English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Tilskuersnitt 2012
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
attach
Forumsjef

PostPosted: 11.05.2012 09:11    Post subject: Reply with quote

gisp! wrote:
Det var en klok mann i RBK som sa en gang at folk betaler ikke for å komme og se på innkast. Om man klarer å tolke dette litt utenfor det bokstavelige: Kan det ligge noe der?

Mannen i gata er fornøyd med hvordan vi fremstår for tida, så det tviler på skal være et utpreget problem denne gangen.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende

PostPosted: 11.05.2012 14:37    Post subject: Reply with quote

Selv om vi legger til grunn som et faktum at påstanden "mannen i gata er fornøyd med hvordan vi fremstår for tiden" så er det ikke en løsning på problemet for få tilskuere kommer på Lerkendal.

Dersom det faktisk er sant at folk er fornøyd med hvordan RBK spiller, men at man allikevel ikke har lyktes med å få dem til Lerkendal, blir søkelyset vridd noe mer inn på hvordan markedsføringen/identitetsskapingen har fungert.
JanneB
Veteran

PostPosted: 11.05.2012 14:47    Post subject: Reply with quote

Tror selv at hvis vi kan skape en opplevelse på Lerkendal, som ikke kan fåes andre steder i Norge, da ville folk komme uansett vær, vind og reklamekampanjer. En elektrisk atmosfære som alle tar del i tror jeg vil appellere til samtlige tilskuere.

Nå er norske fotball stadioner ikke kjent for den mest forrykende stemningen på samtlige tribuner, men en plass må det vel starte? Det burde være reklamekampanjen/mottoet 2012 "Let's get Lerkendal rocking"
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 11.05.2012 14:57    Post subject: Reply with quote

gisp! wrote:
Dersom det faktisk er sant at folk er fornøyd med hvordan RBK spiller, men at man allikevel ikke har lyktes med å få dem til Lerkendal, blir søkelyset vridd noe mer inn på hvordan markedsføringen/identitetsskapingen har fungert.

Tilskukertallene i dag er på samme nivå som høsten 2002. I historisk sammenheng er de på et normalnivå, og det til tross for at vi i dag spiller så å si alle hjemmekamper på mer upassende tidspunkt og så å si alle kamper går på frie riksdekkende kanaler.

Spørsmålet er om det nødvendigvis må være så mye galt med markedsføringen og identitetsskapningen, eller om man rett og slett kan tenke seg at TL-hypen er over og må være forberedt på at tribunene i hvert fall en periode ikke vil fylles opp på norske seriekamper nesten uansett.

Det hindrer ikke å gjøre hva man kan for å stagge utviklingen og snu den, men det er ikke sikkert det tjener noe godt å skulle snu på steiner som ligger godt.

Jeg løp Tordenskioldsløpet på tirsdag. Der var det rundt 900 deltakere. Under joggebølgen på 1980-tallet var det 2500 med. Men det var det unormale, og man trenger ikke analysere seg i hjel på hva som er galt med Tordenskioldsløpet i dag kontra den gangen. For 2500 kommer ikke for å løpe det i disse dager. Og 20.000 kommer ikke hver gang på Lerkendal til norske seriekamper. Ikke uansett hvor bra RBK gjør det eller hvor bra de spiller.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
gisp!
Legende

PostPosted: 11.05.2012 15:03    Post subject: Reply with quote

Nei, jeg kritiserte ikke markedsføringen og identitetsskapingen. Jeg pekte på påstanden som i neste ledd kan implisere noe slikt.

Min oppfatning er at ikke alle RBK-supportere, potensielle, men ikke aktive Lerkendalkunder, er storfornøyd med slik laget fremstår. Jeg kjøper derfor ikke påstanden at mannen i gata er fornøyd med hvordan laget fremstår.

Når det er nevnt så vet jeg at de jobber med å analysere folks preferanser på brakka for tida. Egentlig er det vel en innleid aktør som innhenter data og foretar analysene, men det er nå en gang "brakka", ledelsen i klubben, som har bestilt dette.

Poenget er at de på brakka ikke har gitt opp. De har ikke lagt seg på ryggen og sagt at "hypen" er over. De har ikke forlest seg på tilfeldige utdrag av statistikk og erkjent at dette er og må være normalen.
Heldigvis. RBK
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 11.05.2012 15:12    Post subject: Reply with quote

Mannen i gata er ikke fornøyd med hvordan klubben har blitt drevet de senere år. For min egen del, er det svært lite sannsynlig at jeg kommer til å bruke en eneste krone på billetter denne sesongen, så lenge pengene forvaltes av personer som, frivillig eller ufrivillg, har medvirket til kriminell virksomhet.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 11.05.2012 15:18    Post subject: Reply with quote

Påstanden var at folk ikke vil komme den 16. mai pga. at vi spiller for dårlig (ikke vil se på innkast). Poenget mitt var at jeg ikke tror det er en allmenn begrunnelse per i dag.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 11.05.2012 15:22    Post subject: Reply with quote

Det har du nok rett i. Mange synes vi spiller dårlig og en del føler nok at de ikke helt identifiserer seg med laget.

Men at dette skal ha forandret seg så veldig de siste fem-seks årene tror jeg egentlig ikke. Bare at for fem-seks år siden ble dette overskygget av en hype som alle var med på, og da telte det mindre at laget presterte variabelt og at trønderandelen var akkurat som i dag.

Alle var med, og vi fylte tribunene med masser av folk som kanskje ikke var så enormt interessert egentlig, men som var med fordi det var hipt å gå på kamp.

På samme måte som mosjonsbølger og andre bølger. Du får jo ikke tusenvis til være med på Grete Waitz-løp i dag om du arrangerer det heller. Det var bare hipt noen år, folk som var med var da ikke i form eller trente noe mer enn i dag, men de var med fordi alle andre var med.

Det er alltid sånn i samfunnet at det går interessebølger som mange er med på i perioder, mens normalen er noe helt annet og interessen derfor går over.

Så får vi imidlertid håpe at enda flere vil bli fornøyd med måten RBK framstår på, både på og utenfor banen, i årene framover, og at det kan snu utviklingen på Lerkendal. Slik at det kan være en positivisme og en interesse rundt laget som høres blant mannen i gata.

Hvor mange som faktisk går på Lerkendal gir på langt nær hele svaret på RBK-interessen og hvordan folk oppfatter klubben. Jeg tror den generelle genuine interessen var mye større på 90-tallet enn den var da tilskuertallene var på sitt høyeste.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 11.05.2012 15:33    Post subject: Reply with quote

gisp! wrote:
Poenget er at de på brakka ikke har gitt opp. De har ikke lagt seg på ryggen og sagt at "hypen" er over. De har ikke forlest seg på tilfeldige utdrag av statistikk og erkjent at dette er og må være normalen.
Heldigvis. RBK

Det er bra, men de har bommet så kraftig i så mange år at det må være reality check der også.

De statistiske utdragene jeg har brukt er vel de minst tilfeldige som er brukt i denne type diskusjoner.

Alle ønsker vi vel at så mange som mulig skal finne veien til stadion, selv om jeg ble beskyldt for å godte meg over tomme tribuner for noen år siden.

Jeg trodde det skulle være mulig å stanse nedgangen i fjor, men bommet kraftig på det. Årsaken var antakelig både de relativt dårlige sportslige resultatene våre etter to suverene år, utenomsportslig bråk, at TL ble enda mer profilløst og at Solskjærs inntreden ikke ble en profilstyrkelse nok slik jeg antydet.

Ut over det har vel utviklingen vært helt som forventet siden praten om temaet startet for fem og et halvt år siden.
Back to top
JanneB
Veteran

PostPosted: 11.05.2012 15:41    Post subject: Reply with quote

Men ift fjoråret ligger vi foran "skjema" mtp antall tilskuere. Den enste kampen som dro flere tilskuere enn det vi har gjort i år på denne tiden i fjor var VIF med 15k. Itillegg hadde vi LSK da vi var nede på 11-tallet. Den store testen er hvor mye vi drar inn på 16.mai. Samtidig i fjor ble det en kraftig økning etter sommerpausen. (Kristobal korrigerer meg sikkert hvis dette helt på vidda)

Nå er det ikke realistisk, tror jeg, med 21,000 hver kamp. Men en klubb av vår størrelse bør ha 16 -17k i snitt. Og min våte drøm er et engasjert publikum på 16 -17k, enn å ha 20k som spiser baconsnacks og popcorn. Nå er jo fullt hus bra før økonomien, men for laget er et partisan crowd bedre. Det hadde gjort at et hvert lag innlands og mindre lag utenlands ville fått problemer på Lerkendal.
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 11.05.2012 15:45    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
På samme måte som mosjonsbølger og andre bølger. Du får jo ikke tusenvis til være med på Grete Waitz-løp i dag om du arrangerer det heller. Det var bare hipt noen år, folk som var med var da ikke i form eller trente noe mer enn i dag, men de var med fordi alle andre var med.

Jeg er ikke uenig i poenget ditt, men dette eksempelet her skjønte jeg ikke. Du vet at det er over 40.000 mennesker som kommer til å løpe Holmenkollstafetten i morgen? Har du lagt merke til deltagerantallene for diverse Birkebeiner-arrangement, Skarverennet, Oslo Maraton, Sentrumsløpet, etc? For ikke å snakke om de tusenvis av nordmenn som hvert år deltar i Vasaloppet, Marcialonga, NYC Marathon, osv.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 11.05.2012 17:09    Post subject: Reply with quote

Var kanskje et dårlig eksempel det. Ser det står at deltakerrekorden fra 1993 for første gang blir slått i år i Holmenkollstafetten. Så vi er kanskje inne i en mosjonsbølge litt igjen da (jeg var for øvrig med i Tordenskioldsløpet for første gang siden 2002 i år Smile )

Birkebeinerarrangementene har hatt økning i flere år, og kanskje ikke minst syklingen. Det er jo veldig i tiden, sikkert mye takket være TV2a sykkelsatsing og norske ryttere sine framganger.

Poenget mitt er at selv om deltakerantallet i sykkelritt om fem år skulle være halvert, så må man ikke analysere seg i hjel på hvorfor folk ikke sykler så mye lenger og tro at man har gjort så mye galt.

For normalen over mange år er langt lavere enn hva tilfellet er akkurat i dag.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 11.05.2012 17:38    Post subject: Reply with quote

Den blir slått i morgen ja, 40 tusen deltat. Men det er jo ikke sånn at dette eksploderte i år akkurat, det var 35 tusen som løp i fjor også...
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 12.05.2012 15:02    Post subject: Reply with quote

Fakta fra andre ødelegger argumentasjonen din kristobal, skjerpings Wink
JanneB
Veteran

PostPosted: 12.05.2012 20:56    Post subject: Reply with quote

Fra kjernenforum:

http://blogg.aftonbladet....ut-of-step

Bra artikkel, noe i tråd med det som har vært diskutert her. At kampdag bør ikke være så likt TV som mulig, men noe som all HD, før- og ettersending samt analyser ikke kan erstatte.

Motto 2012: Nei til sofakultur på tribuna!
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 15.05.2012 18:31    Post subject: Reply with quote

Vet ikke hvor bevisst Jönsson er på å forsøke å kommunisere at RBK skal underholde. Et godt forsøk i denne artikkelen falt kanskje på stengrunn ved senere uttalelser i samme artikkel som kan bidra til å skape tvil om hva som subjektivt oppfattet er bra:

-Vi vil by på noe ekstra.

Jan Jönsson vil ikke bare vinne, men også underholde når Hønefoss kommer på besøk i morgen.
- Vi skal spille slik vi har gjort de siste kampene, med unntak av slik vi opptrådte i Sandnes, der vi var veldig upresise. Man kan selvfølgelig skylde litt på omstendighetene, men jeg syntes vi var veldig gode der nede og skapte en del sjanser.

Hvis noen skulle oppfatte signalene i retning av at Jönsson synes RBK spilte veldig godt, sjanseskapende (og implisitt underholdende) i Sandnes, men bare var litt upresise, var dette forsøket på å kommunisere et ønske om å underholde og få solgt flere billetter til Lerkendal nå kanskje ikke helt innertier?

Prøv igjen, med litt kommunikasjonshjelp, Jönsson.
kristobal
Legende

PostPosted: 15.05.2012 19:20    Post subject: Reply with quote

Her tror jeg artikkelen var mer upresis enn Jönsson, som tydelig var lite fornøyd med det laget viste i Sandnes da han ble intervjuet i pausen og etter kampen.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 06.08.2012 14:12    Post subject: Reply with quote

Elendige 11.500 på kampen igår, får håpe at festforestillingen gjør at flere kommer neste gang. Synd at det ikke er flere som tar turen.
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 21.09.2012 20:52    Post subject: Reply with quote

Hvordan ligger det an med tilskuersnittet nå?
Er vi over budsjettert?

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
attach
Forumsjef

PostPosted: 21.09.2012 20:56    Post subject: Reply with quote

13 737

Nesten 2 000 over budsjett.
Back to top
andrezinho
Veteran

PostPosted: 21.09.2012 21:13    Post subject: Reply with quote

Sogndal trekker flest folk når de spiller borte? Dafuq is this...
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 21.09.2012 21:18    Post subject: Reply with quote

Det er jo marginale forskjeller der. Men Sogndal har allerede spilt alle sine bortekamper mot publikumslagene, det kan vel fort ha noe å si?
Back to top
larsarus
Legende

PostPosted: 30.09.2012 14:55    Post subject: Reply with quote

NA24: Har tapt 29 millioner
Quote:
I 2009 fikk Rosenborg inn 36,1 millioner kroner i billettinntekter, i 2011 lå tallet på 28 millioner. Dette gir Rosenborg et tap på 8,1 millioner kroner på bare to år.

- Vi har ofte hovedkampen, men den har litt sein sendetid. SÃ¥ her ligger det noen utfordinger, sier daglig leder i Rosenborg, Hroar Stjernen.

Han forteller at de ser frem til endringer i sendetiden.

- Vi har gjort undersøkelser som viser at interessen for Rosenborg er stor, men bedre live-sendinger er utfordingen vår, sier Stjernen.

Med de er fortsatt den klubben i Norden med mest tilskuere.

- I forhold til budsjettet på 12.500 tilskuere så ligger vi nå i underkant av 14.000. Så vi ligger godt an, legger Stjernen til.
Back to top
Frodo
Rutinert

PostPosted: 06.10.2012 21:10    Post subject: Reply with quote

Utvikling i tilskuersnitt:

1985: 10323, uten rekordkampen med 28569 ville snittet vært 8499.
1986: 6529
1987: 5213
1988: 12070
1989: 12065
1990: 11115
1991: 11451
1992: 13569
1993: 11750
1994: 11061
1995: 10280
1996: 11067
1997: 11338
1998: 13164, ny trener på plass, solid tilskuerløft!
1999: 13359
2000: 11944
2001: 12070
2002: 14626
2003: 15825, solid stigning når Hareide kom.
2004: 17383, Ola By fenget publikum som aldri tidligere! (haha..)
2005: 17549, Perry overgår Ola igjen, for en utvikling!
2006: 19440, Peg/Tørum tar publikum med orkan!
2007: 19903, nok en rekord, likevel får mannen med hovedæren fyken!
2008: 18957
2009: 17652
2010: 16905, en klar nedgang, men like fullt klar personlig rekord for Eggen.
2011: 14511
2012: 13663, vi er på vei ned mot nivået fra Eggen-perioden.

kilde: NIFS.no

Selvsagt er det ting som spiller inn. hvor spennende det er utover i sesongen (1985 og 2004, for eksempel), bygging av nye tribuner m.m.
Back to top
quentez
Veteran

PostPosted: 06.10.2012 22:24    Post subject: Reply with quote

Er egentlig de tallene fra midt på 2000-tallet helt representative? Teller alle årene i nyere tid det samme? Altså ingen forskjell mellom sesongkort, solgte billetter etc?

Forøvrig kan det nevnes at tilskuersnittet fra Tippeligaen i sin helhet er nede på 13. plass - bak bl.a. 1963, 1968, 1969 og 1977.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb