English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dario Zahora
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 63, 64, 65, 66  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
abjoern
Veteran

PostPosted: 14.03.2010 18:10    Post subject: Reply with quote

Som utlending fra diverse verdenshjørner er det selvsagt ikke enkelt å komme til Trondheim på egenhånd. Spesielt ikke hvis det går trått med fotballen. Men mitt inntrykk er at klubben har tatt dette veldig seriøst, og de har også fått skryt fra flere spillere om at tilretteleggingen har vært god. Blant annet fra Koné.

Hoftun har også i nylige intervjuer gitt uttrykk for at trivselen og formen til Zahora er det viktigste fremover. Ikke hvorvidt han kan bli et aktivum for Rbk eller ikke.

Jeg kan være med på noe av kritikken som rettes mot Hoftun og Hamrén, men jeg tviler på at mange klubber i Norge og Skandinavia er bedre på det menneskelige. Dorsin var jo sjeleglad for å komme hjem fra Cluj. Stadsgaard var glad for å komme bort i fra Italia gg generelt hører man endel skrekkhistorier fra norske fotballspillere i utlandet. F.eks J.I. Berget.

Med såpass "alvorlige" påstander er det ingen tvil om at det er dere som har bevisbyrden.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 14.03.2010 20:25    Post subject: Reply with quote

Jeg synes det er morsomt å hevde at Kone og Konan slo til og trivdes. Det som er fellesnevneren for begge de, er at de måtte kjempe hardt og virkelig imponere for å spille seg inn på laget, mens én litt svakere kamp var grunn god nok for å plassere dem på benken. Samtidig ble deres norske konkurrenter gitt nærmest uendelig tillit. Derfor var begge to ivrige på å komme seg videre når det dukket opp tilbud fra andre klubber på samme nivå.

Dét er, mer enn noe annet, selve fasiten på hvordan utenlandske (ueuropeiske) spillere behandles i Rosenborg, med mindre de er så gode at de er helt åpenbare og udiskutable førstevalg.

Annan og Sapara er, for eksempel, to spillere på et høyere nivå enn Tippeligaen, og som har fått tillit og startplass fra dag 1. Det samme gjaldt forøvrig Eguren og Lago, men de ble jo lempet ut etter noen måneder når resultatene ikke kom.
Erlendr
Veteran

PostPosted: 14.03.2010 20:30    Post subject: Reply with quote

Strengt tatt ble Lago og Eguren tuppet ut da Høgmo ankom Lerkendal.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 14.03.2010 20:31    Post subject: Reply with quote

To sider av samme sak, det Smile
abjoern
Veteran

PostPosted: 15.03.2010 15:48    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Jeg synes det er morsomt å hevde at Kone og Konan slo til og trivdes. Det som er fellesnevneren for begge de, er at de måtte kjempe hardt og virkelig imponere for å spille seg inn på laget, mens én litt svakere kamp var grunn god nok for å plassere dem på benken. Samtidig ble deres norske konkurrenter gitt nærmest uendelig tillit. Derfor var begge to ivrige på å komme seg videre når det dukket opp tilbud fra andre klubber på samme nivå.

Dét er, mer enn noe annet, selve fasiten på hvordan utenlandske (ueuropeiske) spillere behandles i Rosenborg, med mindre de er så gode at de er helt åpenbare og udiskutable førstevalg.

Annan og Sapara er, for eksempel, to spillere på et høyere nivå enn Tippeligaen, og som har fått tillit og startplass fra dag 1. Det samme gjaldt forøvrig Eguren og Lago, men de ble jo lempet ut etter noen måneder når resultatene ikke kom.

Vel, jeg er i hvert fall fornøyd med utgangspunkt for en debatt om hvem det er som bedriver historieforfalsking.

Konan fikk masse tillit den første sesongen i 2007. Han spilte 20 av 26 kamper og gjorde generelt en ok figur.

Under Hamrén spilte han mye spiss, og jeg synes han leverte varene gang på gang. Han ville ut og signerte ikke ny kontrakt, men han var likevel på Lerkendal under gullfeiringen i fjor. Jeg tviler på at en spiller som mistrivdes ville ha kommet tilbake for noe så trivielt som en rosenborgsk gullfeiring i Tippeligaen.

Når det gjelder Koné kjempet han jo mot selveste gullkalven, litj-Ivers, i 06-sesongen. Det er vel forståelig at Tørum prioriterte en da meget god Steffen? Likevel fikk han tilsammen 44 TL-kamper og 12 CL-kamper(inkl kvalik). Han var fantastisk siste halvdel av 2007-sesongen, og det var jo ikke for ingenting at beholdne Cluj kjøpte han. At Koné trivdes i Trondheim og Rosenborg er det ingen tvil om. Det er i hvert fall inntrykket jeg har. Det som er interessant er at han spilte mange kamper på rad. På samme måte som Steffen gjorde det. Med andre ord brukte Tørum/Henriksen den spilleren som var i best form, og det stemmer dårlig med inn-og-ut-av-laget-teorien.

Man stiller ekstremt høye krav til spillerne i Rosenborg, og forutsetningene tatt i betraktning synes jeg både Konan og Koné ble suksesser. Hvis man leste her på forumet var det regelmessig sure oppstøt mot bl.a. Konan. Det kan jo farge et inntrykk, men de var i hvert fall alt annet enn flopper.

Edit: Du skriver at Lago er en spiller på et høyere nivå enn Tippeligaen. I beg to differ. Han var en helflopp den korte tiden i Sverige. Han er en solid stopper på sitt beste, men har ikke akkurat det samme videresalgspotensialet som Sapara og Eguren potensielt kunne ha hatt. Så å nevne Lago i samme åndedrag som disse burde kun være av praktiske årsaker.

Når det gjelder Eguren og Villareal, så skjønner jeg at mange er irriterte og litt forbanna over at vi(les: Høgmo) ikke fikk plass til han, men det er ingen naturlov som sier at alle som spiller for Villareal kan gå inn i første-elleveren vår og dominere. Fotball er ikke så firkantet.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 15.03.2010 16:04    Post subject: Reply with quote

Argumentet med Skjelbred kontra Eguren er et dårlig argument da realiteten var at det var Solli eller Eguren og det er liten tvil om at Høgmo gjorde stor feilvurdering på et dårlig og forutinntatt inntrykk. En annen spiller som kan tas med er Sibaya som heller aldri fikk en ordentlig mulighet og siden har vist en like gode karriere som det Eguren har gjort. Det største problemet for min del har vært manglende tålmodighet og forståelse for at disse spillerne ikke kommer til å prestere fra dag 1 og istedenfor å høste fruktene så har Rosenborg mistet dem fordi dem ikke har hatt lange nok kontrakter eller har følt den store tilliten. Jeg frykter at f.eks at Traore skal bli nok et eksempel slik som Konè og Konan som Rosenborg ikke klarte å få det beste ut av og når dem gjorde det så dro spilleren.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 15.03.2010 19:04    Post subject: Reply with quote

Det er ikke så avgjørende for argumentet om det var Skjelbred eller Solli. Jeg synes i hvert fall å huske at Skjelbred kom som en kule i 2005 og bidro til at Eguren fikk det tøft med å spille seg inn. Jeg synes å huske at vi spilte en slags 4-2-1-3 der Skjelbred og Eguren kjempet om den offensive midtbaneposisjonen. Kan hende jeg husker feil.

Uansett er det i tiden etter Rbk-oppholdet at Eguren har vist seg frem. Og benkingen av Eguren var Høgmo sin avgjørelse(og ikke styret eller sportsdirektør sin), og selv om man i ettertid kan slakte den så mye man vil, tror jeg på ingen måte det var enkelt for Høgmo og støtteapparatet å se at det var en "storspiller" man hadde å gjøre med.

Traore er et godt eksempel på at en spiller må ta et personlig ansvar. Hamrén sa i et nylig intervju at han rett og slett ikke var i god nok fysisk form, og som Hedon har påpekt mange ganger, han har jo blitt direkte feit over vinteren.

Da er det eneste riktige å sette han ut av laget til han skjerper seg.

Når det gjelder lengden på kontrakter og spillere som forsvinner til utlandet er jeg enig i kritikken av både Hoftun i dag og hva vi har gjort de siste årene. Fire år er et must for kvalitetssikrede spillere. Og ideelt sett bør kvalitessikringen være så god at risikoen er liten nok til å forsvare den kontraktslengden, men i enkelte tilfeller forstår jeg at det ikke går an.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 15.03.2010 19:13    Post subject: Reply with quote

Javel, Hammarby hadde tydeligvis få problemer med å se kvaliteten i Eguren.

Høgmo ga dem aldri en ordentlig mulighet og Eguren har i ettertid bevist seg som et meget bra midtbaneanker. Jeg klandrer Hareide for Sibaya og jeg klandrer Høgmo for Eguren og jeg er helt overbevist om at det ikke var sportslige årsaker til at det ble sånn ,men heller en stor forkjærlighet for Solli og et markeringsbehov for å skille seg fra forgjengeren. Synd at Rosenborg måtte betale prisen for dette behovet.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 15.03.2010 20:03    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
Vel, jeg er i hvert fall fornøyd med utgangspunkt for en debatt om hvem det er som bedriver historieforfalsking.

Konan fikk masse tillit den første sesongen i 2007. Han spilte 20 av 26 kamper og gjorde generelt en ok figur.

Under Hamrén spilte han mye spiss, og jeg synes han leverte varene gang på gang. Han ville ut og signerte ikke ny kontrakt, men han var likevel på Lerkendal under gullfeiringen i fjor. Jeg tviler på at en spiller som mistrivdes ville ha kommet tilbake for noe så trivielt som en rosenborgsk gullfeiring i Tippeligaen.

Når det gjelder Koné kjempet han jo mot selveste gullkalven, litj-Ivers, i 06-sesongen. Det er vel forståelig at Tørum prioriterte en da meget god Steffen? Likevel fikk han tilsammen 44 TL-kamper og 12 CL-kamper(inkl kvalik). Han var fantastisk siste halvdel av 2007-sesongen, og det var jo ikke for ingenting at beholdne Cluj kjøpte han. At Koné trivdes i Trondheim og Rosenborg er det ingen tvil om. Det er i hvert fall inntrykket jeg har. Det som er interessant er at han spilte mange kamper på rad. På samme måte som Steffen gjorde det. Med andre ord brukte Tørum/Henriksen den spilleren som var i best form, og det stemmer dårlig med inn-og-ut-av-laget-teorien.

Man stiller ekstremt høye krav til spillerne i Rosenborg, og forutsetningene tatt i betraktning synes jeg både Konan og Koné ble suksesser. Hvis man leste her på forumet var det regelmessig sure oppstøt mot bl.a. Konan. Det kan jo farge et inntrykk, men de var i hvert fall alt annet enn flopper.

Edit: Du skriver at Lago er en spiller på et høyere nivå enn Tippeligaen. I beg to differ. Han var en helflopp den korte tiden i Sverige. Han er en solid stopper på sitt beste, men har ikke akkurat det samme videresalgspotensialet som Sapara og Eguren potensielt kunne ha hatt. Så å nevne Lago i samme åndedrag som disse burde kun være av praktiske årsaker.

Når det gjelder Eguren og Villareal, så skjønner jeg at mange er irriterte og litt forbanna over at vi(les: Høgmo) ikke fikk plass til han, men det er ingen naturlov som sier at alle som spiller for Villareal kan gå inn i første-elleveren vår og dominere. Fotball er ikke så firkantet.

Jeg er enig i at Konan og Kone stort sett leverte varene når de fikk spille, problemet er at spilletiden deres ikke sto i forhold til hva de bidro med på banen. Begge to hadde, som offensive spillere, en bra produksjon av mål og assist mens de spilte, og periodene de var inne på laget var når de spilte bra i hver eneste kamp. Likevel er det ingen av dem som har vært nærmest faste på laget. Fra seriespillet:

Konan 2007: 12. mest spilletid
Konan 2008: 8. mest spilletid
Konan 2009: 19. mest spilletid
Kone 2006: 19. mest spilletid
Kone 2007: 14. mest spilletid
Kone 2008: 16. mest spilletid

Spesielt Kone var jo spedalsk til tider, selv om vi jaktet på scoringer på slutten. Man kan jo også nevne at Traores prestasjoner i 2007 lett hadde kvalifisert ham for startplass på utviklingskvoten hvis han hadde vært blond og/eller trønder.

Eguren mener jeg var en åpenbar tilvekst da han kom, og hadde han truffet målet i stedet for stolpene og Klaus Reitmaier i de første kampene, hadde ikke han blitt solgt. Ingen som er gode nok for fast plass på Villareal er dårlige nok til å bli tuppet ut av Rosenborg, faktisk.

Lago skjønner jeg skepsisen til, men jeg tror ikke han var dårligere da enn han er nå, og dagens nivå er blant TLs høyeste. At han spilte dårlig i Sverige kan fort ha hatt med selvtilliten å gjøre etter begredelig med spilletid for Rosenborg.
abjoern
Veteran

PostPosted: 15.03.2010 22:52    Post subject: Reply with quote

Keenoir wrote:
Javel, Hammarby hadde tydeligvis få problemer med å se kvaliteten i Eguren.

Høgmo ga dem aldri en ordentlig mulighet og Eguren har i ettertid bevist seg som et meget bra midtbaneanker. Jeg klandrer Hareide for Sibaya og jeg klandrer Høgmo for Eguren og jeg er helt overbevist om at det ikke var sportslige årsaker til at det ble sånn ,men heller en stor forkjærlighet for Solli og et markeringsbehov for å skille seg fra forgjengeren. Synd at Rosenborg måtte betale prisen for dette behovet.

Jeg er delvis enig i den analysen og er mest opptatt av dette ikke er et systemproblem(som kanskje er mer relevant for diskusjonen med zaphod) i Rosenborg. Høgmo gjorde en feilvurdering, men jeg vil ikke slakte Høgmo og Hareide. Det er kjipt å se at spillere lykkes i andre klubber, men dette kommer garantert til å skje i fremtiden også både til fordel for Rosenborg og til vår bekostning.

zaphod81 wrote:
Ingen som er gode nok for fast plass på Villareal er dårlige nok til å bli tuppet ut av Rosenborg. Faktisk.

(min utheving)

Rosenborg har de siste 13-14 årene hatt midtbanespilllere som presterer på europeisk nivå. Tettey dro til Rennes. Når Ciljan engang drar, hvis han noensinne drar, går han garantert til en like stor klubb. Sapara kunne, hvis han hadde fått lov, dratt til Besiktas. Annan vet vi hva står for. Poenget er at en spiller som Eguren skal ikke underprestere så fryktelig mye før han faktisk blir danket ut av midtbanen vår. Det er fryktelig små marginer i fotball, derfor er jeg 100 % uenig i den automatikken du forfekter i sitatet. Jeg sier ikke at Eguren ikke er god nok for Rosenborg, men jeg sier at det er fullt mulig for en La Liga-spiller å komme til Rosenborg og ikke forsvare fast plass på laget. Med det resultatpresset som er i klubben er det begrenset med tid treneren har til rådighet. Slik er det bare.

Tror dere virkelig at Rosenborgs historie hadde sett bedre ut dersom vi hadde satset på Sibaya og Eguren? Er de så vanvittig mye bedre enn de spillerne vi har hatt i de aktuelle posisjonene? Hadde vi kjøpt Annan? Sapara? Hadde Tettey blitt satset på?

Solli kvittet vi oss med raskt nok, og bra er det. Kan noen med bedre hukommelse enn meg klargjøre om det var den offensive midtbaneposisjonen Eguren kjempet om i 2005(Ciljan)? eller var det en av de to indreløper-plassene/sittende midt-plassene(Solli)?

Jeg er altså enig i at spesielt tilfellet Eguren ble et trist sorti, og at Høgmo gjorde en feilvurdering, men jeg synes ikke det er noen som helst grunn til å slakte Høgmos prioriteringer. De kan forsvares, og min oppfatning er at bildet så definitivt kan nyanseres.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 16.03.2010 00:10    Post subject: Reply with quote

Så klart en skal slakte Høgmo når Lago og Eguren ikke muligheten til å vise seg frem fordi Høgmo på forhånd har bestemt seg for at dem ikke var god nok. Dagens midtbane er betydelig bedre enn den som var når Eguren og Sibaya kom til klubben feil pass og forhistorie var årsaken til at dem ikke fikk det mulighetene dem burde ha fått. Ja jeg tror Rosenborg hadde vært langt bedre hadde en valgt å satse på disse spillerne og at tørkeårene hadde blitt færre.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 17.03.2010 02:19    Post subject: Reply with quote

Nå var det ikke akkurat det jeg sa, da, abjoern, at alle villareals spillere er gode nok til fast plass hos oss. Det jeg sa var at alle spillere som er gode nok til fast plass på Villareal er gode nok til ikke å bli tuppet ut av Rosenborg. Liten forskjell, der. Eguren ble rett og slett droppet til fordel for Skjelbred, ingen konkurranse, bare foten og døra. Jeg er fullstendig enig i at Rosenborg ikke ar noe lag en hvilken som helst spiller fra en stor liga bare kan spasere inn i, men vi er heller ikke så gode at vi absolutt ikke har bruk for dem.

Men Eguren er egentlig ikke så viktig i seg selv, det er måten han passer inn i det mønsteret som dannes av Rosenborgs innstilling til fremmedkulturelle spillere som er interessant. Vi hadde altså tre afrikanere i troppen samtidig en stund her, en regnet som et stort talent (Traore), en med imponerende meritter fra Afrika (Konan) og en med erfaring fra Italia (Kone). Alle disse kan med god grunn sies å ha fått merkelig lite tillit over tid, til tross for mange gode prestasjoner.

Enkeltvis kan alt dette forklares: Eguren var ikke så rask, Lago hadde veldig skjøre knokler, Kone var av og til ineffektiv, Konan gikk for mye i offside, Traore likte ikke å spille venstreback pluss forsovelser og gud vet hva. Men det er ikke tilfeldig når det skjer hver eneste gang, og det er derfor jeg mener det er et systemproblem.

Men denne diskusjonen hører neppe hjemme i Zahora-tråden, da han er fullstendig beside the point, for min del, i alle fall.
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 17.03.2010 02:24    Post subject: Reply with quote

Jeg er uenig i at Traore, Konan og Kone fikk få sjanser i 2007 og 2008. Jeg synes de startet uforholdsmessig mange kamper, men så hadde vi heller ingen gode alternativer, bare den ujevne Storflor og kronisk skadde Jamtfall.

Sjelden har jeg sett så statisk og fantasiløst angrepsspill som da vi spilte bakstreverst og programfestet 4-3-3 med Ivers, Konè og Konan/Traorè der fremme. Men så hadde vi jo ogsåe tafatte og ukommuniserende trenere i Tørum og Rambo.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 17.03.2010 02:28    Post subject: Reply with quote

Sjekk statistikken for minutter spilt, og så holder du den sammen med målsnitt på konekonanene. Ufortjent mange starter? Når de, som du sier, konkurrerte med manisk-depressive Storflor, Jamtfall og en rekordtung Iversen?
abjoern
Veteran

PostPosted: 17.03.2010 04:10    Post subject: Reply with quote

Angående nyanseforskjellen i sitatet fra forrige innlegg:

Nå er det en gang slik at utenlandske spillere gjerne må forsvare fast plass på laget for ikke å bli "tuppet ut".

Det var galt av Høgmo å ikke gi Eguren flere sjanser, men det å prioritere Skjelbred foran Eguren var isolert sett ikke en forferdelig avgjørelse. Eguren er dessuten like lite interessert i å sitte på benken som Rosenborg er i å betale lønninga til en spiller som ikke blir brukt, så jeg vet ikke om "tuppet ut" er riktig beskrivelse.

For øvrig søkte jeg opp noen artikler og i den ene artikkelen fant jeg dette sitatet:
"Han er overrasket over hvor godt han og Alejandro Lago er blitt behandlet siden de kom til Trondheim.

- Jeg trodde lagkameratene skulle være mer kalde, men de har i stedet behandlet oss godt. Spesielt Bjørn Tore (Kvarme) har vært til stor hjelp for oss. Klubben har også lagt forholdene til rette for at vi skal trives her. Det samme har publikum, sier Eguren."
http://fotball.adressa.no...e23931.ece

Jeg synes dette taler sterkt i mot at klubben har hatt et systemproblem, og det er jo det vi egentlig diskuterer.

Jeg mener det er visse betingelser som må oppfylles for at det blir riktig å snakke om et systemproblem:
- De utløsende, negative faktorer* kan og bør være blant de følgende: klubbens holdninger til utlendinger, dårligere lønninger, dårlig tilretteleggelse(boforhold, sosiale kontakter), dårlige språkoppfølgelse, dårlig treningsoppfølgelse, mangel på disiplin etcetera

* gitt at de finnes

- Hvis treneren må ta på seg hele ansvaret for situasjonen, kan det ikke kalles et systemproblem (eller kan det?) , all den tid treneren er gitt fullmakter til å sette folk inn og ut av laget.

- For at det skal kunne kalles et systemproblem må de utløsende, negative faktorer være av en slik art, at det er mulig for klubben å motvirke dem. For eksempel kan ikke klubben ta fullstendig ansvar for at Abdou Traore har forspist seg på julemarsipan. Rbk er tross alt ikke en fascistorganisasjon.

- Dersom Rosenborg ansetter en rekke trenere på rad som hver og en er svært dårlig på å håndtere utenlandske spillere, kan det da kalles et systemproblem? Jeg vet ikke, men styret i klubben har jo ansvaret for treneransettelsene. Jeg er likevel ikke enig i at vi har hatt mange trenere på rad som har vært dårlig på dette området.

- Hvis vi nå signerer Jönsson, er vi da plutselig blitt kvitt problemet? Kan det da kalles et systemproblem, når èn enkelt avgjørelse fjerner problemet? Jeg tror jeg svarer nei.

Jeg kan være med på at norske trenere sett under ett er svake på dette området, men det er i så fall ikke Rbk som eier systemproblemet, selv om vi både kan motvirke det og må betale prisen for det.
Back to top
nidaros997
Veteran

PostPosted: 17.03.2010 05:09    Post subject: Reply with quote

Denne diskusjonen angående systemproblem kan ikke løses ved kun å fokusere på hva som har skjedd innad i Rosenborg.

Rosenborg har som målsetting å hevde seg i Europa, å bli en topp 30-klubb.

Rosenborg behøver å hente inn spillere som har talent og som på sikt ønsker å spille seg inn på et lag i en av de store ligaene. RBK skal for disse spillerne være en attraktiv klubb å komme til: her får de videreutviklet talentet sitt, her føler de seg tatt imot og behandlet på like vilkår sosialt og sportslig som de som har norsk, trøndersk eller skandinavisk etnisitet, og her får de vist seg frem ved å spille mange kamper, inkludert europacup-kamper.

Rosenborg får til gjengjeld spillere som "egentlig er for gode for tippeligaen men som kommer hit pga. RBKs internasjonale rykte og mulighet for å spille E-cup, kanskje endog CL, samt at de som bedre spillere enn når de kom blir solgt videre for en beløp som gir en pen fortjeneste til RBK, og kanskje også % av videresalg senere i spillerens karriere".

Hvis Rosenborg ikke evner å videreutvikle talentet deres, hiver de på dør så fort (enda) en ny trener ansettes, krever at de skal gå på norsk-kurs og trenerinstruksjonene jevnt over er på norsk eller svorsk, gir de lite spilletid, straffer de når de mister motivasjonen, forsøker å selge eller låne ut spillerne til Brann, Odd, Start, IFK Gøteborg m.fl. endatil mot spillerens vilje (ref. Konè), dvs, klubber som overhodet ikke har samme status som Rosenborg, forfordeler en lokal spiller som Iversen som ikke er i form mens reservene bøtter inn mål på andrelaget (ref. Kone igjen), bruker spillere i feil posisjon (ref. Konan) etc. etc. - hvilket signal sender det ut til potensielle spillere som skulle kommet hit og "ta en trampoline"?

Til sist, det egentlige sammenligningsgrunnlaget - gullstandarden - er hvordan de klubbene RBK konkurrerer med internasjonalt har lagt lista. Når det snakkes stort om topp 30 i Europa, hvor posisjonerer RBK seg ifht. følgende kriterier:

- inntekter/omsetning/overskudd
- bredde i stallen
- kvaliteten på første-elleveren
- spillerlønninger
- utenlandske spillere som vil bruke klubben til å utvikle seg på veien til en bedre lønnet klubb i en stor liga
- evne til å utvikle egne spillere lokalt
- kvaliteten på treneren
- kvaliteten på sportlig leder
- kvaliteten på sportslige støtteapparatet
- kvaliteten på administrasjonen, markedsføring, media, styret

Er det realistisk for RBK i dagens internasjonale fotballverden å hige etter topp 30? Og hvordan ligger Rosenborg egentlig an anno 2010 på de ovenfornevnte kriterine, inklusive internasjonalisering av utenlandske spillere som kan heve laget på tross av det lønnsnivået RBK kan tilby og hvor gjevt det egentlig ikke er å spille i TL til daglig...

Det er klart at RBK må være bedre på mange andre måter enn det å ha stor lommebok for å lykkes internasjonalt, og da må man ha kvalitet og kompetanse på alle ledd. Fra 1988 til 2002 hadde RBK NAE, og alle drømmer seg tilbake til de sportslige resultatene den gangen, som plaserte RBK i topp 30 i Europa. Men NAE var et unikum, gitt nivået på internasjonal fotball og inntektene som var i fotballen den gangen. Siden den gangen har hele TL blitt profesjonalisert, RBK får ikke engang de største profilene i TL til å ta en trampoline innom RBK før de drar ut i Europa, og inntektene i de store ligaene og fra å delta i de store turneringene er nå mye større enn hva de var for 10 år siden, samtidig som RBK stort sett har vært utenfor det gode selskap de siste årene.

For meg som RBK-supporter gjenstår det da to alternativer: enten å kritisere RBK i senk, fordi det er overhodet ingen realisme i klubbens målsettinger slik klubben drives per i dag, eller så må jeg si meg fornøyd med at klubben i det store og hele er en lokalt forankret organisasjon, og hvor det skal bli spennende å se hvor godt de presterer gitt de kortene de har på handa. Dessverre tror jeg da at de internasjonale målsettingene må nedjusteres noen hakk.

Zahora? Selg ham gjerne, men han er et symbol på at RBK har hentet inn litt for mange som enten ikke har vært gode nok eller som var gode nok men som nærmest ble gitt bort og som senere hevder seg brukbart i en annen liga.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 17.03.2010 08:43    Post subject: Reply with quote

Godt skrevet!

RBK var aldri topp 30 i Europa selv i Eggens storhetstid, og det viser at det ikke er noen realisme i å nå et sånt mål i nær framtid. Men slik jeg har forstått det slik at dette kun er en visjon og ikke et direkte mål.

Årsaken til at RBK ikke har vært et springbrett for norske spillere de senere årene er at økonomien i andre norske klubber ble veldig mye bedre utover 2000-tallet, samtidig som RBK ble mindre suverene her hjemme. I samme periode gikk antall utenlandseksporter vesentlig ned. Dels fordi nivået ble lavere, og dels fordi prisen ble høyere. Det er verdt å merke seg, og indikerer at et land som Norge kanskje trenger et lokomotiv med hyppig representasjon ute i Europa for å være attraktiv for resten av Europa.

Det å tviholde på spillere eller overbetale dem for å få dem til å bli har aldri vært noen løsning på sportslig utvikling. Eggen sa veldig mye riktig i løpet av sin trenergjerning, men på ett punkt tror jeg han tok feil: Eggen mente at dersom han hadde fått beholdt spillerne han skapte suksess med på første halvdel av 90-tallet så ville RBK blitt enda bedre i stand til å ta opp konkurransen med resten av Europa. Historien viser at RBK i all hovedsak bare ble bedre og bedre så lenge det var jevn utskiftning i stallen og nye gode spillere kom inn.

På grunn av den økonomiske situasjonen i norske klubber vil RBK kunne bli en attraktiv mellomklubb for spillere som ønsker seg videre hvis de fortsetter på linja de fulgte i 2005 til 2009. Men da kan de ikke bruke ressursene sine på å hente spillere uten videresalgspotensial. En skal også huske at på 90-tallet lå det et visst videresalgspotensial selv for 27-30-åringer, som kunne få noen år utenlands på tampen av karrieren. I dag handler utlandet stort sett unge og relativt nylig etablerte spillere herfra.

Jeg tror RBK bør bli en klubb som henter 22-26-åringer som er veldig gode, og satser på å ha dem her i et par-tre sesonger. I tillegg satse mye på utvikling av egne spillere som er enda yngreFor så å selge dem videre til bedre klubber.

Siden langt fra alle spillere vil bli solgt til utlandet vil man uansett kunne få noen kontinuitetsbærere på denne måten.

Da vil antakelig også RBK videreutvikle seg og bli bedre, kanskje nærme seg nivået fra 90-tallet.

Det å handle spillere i alderen 29-33 slik vi til dels har gjort nå er i hvert fall ikke den rette strategien i mine øyne. Jeg kunne som nevnt skjønne det i fjor da vi tilsynelatende hadde et for ungt og uerfarent lag i 2008, som hadde et godt maksnivå men som varierte enormt i prestasjonene.

Men å fortsette denne innkjøpsstrategien når man har klart mål nummer en, å vinne serien, er i mine øyne ikke det rette for å videreutvikle nivået og komme et hakk lenger.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
gm
Veteran

PostPosted: 17.03.2010 09:28    Post subject: Reply with quote

Var ikke Rosenborg topp 30 i la oss si 96-97-98-99? Jo det var vi.
Back to top
Øystein
Veteran

PostPosted: 17.03.2010 09:41    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:

RBK var aldri topp 30 i Europa selv i Eggens storhetstid.

Eh, jo. Du vet at det er UEFAs klubbranking man snakker om? Og det er også et konkret mål.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 17.03.2010 09:47    Post subject: Reply with quote

Man var vel aldri topp 30, men det er vel fordi den ranken tar utgangspunkt i et 5Ã¥rs snitt?

Vi har helt klart vært blant topp 30 klubbene på vårt beste.
Back to top
Ryujin
Veteran

PostPosted: 17.03.2010 10:51    Post subject: Reply with quote

Det var veldig hyggelig å lese Nidaros997 sitt innlegg, på det punktet er jeg veldig enig. Når det kommer til Kristobal sitt innlegg synes jeg vi burde gå enda lengre. Det er bra å hente spillere som er mellom 22-26 men jeg synes Rosenborg burde starte et ungdoms akademi, for å kunne hente spillere helt ned i 16 års alderen (har en klubb et FIFA godkjent akademi så har de lovt til å hente spillere under 18 fra utlandet). Ser vi til de store ligaene så henter de yngre og yngre spillere, og skal vi kunne selge til de beste så må vi prøve å finne de små juvelene de har oversett.
Skal Rosenborg heve seg blant de topp 30 så kreves det at Rosenborg henger med i utviklingen og ikke bare drømmer seg tilbake til fortiden.
Back to top
smogli
Proff

PostPosted: 17.03.2010 10:58    Post subject: Reply with quote

Statistikk kan leses på mange måter.

F.eks liker 9 av 10 stykker en gjengvoldtekt.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 17.03.2010 11:12    Post subject: Reply with quote

Øystein wrote:
kristobal wrote:

Eh, jo. Du vet at det er UEFAs klubbranking man snakker om? Og det er også et konkret mål.

Ser man på UEFA-rankingen så har også Kristobal rett. På UEFAs klubbranking så har RBK blitt rangert innenfor topp 30 én gang, i 1998 som nr 20. Men dette var før dagens rankingmetode, og kan således ikke sammenlignes med i dag. RBKs beste ranking på det som er dagens metode, som også har blitt noe endret de siste 10 årene, er 35. plass i 2000 og 2001.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
kristobal
Legende

PostPosted: 17.03.2010 11:18    Post subject: Reply with quote

Øystein wrote:
kristobal wrote:

Nei, aldri topp 30 på klubbrankingen. Vi hadde vår høyeste ranking før 2000/01-sesongen med 35. plass.

Greit nok at det er et konkret mål, men likefullt et mål som ligger så himmellangt foran det vi er per i dag, og det må derfor regnes mer som en visjon i mine øyne i hvert fall. Særlig siden det er enda verre å nå topp 30 i dag enn for 10-15 år siden.

Jeg tror vi skal være veldig fornøyd med juniorsatsingen vår som lå brakk i mange år. Et ungdomsakademi tror jeg ikke vil være lønnsomt under dagens forutsetninger for klubben. Jeg mener vi i hvert fall i ti år framover kan belage oss på å hente 22-26-åringer og fylle på med egne talenter i tillegg.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 17.03.2010 11:42    Post subject: Reply with quote

Vi hadde vel enkelte sesonger der vi var inne på topp30, selv om vi aldri var innenfor på femårsrankingen?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 63, 64, 65, 66  Next
Page 64 of 66

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb