View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
toreinar Veteran
|
Posted: 14.09.2011 00:01 Post subject: |
|
|
Flott tiltak ja. Tror spørsmålene må være litt utdypende, men kan stilles korte i fet tekst med en liten forklaring i vanlig tekst under.
En veiledning i hva man ønsker konkrete svar på innenfor spørsmålet.
miami; Trønder, nordmann,skandinav..osv. er jeg helt enig i.
Men ikke på bekostning av gode kjøp utenlands, og det skal kun gjelde hvis vi finner riktig spillere til ok pris.
Dette ser jo ut til å fungere i praksis pr. i dag.
- _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 14.09.2011 00:04 Post subject: |
|
|
Nja, vil ikke si at strategien ser ut til å fungere på bakgrunn av ett godkjent overgangsvindu. Vintervinduet visste jo med skrekk at denne strategien på ingen måte fungerer. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 14.09.2011 08:29 Post subject: |
|
|
Jeg synes det er litt merkelig at Hoftun trekker frem økonomi som en begrunnelse for å investere kraftig i august ("lavere lønnskostnader for 2011 ved å hente i august heller enn i januar-februar"). Vi går jo tross alt glipp av ganske store inntekter ved å mislykkes så til de grader sportslig, og risikoen for fiasko med den stallen vi hadde ved sesongstart veldig, veldig stor.
Edit: Investeringene i sommer handler vel om investorene, selv om Hoftun sier det er klubbmidler (lån?).
Edit2: Kudos til Hoftun for å droppe pappkoppen!
Last edited by Henri on 14.09.2011 09:29; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 14.09.2011 08:31 Post subject: |
|
|
Flott tiltak. Det kom vel ikke frem så mange nye ting, og det hadde sikkert vært ønskelig at Hoftun kunne fått lengre tid med noen av de største spørsmålene. Men slike tiltak gir uansett en bedre innsikt og et annet perspektiv på hva som skjer i klubben. Fint at serien fortsetter.
@miami
Strategien har, som alle spillerkjøp fungert i varierende grad over tid, og vil sikkert variere i fremtiden. Det jeg synes var positivt i siste vindu, var at det virker som klubben har skjønt at de ikke skal kjøpe til overpris. De la inn bud på mange spillere i norge, men gikk videre når motkravet var for høyt. Det er en måte å gjøre det på, som antagelig kan fungere.
Når vi skal vurdere strategien, så skal vi også huske på at den har et tilleggsmoment ut over en ren sportslig vurdering. RBK er den største klubben på sponsorsiden. For markedsavdelingen, så er trønderske helter verdt gull. Nordmenn er verdt sølv etc.... En afrikaner må antagelig være 3-4 ganger så stor stjerne, for å komme opp mot en Henriksen i markedsverdi på sponsormarkedet. Det skal selvfølgelig ikke overskygge det sportslige, men er helt sikkert en del av årsaken til at RBK har omtrent like store sponsorinntekter som Brann har inntekter totalt sett. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 14.09.2011 08:39 Post subject: |
|
|
Ord for ord så er strategien bare dum PerO. Hvordan det har blitt etterlevd har vært katastrofal for klubben.
Det sier seg selv at trønderske spillere er viktig for klubben. Men de kan ikke ta plasser/bli hentet foran langt bedre spillere fordi de er trøndere. Det sportslige er fortsatt det viktigste.
Nordmann-delen er enkel: Sørg for å ha nok nordmenn i troppen så vi ikke overskrider utenlandskvota, eller gi faen om spillerne ikke er både gode og billige nok. Jeg bryr meg filla om spilleren er fra Oslo eller Uganda, prestasjonen er viktigst.
Skandinavia: Igjen, her må kvalitet være faktoren, ikke landskode.
Så lenge strategien blir brukt som den gjør, så skader den klubben. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 14.09.2011 08:51 Post subject: |
|
|
@miami
Du vurderte nå strategien rent sportslig, og da er den selvfølgelig helt tåpelig. Sportslig vurdert er det beste spiller som gjelder, uansett opprinnelse.
Men du klarer vel også, å se at denne lokale tankegangen, og systematiske oppbygningen av RBK som merkevare som har blitt gjort siden 90-tallet har gitt klubben et økonomisk fortrinn som kommer på toppen av det de har spillt inn i CL, nemlig den største grunninntekten i Norge.
Så er det opp til SD å håndtere motsetningene i strategien. I vinter var det ikke bra. Siste vindu så mye bedre ut. Hele vurderingen vil til slutt bunne ut i en god vurdering av pris/kvalitet. Er norske spillere for dyre i forhold til kvalitet, så kjøper vi utenlands etc. Man trenger ikke forlate teorien av den grunn, bare bruke den riktig. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 14.09.2011 08:55 Post subject: |
|
|
Ja jeg vurderer det sportslig. Det er vanskelig å vurdere spillertroppen og ikke tenke sportslig. Jeg frykter for å hørs ut som Konesseur nå, men: En spillertropp som er sterk nok til å vinne seriegull og kvalifisere til EL/CL genererer nok like mye penger som et lag stappfullt av triste nordmenn som ikke vinner...
At vi har sponsorinntekter som overstiger Branns totale inntekter kan gjerne ha noe med at vi vi har vunnet ALT de siste 20 åra og over en veldig lang periode var det bare Manchester United som hadde vært i CL like mange ganger som oss.... |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 14.09.2011 09:06 Post subject: |
|
|
Suksess er en faktor som er en nødvendig forutsetning for høye markedsinntekter. Uten sportslig susksess over tid, faller markedsinntektene. Men suksess fører ikke nødvendigvis til høye markedssinntekter. For å klare å utnytte det grunnlaget som sportslig suksess gir, må det en god markedsavdeling og en god strategi til.
Derfor er det viktig å ha en slik definert strategi i bunn, hvor SD husker å vurdere markedsverdien til spillerne også. Men den må selvfølgelig ikke overskygge sportslige vurderinger, kun være et tillegg.
Alt i alt, tror jeg ikke vi kan påstå at strategien har feilet over tid. Den har tross alt vært gjeldene siden midten av 90-tallet. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 14.09.2011 09:14 Post subject: |
|
|
Nå var det en helt annen tid fram til ca 2000 da med tanke på import av spillere. Det skjedde svært sjeldent.. I tillegg ville "alle" norske spillere til RBK.
Det er først på 2000-tallet at "store deler av" denne strategien blir gjeldende.
Jeg tror ikke vi er så veldig uenige her PerO. Jeg mener at strategien er idiotisk, særlig hvordan den utøves/har blitt utøvd de siste årene. Men så er det selvsagt personen(e) som utøver den som i bunn og grunn avgjør det meste. Det er klart man kan skrible ned denne idiotiske strategien og oppleve enorm suksess. Men det forutsetter dyktig sportsdirektør, dyktige speidere, og dyktige trenere.
De ordene er bare ord på et papir, det er handlingene bak som avgjør hvordan vi utvikler oss. Så jeg klager vel like mye på elendig jobb fra SD som jeg gjør på elendige ord på et papir  |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 14.09.2011 09:25 Post subject: |
|
|
Et fint tiltak dette, selv om jeg ikke er helt enig i spørsmålene som ble litt lange og lite givende.
Uten å starte en debatt rundt det, hadde jeg foretrukket fremtidsrettede spørsmål for å se om Hoftun har lært og faktisk kan ta oss videre; feilene har vi alt god kontroll på. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 14.09.2011 09:36 Post subject: |
|
|
Dette er off-topic men det skal ikke få stå uimotsagt.
PerO wrote: | Suksess er en faktor som er en nødvendig forutsetning for høye markedsinntekter. Uten sportslig susksess over tid, faller markedsinntektene. Men suksess fører ikke nødvendigvis til høye markedssinntekter. For å klare å utnytte det grunnlaget som sportslig suksess gir, må det en god markedsavdeling og en god strategi til. |
Du må også ta med at:
- Satsing på marked går utover satsing på sportslig suksess.
- Satsing på marked uten sportslig suksess er veldig ødeleggende på den økonomiske situasjonen.
- Sportslig suksess har ført til store inntekter for klubben i glansperioden med Eggen.
PerO wrote: |
Alt i alt, tror jeg ikke vi kan påstå at strategien har feilet over tid. Den har tross alt vært gjeldene siden midten av 90-tallet. |
Feil, det har inntruffet de senere årene en satsing på administrasjon som har gått utover sportslig satsing. Denne satsingen på administrasjon reflekteres av antall stillingsopprettelser i klubben fra 2007 og utover, og i kostnadene i regnskapene fra 2007 og utover. Hittil har denne satsingen ført til tap på ca. 130 millioner kroner ved årsslutt etter mine beregninger.
Et ganske så symptomatisk tegn på at strategien har endret seg har vi i den seneste Bolanos-saken, der Eggen ville kjøpe Bolanos, men ble avfeid selv uten å bli tatt med i diskusjonen, samt Eggens kritikk av satsing på administrasjon før jul.
Jeg vil påstå at det kan observeres en strategiendring i etterkant av Eggens avgang i 2002, hvor det ikke ble satt inn nødvendige ressurser for å forsikre at vi til en hver tid har et spillermateriale av høyt nok kvalitet. Innimellom har vi hatt det, men ikke kontinuerlig. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 14.09.2011 09:39 Post subject: |
|
|
Takk.
Les dagens utgave av Adressa. En god artikkel. Ta videre diskusjon i økonomitråden.
Takk.
Gjør som kristobal sier. attach. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 14.09.2011 09:47 Post subject: |
|
|
DU er høy på pæra nå Kristobal etter å ha fått litt sympati for spørsmålsformuleringa til Hoftun. For info har jeg fårr et par meldinger på privaten som er enig med meg om at jeg nok har rett i at spørsmålene inviterte til pjatt, og at det kanskje var det det resulterte i. Men at jeg nok måtte jenke meg i og med at det var mange som hadde glede i denne spørsmålsrunden allikevel. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 14.09.2011 10:08 Post subject: |
|
|
@miami
Du har rett, vi er ikke så uenige. Det er gjennomføringa vi skal klage på, ikke strategien.
@Konesseur
Stort sett er vi enige i det. Marked skal ikke overdrives. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 14.09.2011 10:33 Post subject: |
|
|
Hvis du stort sett sier at vi er enige sier du deg stort sett enig i at klubben taper ca. 30 millioner kroner per år på satsing på administrasjon fremfor 11'ern. |
|
Back to top |
|
 |
nin Rutinert
|
Posted: 14.09.2011 10:39 Post subject: |
|
|
Det høres ut som en avsindig forenkling som er vanskelig å ta seriøst. |
|
Back to top |
|
 |
orz Proff

|
Posted: 14.09.2011 10:47 Post subject: |
|
|
Ang. trønder/nordmann/skandinav-strategien:
Jeg tror denne mer er et utrykk for at vi først prøver lokalt, før vi eventuelt blir "tvunget" til å se utenfor skandinavia. Jeg tror aldri RBK ville hentet en "lokal" spiller på bekostning av et bedre alternativ utenfra. Ja, jeg tror vi er villige til å betale litt mer for en lokal spiller enn feks en like god afrikaner. Men om afrikaneren som er tilgjengelig er bedre ville vi ikke handlet lokalt.
Dere ser vel fordelen med å ha mest mulig lokal forankring? Jeg mener det er verdt å bruke litt ekstra på å handle lokalt. Dette i forhold til sponsorer, tilskuere og integrering. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 14.09.2011 10:57 Post subject: |
|
|
nin wrote: | Det høres ut som en avsindig forenkling som er vanskelig å ta seriøst. |
Giftet du deg med Hanne så blir det skillsmisse, men hadde du giftet deg med Olaug så hadde det blitt "Happy ever after". Det er veldig vanlig at forskjellige disposisjoner gir forskjellig resultat.
Jeg baserer min forståelse på hvordan Rosenborg ble drevet da klubben var drevet etter sunne prinsipper, og bruker den informasjonen vi har til rådighet og de kunnskaper jeg har til å forstå hvorfor den er usunn per i dag. Og merkelig nok så har en høytstående herre fra Reitan-systemet brukt samme metodikk og kommet frem til samme konklusjon. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 14.09.2011 11:07 Post subject: |
|
|
orz wrote:
Quote: | Men om afrikaneren som er tilgjengelig er bedre ville vi ikke handlet lokalt. |
Det er her jeg ikke tror vi er helt enige. Kjøpene av Rønning, Høiland, Bråthen, Winsnes, re-signering av Jamtfall, Moldskred og Daniel Fredheim Holm må bare tilsi at man velger de trygge norske alternativene fremfor utenlandske. For ingen skal komme å fortelle meg at Stig T og resten av sportslig avdeling ikke hadde funnet vesentlig bedre fotballspillere hvor som helst i resten av verden om de hadde prøvd.
I vintervinduet så ble det igjen jobbet knallhardt for å kjøpe trygge TL-spillere. I sommervinduet ble samme strategi prøvd ut igjen, men heldigvis så fikk vi ikke disse spillerne, og ble da nødt til å kjøpe langt bedre yngre spillere utenifra. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 14.09.2011 11:24 Post subject: |
|
|
Det jeg reagerte mest negativt på var at Hoftun fortsatt var så tydelig på sitt aldersstegne hjertebarn: t-n-s-u-taktikken. I sin enkleste form er jo det vanskelig å være uenig i, bygget på ett enkelt premiss: at spilleren er like god.
Problemet, slik jeg ser det, er at denne babyen er så viktig for sportslig avdeling at de ser seg nødt til å bruke mye penger på middelmådige spillere med gode navn i Norge, bare for å unngå "hull" i planen sin. Trøndersatsingen er jo grei, den dekker stort sett juniorspillerne, men likevel hentes spillere som Winsnes, Rønning og Nordberg, tilsynelatende bare for å fylle inn skjemafelter.
Wangberg (fast, skadet)
Bakenga (benk)
Svensson (fast)
Henriksen (fast)
Midtsjø (benk)
Jamtfall (skadet)
Winsnes (benk)
Rønning (rotasjon)
Moldskred (benk)
Høiland (benk)
Holm (skadet)
Bråthen (benk)
Örlund (fast)
Lustig (fast)
Larsen (fast)
Dorsin (fast)
Chibuike (fast)
Prica (fast)
Lago (rotasjon)
Dockal (fast)
Issah (fast)
Goa (skadet)
Ta en titt på kolonnen for etablerte spillere fra Norge som er kjøpt inn, og prøv å finn en feil, sammenlignet med for eksempel skandinavia-kolonnen. Her ligger problemet i t-n-s-u-taktikken, mener jeg. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
orz Proff

|
Posted: 14.09.2011 11:28 Post subject: |
|
|
Jo, det finnes nok bedre fotballspillere der ute til samme pris:) Så utsagnet mitt var nok litt satt på spissen. Man må jo prøve å generalisere litt, hvis ikke blir man sittende å diskutere ethvert enkelttilfelle, og da blir innlegget evig langt
Men disse spillerne du nevner vil jeg tro er hentet inn som "squad-spillere". Kanskje med unntak av Fredheim Holm og tilfellet Moldskred som jeg mener er et direkte bomkjøp.
Her mener jeg norske spillere kan stå først i køen. Det blir en litt annen tankegang rundt disse kjøpene. Et tankeeksperiment: Setter vi det enda mer på spissen er det sannsynlig å tro at for ethvert kjøp av en nordmann, finnes det et bedre alternativ utenifra. Men vil vi virkelig ha en stall full av utlendinger? Er dette noe å trakte etter for en organisasjon som først og fremst lever av og for lokalmiljøet?
Jeg mener det må være en sunn balansegang her. Og det er denne balansegangen som er så vanskelig. Jeg mener vi bør strebe etter å ikke ha utlendinger på benken. Med andre ord skal de vi henter forsterke førsteelleveren, og implisitt også være bedre enn lokale alternativ. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 14.09.2011 11:44 Post subject: |
|
|
Quote: | Men vil vi virkelig ha en stall full av utlendinger? Er dette noe å trakte etter for en organisasjon som først og fremst lever av og for lokalmiljøet? |
Vi burde sørge for å ha lokale spillere til enhver tid. Men det har vi også. Talentsatsingen sørger for at vi har det. Om spilleren kommer fra Oslo eller et sted i utlandet er da knekkende likegyldig?! Jeg vil mye heller ha Dockal enn DFH, og jeg vil mye heller ha Chibuike enn Moldskred.
Laget er avhengig av kvalitet, ikke av nordmenn. Så om spilleren ikke er trønder så er det fullstendig likegyldig for meg hvor han kommer fra.
Men med utlendingskvota på 9(?) spillere så må vi selvsagt være klare på at vi ikke kjøper inn utlendinger for å sitte på benken. De skal være bedre enn de vi allerede har. |
|
Back to top |
|
 |
orz Proff

|
Posted: 14.09.2011 12:19 Post subject: |
|
|
Ser vi på klubbens nedslagsfelt tror jeg det betyr noe for mange at klubben foretrekker nordmenn framfor utlendinger. For min egen del betyr dette litt. Et annet poeng er at pengene vi betaler for overgangen forblir i norsk fotball. Men det kunne godt vært en trønder/nordmann/resten holdning for min del, for om spilleren er svensk eller tsjekkisk betyr ikke mye. Her er det vel kanskje "integreringskortet" som blir spilt av ledelsen. |
|
Back to top |
|
 |

|
Posted: 14.09.2011 12:26 Post subject: |
|
|
At pengene forblir i norsk fotball burde egentlig være et argument for å IKKE kjøpe av norske klubber, Hvorfor i all verden skal vi betale overpriser bare for å redde norske klubber fra konkurs, slik at de selv kan opprettholde en syk drift og ta enda mer for neste spiller de selger til oss.
Nei, la oss håpe vi venter noen år til med å kjøpe norske spillere,slik at de klubbene som ikke modererer seg kraftig kan gå konkurs, så er vi kanskje kvitt den holdninga om at vi skal holde liv i de andre.
Det betyr kanskje noe for noen å ha en nordmann istedenfor en utlending. Men jeg vil tro det betyr mer for folk å vinne seriegull og kvalle til Europa, noe vi rett og slett ikke gjør om vi skal spille med Moldskred, DFH, Rønning, Örlund, osv.
Viktigste for denne klubben MÅ være å hele tiden jobbe for å øke kvaliteten på troppen og startelleveren. Om spilleren som øker kvaliteten er trøndersk, norsk, svensk eller tjekkisk bør være hipp som happ. Ihvertfall i denne tiden. Tar vi ikke tronen nå så er jeg redd vi forblir en middelmådighet. Og ingen tar noen trone med de overbetalte middelmådige norske spillerne som nå heldigvis er dyttet ut på benken.
Griseflaks for oss at juniorspillerne våre har utviklet seg helt sykt, det er bare å forestille seg hvordan vi hadde dligegt an om så ikke hadde skjedd. |
|
Back to top |
|
 |
orz Proff

|
Posted: 14.09.2011 12:42 Post subject: |
|
|
I tillegg til å være engasjert supporter av RBK er jeg også opptatt av norsk fotball. Jeg mener det er til det beste for RBK at de andre lagene er så gode som mulig. Økt konkurranse--> bedre RBK. Litt vanskelig å tenke slik, men om vi ser det i et historisk perspektiv er det kanskje enklere. I RBKs storhetstid var den norske ligaen bedre. Vi hadde jo faktisk Molde med i CL et år! Og VIF kom langt i Cupvinnercupen.
Dessverre tror jeg sunn økonomisk drift er, og alltid kommer til å være, vanskelig for alle klubber innenfor fotballen. Det meste av teori på området er enig. (Har tatt noen fag innenfor sportsøkonomi, derfor det dystre synet:p ) Kort fortalt ønsker klubbene å maksimere sportslig suksess, og ikke profitt. Siden ikke alle kan vinne (selv om det er mange som ønsker det) er man dømt til å ha klubber som sliter..
Er enig i at kvaliteten på førsteelleveren må være så bra som mulig, men jeg vil nå engang gjerne ha nordmenn på laget. Da synes jeg vi kan ofre å betale litt ekstra for disse. Så blir jo spørsmålet om hva som er "litt ekstra" gjeldende for hvert enkelt tilfelle. |
|
Back to top |
|
 |
|