| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 06.11.2006 12:27 Post subject: |
|
|
Ørjan Berg er utvilsomt en RBK-legende på linje med Mini og Erik Hoftun! For meg er det ingen tvil! Han var jo med på de største øyeblikkene i CL og spilte sine beste sesonger i RBK. Merkelig hvis ikke en spiller som har gitt så mye for RBK skal kunne kalles en legende.
Og jeg er gammel nok til å kunne si at jeg har fulgt med hele karrieren hans fra han kom til RBK sammen med Mini!  _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 06.11.2006 13:18 Post subject: |
|
|
For meg blir Ørjan først og fremst en kar som var med på et par av høydepunktene i CL, først og fremst høsten 99.
Utover dette spilte han tre hele seonger i 88-90 og fire hele sesonger i 00-03. Høsten 99 spilte han bare fem av seriekampene, og de siste tre årene har han vært ekstremt mye skadet. Brutto er likevel ti sesonger, og han er som sagt et tvilstilfelle. |
|
| Back to top |
|
 |
Nero Proff
|
Posted: 06.11.2006 17:00 Post subject: |
|
|
Ørjan var med på å starte gullalderen i Rosenborg i "the double"-sesongene 1988 og 1990. Da han kom tilbake senere var han gjennom flere sesonger Rosenborgs (og etter manges mening Norges) beste spiller, og var en viktig grunn til at vi kunne spille CL. Greit nok at han ikke har vært sitt gamle jeg de siste årene, men alt i alt burde det ikke være noen tvil om at han er en legende i Rosenborg.
Ok, det er et hull i mellom. Men 1988-2006; det er imponerende at en spiller som debuterte for Rosenborg i 1988 fortsatt er på laget, og god nok til å spille hadde han ikke vært skadet!
For dere som ikke har lang nok hukommelse: årene 1988-1990 var gjennombruddet for det "nye" Rosenborg, og er noen av de sesongene i norsk fotball som står nærmest hjerterota mi. På den tiden var "the double" virkelig stort. Siden var det europacupen som var det store. |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 06.11.2006 23:08 Post subject: |
|
|
Enig med 2mas her. Ørjan har absolutt vært en uvurderlig spiller for oss i mange år, men de gode årene tok han i Sveits og i Glimt. Heller Jan Hansen eller Kalle Løken.
EDIT: Hehe, Kalle er der fra før, ja. Bjørn Otto Bragstad da? |
|
| Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 07.11.2006 00:06 Post subject: |
|
|
Helt enig med Nero: The Double sesongene i 1988 og 1990 står også for meg som noen av de største øyblikkene til RBk i og med at de var starten på gull æraen. Mini og Ørjan var radarparet som avisene skrev side opp og side ned om. (og som fjortisjentene hylte etter på Lerkendal!) Og som Nero skriver så var kanskje sesongene etter han kom tilbake og hadde fyllt 30 år Ørjan Bergs beste. Mange mener han var norges beste spiller da og frem til for etpar sesonger siden.
Han var regnet som minst like god som Brattbak, Skammelsrud, Hoftun, Mini og Løken og har spilt TI(!) sesonger for RBK!
Og ikke mange har fått løpe egen æresrunde på Lerkendal. _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
| Back to top |
|
 |
Nero Proff
|
Posted: 07.11.2006 02:29 Post subject: |
|
|
Jepp.
Jeg skjønner ikke hvorfor 2mas tviler på at Ørjan fortjener legendestatus, hva eksakt er det tvilen går ut på?
Hvis det står på antall seriekamper for RBK så troner han ganske høyt oppe på den lista: ifølge NRK har han 188, som er flere enn f.eks. Sørloth og Ivers, og like i nærheten av Mini og Henriksen, som alle står på legendelista. Andre legender har også vært i utlendighet; ikke minst Odd Iversen. Det hersker vel liten tvil om at Ørjan var av bedre kvalitet som spiller enn mange av de som er på lista. For å sammenligne med Mini, som Ørjan kom sammen med, så er vel den største forskjellen (bortsett fra at den ene spilte i angrep, den andre på midten) at Mini er stor i kjeften, det er ikke Ørjan! Syns ikke at han skal utelukkes fra lista bare fordi han ikke er stor nok i kjeften. |
|
| Back to top |
|
 |
skjæringen Veteran

|
Posted: 07.11.2006 02:56 Post subject: |
|
|
Nåløyet får å få legendestatus skal være trangt.Ørjan Berg når desverre ikke opp etter min mening.Mine legender:Nils Arne Eggen, Kåre Rønnes,Odd Iversen,Bent Skammelsrud,Roar Strand,Harald Martin Brattbakk og Erik Hoftun.  |
|
| Back to top |
|
 |
Nero Proff
|
Posted: 07.11.2006 03:05 Post subject: |
|
|
Siden jeg alt er i gang med å promotere Ørjan Berg, kan jeg nevne:
Han var nr. 1 på VG-børsen i sesongene 2000-2003, (men i 01-sesongen hadde han for få kamper til å komme på den endelige listen). Det sier vel at han spilte en alt annet enn anonym rolle for RBK etter hans tilbakekomst!
Dessuten kom han på årets lag (i VG) i 1988, (sammen med Brutter'n, Brandhaug og Mini).
Dere som er uenige, som skjæringen og bolgebah, får komme med bedre argumenter enn bare synsing, synes jeg. |
|
| Back to top |
|
 |
skjæringen Veteran

|
Posted: 07.11.2006 03:54 Post subject: |
|
|
Hans storhetstid kom først i en alder av 30 år og de påfølgende 5 år som jeg synes blir en for liten periode til å få legendestatus. I perioden 1988-90 var han en av mange som utmerket seg.Har det ikke vært for den lange tiden(7år) som spiller i andre klubber,så har han vært selvskreven  |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 07.11.2006 04:26 Post subject: |
|
|
| Er flere av de med legende status som ikke har mere enn 6 år på rad som RBK spiller. Ivers var i RBK fra 64-70, Harald Sunde 67-70, Mini 94-2000 og Brattbakk 2001-2005. Det er deres lengste periode som RBK spiller. Iversen var faktisk bare 10 år i RBK han også. Og like skadeplaget sine siste år i trøya som Berg har vært de siste to årene. |
|
| Back to top |
|
 |
Bullseye Rutinert

|
Posted: 07.11.2006 08:09 Post subject: |
|
|
Som denne posten viser er det ikke lett å sette opp denne listen.Kanskje vi alle kan bli enige om noen faste kriterier for å havne på lista,eller hva 2mas? _________________ Cantate Conflictus |
|
| Back to top |
|
 |
FanFraSør Rutinert
|
Posted: 07.11.2006 08:54 Post subject: |
|
|
Vel Ørjan er en av spillerne jeg har likt aller best og han har stor stjerne hos meg MEN er også i tvil om legende status. Jeg er enig at det skal være vanskelig å bli legende, f.eks lille Ivers er LANGT unna med mindre han får min. 4 knall gode sesonger til med rbk hvor han har en stor del av æren for at rbk løfter seg som lag. (seriegull og knallspill i C.L.) og det er dette jeg mener gjør en spiller til legende, som har vært med å skape magiske stunder over tid eller blødd for klubben i sitt hjerte gjennom store deler av sin karriere uten nødvendigvis å være blant de aller beste spillerne på laget.
Da Runar sluttet fikk vi en enda bedre spiller i Ørjan, men han kom tilbake i en periode da RBK var på sitt beste og hadde gjort sine beste prestasjoner i eruopa bak seg. Hadde Ørjan klart å løfte rbk til gammel høyde i C.L. gjennom flere av sesongene etter at han kom så ingen tvil, men slik det ble regner jeg han bare som den klart beste spilleren rbk har klart å hente siden 99.
Synes ikke tiden i klubben er så viktig, la oss tenkte oss at rbk gjennom flere sesonger hadde ligget midt på tabellen og ikke hadde noe lag som gjorde at folk forventet at de skulle ta gull. Så kommer en spiller inn, løfter hele laget, laget vinner med han, og taper når han ikke er med. Spillerne blomstrer og han blir kanskje i rbk bare en eller to sesonger men alle er enige at han så og si alene løftet rbk tilbake til gammel storhet og setter i gang prosesser som gjør at rbk igjen etablerer seg som storklubb. En legende som kom og gikk  |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 07.11.2006 09:22 Post subject: |
|
|
| Bullseye wrote: | | Som denne posten viser er det ikke lett å sette opp denne listen.Kanskje vi alle kan bli enige om noen faste kriterier for å havne på lista,eller hva 2mas? |
Jeg synes 2mas skal få bestemme det selv. Man kan jo prøve å påvirke som det gjøres nå, i forumet. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.11.2006 11:06 Post subject: |
|
|
Det er vanskelig å bruke objektive kriterier ettersom antall kamper i hver sesong er helt forandret de siste 40 årene.
Ørjan var alt i alt lenge på plass og bidro på en glimrende måte, men fravær på ti år midt i karrieren er såpass betydelig at han ikke er noen klassisk RBK-legende i mine øyne.
Det blir en delvis dårlig sammenligning, men situasjonen blir nesten den samme for Steffen Iversen, om han blir toppscorer i et par sesonger til. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 07.11.2006 12:48 Post subject: |
|
|
Ørjan Berg har seriemesterskap med klubben med 18 års mellomrom, han valgte bort landslaget i sine aller beste år for å kunne prestere maks på RBK, og laget var på sitt desidert beste (til nå) i hans beste år.
Og han hentet ut det aller siste i en sliten kropp i sommer akkurat da RBK klarte å snu den dårlige trenden. Kampen mot Brann, da han ble kastet inn sentralt på midten var muligens det egentlige vendepunktet. Det var en meget god kamp av RBK, iallfall i godt og vel en omgang.
Ørjan Berg kommer til å bli husket som en viktig bidragsyter i perioden da RBK hadde større sportslig utvikling enn noen gang...og det var jo egentlig bare et kort låneopphold han kom på i 1999  |
|
| Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 07.11.2006 13:25 Post subject: |
|
|
De fleste på dette forumet er jo nærmere 20 enn tretti så kanskje ikke å forvente at folk skal huske tilbake till 1988.
Dette er Thomas sitt forum så han bestemmer, men spør du folk i klubben, tidligere spillere etc så er jeg temmelig sikker på at herr Bergs RBK-legende status er utvilsom. Hvorfor skulle han ellers få løpe æresrunde og få forlenget kontrakten nærmest som klapp på skulderen for lang og tro tjeneste?
At han var ti sesonger borte spiller liten rolle når de beste sesongene ifølge ham selv og forståsegpåere var i RBK trøya. Og da var han regnet som en av de beste spillerne i landet noensinne.
Ivers var lang tid borte sammen med flere andre spillere. Å si at det er tvil om ørjan Bergs status som RBK-legende grenser til historie forfalskning(!) Leser man igjennom avis-artikler og kåringer både fra den første og siste perioden så er det ingen tvil.
For de som er i tvil. Les denne artikkelen: "En av de aller største tar farvel" http://fotball.adressa.no...e67830.ece
Og les gjerne alle kommentarene og takketalene under som sier noe om hans legende status. _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 07.11.2006 16:22 Post subject: |
|
|
Jeg er enig med 2mas i vurderingen. Han har vært en veldig god og delaktig spiller de årene han var her, MEN det litt viktig at det ikke går inflasjon i det også.
Ørjan Berg er en av de aller beste ja, men Carew er kanskje den beste spissen RBK har hatt men han blir ingen legende av det. |
|
| Back to top |
|
 |
Nero Proff
|
Posted: 07.11.2006 17:01 Post subject: |
|
|
Jeg er enig med snegle her. Jeg har ikke så lang fartstid på forumet så jeg vet ikke hvordan avgjørelser tas, men jeg har fulgt med Rosenborg siden 1985, og det er vel lengre enn de fleste her.
2mas: du overdriver når du sier fravær på 10 år. 8 1/2 sesong er vel mer korrekt. Og du kan heller ikke sammenligne med Steffen. Ørjan var her 3 sesonger i sin første periode (på laget, ikke på benken), og har vært her 7 1/2 sesong etter. 10 1/2 sesong i Rosenborg er ikke noe å kimse av! Statistikken fra VG viser også at han var på høyden da han var her.
Jeg tror egentlig det bunner i følerier at dere ikke vil ha han med.. Han er en beskjeden type, så han drukner litt i andre mer høylydte personer. Dessuten er han fra Bodø, men det hindrer ikke andre fra å komme med på lista. Men på banen har han vært sjef, der har han blødd for laget. Han kom hit som 19-åring, og avslutter karrieren her 38 år gammel, noe som nesten burde være nok i seg selv til å få legende-status!
Når det gjelder kriterier for å komme med på legende-listen, så er det jeg gjør å sammenligne med de andre som er der: Når folk som Trond Henriksen og Karl-Petter Løken er med, skulle det ikke være noe i veien for at Ørjan også skulle være med. Og når man sammenligner med karrieren til Mini, så er den eneste forskjellen at han hadde en lengre pause. Når man ser lengre bakover i tid så ser man at mange av legendene har pauser, så det skulle heller ikke være noe stort problem.
Kriteriene som FanFraSør setter blir meningsløse. Da kan man ikke ta med noen spillere som kom hit etter den beste perioden på 90-tallet. Du glemmer også årene 1988-1990, som var skjellsettende for klubben. Jeg er overbevist om at uten den suksessen vi hadde i årene der, ville vi nå vært en klubb som alle andre klubber i Norge, ikke en storhet.
trondh: Carew spilte 17 seriekamper for Rosenborg, Ørjan har spilt 188! Våg ikke å sammenlign!
Jeg sier til 2mas: tenk litt over saken! Fordi om Ørjan ikke er den spilleren du har lagt mest merke til, så er det mange andre som har det, spesielt vi som husker 80-tallet. Skulle jeg satt opp min egen liste ville han kommet foran flere av de som allerede er der. |
|
| Back to top |
|
 |
vemundo Veteran
|
Posted: 07.11.2006 17:34 Post subject: |
|
|
Enig i alt som Nero skriver her.
Selv om han har vært borte en stund fra klubben har han hatt et uvanlig langt fotballliv som har gjort at han også har vært i klubben lenge. Ørjan er en av Norges beste spillere gjennom tidene, og det er ingen andre klubber han har spilt mer for enn RBK (som senior iallefall).
Klart det er et spørsmål om hvor man skal legge lista, men jeg synes Ørjan går over. |
|
| Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 07.11.2006 22:41 Post subject: |
|
|
| trondh wrote: | Jeg er enig med 2mas i vurderingen. Han har vært en veldig god og delaktig spiller de årene han var her, MEN det litt viktig at det ikke går inflasjon i det også.
Ørjan Berg er en av de aller beste ja, men Carew er kanskje den beste spissen RBK har hatt men han blir ingen legende av det. |
Jeg har hatt respekt for mye av det du har skrevet i din kommentarer, men den er ikke særlig høy nå. Som Nero skriver: At du sammenligner en spiller som spilte 17 kamper med en som spilte nærmere 188 trenger ingen videre kommentar. Og hvor var dere som mener at the double årene 1988 og 1990 ikke har noe betydning. Tydeligvis ikke i nærheten av Lerkendal. Det var da klubben brøt overflaten og grunnlaget for dagens suksess ble skapt. Det var da åttitallets lunkne RBKårganger ble erstattet av en gull-formel.
Kommentarer fra adressas takkeartikkel som jeg henviste til i posten over:
| Quote: | Takk, takk, tusen takk for alt du har gitt meg og Rosenborg. Favoritt spiller nr 1 helt fra 88 og for alltid. Bare trist at du slutter,tue men sjønner at det må bli sånn. Takk Kong Ørjan.
En legende
O - A Ørjan Berg, O - A Ørjan Berg. Han har vært en av de store profilene i mange gode og fremgamgsrike år for RBK. Han fortjener all den heder og ære som alle må gi han. Takk for laget, Ørjan
Mye!
Ørjan har betydd utrolig mye for Rbk. en av de desidert beste midtbane spillerne som har vært i Norge! Tusen takk for alt du har gjort for RBK Ørjan!!!!! Glemmer aldri champions league kampene hvor du snurret rundt med de "store" stjernene.
Ørjan Berg, Takk!=)
Ørjan, du er og vill bli stor for alltid! jeg synes du er en av de desidert beste i tidene for Rosenborg! Du har betydd mye! det kommer du fremdeles til å gjøre! Ørjan, Takk for atl du har jort! håpe du får det bra vidre!=)
Ørjan var komplett
Ørjan tok Lerkendal med storm i -88. Han gikk i `lære` under Sverre Brandhaug, selve eksponenten for RBKS moderne, raske lengderetningsfotball. De kontret fotball-Norge i senk. Tilbake fra profflivet framsto Ørjan Berg som en helstøpt spiller. Ved siden av Bent Skammelsud utover 90-tallet utgjorde han `hjernen` i Eggens angreps-filosofi. Ørjan hadde eminent nærteknikk, et gudbenåded blikk, en ekstremt trygg pasingsfot - han var endog en sterk hodespiller, tross høyden. Han var også en terrier av en ballvinner og hadde et tungt skudd. Mange husker hans direkte-volley fra over 20 meter i overkjørselsn på Åråsen i 2003, da LSK fikk 0-6. Ørjan Berg var en komplett spiller, og sammen med hans ydmyke, jordnære vesen gjør det han til en av de største som har akslet RBK-trøya i klubbens historie, intet mindre.
Betydd mest av alle!
Av alle spillere som har vært i Rosenborg er Ørjan den aller største. Ingen dominerte mer.
En stor Nordlending
Hentet fra RBKweb "ØRJAN VIL TIL RBK - STREIKER"
Og fra VG
"Ørjan Berg streiker i protest mot Bodø/Glimt-styret som ikke vil selge ham til Rosenborg.
Torsdag returnerte Berg til Bodø/Glimt etter åtte måneder på utleie i Rosenborg. I går skulle han reist til Frankrike for å møte lagkameratene. Men Berg ble igjen i Bodø - fordi han nekter å spille for moderklubben.
- Har han fått tillatelse fra dere til bli igjen hjemme?
- Nei, svarer Bodø/Glimts sportslige leder Tor-Ove Falch overfor VG"
Legende
Ørjan har, sammen med Kalle Løken, Hoftun, Strand og Skammelsrud, utgjørt kjernen i lagmaskinen som malte i stykker motstanderne gjennom store deler av de siste 20 åra. Han er en levende legende. Håper han får trekke i drakta en siste gang på Lerkendal.
|
Dette er kun et lite utvalg. Essensen er ar Ørjan Berg er en av de største RBK spillerene gjennom tidene. _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet!
Last edited by Nåssåladden on 07.11.2006 23:08; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.11.2006 22:54 Post subject: |
|
|
| Som sagt er jeg veldig i tvil når det gjelder Ørjan. Det kan hende jeg lar tvilen komme ham til gode. Skal tenke mer på saken. |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 07.11.2006 23:03 Post subject: |
|
|
Jeg husker ikke for mye av perioden 88-90, men Ørjan har vært her i 7 strake år før han la opp, hvorav han i ihvertfall fem av dem har vært av høy, høy klasse. De to siste sesongene var han svært preget av skader, men i flere av de kampene han spilte både i fjor og i år, har han vist den samme kvaliteten som da han kom tilbake i 99. Jeg mener de siste sju årene alene er nok til legendestatus.
Ørjan er tvers gjennom ekte RBK'er i mine øyne. Etter at han kom tilbake i 99 har han hatt så enormt stor betydning for laget, og det skal ikke brukes mot Ørjan at han var en sentral del av laget også i gjennombruddsperioden 88-90. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
Nero Proff
|
Posted: 07.11.2006 23:26 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | | Som sagt er jeg veldig i tvil når det gjelder Ørjan. Det kan hende jeg lar tvilen komme ham til gode. Skal tenke mer på saken. |
Takk, 2mas! Det er et tegn på storsinn at man ikke alltid tviholder på den første avgjørelsen man tar, men åpner for endring når man får tid til å tenke seg bedre om  |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 07.11.2006 23:29 Post subject: |
|
|
| snegle wrote: | | Som Nero skriver: At du sammenligner en spiller som spilte 17 kamper med en som spilte nærmere 188 trenger ingen videre kommentar. |
Den kom litt feil ut. Poenget jeg sikter til er at et kriterie som han var norges beste midtbanespiller de første årene etter at han kom tilbake ikke er godt nok.
Det er helheten som teller. Og for all del, Ørjan har vært en viktig brikke.
Men det var Bragstad og Kåre Ingebrigtsen også, i sine år.
Han har vært RBK'er samtidig som By Rise, Henriksen, Brandhaug, Sørloth, Skammelsrud, Hoftun og Brattbakk. Og så kommer det etter hvert en Strand også.
Forskjellen Mini og Berg er jeg enig i ikke er stor. Men som det nevnes her er de begge med i den nyere gullalders startfase i 88-90 og forsvinner. Men Mini er med på de største gjennombruddene i Europa også, CL-kvaliken 95, AC Milan, Real Madrid og Dortmund.
Av disse er Berg med på den siste.
Vanskelig ja, men dessverre kommer han litt til kort i mine øyne |
|
| Back to top |
|
 |
skjæringen Veteran

|
Posted: 07.11.2006 23:33 Post subject: |
|
|
Fortjener Karl Petter Løken en legendestatus? Er mer usikker der gitt  |