View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 14.09.2011 12:50 Post subject: |
|
|
Jeg tror nok ikke vi trenger å diskutere noe videre orz, vi er nok bare uenige i endel og enige i noe. Mer enige tror jeg ikke vi blir heller. hehe |
|
Back to top |
|
 |
orz Proff

|
Posted: 14.09.2011 12:58 Post subject: |
|
|
Hehe, sånn er det jo (dessverre) gjerne i diskusjoner  |
|
Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 14.09.2011 13:08 Post subject: |
|
|
Jeg vil si at det som er idioti, er å kalle tnsv - strategien for idioti.
Hvis jeg vil se chelsea så gjør jeg gjerne det, men laget mitt ble stiftet av en gjeng guttunger på skolegården til bispehaugen skole, og når jeg sykler fra rosenborg til lerkendal, vil jeg ikke se et fotballag uten trøndere, nordmenn eller skandinaver.
Sjøl om washington post har flinkere journalister, så leser jeg adressa. Uten trøndere er det meningsløst, nordmenn forsterker vår norske identitet, og skandinaver bidrar til å gi oss et nordisk preg.
Så må vi fylle på, og da er verden vårt marked, men hvis denne strategien forlates, kan jeg heller sitte inne og se på chelsea fremfor å sykle til lerkendal i regnet. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 14.09.2011 13:23 Post subject: |
|
|
Hahaha Det er ikke det minste sjokkerende at du støtter strategien media.
Innlegget er i mine øyne så håpløst at jeg ikke gidder å bruke tid på å svare seriøst. |
|
Back to top |
|
 |
orz Proff

|
Posted: 14.09.2011 13:29 Post subject: |
|
|
Her er det tydligvis ulike meninger. Jeg skjønner veldig godt innlegget ditt, media. Konklusjonen her er vel at det er ulike oppfatninger og argumenter for begge syn. Det er ihvertfall NOE i t/n/s/v-strategien som appellerer, og jeg synes diskusjonen her inne har vært litt for enspora til tider. |
|
Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 14.09.2011 13:34 Post subject: |
|
|
Denne TNSV-strategien er jo ikke dum om det gjelder for like gode spillere til lik kostnad og alt ellers er likt.
Har man to Svensson-typer bosatt i hhv Bergen og Verdal, tar man jo den i Verdal. Har man to Larsen-typer bosatt i hhv Danmark og Afrika, tar man den danske. Jo nærmere Lerkendal spilleren er bosatt, jo bedre kjenner vedkommende kulturen og jo større tilknytning tilklubben har han.
Er Abdul fra Irak akkurat lik (alder, pris, kvalitet) Sverre fra Byåsen, velger man selvsagt Sverre. Er man derimot trygg på at Abdul vil være litt bedre totalt sett (langt bedre kvalitet, litt dyrer i drift, mye mindre tilknyttet, større videresalgspotensiale, mindre sjanse for kontraktsfornyelse), velger man Abdul. Nettopp fordi han er litt bedre enn Sverre totalt sett.
Det er jo også derfor vi har hentet spillere fra utlandet. Hadde man fulgt TNSV-strategien som mange her inne tenker seg, ville man kun hatt spillere fra trøndelag, iom at man alltid skal velg Trøndere hvis det finnes noen. Og det vil det jo stort sett alltid gjøre.
Så får man heller vurdere hvorvidt den totale verdien til Moldskred er såpass dårlig at man burde valgt på hylla over. |
|
Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 14.09.2011 13:39 Post subject: |
|
|
Spørsmål 7:
Quote: | Det er ganske stor forskjell på å hente en spiller i slutten av august og å hente en spiller i januar i forhold til kostnader i 2011. Om du henter en spiller i august kontra 1.januar neste år, har ikke så mye å si for kostnadene. |
Kan noen forklare meg hva Hoftun snakker om her? Var det ikke meningen at vi skulle ha et godt lag i år? Er det først neste år det gjelder? Hvilke konsekvenser fikk denne strategien for inntektene i 2011 (og 2012)? |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 14.09.2011 13:54 Post subject: |
|
|
Det leves fra hånd til munn, og fokus er på regnskapskostnaden slik den fremstår i umiddelbar fremtid.
Man må ikke tro at kostnaden blir mindre totalt sett selv om vi kun kjøper spillere i august og aldri i januar. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 14.09.2011 14:00 Post subject: |
|
|
Selvsagt er ikke strategien et problem om det etterleves slik som det drømmes om her. Men det gjøres ikke. I tillegg er det umulig å gå inn med innstillingen "om det er en svenssontype i ...etv" fordi det ikke er to like fotballspillere. Selv om de spiller i samme posisjon så har de andre styrker og svakheter, de har forskjellige erfaringer og modenhet, og de har forskjellig alder.
Problemet er (som vi har og fortsatt ser) er når det hentes inn en trøndersk/norsk spiller i alderen 30-35 år som er marginalt bedre/dårligere enn de flestye andre alternativer en kan skaffe, men velger dette fordi det er norskt, trygt og bittelitt billigere i innkjøp/drift.
Vi har fulgt denne strategien og resultatet har vært meget nedslående i lang tid, før vi endelig fikk en opptur i dette vinduet. At omtrent samtlige juniorer skulle ta syvmilsteg akkurat nå når vi trengte dem som mest kunne heller ingen forutse. Det kalles griseflaks.
Strategien er grei om man kosekvent går for kvalitet først, men det gjøres ikke. Spillere hentes inn og SD presterer å skryte av kvaliteten "han er trønder"....
Problemet er at nasjonalitet/og eventuelt trønedr tydelig har større påvirkning på et kjøp enn kvalitet, og det er krise.
Folk må gjerne ønske en hel stall full av trøndere, men da blir det nok i adecco. Start å se Ranheimkamper. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 14.09.2011 15:04 Post subject: |
|
|
Fin kommentar under del 2:
Quote: | Øyvind Mathisen
september 14th, 2011 at 14:38
hei Rosenborg jeg er den eneste mannen som digger laget i ballklubben deres. men jeg håper jeg vinn en Rosenborg drakt fra Skjelbred.
men håper bare men kan ikke vite det riktig enda !!!! |
|
|
Back to top |
|
 |
Ivar Veteran

|
Posted: 14.09.2011 15:57 Post subject: |
|
|
Angående TrønderNordmannSkandinavResten-strategien og det at nordmenn og trøndere blir benket, eller ikke brukt fast slik som de aller fleste som regnes som utlendinger - hvorfor skulle man hentet utlendinger om de ikke skulle gått rett inn på førstelaget? Mener at man må utnytte utlendingskvota på best mulig måte og dermed ha dem man kan ha til å gjøre laget best mulig. Selv om jeg helst ser trøndere på banen og vil heller at de skal spille, så må laget være så bra som det overhodet mulig. _________________ @Ivaraal |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 14.09.2011 16:55 Post subject: |
|
|
Når det gjelder TNSV og de som forsvarer den, så er vel greia at det ikke skal være nødvendig å formalisere en slik strategi. Det er nettopp når man formaliserer den og etterstreber å ha så mange nordmenn/trøndere på laget at det blir et problem. Selvfølgelig prioriterer man lokale spillere. Det gjør vel omtrent alle lag i verden, men man må være så fleksibel at man først ser på kvaliteten til spilleren og deretter på passet. Problemet med gruppetenkningen er at man gjerne undersøker en gruppa av gangen, selv når markedet for denne gruppa er elendig jf overgangsvinduet vinteren 2010.
Man må bruke all den markedsinnsikten man har, for så å liste opp alternativer etter kvalitet og generell egnethet, og deretter gjøre et valg. Denne 'nå skal vi lete i Norge, eller nå skal vi lete i Sverige'-praksisen må fjernes.
Så er jeg enig med de som er kritiske til svaret på hvorfor vi hentet spillere så sent. Som flere har vært inne på, også før intervjuet, ble dette gjort for å lette trykket på budsjettet (og sikkert kontantstrømmen også, selv om klubben hadde mye ubrukt kreditt), selv om de reelle kostnadene for ballklubben ikke ble mindre ved å vente til august. Jeg ble litt forundret over at Hoftun svarte som han gjorde uten å se svakheten i den tankegangen. Vi har potensielt gått glipp av store reelle inntekter fordi vi velger å tenke regnskapsår heller enn CL-kvalik-år. Hvem som har skylden for dette er ikke så lett å si. Jeg er rimelig overbevist om at dette ble resultatet etter pålegg fra styret og ikke Skutle, men det er uansett bekymringsverdig da Hoftun gjerne skal være en som står på kravene til sportslig avdeling. Et annet problem er måten omgivelsene angriper et minustall på. Det er ikke så lett for styret og RBK å argumentere for at det var det riktige valget å øke kostnadene på spillerlogistikken i februar, når adressa og mange andre får blodsmak i munnen når de ser et minustall. I februar var dette en catch-22 for styret. Vi har nå sett resultatene av den feilslåtte strategien, men det ville vi ikke sett dersom de valgte den riktige strategien, lyktes med det og deretter gikk i underskudd (CL eneste som kunne hindret det).
Last edited by abjoern on 14.09.2011 16:57; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 14.09.2011 16:56 Post subject: |
|
|
attach wrote: | Fin kommentar under del 2:
|
Ja, den var fantastisk!
Jeg vet ikke hva det er med meg, men jeg elsker slike totalt ute av sammenheng-kommentarer som dukker opp av og til. Husker godt denne karen som klagde over Kongsvingers sportslige tilbakegang på nesten uforståelig norsk i kommentarfelt på diverse aviser. Og det var omtrent uansett hva saken handlet om. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 14.09.2011 17:52 Post subject: |
|
|
Bra tiltak av klubben og Heldal. Jeg vil også si at de spørsmålene en kom frem i stor grad var gode spørsmål som Hoftun besvarte på en god måte på de fleste spørsmålene.
Det som slo meg fra første del er at Hoftun fremsto som en svak forhandler når det gjelder kontrakter da han tross alt sier at klubben ønsker lengre kontrakter med enkelte spillere, men som en ser i nesten alle tilfellene så har Hoftun veket vekk da alle har fått skrevet korte kontrakter. Er han villig nok til å gå fra en forhandling?
Videre snakket han om Sapara som ett eksempel på en spillere som andre bruker som grunn for å ikke ville signere en lengre kontrakt. Det tar jeg som en indikasjon på Hoftun i for liten grad er istand til å bruke klubbens posisjon i forhandlingene. For når en først forhandler med en spiller på dette punktet så tror jeg mange hadde skrevet under på en 4 års kontrakt eller 5 års kontrakt hvis alternativet var en 0 års kontrakt. Vi er i vårt marked en attraktiv klubb for veldig mange spillere og det bør vi i større grad enn idag kunne utnytte. Det ser ikke bra ut for Hoftun å aldri klare å skrive enn lengre kontrakt med enn attraktiv spillere når en ser f.eks en klubb som Viking skrive 5 års kontrakt med Fillo som på daværende tidspunkt var svært attraktiv som U21 landslagets kaptein. Videre klarte de å skrive 4 års kontrakt med Jarstein en keeper vi tre år tidligere betalte 12 millioner for og kun klarte å skrive 3 års kontrakt med. Det finnes flere eksempler enn Viking. Da er videre spørsmålet om styret burde avsette midler til å ansette noen som kunne gjort en bedre jobb i forhandlingene med klubben slik at en fikk hjulpet Hoftun på de områdene han er svake i.
Denne skrekkelig lokal-norge-skandinavia-verden strategien har Miami Dolphins skrevet gode innlegg om som jeg støtter meg til. Det som er skremmende er at Hoftun ikke virker til å ha lært noe av kvaliteten som har kommet inn når en har fulgt denne strategien fremfor den som Høgmo innførte. Jeg blir selv sjeleglad hver gang spillere som Muri, Wæhler og Gunnarsson glipper for klubben for det betyr at sannsynligheten for å få kvalitet uten ifra øker betraktelig. |
|
Back to top |
|
 |
hardway Junior
|
Posted: 14.09.2011 20:14 Post subject: |
|
|
Kraftig digresjon: Hvilket utstyr ble brukt? Fikk med meg at det var et speilreflekscamera, men de har sjeldent bra lydopptak. Ble det brukt ekstern mikrofon, i så fall hvilken? Setter stor pris på svar. |
|
Back to top |
|
 |
kek Proff

|
Posted: 14.09.2011 23:51 Post subject: |
|
|
Takk for et flott initiativ. Takk for gode spørsmål, selv om noen av de ble litt tunge og øker faren for at intervjuobjektet roter seg litt bort.
Dette ble veldig interessant. Tusen takk til alle involverte, og takk til RBK for initiativet. |
|
Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 09.11.2011 01:40 Post subject: |
|
|
Vi vil ha omkamp! Vi vil grille Hoftun på nytt!!!  _________________ Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen... |
|
Back to top |
|
 |
konrad4ever Veteran

|
Posted: 09.11.2011 01:44 Post subject: |
|
|
Hvor mange års fengsel synes du en som svindler en annen for 2 millioner fortjener? |
|
Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 09.11.2011 01:46 Post subject: |
|
|
Ingen vits i å grille noe som er råttent. Kast faenskapet ut av brakka, klubb og by! _________________ Påmeldt |
|
Back to top |
|
 |
Hentesveis Veteran

Joined: 24 Aug 2004 Posts: 5628 Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim
|
Posted: 09.11.2011 01:47 Post subject: |
|
|
Enig! Jeg håper at RBK-styret sitter i møte nå, og er klare med øksa i morra tidlig!
Dette kan ikke RBK være bekjent av!  _________________ Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen... |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 09.11.2011 14:27 Post subject: |
|
|
 _________________ Sitat slutt. |
|