View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
LOST Proff

|
Posted: 12.12.2006 00:56 Post subject: |
|
|
Tror det bedre at de som ikke er trøndere, men som alikevel føler en tilhørighet til RBK forteller oss hvordan de opplever det, enn at vi forteller dem om deres tilhørighet. Vil ikke forundre meg i det heletatt om en del av disse har like sterke (eller sterkere) bånd til RBK som meg f.eks. |
|
Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 12.12.2006 03:32 Post subject: |
|
|
Hjerte mitt har blitt såret når flere her inne påstår at jeg ikke kan ha tilhørighet til min favorittklubb.
Jeg vil påstå at det er mye tøffere for oss utenfor vinduet og være fans av RBK enn de som er innenfor:
attach wrote: | Jeg sier ikke at de ikke kan ha tilhørighet til klubben, for det kan de, men de står utenfor vinduet og ser inn... |
Jeg må ihvertfall møte opp vær dag og kjempe for RBK og dems navn/ære, kan ikke si det er mange rundt meg som støtter meg..
Dere er innenfor, og de fleste innenfor støtter dere, mens vi som er utenfor er i mindretall og må stå opp hver dag med et nytt og sterkere glød for klubben, alikevel blir vi tråkka på.
Hvem er T/B, LOST? _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
Back to top |
|
 |
LOST Proff

|
Posted: 12.12.2006 04:31 Post subject: |
|
|
oooops sorry Baadshah/Tab, det var deg ja (vel egentlig ikke), skulle vært B/T. Støtter deg i denne saken. Tilhørighet er mye mer en lokal tilhørighet spør du meg. Fatter ikke hvorfor å bo i Trønderlag er et MUST. Så lang jeg klare å se handler det om hva som er på insiden av personen (som Haugen selv sier handler fotball om følelser) om lidenskap, og ikke hvor personen bor. Som sagt tror jeg en fra Oslo eller fra Danmark kan ha like mye følelser for RBK som en trønder...
Er enig i at RBK skal ha lokal forankring og at det skal være en klubb for trøndere, men ser ikke noen motsetning mellom det og at klubben også skal være for ikke-trøndere. For meg virker det rett å la "en fremmed" "som står utenfor" "få komme innenfor" hvis personen ønsker det. Og også behandle han/hun som "en innenfor" (ikke som annenrangs), og man skal heller ikke tråkke på han/hun.
Uansett handler det om følelser...og hva er viktigst av det og lokal tilhørighet? Spør du meg er lokal tilhørighet nesten som ingenting i forhold til følelser... |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 12.12.2006 11:54 Post subject: |
|
|
Jeg skjønner virkelig ikke problemet med denne tråden. Det er ingen som sier at ikke østlendinger eller nordlendinger eller nubiere kan være glad i klubben, men de VIL ikke ha dimensjonen med den trønderske kulturen, historien og de trondhjemske landemerkene. Sånn er det bare. Det har ingenting med om dere bryr dere om klubben eller ei.
Hvor mange av vifs supportere rundt omkring tror dere aner hva eller hvor Sotahjørnet er? De synger om Vålenga kjerke osv, men har de egentlig den store feelingen for den? Det betyr ikke at de bryr seg om idrettsforeningen! _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 12.12.2006 11:56 Post subject: |
|
|
Og folk som føler seg virkelig tråkka på her på vårt kjære sosialdemokratiske forum, fordi deres følelser blir betvilt, bør strengt tatt knipe igjen gapet til de har endret brukernavn og avatarer...
You'll never walk alone - to the theatre of dreams....ikke fra Norge ihvertfall.... _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 12.12.2006 13:35 Post subject: |
|
|
No offence Recon. Men du har selv et bilde av serbiske landslagsspillere  _________________ In Rekdal We Trust! |
|
Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 12.12.2006 13:53 Post subject: |
|
|
Det er en historie bak det bildet der. Jeg kjenner den historia for dårlig til å forklare hva den går ut på. Tenker da på de 3 fingrene dem holder opp.
Last edited by Haugen on 12.12.2006 13:55; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 12.12.2006 13:55 Post subject: |
|
|
Men har den noe med Rosenborg å gjøre da? Og det er vel en historie bak siggen min og. _________________ In Rekdal We Trust! |
|
Back to top |
|
 |
Vakker Blomst Proff
|
Posted: 12.12.2006 14:28 Post subject: |
|
|
For å holde oss til topic. Helt enig, Haugen. Hvis RBK skal tredoble inntektene i løpet av de neste årene (som de har ambisjoner om) er det ingen vits i å gå utenfor trøndelag med navnet RBK og tro at det selger like mye som her.
Hvilke markedsområder har RBK i sving idag som ikke er direkte knyttet til fotballklubben Rosenborg? Hvilke områder kan utforskes? Det lurer jeg på..
Alle dere sårede ikke-trøndere som ikke klarer å skjønne poenget kan jo starte en ny tråd om klubb-tilhørighet.. |
|
Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 12.12.2006 14:30 Post subject: |
|
|
Hva heter denne tråden, Good Apollo?  |
|
Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 12.12.2006 14:45 Post subject: |
|
|
Det er ingen tvivl om at Haugen, Recon og co. har et poeng. Selv har jeg aldrig boet i Trondheim/Trøndelag, det enste trønderske i mig er en del af mine gener.
Er jeg en dårligere supporter af den grund? Selv synes jeg ikke det og jeg driter stort set i hvad andre mener om den saken. Men der er ingen tvivl om at jeg mangler noget indsigt i kulturen og miljøet rundt Rosenborg og Trondheim.
Dette nager mig dog ikke specielt, lige bortset fra at jeg ikke har mulighed for at tage til Lerkendal så ofte. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
Back to top |
|
 |
RbkUrge Veteran

|
Posted: 12.12.2006 15:11 Post subject: |
|
|
Tilhørlighet har da ingenting med hvor man er født. Det handler om hvor man føler at hjertet sitt hører hjemmet. Og det kan vel så gjerne være i Rosenborg, selvom jeg er født og oppvokst i Oslo.
Å si at man ikke kan ha tilhørlighet i Rosenborg fordi du ikke sier "Æ mæ dæ sæ shø" er bare tåplig. _________________ Perché hai tradotto questa frase? |
|
Back to top |
|
 |
Guffen Rutinert

|
Posted: 12.12.2006 16:10 Post subject: |
|
|
Du tar skammelig feil, Haugen.
Fotball er ingen regional ting lenger. I dag, takket være Internett og globaliseringen innen TV og annen kommunikasjon, kan jeg holde med og bruke masse penger på Tottenham, på Barcelona, på Vålerenga, på Brasil om jeg vil. I et slikt marked lykkes de som ser mulighetene, skjønner mekanismene i fotballmarkedet og tør å satse.
Et tenkt eksempel: Hvis FCK (eller Valencia, eller...) kjøper Ciljan eller oppretter talentskole i Trondheim, vil vi trøndere få en tiknytning til dette laget. Vi kjøper FCK-trøyer med Ciljan på, vi ser kampene deres på TV, vi knyttes tettere og tettere til laget. FCK kommer hit for å spille treningskamper mot RBK og Ranheim. Sakte men sikkert bygger FCK et marked her oppe.
Akkurat det samme kan RBK oppnå i Norden. Men da må de være attraktive, suksessfulle og sjarmerende som faen. For det er ikke plass til mange slike i vårt lille marked... |
|
Back to top |
|
 |
Erik Veteran

|
Posted: 12.12.2006 18:15 Post subject: |
|
|
Recon wrote: | Og folk som føler seg virkelig tråkka på her på vårt kjære sosialdemokratiske forum, fordi deres følelser blir betvilt, bør strengt tatt knipe igjen gapet til de har endret brukernavn og avatarer...
|
Lille venn, kan du ikke dra fram den "hvem er mest suporter" menigen din igjen?
Du er så lite spiselig  |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 12.12.2006 18:19 Post subject: |
|
|
Javel, og hvor har den stått? _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 12.12.2006 18:44 Post subject: |
|
|
This Is Anfield wrote: | No offence Recon. Men du har selv et bilde av serbiske landslagsspillere  |
Ja, men som fotografen så skjønner du ikke bildet. Det jeg syns er kult med det bildet der er ikke at de er fotballspillere, men hvor enormt politisk det bildet er, uten at fotografen eller Dagbladet skjønte det.
Nå har heller ikke du opptrådt veldig såra og vonbråten.
Jeg ser ikke poenget her. Det er ingen som sier at østlendinger ikke kan bry seg om RBK, bortsett fra B/T som jeg betviler har den intellektuelle kapasiteten til det. Jeg har flere i "gjengen min" her nede i Oslo som er østlendinger og som gir max for klubben. Men de vil uansett ikke ha ballasten med den trønderske kulturen. Fordi de er ikke trøndere. Men joda, bry seg om klubben kan de vel.
En alkis kan være en grei fyr fordi om han drekker for mye! _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 12.12.2006 18:58 Post subject: |
|
|
Har det med delingen av Serbia og Montengro å gjøre? At det var spillere fra begge de landene på laget? Bare tipping. Jeg mener jeg husker noe om det. Har du serbisk slekt?
Og neida, jeg blir stadig spurt hvorfor jeg holder med RBK. Vel, jeg er født i Trondheim, bodd der litt, syns det er en veldig fin by og har uten tvil lyst til å flytte dit en gang i fremtiden. Men jeg har ikke noen nærhet til byen og kulturen sånn som trøndere har. Jeg er oppvokst i Stabæk land men jeg føler alikevel at jeg er 100% RBK supporter  _________________ In Rekdal We Trust! |
|
Back to top |
|
 |
Ã…smund Rutinert
|
Posted: 12.12.2006 19:25 Post subject: |
|
|
Hadde egentlig tenkt til å holde meg unna denne tråden, men klarer ikke helt la vær
Tror man skal være forsiktig med å påstå noe bastant om andres tilhørighet, lojalitetsfølelse og identitetsfølelser. Jeg ser poenget til trådstarter, men tror han er på dypt vann om man skal begynne å generalisere for mye over andres følelser. Fotball er en idrett som appellerer voldsomt til folks emosjonelle lynne, og over tid tror jeg dette kan skape en tilhørighetsfølelse som ikke lar seg stoppe av regionale grenser.
For min egen del er jeg født og oppvokst på Eidsvoll på Østlandet. Ble totalt bergtatt av RBk som 7-åring da Gøran Sørloth dunket ballen i mål fra midtbanen i Cupfinalen i 88 mot Brann. Etter det har RBK styrt livet mitt (hvertfall i en stor grad ). Jeg følte meg vel aldri mer hjemme enn da jeg var på lerkendal som unggutt og så kamper og treninger. Det var aldri tvil om at jeg skulle til Trondheim å studere, og det blir også særs vrient å få meg vekk herfra etter endt utdanning. Etterhvert som årene har gått har jeg følt en sterkere og sterkere tilhørighet til både Trondheim og Rosenborg, selv om jeg ikke på noen måte opprinnelig kan sies å være trønder eller å snakke trønderdialekt.
Nå skal ikke jeg komme her å si at alle RBK-sympatisører nødvendigvis er like sterkt bundet til klubben som meg, men at det finnes en del der ute som identifiserer seg like sterkt til RBK som en del trøndere, tror jeg er tilfelle. SÅ jeg synes man skal være forsiktig med å hinte til "gode" og "indre dårlige" supportere kun på bakgrunn av regionalt fødested. Men ja, jeg ser poenget. Og også jeg er opptatt av å ha flest mulig trøndere på laget feks..
Og forøvrig; RBK har som mål å bli blant de 30 beste klubbene i Europa på sikt, og også bli en anerkjent merkevare. Ville vært forsiktig med å avgrense klubbens nedslagsområde til Trønderfylkene da... |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 12.12.2006 19:30 Post subject: |
|
|
This Is Anfield wrote: | Har det med delingen av Serbia og Montengro å gjøre? At det var spillere fra begge de landene på laget? Bare tipping. Jeg mener jeg husker noe om det. Har du serbisk slekt? |
Det har med det de gjør med hendene alle sammen. Ingen serbisk slekt, men 60+ år gamle bånd til Serbia i familien.
This Is Anfield wrote: | Men jeg har ikke noen nærhet til byen og kulturen sånn som trøndere har. Jeg er oppvokst i Stabæk land men jeg føler alikevel at jeg er 100% RBK supporter  |
Og der har du akkurat det Haugen sa, og som jeg har prøvd å klargjøre.  _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 12.12.2006 19:36 Post subject: |
|
|
Da er jeg med  _________________ In Rekdal We Trust! |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 12.12.2006 19:41 Post subject: |
|
|
Flott, om en tre-fire uker henger sikkert Erik med på det også! _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 12.12.2006 19:42 Post subject: |
|
|
Ironisk nok heter jeg det også  _________________ In Rekdal We Trust! |
|
Back to top |
|
 |
Gina Krog Senior
|
Posted: 12.12.2006 19:48 Post subject: |
|
|
Quote: | Det har med det de gjør med hendene alle sammen |
Trodde det var "two in the pinky and one in the stinky", jeg  |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 12.12.2006 19:50 Post subject: |
|
|
Flott uttrykk, det skal jeg begynne å bruke oftere.  _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 12.12.2006 19:58 Post subject: |
|
|
Fortell gjerne hva de hendene egentlig symboliserer da  _________________ In Rekdal We Trust! |
|
Back to top |
|
 |
|