipper nøkkelspillere gratis, vi er på evig etterskudd fordi sportslig avdeling lar seg diktere av enkeltspilleres innfall, og vi mangler langsiktig tankegang og oppfølging. Dette kan det neppe være særlig tvil om på dette tidspunktet. Vi hører stadig at Hoftun lærer og forbedrer seg fra et riktignok ganske labert utgangspunkt, men hva tyder egentlig på dette? Tilsynelatende gode dealer på noen danske spillere som ettertiden har vist at kanskje var priset lavt med god grunn? Grundige prosesser i treneransettelser? Er vi mer i forkant med spillerlogistikken nå, eller er det å kjøpe en høyreback fortsatt en jobb som tar flere sesonger? Har vi sluttet å handle middelmådighet til overpris på det norske markedet?
Angående lederrollen: Dersom man har avdelingslederansvar på noe som er såpass faglig spesialisert som sportslig ledelse i forhold til toppledelsen så er det faktisk ikke godkjent rolleutøvelse å la seg overkjøre av styret i sentrale spørsmål dersom man er faglig uenig. Det er det som i bunn og grunn er ansvaret til Hoftun: å sørge for at det faglige nivået på viktige avgjørelser ivaretas. Klarer han ikke det, så er han i feil jobb, og burde innse det selv. Det er dessuten ingen som helst grunn til å tro at dette skjer i noen avgjørende grad i Rosenborg, jf. igjen styrets uttalte ansvarsfraskrivelse på sportslige spørsmål (og det er forskjell på dette og å forholde seg til økonomiske rammer). Jeg tror grunnen til at Hoftun sitter i jobben sin er at rollen hans er så uklart definert at det ikke egentlig finnes noen prestasjonskriterier som han kan mislykkes på, og som personlig bekjent av samtlige styremedlemmer er det ingen som vil gå i bresjen for å fjerne ham uten målbare kriterier å legge til grunn. Da er det lettere å stadig utstyre ham med nye støttehjul hver gang han sliter med arbeidsoppgavene sine. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
zdanek Senior
|
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.