English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Økonomi 2012
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ode
Veteran

PostPosted: 10.10.2012 16:18    Post subject: Reply with quote

Sumtall prognose 2012:

Drift: +1,2M
Prognose før E-cup: 53,4M (inkl eiendomssalg)
E-cup: +13,2M(forutsatt 1 seier og 2 uavgjort)
Sum: 66,6M

Kilde: Koteng på medlemsmøtet
Keenoir
Legende

PostPosted: 10.10.2012 19:08    Post subject: Reply with quote

Resultatet av å kvitte oss med Skutle og Svendsen lar ikke vente på seg. De to har vært som en kreftsvulst for Rosenborg og bør skjemmes over den skadene de har gjort på klubben.
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende

PostPosted: 10.10.2012 20:05    Post subject: Reply with quote

Nå måtte det gjøres noe etter i fjor da, og det var jo et greit utgangspunkt for de nye kostene.

Skutle har vel totalt sett gjort mye bra for klubben, og jeg vet ikke helt om det var akkurat det alene at han gikk og at Dyrhaug og senere Stjernen tok over som adm.dir. er hele forklaringen.

Dessuten må vi se resultater over flere år. VIF leverte vel OK resultat ett år de også, som noen genierklærte.

Jeg tror dog det var greit både for Skutle og RBK med utskifting. Han hadde vært fryktelig lenge i toppledelsen, og Stjernen er en kjernekar som har gitt et positivt løft på mange områder.

Jeg har mer tro på endringen i styret som den viktigste faktoren. Der har det i mine øyne vært for svakt etter at Knut Skoglund gikk bort.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Knowrud
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 09:23    Post subject: Reply with quote

10-20 millioner i overskudd sportslig, 66-76 millioner totalt tatt med tomtesalget.

http://www.tv2.no/sport/f...03831.html

Tommel'n opp!
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 09:45    Post subject: Reply with quote

Flott med positiv omtale i avisene ang. økonomi for en gangs skyld.

Men en prognose på 10-20 mill fra sportslig, viser i realiteten at det er et langt stykke igjen før klubben driver i balanse uten spillersalg og e-cup. Med årets spillersalg, og e-cup burde antagelig sportslig overskudd vært minst det dobbelte. Litt vanskelig å si eksakt før vi ser tall for gevinst på spillersalgene.

Tallene viser at klubben er på rett vei, men la oss ikke juble før vi ser detaljene.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 09:52    Post subject: Reply with quote

PerO: Dette illustrerer vel mer enn noe annet hvorfor du bør lytte og lære av Senador...

Men, vi er langtfra helt i mål. Det må mer av samme medisin nemlig ofre administrasjon til fordel for satsing på 11'ern. Populært kalt PerO-motsatt-tenking.

Man må ikke glemme the-winner-takes-it-all effekten og threshold-effekten som slår inn ved et visst sportslig nivå. Nå ligger vi i vannskorpa og duver...
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 09:57    Post subject: Reply with quote

@Konesseur

Og poenget med ditt angrep var?

Jeg sier at vi ikke skal friskmelde klubben enda. Mener du at klubben kan friskmeldes?

Forøvrig fint om du kutter ut alle de fine engelske fagutrykkene du har lest men ikke forstått. de passer ikke på et forballforum.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 10:09    Post subject: Reply with quote

threshold-effekten... i forretningslivet er det ofte slik at når man kommer opp på et visst nivå så slår suksessen inn for alvor. For Rosenborgs del så betyr det at når det sportslige kommer opp på et visst nivå så slår de store inntektene inn, mesterligapenger, spillerverdiene øker, sponsorene står i kø,

Du må ikke undervurdere forumet... Noen av innleggene jeg skriver er myntet på Senador og likesinnede og ikke nødvendigvis for slike som deg.
Back to top
JanneB
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 10:17    Post subject: Reply with quote

Rolig nå, Adam Smith.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 10:19    Post subject: Reply with quote

@Konesseur

Har aldri sett Senador eller andre, enn deg prøve å briefe med flotte faguttrykk her inne.

Betviler ikke at det er mange som forstår uttrykkene du slenger rundt deg, men det er garantert mange flere her inne som ikke har studert økonomi. Holder vi debatten med klare folkelige uttrykk, og dropper faguttrykkene, så kan ALLE være med.

Det er de svakeste som må prøve å imponere med fine fremmedord i en diskusjon.

Men hvorfor angrep du mitt innlegg? Var du uenig i at klubben ikke er friskmeldt?
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 10:27    Post subject: Reply with quote

Dette forumet var preget av kvalitet i tiden forut for din inntreden med presise innlegg og innsikt i klubbens problemer. Bunnnivået kom vel med dine uttalelser i fjor om at det ikke gikk an å si noe fornuftig om hvordan det gikk med økonomien, og fordi du selv tippet måtte jeg nødvendigvis måtte tippe. Tanken om at min argumentasjon baserte seg på økonomiske beregninger falt deg ikke engang inn.

Det er litt forskjell på trådene her på dette forumet. Denne tråden bør ha et visst minimumsnivå, ellers så blir det veldig uinteressant.

Det er jo forøvrig en liten morsomhet at suksessformelen som jeg i årevis har predikert har slått inn med suksess til tross for din svartmaling...
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 10:37    Post subject: Reply with quote

@Konesseur

Jepp din suksessformel med å si opp omtrent hele administrasjonen. Bruke innleide telefonselgere til å fornye sponsoravtaler etc. og kaste alle de sparte inntektene inn i 11 eren for å nå CL var virkelig suksess.

Eller ikke... det klubben har gjort er vel det jeg og de fleste andre sa. De har justert antallet ansatte, forsiktig så de fortsatt har en vel fungerende markedsavdeling og administrasjon. dermed reduseres utgiftene, og inntektene holder seg oppe.

Lavmålet i økonomitråden er vel ditt budsjettforslag for 2011. Et katastrofebudsjett som ville ødelagt klubben i løpet av maks 3 år.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 10:48    Post subject: Reply with quote

Det er jo litt gøy da at PerO-motsatt-tenking med satsing på 11'ern i stedet for administrasjon faktisk viser seg å virke i praksis. Vet ikke hvordan det hadde gått med klubben med Svendsen/Skutle-2011-budsjett i tre år, og det får vi aldri vite helt sikkert. Mitt tips? Konkurs

Men jeg synes du er modig som tar debatten... Kudos for god innstilling...
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 10:53    Post subject: Reply with quote

@Konesseur

Finnes det noen her inne som ville ha Skutle budsjett i flere år? Hvis du kan finne et utsagn fra noen, som forsvarte Skutles økonomiske disposisjoner de siste årene er du god.

Forøvrig viser jo regnskapet for 2011, at Skutle&co hadde stålkontroll på kostnadene, men bommet på inntektene. Så til en viss grad var omleggingen igangsatt før ledelsen skiftet. Bare ikke raskt nok.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 11:03    Post subject: Reply with quote

Ingen i administrasjon var overflødige var mantraet vinteren 2010-2011, og satsing på Goa var et fremtredende element den sportslige satsingen i årsmøtet 2011. Med nye koster og PerO-motsatt-tenking kan vi kanskje bevege oss i retning av klubben som Nils Arne skapte.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 11:05    Post subject: Reply with quote

Finn et sitat hvor jeg skriver at ingen i administrasjonen er overflødig, så skal jeg legge meg flat.

Som jeg sa til deg den gang:

Skal man ta skjegget, kan man barbere seg, eller skjære bort halve ansiktet.

Jeg gikk for barbering, du ville fjerne hele kjevebeinet og nedre del av ansiktet.

Det var forskjellen mellom oss.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 11:11    Post subject: Reply with quote

Forskjellen ligger i at du tippet og bommet på tippinga på katastroferesultatet 2011, bommet på konferansebygget, og det viser seg i at du bommer med å tro på at det er administrasjon som bygger inntektene til klubben.

Det er mange som har forstått at det er god fotball med god 11'er og PerO-motsatt-tankegang som henter tilskuere til stadion, viper, mesterligapenger, spillersalg og Nils Arne-atmosfære som gjør oss stolte av å være trøndere.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 19.10.2012 11:13    Post subject: Reply with quote

Konesseur vil jo fortsatt kutte en hel masse i administrasjon da. Den er fortsatt alt for stor i hans øyne. Det er under to måneder siden han fastslo at millionene på ulønnsom aktivitet fortsatt renner ut av kontoen på Lerkendal, og jeg tviler på at det er kutt siden august som gjør at Koteng kan fortelle om gode prognoser.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 11:22    Post subject: Reply with quote

I situasjonen klubben befinner seg ligger vi akkurat rundt nivået der threshold-effekten slår inn. Vi får til en viss grad inn storpengene på spillersalg, sponsor og europacup, men må erkjenne at med et lite hakk opp sportslig så kan vi nå mesterliga og tidobling.

Det er gjort mye bra PerO-motsatt-tenking i klubben siden nye koster tok plass, men mer av samme medisin, også kjent under Nils Arne-formel, vil gjøre at vi akselererer fra Moille og kompani...
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 19.10.2012 11:43    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
@Konesseur

Finnes det noen her inne som ville ha Skutle budsjett i flere år? Hvis du kan finne et utsagn fra noen, som forsvarte Skutles økonomiske disposisjoner de siste årene er du god.

Forøvrig viser jo regnskapet for 2011, at Skutle&co hadde stålkontroll på kostnadene, men bommet på inntektene. Så til en viss grad var omleggingen igangsatt før ledelsen skiftet. Bare ikke raskt nok.

Den bommen på inntektene viser så til de grader innkompetanse. Kontroll på kostnadene? Han turte ikke å gjøre nødvendige grep når han så at inntektene ikke økte. Da har man ikke kontroll.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 12:26    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Den bommen på inntektene viser så til de grader innkompetanse. Kontroll på kostnadene? Han turte ikke å gjøre nødvendige grep når han så at inntektene ikke økte. Da har man ikke kontroll.

Nei, det hadde ikke total kontroll. Men ser du på avvikene på kostnadssiden i de enkelte regnskapsår, så var utviklingen at man i 2008 og 2009 bommet med 25-30 mill, både med og uten e-cup. Så gikk avvikene på kostnadene jevnt nedover, inntil man i 2011 faktisk klarte å treffe.

Så kontroll på kosnadsbudsjettet hadde man i 2011. (Velger da å se bort fra en nå ikke ansatt økonomiansvarlig som "glemte" 8 mill i kostnader)

Men vurderingene som ble gjort da kostnadsbudsjettet ble vedtatt, var dårlige. Den innsparingen som er gjort i 2012, med oppsigelser, den var like tydelig i 2011 og burde vært gjort. Men dårlige faglige avgjørelser, innebærer ikke dårlig kontroll. Ikke motsatt heller forøvrig.

Jeg vet faktisk ikke om jeg er enig i at bommen på inntektssiden vitner om inkompetanse. Det var ikke mange som kunne forutse den store nedgangen i inntekter bl.a. fra publikum. Etter min mening ligger inkompetansen på inntektssiden ikke i budsjettet, men i at de ikke så at grep måtte gjøres før sesongen var over. Nedgangen var tydelig tidlig i sesongen. Da burde oppsigelsene også blitt planlagt. Det absolutt siste tidspunkt for gjennomføring, burde vært den dagen vi ikke kom til CL. Helst burde prosessen blitt igangsatt i juni 2011.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 12:35    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
senador wrote:

Nei, det hadde ikke total kontroll. Men ser du på avvikene på kostnadssiden i de enkelte regnskapsår, så var utviklingen at man i 2008 og 2009 bommet med 25-30 mill, både med og uten e-cup. Så gikk avvikene på kostnadene jevnt nedover, inntil man i 2011 faktisk klarte å treffe.

Her understreker du vel grunnen til at du bør lytte til Senador. Kostnader er et onde i et bedrift som ofte er uunngåelig for å oppnå det man ønsker nemlig inntekter. Poenget er ikke å gjette hvor mye kostnadene blir, men å gjøre differensen inntekter - kostnader så høy som mulig.

PerO: Du har mye å lære av Senador. Ta til deg kunnskapen!
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 12:38    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
I situasjonen klubben befinner seg ligger vi akkurat rundt nivået der threshold-effekten slår inn. Vi får til en viss grad inn storpengene på spillersalg, sponsor og europacup, men må erkjenne at med et lite hakk opp sportslig så kan vi nå mesterliga og tidobling.

Det er gjort mye bra PerO-motsatt-tenking i klubben siden nye koster tok plass, men mer av samme medisin, også kjent under Nils Arne-formel, vil gjøre at vi akselererer fra Moille og kompani...

Det er vel denne uenigheten vi hadde:

PerO wrote:
Konesseur wrote:
Alternativt budsjett 2011

- Lønnskostnad - oppsigelse av 30 ansatte inkludert daglig leder og sportslig leder, og generelt i alle funksjoner bortsett fra direkt mot 11'ern.

Tommel'n opp! For et alternativt budsjett med svært mange gode proriteringer i riktig retning for klubben.

En kraftig opprensking i administrasjonen er på sin plass. Det ser vi bl.a. på den medarbeiderundersøkelsen som i dag er referert i adressa. En seigpining av omstillinger med kutt etter ostehøvelprinsippet skaper kun dårlig arbeidsmiljø. Bedre med en total gjennomgang og kort og brutal omstilling. De som sitter igjen vil da ha en trygghet for at situasjonen deres er stabil, og kan bygge nye og gode rutiner.

Men samtidig som jeg vil anbefale en opprydding og nedskjæring, vil jeg også advare litt mot å gå for drastisk til verks, spesielt i markedsavdelingen. Jeg bor som tidligere sagt på østlandet, og har i mange år også fulgt utviklingen i Strømsgodset. De var en av de første klubbene som startet omstillingen til nye økonomiske tider. Der ble administrasjonen omtrent radert ut. Nå 3-4 år etterpå, opplever de økende sportslig suksess og økende tilskuertall og bedre omdømme i nærmiljøet. Mye av dette kommer av ansettelse av Erik Espeseth som daglig leder.

Medaljens bakside etter en suksessfull snuoperasjon og sportslig fremgang, et at klubben nå kun har små sponsorer. De får greit inn mindre beløp, som gis uten å forvente noe særlig tilbake ut over plakat/draktmerke. De klarte derimot ikke i fjor å få inn en ny hovedsponsor. Og på tross av suksess med cup-gull i 2010, har de heller ikke fått inn ny hovedsponsor i år.

Så min konklusjon er at markedsavdeling kan reduseres og effektiviseres, men MÅ IKKE utraderes for store sponsorer krever mer tilbake enn bare et lag som gjør det sportslig bra.

og da ser vi at klubben har gjort akkurat det jeg sa, redusert, men ikke utradert. Det vises bl.a. på sponsoravtalene som er inngått i år, at markedsavdelingen er redusert, men fungerer fortsatt bra.

det er fortsatt mulig at det kan reduseres noe, men på rett vei, det er vi.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 12:42    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
PerO wrote:
senador wrote:

Her understreker du vel grunnen til at du bør lytte til Senador. Kostnader er et onde i et bedrift som ofte er uunngåelig for å oppnå det man ønsker nemlig inntekter. Poenget er ikke å gjette hvor mye kostnadene blir, men å gjøre differensen inntekter - kostnader så høy som mulig.

PerO: Du har mye å lære av Senador. Ta til deg kunnskapen!

jeg og Senador er nok ikke så veldig uenig. les mitt innlegg over, så ser du at forskjellen er hva vi legger i utrrykkene.

Det er fullt mulig å ta alle de rette faglige avgjørelsene, men ikke å ha kontroll over inntekter og utgifter.

På samme måte er det fullt mulig å ta dårlige avgjørelser, men samtidig ha full kontroll på kostnadene.

Bra blir det først når man både tar de riktige avgjørelsene, og samtidig har kontroll.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.10.2012 12:47    Post subject: Reply with quote

Du mener at Skutle hadde stålkontroll på kostnadene, og Senador påpeker at ikke kostnadskutt ble foretatt til tross for at de økte kostnadene ikke førte til inntekter avslører inkompetanse.

Dette er langt fra det samme, men tvert imot helt motsatt. Senador er slik jeg oppfatter det en som tenker veldig PerO-motsatt-tenking.

Nå LYTTER du ikke på Senador sier, og derfor tror du at du er enig selv om du ikke er det. Du må ta det INN OVER DEG og LÆRE!
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16  Next
Page 14 of 16

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb