English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Anthony Annan
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 168, 169, 170

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 04.09.2014 10:33    Post subject: Reply with quote

Kent wrote:
Etter min mening kan Selnes bli en god Tippeligaspiller, men har vesentlige mangler ferdighetsmessig til noengang å bli en spiller med internasjonalt snitt.

På den annen side, er vel ikke den internasjonale arenaen RBKs primære satsningsområde lengre.

Samtidig må vi huske at de mest suksessrike RBK-årgangene ikke besto av mange spillere med internasjonalt snitt, men først og fremst et lag der hver spiller hadde noen få gode ferdigheter og de sammen hadde samhandling i verdensklasse.
joakleis
Veteran

PostPosted: 04.09.2014 11:17    Post subject: Reply with quote

Internasjonalt snitt, hva betyr nå egentlig det? Jeg har inntrykk av at det er et begrep man kaster rundt seg, om spillere som imponerer i Tippeligaen. Jeg har sett flere spillere med "internasjonalt snitt" dra utenlands, drite seg ut, og komme rett hjem igjen. Jeg er ikke så sikker på dette med internasjonalt snitt.

Det er summen av enkeltspillerne som er viktig. Ikke om han eller han har internasjonalt snitt, og hvem som er best av de to.
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 04.09.2014 11:33    Post subject: Reply with quote

"Internasjonalt snitt" er for meg et helt reellt begrep. Det handler i korte trekk om tempo og presisjon i teknikk og ballbehandling. Kan bruke Alexander Søderlund og Steffen Iversen som eksempler for å illustrere dette. Begge presterer greit og scorer mye mål i Tippeligaen, men bare én av dem har (hadde) forutsetninger for å klare seg i bedre ligaer. En spiller som Mike Jensen mangler dette "internasjonale snittet", noe som ironisk nok gjør han til en perfekt spiller for oss. Han er god nok til å dominere i Tippeligaen, men mangler egenskapene som trengs for å kunne være god i bedre ligaer. Gamboa / Svensson et annet ekesmpel. Førstnevnte har ferdigheter de ser etter i bedre ligaer, noe som gjør at han kan selges for 20 millioner til Premier League - mens en spiller som Jonas Svensson (som gjør det meget bra for oss i TL) antakeligvis aldri vil tiltrekke seg den samme oppmerksomheten og aldri de samme summene.

I dag har vi vel ikke en spiller i stallen omtrent med dette "internasjonale snittet". Rent praktisk betyr dette at vi ikke har spillere som vil fungere i gode ligaer. Hou Sæter er kanskje den som på sikt er nærmest. Til dels også Selnæs, men han må utvikle seg en del før han er helt der. Ser man på Tippeligaen totalt sett, stiller Martin Ødegaard i egen klasse. Ekstrem teknikk og tempo i teknikken, fotballsmart, kreativ og skapende. Fortsatt ikke i nærheten av å være en komplett spiller, men han har disse grunnleggende egenskapene på plass allerede som 15-åring - noe som gjør han til en av verdens mest attraktive unggutter for tiden. Han har alt som skal til for å lykkes internasjonalt.

At Annan aldri lyktes i utlandet tror jeg skyldes dårlig klubbvalg, trenerbytter, skader og andre uheldige omstendigheter. Han beviste i VM at han hadde nivået inne an mass, men han var avhengig av å finne en klubb som brukte en av hans type på laget. Den klubben fant han ikke.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 04.09.2014 12:10    Post subject: Reply with quote

Ganske enig Hedon, men vil også legge til tempo og presisjon i hodet. Spillere med internasjonalt snitt tenker mye kjappere, godt eksempel med Iversen kontra Søderlund. Minnes alltid Hoftun, Skammelsrud og Strands beskrivelse av sin verste motspiller noensinne i Mesterligaen, Zidane, når jeg tenker på forskjellen mellom norske og de beste utenlandske spillerne.

Quote:
- Han hadde alltid så utrolig god tid med ballen. Det var irriterende, faktisk, sier Erik.

- Han har lim på skoene. Utrolig vrien å spille mot. Han vant sikkert duellen mot meg, hvis det var noen. Men vi slo jo Real Madrid, sier Bent.

- Borrelås på beina. Hver gang det så ut som om vi skulle klare å ta fra ham ballen, så var han borte, minnes Roar.

Enn om vi en gang skulle klare å utvikle en slik spiller i Norge.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 04.09.2014 12:26    Post subject: Reply with quote

Ja, smartness i hodet burde naturligvis også vært på lista. Omtrent ene og alene grunnen til at Henriksen spiller med nummer 10 på ryggen i Nederland istedet for i Adecco. Og et motsatt eksempel i Andreas Nordvik, som har tempo og teknikk langt over middels blant midtstoppere. Smartness er make or break, med mindre man har helt ekstreme fysiske og tekniske ferdigheter (for eksempel Carew).
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Kent
Veteran

PostPosted: 04.09.2014 18:48    Post subject: Reply with quote

Takk for at du tok definisjonen Hedon.

Stort sett enig i det du skriver.

Et annet klassisk eksempel på spiller uten internasjonalt snitt er tunge trege Frode Johnsen. Bøttet inn med mål i Tippeligaen men ikke aktuell for Europeiske klubber. At han endte opp i Japan tror jeg hadde andre årsaker.

Jeg synes det er bemerkelsesverdig at vi har klart å ende opp med en stall uten en spiller med internasjonalt snitt. Stort sett har vi alltid hatt en del slike spillere i klubben.

Det sier i grunnen mye om den fatale overgangspolitikken klubben vår har bedrevet de siste årene. Det virker som at Hoftun bevisst har unngått spillere med et internasjonalt kaliber over seg, med unntak av Tarik.

Nå er det heller våre konkurrenter Molde og Godset som i større går etter denne typen spillere.
Back to top
iconbit
Veteran

PostPosted: 04.09.2014 19:39    Post subject: Reply with quote

Kent wrote:
Nå er det heller våre konkurrenter Molde og Godset som i større går etter denne typen spillere.

I dagens marked er det vanskeligt at hente spillere med internationalt snit. Jeg mener, at internationalt snit primært er noget spillerne skal udvikles til at have, og det har Molde og Strømsgodset været flinkere til end os.
Back to top
TAF
Veteran

PostPosted: 05.09.2014 19:15    Post subject: Reply with quote

knerten_10 wrote:
Strands beskrivelse av sin verste motspiller noensinne i Mesterligaen, Zidane,

Eventuelt Ilya Tsymbalar, som han vel har nevnt fra før.

Quote:
Roar Strand. (urangert rekkefølge). Ilia Tsymbalar. Borrelås på beina. Utrolig vanskelig å ta fra ballen. Zinedine Zidane. Borrelås, han også.

Ikke noe stort poeng, men kan være greit å bruke riktig sitat.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 168, 169, 170
Page 170 of 170

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb