| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
attach Forumsjef
|
Posted: 01.09.2009 22:25 Post subject: |
|
|
Hehe, flott at vi har fått det oppklart.
På VGD går selvsagt diskusjonene om hvorvidt Prica var i offside eller ikke. Bryr meg egentlig ikke så mye, men likevel. Fant disse på VGD (klikk på):
For meg ser det ut til at han er i offside med venstresida av overkroppen (ikke arma) på den første, men onside, da bak tåa til Lyn-spilleren, på den andre.
Her snakker vi marginalt, langt mindre klart enn jeg trodde. Linjedommeren kan ihvertfall ikke halshugges for noe som helst, for det kan til og med hende at han hadde rett på begge.
Det var uansett to gode prestasjoner. |
|
| Back to top |
|
 |
torerik Veteran

|
Posted: 01.09.2009 22:57 Post subject: |
|
|
| Enig, men mest i tvil om den siste. Vinkelen er såpass dårlig at det kan hende han er foran. Uansett skal spillet gå om assistenten er i tvil, så jeg synes ikke han klandres i det hele tatt. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 01.09.2009 23:03 Post subject: |
|
|
Det måtte jo komme spekulasjoner rundt dette fra snurte motstanderfans. Ifølge Alsaker var jo straffa billig, Pricas heading var klatring (og skulle sånn sett vært frispark antar jeg), og de to siste var offside.
Om vi vinner 2-1,3-1, eller 4-1 i denne kampen er ganske likegyldig (eksempelvis om Pricas to siste ble avblåst), men jeg har inntrykk av at folk heller ikke da hadde gitt seg.
Rosenborg hadde ikke akkurat dommerene og marginene mot seg i går, det skal jeg gi hate-crewet. Men å bortforklare tre eller fler av mplene våre skal man jaggu ha god fantasi for å gjøre. I år har det også vært mye begge veier når det gjelder dømming, både hjemme og borte. Beklageligvis har de drøyeste tingene skjedd i kamper vi uansett har vunnet. Jeg har hørt mye om at Iversen skulle hatt en soleklar en mot VIF, en kamp jeg ikke fikk sett, og vi fikk årets drøyeste dommeravgjørelse imot ved Edwardsens fadese i Bodø. Men jeg husker også at vi skulle hatt minst ett, sannsynligvis to straffer i kampen mot Odd på Lerkendal som endte 1-1.
De fleste fotballsupportere er et vanvittig slit fordi man velger ut hvilke deler av statistikken som brukes til enhver tid.
Vi er Norges klart beste lag per i dag, noe som ikke kan bortforklares med hverkan marginer, dommere, eller flaks. _________________ Influencerâ„¢ |
|
| Back to top |
|
 |
stolavs Veteran
|
Posted: 02.09.2009 08:46 Post subject: |
|
|
Folk prøver å få bort fokuset fra at RBK nok en gang har satt en rekord. KJempeprestasjon.
Alsaker er jeg så lei av. Husker seriefinalen Brann- RBK i Bergen for noen år tilbake. Nils Johan semb satt til slutt og kommenterte selv, mens en tydelig skuffa Alsaker var still og furten.. |
|
| Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 02.09.2009 09:04 Post subject: |
|
|
Rosenborg er Norges beste lag og leder serien fortjent, men jeg må innrømme at jeg slo av sendingen da RBK ble tildelt et hyperbillig straffespark av omtrent samme type som Athletic Bilbao fikk mot oss i begge europacupkampene. Det er på sikt ødeleggende for fotballen at det mest meriterte laget får lette straffespark, godkjent tvilsomme offsidemål med mer. For å være konkret: Regelen på (særlig) Lerkendal og Brann stadion synes å være: "Tvilen skal alltid komme hjemmelaget til gode." _________________ DIXI |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 02.09.2009 09:06 Post subject: |
|
|
| Syns det til tider har vært like problematisk at mange dommere (med trøndersk herkomst) har vært redde for å framstå som hjemmedommere og heller dømt 60/40 i favør bortelaget på Lerkendal. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 02.09.2009 09:13 Post subject: |
|
|
Kan godt være at tvilssituasjoner går i vår fordel, men vi har jo såpass mange åpenbare som vi blir snytt for at det jevner seg ut  |
|
| Back to top |
|
 |
nin Rutinert
|
Posted: 02.09.2009 09:21 Post subject: |
|
|
| Er det ikke noe med at tvilstilfeller skal komme angripende lag til gode? |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 02.09.2009 09:55 Post subject: |
|
|
Den regelen tror jeg bare gjelder for offside. Ellers mener jeg å tro at det skal foreligge "fellende bevis" før man dømmer i favør av angripende lag.
Før man konkluderer med at dommermarginene konsekvent tipper vår vei, må man nok gå noe mer grundig til verks i sin analyse enn de situasjonene TV-stasjonene bestemmer seg for å grave seg ned i. Dette har jo også noe å gjøre med antall ganger lagene befinner seg i angrep. Siden du nevner Brann, collins, er jo de pr. nå åpenbart mer av en tabellmiddelmådighet enn det vi er. Og likevel har ikke et bortelag fått straffe i Bergen siden, tja - 2005? |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 02.09.2009 10:03 Post subject: |
|
|
Det har alltid vært slik, og kommer alltid til å være slik, at fotballsupportere til enhver tid legger mest merke til det som går imot eget lag i forhold til det som går for. Når det gjelder konkurrerende lag, spesiellt hatlag, er det tvert om.
Når det gjelder Rosenborg så er det mitt inntrykk at det er marginale forkjeller på vi får og ikke får i Europa kontra tippeligaen. Vi lager ikke mange - og får ikke mange - straffespark borte mot Real Madrid eller Valencia heller. Det er vel kanskje et vitnemål på at vi heller ikke i Norge er så forfordelt som enkelte vil ha det til. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 02.09.2009 11:33 Post subject: |
|
|
Jeg har sett flere kamper fra Brann stadion der hjemmelaget slipper unna med knokkelfotball, særlig hvis de havner under og prøver å utlikne, slik det skjedde mot oss denne sesongen. TIL vant kampen 4-2, til tross for at dommeren forærte Brann to lettkjøpte straffespark, og tillot hårreisende brutalt spill. I denne kampen presterte dommeren dessuten å gi rødt kort til en Tromsø-spiller, et kort som seinere ble opphevet av NFF. _________________ DIXI |
|
| Back to top |
|
 |
Erlendr Veteran
|
Posted: 02.09.2009 11:47 Post subject: |
|
|
| michael collins wrote: | | ...RBK ble tildelt et hyperbillig straffespark av omtrent samme type som Athletic Bilbao fikk mot oss i begge europacupkampene... |
Ja, hvis man mener at filming og dytt i ryggen er "omtrent" det samme. Greit at straffesparket var noe billig, ingen grunn til å være smålig. |
|
| Back to top |
|
 |
nin Rutinert
|
Posted: 02.09.2009 18:08 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: | Det har alltid vært slik, og kommer alltid til å være slik, at fotballsupportere til enhver tid legger mest merke til det som går imot eget lag i forhold til det som går for. Når det gjelder konkurrerende lag, spesiellt hatlag, er det tvert om.
Når det gjelder Rosenborg så er det mitt inntrykk at det er marginale forkjeller på vi får og ikke får i Europa kontra tippeligaen. Vi lager ikke mange - og får ikke mange - straffespark borte mot Real Madrid eller Valencia heller. Det er vel kanskje et vitnemål på at vi heller ikke i Norge er så forfordelt som enkelte vil ha det til. |
Veldig enig, rent bortsett fra at forfordelt betyr det motsatte av det du tror. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 02.09.2009 18:23 Post subject: |
|
|
Tar til meg den, og lærer litt i dag også.
Det er dog artig at påstanden nesten fungerer like bra uansett hvilken vei man tolker den!  _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 05.09.2009 01:12 Post subject: |
|
|
| torerik wrote: | Forklaringen er enkel; RBKTV fikk ikke tatt noe godt bilde av Prica etter målene mot Lyn, og bildet på rbk.no er derfor manipulert.
Her er originalen:
 |
Meeen, ok, jeg lurer faktisk fortsatt på hva det var for noe. Er det seriøst ingen som vet? |
|
| Back to top |
|
 |
Ablativ Veteran
|
Posted: 05.09.2009 01:42 Post subject: |
|
|
| Etter den siste scoringa løper han en "seiersrunde" bak målet. Det er det eneste stedet jeg kan tenke meg at det kan henge ned noen snor, men tv-bildene fanger ikke opp Prica når han løper der. Og målet er jo heller ikke å se på bildet. Men det mest logiske er nok en snor sånn ca deromkring. RBK-tv-filmer/fotograf burde kanskje kunne svare? |
|
| Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 05.09.2009 01:58 Post subject: |
|
|
 |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 05.09.2009 02:14 Post subject: |
|
|
| Jeg skjønner det fortsatt ikke. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 05.09.2009 02:14 Post subject: |
|
|
| Aha, jeg som trodde Birgit Strøm var inne i bildet nå. Nedtur at det var et simpelt "målsnøre". |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 05.09.2009 02:15 Post subject: |
|
|
| Klevolainen wrote: | | Jeg skjønner det fortsatt ikke. |
Snøret tilsvarer det du ser ved Lyn-spiller bak i bildet. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 05.09.2009 02:16 Post subject: |
|
|
| Aha. Også river han det med seg? |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 05.09.2009 02:17 Post subject: |
|
|
| Sannsynligvis. Den ene enden på snøret (foran stolpen) ser ihvertfall løs ut. |
|
| Back to top |
|
 |
|