English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg - Aris Thessaloniki
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 01.10.2010 12:35    Post subject: Reply with quote

Ja, altså at Moldskred da også er foran sin medspiller. Som WB forklarer.
Hedning
Legende

PostPosted: 01.10.2010 12:35    Post subject: Reply with quote

I så fall har jeg altså ikke forstått offsideregelen. Er sikker på at jeg har sett 2 spillere på kontring spille ballen mellom hverandre for å finte ut keeper etter å ha passert forsvarslinjen, og trodde det var ett fett hvem som stod hvor på dette tidspunktet. Altså må man være uhyre forsiktig med å sentre etter å ha passert forsvarslinjen?

Link til denne regelen?
Back to top
View user's profile Send private message
krakra1
Proff

PostPosted: 01.10.2010 12:37    Post subject: Reply with quote

Klevolainen wrote:
I så fall har jeg altså ikke forstått offsideregelen. Er sikker på at jeg har sett 2 spillere på kontring spille ballen mellom hverandre for å finte ut keeper etter å ha passert forsvarslinjen, og trodde det var ett fett hvem som stod hvor på dette tidspunktet.
Da kunne man jo hatt en spiller stående ved motstanderens mål, som man kunne sentret til på kontring så snart man var forbi forsvaret.
Back to top
Torbjørn
Veteran

De kan spille ballen til hverandre så mye de vil, så lenge de passer på å bevege seg slik at pasningsmottager er bak pasningslegger i det pasningen slås.
Hedning
Legende

hmmmmmmmmm ok hvis dere sier det så. Høres bare teit ut. Tror aldri jeg har sett det blitt dømt offside i sånne situasjoner før. Aldri opplevd på feks fifa heller.
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 01.10.2010 12:49    Post subject: Reply with quote

For å prøve å si det enkelt...

Når ballen har passert nest siste forsvarer så er det ballen som bestemmer offsidelinja.
Det vil da si at det aldri er offside når ballen spilles bakover på banen, eller når spilleren det spilles mot er bak ballen.
Spilleren som avleverer ballen har forsåvidt ikke noe med saken å gjøre, men det er jo kanskje sjelden en er foran han og bak ballen...

EDIT: Og når det gjelder den aktuelle situasjonen så vil jeg si at det er Dorsin som burde ha sørget for å unngå offside der. Moldskred gjør ett godt løp. Dorsin skulle spilt tidligere eller avsluttet selv.

Last edited by trondh on 01.10.2010 12:53; edited 1 time in total
Back to top
Flaav
Veteran

PostPosted: 01.10.2010 12:53    Post subject: Reply with quote

Wikipedia wrote:
Tie-breaking criteria

If two or more teams are equal on points on completion of the group matches, the following criteria will be applied to determine the rankings:[3]

1. higher number of points obtained in the group matches played among the teams in question;
2. superior goal difference from the group matches played among the teams in question;
3. higher number of goals scored away from home in the group matches played among the teams in question;
4. superior goal difference from all group matches played;
5. higher number of goals scored;
6. higher number of coefficient points accumulated by the club in question, as well as its association, over the previous five seasons.

Last edited by Flaav on 01.10.2010 12:54; edited 1 time in total
Back to top
Torbjørn
Veteran

PostPosted: 01.10.2010 12:58    Post subject: Reply with quote

Klevo, jeg trodde inntil jeg var 21-22 at "dødlinjen" var "dørlinjen", så ikke ta det for tungt Smile Det gikk inn i kategorien opplagt feilaktige inntrykk som man aldri tenker noe over. Stum d, osv Confused
knttn
Proff

PostPosted: 01.10.2010 13:06    Post subject: Reply with quote

Synes Morten såg ut som en helt anna spiller fra starten i går. Virka ikke like forknytt og spilte med mye lavere skuldre enn jeg har sett tidligere. Krysser fingrene for at det er nå det snur for han!
Back to top
fsnass
Proff

PostPosted: 01.10.2010 13:43    Post subject: Reply with quote

Modskred var positiv å går ja, det skal han ha. Får håpe han fortsetter den trenden og storspiller de siste kampene!
Back to top
SteinarG
Rutinert

PostPosted: 01.10.2010 14:05    Post subject: Reply with quote

krakra1 wrote:
Klevolainen wrote:
I så fall har jeg altså ikke forstått offsideregelen. Er sikker på at jeg har sett 2 spillere på kontring spille ballen mellom hverandre for å finte ut keeper etter å ha passert forsvarslinjen, og trodde det var ett fett hvem som stod hvor på dette tidspunktet.
Da kunne man jo hatt en spiller stående ved motstanderens mål, som man kunne sentret til på kontring så snart man var forbi forsvaret.

nei.. for da ville man kommet fra offside. Men jeg støtter i utgangspunktet Klevo, jeg har iallefall altid trudd det var slik jeg også, mener å ha lest det tidligere. At det må være en motspiller mellom pasningslegger og mottaker når pasningen slås, eller noe liknende... Mulig det bare er endret? Men jeg kunne ikke finne noe om det når jeg leste om offsideregelen i går kveld iallefall.
Back to top
Hedley
Veteran

PostPosted: 01.10.2010 14:51    Post subject: Reply with quote

BjarneS wrote:
Seriøst? Godset? Jeg mener du undervurderer Aris, dette var et solid lag i europeisk middelklasse, med et solid forsvar og gode individualister. Godset ville tapt 4-0, selv hjemme.

Tja, mulig jeg undervurderer de litt, men jeg syns ikke de var spesielt gode. Har vanskeligheter med å skjønne at disse vant 1-0 mot Atletico. Men ryktene sier at de er et helt annet lag hjemme enn borte, så det må vel ligge noe der.
Back to top
fjellgeit
Rutinert

PostPosted: 01.10.2010 14:56    Post subject: Reply with quote

hvis det kun er en forsvarende spiller igjen mellom ball og mål(oftest keeper), er ballen offsidelinjen og spillere må forholde seg til den. Er du fremfor blir det vinket, er du bak er det greit. Innlegg fra dødlinja kan ikke bli offside, med andre ord. så lenge ballen sentres bakover eller rett til side, og medspiller befinner seg bak ball vinkes det ikke. fremfor - som i moldskreds tilfelle - skal det vinkes.

Kan også slenge med enda en (ukjent?) offsideregel - det er ikke offside på 5-meter! Med andre ord - keepere - tren 5-meter! Smile

Hilsen dommern!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 01.10.2010 15:07    Post subject: Reply with quote

Regelen er klar slik jeg har lært den. Er det spiller som motar ballen foran ballen i det pasningen går i en alene mot keeper-situasjon, er det offside. Spillere i en situasjon kan spille ballen seg imellom så mye de vil, så lenge pasningslegger er foran -mottager i det pasningen slås.

Moldskred skulle altså vært avblåst for offside.

Kan egentlig ikke helt skjønne hvorfor det er så mye forvirring rundt dette, dersom offside ikke gjelder når to spillere er alene mot keeper, faller jo en del av poenget bort..

EDIT: Så vidt jeg vet er de eneste unntakene på offsideregelen på innkast, utspill, og dersom mottager er på egen banehalvdel i det pasningen slås. I alle andre situasjoner gjelder regelen, som sier at dersom en spiller har kun èn eller færre motspillere (som regel keeper) mellom seg og målet i det pasningen går, skal det vinkes offside.

Last edited by Zorac on 01.10.2010 15:15; edited 2 times in total
Back to top
Hedley
Veteran

PostPosted: 01.10.2010 15:10    Post subject: Reply with quote

Det er vist heller ikke offside hvis ingen motspillere er på egen halvdel. Dermed kan man stå igjen ved motstanders keeper, så lenge hele motstanderlaget flytter opp på din halvdel.

5-metersregelen burde jo være rimelig kjent etter VM. Jabulani føyk jo opp i bakrom titt og ofte fra 5-meter.
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 01.10.2010 15:21    Post subject: Reply with quote

knækk wrote:
Det er vist heller ikke offside hvis ingen motspillere er på egen halvdel. Dermed kan man stå igjen ved motstanders keeper, så lenge hele motstanderlaget flytter opp på din halvdel.
.

Nei, det er feil.
Back to top
Hedley
Veteran

PostPosted: 01.10.2010 15:23    Post subject: Reply with quote

Godt mulig. Tok det fra wiki:

Quote:

En spiller er ikke i offsideposisjon dersom:
• han er på egen banehalvdel eller
• han er på linje med nest siste motstander eller
• han er på linje med de to siste motspillerne eller
• han motar ballen fra innkast, målspark eller hjørnespark eller
• han er på motstanderens banehalvdel og ingen motspillere er der.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 01.10.2010 15:25    Post subject: Reply with quote

Men da står man i så fall ikke igjen ved motstanderens keeper.
Back to top
Hedley
Veteran

PostPosted: 01.10.2010 15:29    Post subject: Reply with quote

Nei, ikke hvis keeper regnes med.
Back to top
trondh
Veteran

PostPosted: 01.10.2010 15:31    Post subject: Reply with quote

http://www.fotball.no/Doc...anguage=en

se s. 20
Back to top
SteinarG
Rutinert

PostPosted: 01.10.2010 16:23    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Regelen er klar slik jeg har lært den. Er det spiller som motar ballen foran ballen i det pasningen går i en alene mot keeper-situasjon, er det offside. Spillere i en situasjon kan spille ballen seg imellom så mye de vil, så lenge pasningslegger er foran -mottager i det pasningen slås.

Moldskred skulle altså vært avblåst for offside.

Kan egentlig ikke helt skjønne hvorfor det er så mye forvirring rundt dette, dersom offside ikke gjelder når to spillere er alene mot keeper, faller jo en del av poenget bort..

EDIT: Så vidt jeg vet er de eneste unntakene på offsideregelen på innkast, utspill, og dersom mottager er på egen banehalvdel i det pasningen slås. I alle andre situasjoner gjelder regelen, som sier at dersom en spiller har kun èn eller færre motspillere (som regel keeper) mellom seg og målet i det pasningen går, skal det vinkes offside.

Joda, regelen er vel klar, og det var vel korrekt at det skulle være offside situasjonen med Moldskred.

Men ser ikke helt hvorfor en del av poenget med offside faller vekk dersom offside ikke skulle gjelde når to spillere er alene med keeper. Poenget med offside er vel å unngå at spillere står oppe med motstanderens keeper og "fisker". Dersom to spillere begge klarer lure offsidefellen til motstanderne, så ser jeg ingenting galt i at de da skulle kunne dra videre nytte av sitt tempo, gjennom å kunne slå til den andre medspilleren som da er forran seg. De har trossalt begge da "fortjent" å være i den situasjonen de da er i. Det er ikke da snakk om å ligge igjen oppe å "fiske". Da er det snakk om udugelig forsvarsspill.

Noe som forsåvidt også gjelder situasjonen igår... Forsvaret er trege og henger ikke med, mens moldskred og dorsin begge er kommet seg forran forsvaret. For å si det litt flåsete: Ser ikke helt hvorfor Moldskred burde straffes for å være raskt frampå i den situasjonen. Reglene er slik, og det skal derfor dømmes. Men jeg ser ikke helt hvorfor regelen er slik.
Back to top
Sylta
Veteran

PostPosted: 01.10.2010 18:56    Post subject: Reply with quote

For en offside-diskusjon.

Utgangspunktet for offside-regelen var at alle foran ballen stod i offside, som i rugby. Etter hvert har offside-regelen blitt snillere og snillere, og nå krever man kun to motspillere mellom medspillerne og dødlinjen for at en spiller ikke skal være i offside.
Back to top
fjellgeit
Rutinert

PostPosted: 02.10.2010 14:06    Post subject: Reply with quote

@steinarG med en slik regel vil fisking være mulig. Gitt at en spiller kommer seg forbi forsvarslinja, ville det vært fritt å pole ballen opp til en fiskende spiller ved 16meterstreken. Dette vil da gi en (offside)fordel på mange meter. Jeg syns offsideregelen er akkurat slik den bør være.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11
Page 11 of 11

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb