View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
kristobal Legende
|
Posted: 22.03.2010 23:36 Post subject: |
|
|
xxx wrote: | Rosenborg anslår 10,000 solgte sesongkort ved seriestart og du tror enkeltkamper kan trekke så få som 11-12k? Det anslaget er jo helt uten realisme.
Den stabiliteten i enkeltbillettsalget er grunnlaget for de fleste modeller RBK har for salgsutvikling i kommende år. jeg føler meg 100% trygg på at de har sitt på det tørre. Når Per Mikalsen kommer med faktaopplysninger kan du føle deg trygg på at det stemmer. Selger vi 10,000 sesongkort i år, kan jeg garantere at publikumstallet aldri vil droppe under 15,000. |
10.000 sesongkort
+1.500 VIP
+7.500 enkeltbilletter
=14.122
Dagens matematikkleksjon 
Last edited by kristobal on 23.03.2010 20:35; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 22.03.2010 23:40 Post subject: |
|
|
Jeg vedder på at du satt og gnidde deg i hendene da du så hvor få folk som møtte opp, bare fordi du da fikk en anledning til å gå tilbake i en tråd på rbkweb og skrive "hva var det jeg sa". Virker som det først og fremst er dette som driver deg videre på forumet. Morsomt er det da at du konsekvent velger å drive med tvetydig argumentasjon, slik at du alltid kan hevde at du hadde rett. Du kommer med påstander, etterfulgt av forbehold. Argumentasjonsteknikk fra helvete, og sånn passe balleløst. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 22.03.2010 23:46 Post subject: |
|
|
Nå må du gi deg. Når andre kan latterliggjøre meg og mine prognoser og si at alle mine meninger baserer seg på syltynne og egne antakelser, må det jaggu være lov å påpeke realitetene her.
Jeg trodde ærlig talt det ville komme mye mer folk i dag siden det var første kamp og bra vær. Der tok jeg helt feil. Men tilskuerbudsjetteringen er vel den saken jeg har engasjert meg sterkest i, og jeg har aldri vært tvetydig på at 17.000 var et naturlig budsjett i fjor og at tilskuertallene i år snarere vil synke enn stige. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 22.03.2010 23:55 Post subject: |
|
|
kristobal wrote: | Jeg trodde ærlig talt det ville komme mye mer folk i dag siden det var første kamp og bra vær. Der tok jeg helt feil. |
Vel, det er nettopp det. Du tipper på et lavere snitt, samtidig som du trodde det ville komme flere folk til denne kampen. Hadde det kommet 20 000 hadde du referert til din antakelse om at det kom flere folk til nettopp denne kampen, mens når tallet er lavt velger du heller å referere til din snittprognose. Det er lenge siden jeg merket meg din forkjærlighet for denne typen diskusjonsteknikk, og jeg har påpekt det for deg flere ganger tidligere. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.03.2010 00:02 Post subject: |
|
|
Okay, okay. Jeg tar den. Enkeltspådommer om utfall kommer jeg og vi med hele tiden, og jeg har dessverre hengt meg opp i dem en del ganger også.
Den overordnede meningen min om tilskuere burde imidlertid være veldig klar. Og svaret får vi ikke før på høstparten. Jeg tror ikke dette var bunnivået heller dessverre. |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 23.03.2010 00:03 Post subject: |
|
|
Må si meg litt enig med Hedon her, du helgarderer veldig ofte Kristobal. Gjerne litt skjult og finuerlig. Tenkte faktisk på det samme som Hedon, når jeg så du tippa 17.000 på første kamp. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.03.2010 00:10 Post subject: |
|
|
Jeg sa faktisk 19.000 jeg. Det var fordi jeg antok at den første kampen ville trekke snittet opp og ikke ned. Men sånn ble det ikke. Jeg har tippet 80-90 scoringer i serien i år også, og at dagens resultattips ble helt feil betyr jo ikke at jeg driver med bevisste helgarderinger.
Her får man på et vis skille mellom enkeltspådommer til hver kamp som kan gå litt på dagsfeelingen og de mer overordnede prognosene. Jeg kommer jo ikke bevisst til å tippe noe helt annet enn den overordnede prognosen gang etter gang for å påpeke at jeg har rett i ny og ne.
Og hvem som helst får lov til å komme med innvendinger både før og i ettertid på det jeg måtte mene. Jeg mener jeg har god kontroll på det jeg mener, og at jeg vingler lite på de rent generelle diskusjonene som trenerspørsmål, tilskuerbudsjettering og sportslig utvikling.
Sånn i enkeltsaker så hadde jeg alt for lite tro på Prica i fjor for eksempel. Jarstein har jeg skrevet mye om, og kanskje kunne det oppfattes som en helgardering da jeg var skeptisk til å la ham stå med nylige ryggplager i går. Overordnet mener jeg imidlertid Jarstein skal ha mye av æren for at vi slapp inn få mål i fjor og jeg skulle gjerne ha sett ham her fremdeles.
Olsen har jeg støttet opp om siden han kom hit, selv om jeg skrev en gang ett år før vi kjøpte ham at han ikke overbeviste med sin stabilitet da jeg var fast inventar på Aspmyra for en del år siden. Jeg har imidlertid kommet til at vi trenger den trusselen han utgjør fordi vi er litt vel stasjonære ellers. Jeg spådde over 15 seriemål i 2010 tidligere i vinter. Men det betyr ikke at jeg må tilpasse enkeltspådommene slik at enten det ene eller andre stemmer i ny og ne.
At Skjelbred er overvurdert per dd har jeg aldri lagt skjul på, men kan naturligvis glede meg når han gjør gode kamper for det.
Overordnet er det dog i hovedsak to ting som har opptatt meg de siste par årene, og det er den sportslige utviklingen i form av trener, spillestil og slike ting, samt publikumsbudsjetteringen.
Der har jeg egentlig ikke viket en tomme, selv om jeg naturligvis kan komme med enkeltspådommer som utgjør en bitteliten del av helheten som går på tvers av det mer overordnede.
EDIT: I tillegg har jeg naturligvis også på overordnet basit uttalt meg om at årets nykommere i eliteserien står dårligere rustet enn tidligere års nyopprykkere, og sagt at årets eliteserie blir mer ujevn enn hva tilfellet har vært en del år. Jeg tror fortsatt at vi kommer til å få en del kamper med stygge sifre og flere kamper hvor resultatet virker litt gitt på forhånd. Dette henger naturligvis også sammen med spådommen om 80-90 seriemål, siden vi er helt nødt til å få kamper med seks-sju-åtte RBK-mål hvis så skal skje.
Det betyr ikke at jeg ikke kan tippe at nyopprykkerne vinner kamper eller kommer til å slå de gode i ny og ne, fordi det handler mer om enkeltspådommer og ikke den overordnede linja.
Last edited by kristobal on 23.03.2010 00:29; edited 2 times in total |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 23.03.2010 00:13 Post subject: |
|
|
Ja, jeg mente 19.000 selfølgelig. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.03.2010 13:06 Post subject: |
|
|
– Jeg skulle gjerne sett at det var et par tusen til, men er ikke engstelig, sier RBK-leder Nils Skutle til adressa.no.
Og utdyper:
– Det er veldig tidlig på året, og folk er ikke helt klart for fotball. Det ser man jevnt over. Tidspunktet (mandag klokken 19) er ikke optimalt med tanke på blant annet familier. Været de siste ukene har heller ikke hjulpet oss, sier Skutle.
Les mer: Verste siden utbyggingen |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.03.2010 13:21 Post subject: |
|
|
At tidspunktet ikke er optimalt er noe Skutle og alle andre bør vite at RBK vil slite med i svært mange kamper i år.
Det kommer til å komme kamper med enda mer ugunstige tidspunkt enn mandag klokka 19.
Jeg trodde som tidligere nevnt på bra med folk i går, og at tilskuertallet således allerede er under det jeg hadde forventet på denne tida er ikke akkurat lystig lesning.
Nå tror jeg riktignok at vi kommer til å få noen flere kamper som er veldig bra besøkt.
Ser også det står i Adressa-artikkelen at det var enkeltbillettsalget som sviktet i går, og selv om selve anslaget mitt for gårdagen ble helt feil så virker det vel kanskje som om at mitt anslag om færre enkeltbilletter ved økt sesongkortsalg har noe for seg - og at enkeltbillettsalget langt fra er så stabilt som enkelte har hevdet.
Skutle har jo også fått den grundige analysen (synsingen) jeg har gjort, og bør i hvert fall være godt kjent med mulige årsaker til at tilskuerne svikter.
Og igjen: Dette har faktisk ikke veldig mye med fotballen som spilles ute på matta å gjøre. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 23.03.2010 13:39 Post subject: |
|
|
Quote: | Det kommer til å komme kamper med enda mer ugunstige tidspunkt enn mandag klokka 19. |
SÃ¥nne ville tidspunkter som mandag kl 19:10 da eller?  |
|
Back to top |
|
 |
kkakk Rutinert

|
Posted: 23.03.2010 14:45 Post subject: |
|
|
Jeg endte opp med å dra på stadion i går.. men satt i flere dager å undret på om jeg skulle gidde å bestille meg plass. Jeg er frustrert over det elendige billett bestillingssystemet som rbk har valgt i år. Svært skuffende å se at man ikke kan velge sete selv, men kun ta det beste tilgjengelige. For å si det slik, vi endte ikke opp på det beste tilgjengelige sete på feltet. Det tror jeg også flere andre endte opp men, iom det satt flere helt opp i hjørnene på de ytterste feltene på "meglern" og adidas... Noen som vet noe om dette? |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.03.2010 14:46 Post subject: |
|
|
Mandag 19.10 får vi nok ikke, men onsdag 21.15 eller 21.25 er ikke utenkelig, ei heller lørdag klokka 16.00. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 23.03.2010 14:53 Post subject: |
|
|
Jeg er ikke helt sikker på hvordan de teller antall tilskuere, men den tellemaskinen jeg gikk gjennom funket ikke på kampen slik at jeg ble ikke registrert på noen måte. Det var flere som ikke ble det. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.03.2010 15:56 Post subject: |
|
|
Det er antall solgte billetter som teller, ikke antall frammøtte.
- Budsjettet ligger på rundt 19.000 tilskuere i snitt, sier direktør Nils Skutle til Nettavisen.
Det er rundt 10 prosent færre enn i fjorårets budsjett, et budsjett som viste seg å sprekke med god margin. Fjorårets snitt endte på 17.650 tilskuere.
Billettene på Lerkendal har en snittpris på rundt 200 kroner. 5000 manglende tilskuere vil således gi en omsetningssvikt på rundt én million kroner. Nettoinntekten vil naturligvis ligge en del lavere, men det er uansett snakk om et betydelig beløp.
(...)
Han trøster seg med to ting foran de kommende hjemmekampene.
- For det første har vi solgt 1000 sesongkort flere i år enn på samme tid i fjor. Nå har vi solgt litt over 10.000 kort. For det andre var kampen mot Start underholdende med seks mål, så det kan ikke ha vært kjedelig å være på Lerkendal, mener Skutle.
Les mer: - Hadde ønsket noen tusen flere |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.03.2010 18:04 Post subject: |
|
|
Andre påskedag er nok heller ikke optimalt. Men vi må vel håpe på flere enn mot Start.
TV-oppsettet videre framover vil nok også avgjøre en del. Frykter litt for lørdag 16 på RBK-LSK. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 23.03.2010 18:42 Post subject: |
|
|
Selv om Kristobal til tider er noe tvetydige i spådommene vil jeg i hvert fall gi han honnør for tilskuerspådommene.
Vi har fått akkurat det fallet i entusiasme og tilskuertall de to siste årene som han spådde og som de færreste av oss hadde lyst til å tro på.
Nå mener jeg at dette ikke har så rent lite å gjøre med spillestilen til en viss gentleman fra Sverige, men det får vi kanskje svar på neste år..
Uansett  |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 23.03.2010 18:47 Post subject: |
|
|
Kristobal er kun en pessimist, av de største dimensjoner.
Et budsjettsnitt på rundt 19000 synes jeg var vel høyt.. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.03.2010 18:55 Post subject: |
|
|
Hehe hyggelig
Tror ikke det har så mye med det som skjer ute på banen å gjøre. Det har nok mer med generelle samfunnskonjunkturer, serieutvidelse og Tippeligaens generelle markedsverdi å gjøre.
Sammen med en del andre faktorer, hvor underholdningsverdien naturligvis også kan dras inn.
Vi fikk altså akkurat den samme svikten mellom 1994 og 1995 da serien ble utvidet fra 12 til 14 lag som vi fikk mellom 2008 og 2009 da serien ble utvidet fra 14 til 16 lag. Og få vil vel peke på sviktende underholdningsverdi på 1995-laget kontra 1994-laget.
Nå kom riktignok tallet tilbake på 1994-nivå igjen i 1996, men man skal være klar over at det skjedde i en periode da både norsk fotball generelt og RBK spesielt opplevde en enorm sportslig opptur, samt at Lerkendal fikk ny tribune.
Disse faktorene er ikke til stede i dag slik at det var naturlig å anta at nedgangen ville fortsette fra fjoråret. Og selv om jeg nå bommet helt med publikumsoppmøtet i en enkeltkamp, så bruker jeg samme utgangspunkt for prognosene for totalsnittet nå som jeg gjorde da denne diskusjonen begynte på tidlighøsten 2007. Noe som i sin tur igjen hører til spådommen om et økonomisk ras i norsk fotball i løpet av to til fire år som jeg spådde etter 2006-sesongen.
Så jeg prøver å ha en viss sammenheng i argumentasjonen min i hvert fall i de store sakene som jeg engasjerer meg mest i. Så får det være at den hyppige tilstedeværelsen min på forumet gjør at jeg også kommer med noen enkeltspådommer på tvers av de store linjene innimellom. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.03.2010 18:55 Post subject: |
|
|
Ballahl wrote: | Kristobal er kun en pessimist, av de største dimensjoner.
Et budsjettsnitt på rundt 19000 synes jeg var vel høyt.. |
Optimist med tanke på det sportslige da vettu  |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 23.03.2010 20:23 Post subject: |
|
|
2mas wrote: |
- Budsjettet ligger på rundt 19.000 tilskuere i snitt, sier direktør Nils Skutle til Nettavisen.
|
Hvordan man kan finne på å budsjettere med 19.000 er for meg en gåte hvertfall. Jeg redd dette sier endel om realismen i endel andre poster i årets budsjett. Uten Europa gruppespill, så tipper jeg minuset vil bli vesentlig høyere enn budsjettert. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 23.03.2010 20:30 Post subject: |
|
|
De er nok klar over hvor lite realistisk det er, men det er en måte å kjøpe seg tid på i håp om å komme seg ut i europa. Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse.. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.03.2010 20:33 Post subject: |
|
|
I år har de i hvert fall absolutt ingen unnskyldninger om det blir budsjettsmell på tilskuerbudsjettet.
Men når man leser i tråden Sesongkort 2010 så får man jo inntrykk av at enkelte har fastslått at enkeltbillettsalget er akkurat det samme hele tiden, og at økning i sesongkortsalg derfor vil gi ren økning i gjennomsnittlig tilskuertall. Og siden vi har solgt 1.000 sesongkort flere i år enn i fjor så skulle man jo tro at snittet ble nærmere 19.000.
xxx wrote: | Men da overser du alle tidligere erfaringer som tilsier at enkeltbillettsalget er det samme fra år til år, mens variasjonene oppstår i sesongkortsalget.
Dermed utgjør 100% av økningen av solgte sesongkort en økning i totalsnittet. |
xxx wrote: | Når Per Mikalsen kommer med faktaopplysninger kan du føle deg trygg på at det stemmer. Selger vi 10,000 sesongkort i år, kan jeg garantere at publikumstallet aldri vil droppe under 15,000. |
xxx wrote: |
RBK har hatten full av triks som vil brukes for å holde publikumstallet høyt og skape etterspørsel selv til de mindre attraktive kampene. |
Så er tydeligvis en del som stadig tror på høye tall. Fortsatt har vi kun spilt en kamp, men det er slett ikke bra når en vanligvis godt besøkt åpningskamp ender godt under det snittet jeg har anslått på mellom 16.000 og 16.500. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.03.2010 20:44 Post subject: |
|
|
Det jeg skrev til Skutle i mailen før jul var for øvrig dette:
Ved forrige utvidelse kom tallene tilbake på samme nivå som to år tidligere. Men da var norsk fotball i en oppgangstid på alle måter, i forhold til landslaget og med RBK i mesterligaen. Det samme kan skje igjen, men vi kommer i 2010 til å få den mest ujevne serien på lange tider. De lagene som rykket opp i år står veldig mye dårligere rustet enn de som har kommet opp før om årene - på grunn av etterslepet etter utvidelsen. De klubbene som har rykket opp de siste fem årene har alle nylig vært i eliteserien. De siste fem årene har kun 17 forskjellige klubber vært oppe, årets 16 + HamKam. Nå får man for første gang på lang tid opp klubber som debuterer i eliten eller som ikke har vært der på veldig lenge. Dermed har de færre spillere og i mindre grad en organisasjon som vet hva som kreves i eliten kontra 1. divisjon.
Det gjør at jeg tror det blir store avstander mellom enkelte klubber, og at man ikke kan se bort fra kamper på Lerkendal og andre steder som ender med både seks og sju måls seier til favoritten. Dette gjelder ikke bare de nye lagene, men kan også innbefatte noen av årets klubber som i løpet av vinteren blir forholdsvis svakere. Slike sifre har det vært lite av de siste årene, og nettopp jevnheten har helt klart vært en faktor som har bidratt til det generelle tilskuerløftet for eliteserien.
RBK må dessuten belage seg på mange kamper på ugunstige tidspunkt også i 2010. Det være seg lørdager eller sene søndager, kanskje også mandager, dager før helligdager og så videre på grunn av at TV2 og NRK i en situasjon hvor selve produktet eliteserien står svakere er nødt til å drive rovdrift på de mest attraktive klubbene til disse kampene.
Jeg er ikke i tvil om at RBK vil fylle stadion til flere kamper kommende sesong, men tror folk vil prioritere enda hardere enn før slik at det kanskje blir stor rift om enkeltkamper og laber interesse for andre kamper. I sum trenger ikke dette bli så ulikt i år, spørsmålet er hvor lavt bunnivået for interessen til enkelte kamper blir. Et par kamper med halvfull stadion (11.000-12.000 tilskuere) vil trekke et snitt betydelig ned selv om man har en håndfull kamper med 20.000 og vel så det.
Jeg tror derfor jeg velger å anslå en ytterligere nedgang totalt sett, selv om jeg tror klubben vil få flere kamper som er veldig godt besøkt enn hva tilfellet var i år. Men samtidig også noen kamper folk ikke gidder å komme for å se.
Om jeg sier mellom 16000 og 16500 i snitt så er vi omtrent der jeg vil anta for 2010. Det er også i tråd med noen mer langsiktige spådommer jeg framla i fjor høst. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 06.06.2010 22:43 Post subject: |
|
|
Har RBK begynt å opplyse faktisk oppmøte? Var snakk om 400 ledige billetter like før kampstart i billettluka. |
|
Back to top |
|
 |
|