View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Thulian Veteran

|
Posted: 01.03.2013 01:11 Post subject: |
|
|
nidaros997 wrote: | Til dere som kjøper det idiotiske argumentet om at Eggen var 68/69 når han ville ta over etter Hamrèn i 2010 og nå har bikket 70.
ER DU GAMMEL NOK SÃ… ER DU GOD NOK! Det gjelder begge veier.
Eggen og Alex Ferguson er jevngamle. Begge født i 1941. Men dere mener kanskje Ferguson også er for gammel for United?
Hoftun var redd for at NAE ville gjøre ham overflødig og få for stor innflytelse og stille for store krav til kompetanse og resultater av sine omgivelser. Hoftun m.fl. hadde fått seg posisjoner og en feit lønn på tross av manglende kompetanse, og kua RBK skal melkes til juret er tomt. NAE truet den posisjonen. Enkelt og greit. |
Klarere kan det ikke sies! _________________ Fremad, menn av Nidaros! Til Europa! |
|
Back to top |
|
 |
obri Proff
|
Posted: 01.03.2013 01:27 Post subject: |
|
|
Ranheim , Ljublana og noe øst-europeisk ræl må det vel gå an å score på i treningskamper vel puckno. Andre norske lag har jo tom slått de vi har tapt mot. Lev i trua , men alt PJH vil gi deg er unnskyldninger! Liten bane, skader, offside i mot ved scoring, dommern var dårlig , vi trenger tid, rom ble ikke bygget på en dag også videre. Vent og se , lykke til. _________________ Kjem alltid en ny kamp ..... |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 01.03.2013 03:42 Post subject: |
|
|
Til og med her inne har den tåpelige debatten om (og med) Nils Arne avsporet all prat om fremtiden. Forhåpentligvis er den nå avsluttet, etter ønske fra hovedpersonen selv.
(For øvrig hadde Eggen mange spørsmål flettet inn i foredraget sitt på podiet, men de var nok litt skjulte og ikke rettet direkte til noen. Jeg ba styret svare på forrige talers innlegg før jeg tok mitt, men ingen av dem tok oppfordringen.) |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 01.03.2013 08:20 Post subject: |
|
|
@Strand
Hvilke spørsmål var det som ikke ble besvart? |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 01.03.2013 11:02 Post subject: |
|
|
Hoftun drar iallfall opp en annen grunn nå enn hva han gjorde i 2010. Den gangen var årsaken til at de ikke ville ha Eggen at de så etter et mer "langsiktig" alternativ. Ikke et ord om spillestil.
Hamrén spilte forresten heller ikke 4-4-2 annet enn det første halvåret, men 4-2-3-1. Hamrén var forøvrig ikke første gang man ansatte en trener med en annen filosofi enn Eggen. Hareide var et klart stilbrudd. Det samme var Høgmo i enda større grad. Høgmo forandret også formasjon.
Jeg syns også å huske at det var snakk om at Jönsson var mer lik Eggen enn Hamrén den gangen han ble ansatt. Det rimer heller ikke med hva Hoftun sier nå.
Ansettelsen av Jönsson var en fadese, og det burde ført til at de som ansatte ham skulle gått samtidig. Hoftun burde aldri vært i posisjon til å delta i ansettelsen av enda en trener. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 01.03.2013 11:08 Post subject: |
|
|
niccolai wrote: | Hele trøndelag ønsket Eggen ja. Men hvor framtidsrettet, og lurt hadde det vært. Da hadde man havnet i samme situasjon etter en 3 år igjen. |
Hvor framtidsrettet var det for Chelsea å ansette José Mourinho i 2004. Tre år etter var han historie i klubben.
Kom de bedre ut av å måtte ansette en ny manager etter massiv suksess, eller ville de hatt bedre av å ansatt en dårligere manager?
3 år er en evighet i fotball. Å måtte ansette nye trenere etter at man har hatt suksess kan da umulig være problematisk. Problemet er først når man ansetter nye trenere gang på gang uten at man har opplevd spesielt mye sukess med den forrige. Da har man beslutningspersoner i klubben som ikke er gode nok, og det må få konsekvenser. |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 01.03.2013 12:31 Post subject: |
|
|
Denne logikken med å ikke ville ansette en for god trener fordi han vil bli så vanskelig å etterfølge er jo helt håpløs.
PerO wrote: | @Strand
Hvilke spørsmål var det som ikke ble besvart? |
Det viktigste var vel hvorfor de ikke kunne snakke direkte til ham og begrunne sin avgjørelse, han forstod ikke behovet for å snakke rundt om det via media. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 01.03.2013 13:01 Post subject: |
|
|
@Strand
Min mening går ikke på at han er for god trener. Hadde han holdt seg til trenerstillingen, hadde jeg sagt ja takk any time. Problemet er at han er for godt inne i hele driften, og ville fått for stor påvirkning på hele organisasjonen. Det hadde heller ikke vært et problem, hvis det hadde vært kontinuerlig, slik det var før 2002. Hadde han fortsatt, kunne han fått fortsette til han døde for min del. Jeg er rimelig sikker på at en klubb som ManU vil få tilsvarende problemer den dagen Ferguson gir seg. Det er ikke sikkert det vil synes de første par sesongene, men etter 3-5 år tror jeg de vil slite. Hvis de ikke sprenger budsjettene, og på den måten kjøper seg ut av problemene.
Men sterke menn som Eggen/Ferguson etterlater et stort tomrom, som er svært vanskelig å fylle, og det bør ikke gjentas flere ganger.
Det er direkte skammelig, at de ikke gjennom hans 6 mnd lange vikariat ikke klarte å ha et oppklaringsmøte hvor de gikk gjennom sitt valg av JJ fremfor Eggen. Å fortie slike prosesser gir aldri godt resultat. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 01.03.2013 13:09 Post subject: |
|
|
PerO wrote: | Problemet er at han er for godt inne i hele driften, og ville fått for stor påvirkning på hele organisasjonen. |
Ja, det kan bli skikkelig skummelt: http://www.nrk.no/nyheter.../1.7437766 |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 01.03.2013 13:18 Post subject: |
|
|
... men det er skikkelig uinteressant i årsmøtesammenheng. Som Eggen selv sa, nå er vi ferdig med det.
Det som bekymrer meg mest er at pengene fra tomtesalget har blitt brukt til å gjøre opp gammel moro (kassakreditten) og resterende nå forvaltes som fri kapital av styret (noe har alt blitt brukt på spillerkjøp).
Det harmonerer lite med budskapet på årsmøtet i 2012 hvor man advarte sterkt mot denne typen bruk av pengene og heller skulle investere i noe som kunne gi en årlig avkastning. Faktisk argumenterte de så heftig for det at årsmøtet ga dem i oppdrag å gjennomføre sine hotell og konferanseplaner. Deretter fant de ut at økonomien var så skral at banken sa nei, og vips gjorde man helomvending og har gjort med pengene det de først advarte mot.
Hva skal vi selge i 2016 for å dekke inn underskuddene i 2013, 2014 og 2015 da? Stadion? Brakka? |
|
Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 01.03.2013 13:27 Post subject: |
|
|
PerO wrote: | Problemet er at han er for godt inne i hele driften, og ville fått for stor påvirkning på hele organisasjonen. |
Nå må jeg innrømme at jeg virkelig ramler av. Hele din argumentasjon for hvorfor Hoftun må få fortsette, til tross for at han beviselig har gjort en katastrofal jobb, bygges på at det er styret som bestemmer alt, og sitter med ansvaret. Gjelder dette bare for Hoftun? |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 01.03.2013 13:31 Post subject: |
|
|
@nieuwlaat
Problemet med din argumentasjon, er bare at det ikke kan bevises at Hoftun har gjort en katastrofal jobb. Det kan bevises noen få feil.
Eneste "bevis" for om Hoftun har gjort en god eller dårlig jobb, må være resultatene. De har gått fra fritt fall, til stabilisert på et rimelig høyt nivå. 4 sesonger etterhverandre på medaljeplass, er bare tidligere gjort under Eggen..... Det er katastrofalt det.... |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 01.03.2013 13:40 Post subject: |
|
|
Tullprat PerO. En haug eksempler på elendig utført jobb av Hoftun, du er bare eneste menneske som ikke godtar dette fordi du mener at enten må man ha sitti i rommet og filmet det som bevis, eller så er alt uansett noen andre høyere opp sin skyld. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 01.03.2013 13:42 Post subject: |
|
|
Hoftun har gjort en elendig jobb, tapt mange millioner for RBK og attpåtil utsatt klubben og seg selv for rettslig forfølgelse.
"noen få feil"... Skal det være en spøk?`
Å gi ham skryt for medaljeplass når han er sportslig leder i den klubben som har klart størst ressurser, gir liten mening. Spesielt ettersom han har vært instrumental i å få dårlig sesongstart gjennom å ha en dårlig oppfylt spillerstall, og treneransettelser som alle i klubben nå syns å være enig om var et dårlig valg. Ikke nok med at selve treneren var et dårlig valg, men det synes også å være enighet om at det strategiske valget som ble gjort om hvilken fotball man skulle spille var totalt feil.
Men får det noen konsekvenser? Neida. Hoftun gjør feil på feil på feil og får fortsette å være instrumental i avgjørelse på avgjørelse i klubben. |
|
Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 01.03.2013 13:46 Post subject: |
|
|
Hva tenker du om din egen argumentasjon, Per? Hoftun må unnskyldes fordi han ikke har noe han skulle ha sagt, mens Eggen ikke kan ansettes fordi han ville fått fått for stor innvirkning på hele organisasjonen. Beklager, men jeg finner det ikke overbevisende. |
|
Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 01.03.2013 14:04 Post subject: |
|
|
Jeg blir rett og slett forbannet her PerO. Du gjentar det samme pisset hele tiden til du selv tror på det.
"Nils Arne Eggen er en bra trener men ville lagt seg for mye borti ting han ikke har noe med, som drift." Vel, jeg har selv "lagt meg borti" driften på min lille arbeidsplass som som forvalter noen milliarder i året fordi de som drev butikken jukset med tall og var generelt inkompetende, i så stor grad at vedkommende som var sjefen til sjefen til sjefen min faktisk fikk sparken og havnet i avisen. Hadde jeg hatt nærhet til folk og tall på brakka skulle det nok blitt månelyst der også om det var så at det var noe urent mel i posen. Noe Nils Arne da hevdet at det var bl.a. i 2010. Men uansett er det en gjeng med middelmådigheter som styrer sjappa per i dag. I omtrent alle ledd.
Men som vanlig er du PerO på barrikadene for å forsvare dårlig drift, elendige ledere og trekker samtidig folk som beviselig HAR gjort en god jobb ned i søla, mens du da backer folkene som har dratt RBK ned og som har gjort klubben til en middelmådighet med røde tall i bøkene. I år er man kun berget av tomtesalg, ellers hadde Total Consult med Alstad, Hoftun og de andre knehønene nok en gang måttet forsvare at kua melkes for hardt av for mange inkompetente konsulentbudeier.
Jeg synes rett og slet synd på Perry som skal leve med folkene rundt seg, og han er sjanseløs før han har fått begynt. Støy og uro pga Hoftun og co, en alt for tynn spillerstall, igjen pga Hoftuns drift og "planlegging" over flere år. Det at spillere slutter er ikke noe nytt, selv om du vel klarer å hoste opp et eller annet tøv her om hvor fantastisk Hoftun er og hvor utrolig vanskelig alt er. Ja, for middelmådigheter er det meste vanskelig. For dyktige folk er alt enkelt. Se på Solskjær som da beviselig er dyktig, men som da "legger seg borti for mange ting av drift og lignende" slik at hele apparatet er profesjonelt og at alle drar i samme retning. Blir faktisk gull av sånt noe, akkurat som det ble det da dyktige Nils Arne stilte krav og "la seg borti" ting han i følge deg ikke har noe med. Som i driften av fotballklubben.
Jeg skulle gjerne visst hvem som er revisor for regnskapet i RBK, og om de kunne dukket opp på neste årsmøte og forklart seg om prosessene fra 2009 og fremover. Og at du klarer å slutte å spekulere i fakta samtidig som du peiser på med hersketeknikker samtidig som du hevder at andre spekulerer i fakta.
Hadde jeg ikke visst bedre skulle jeg sagt at du var Alstad forkledt under nicket PerO. For ett eller annet er fundamentalt galt i det du holder på med, ingen er så systemtro uten at det ligger noe mer bak her. _________________
|
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 01.03.2013 14:14 Post subject: |
|
|
Det er mange myter og argumenter som blir gjentatt som sannheter i nettdiskusjoner, men det definitivt mest toskete jeg kan huske å ha sett er dette forbanna tøvet om at vi ikke kan ansette Eggen fordi han "etterlater seg et for stort tomrom". Dette er logikk og forståelse på et absolutt nullpunkt. Med en slik tankegang kan vi aldri ansette ekstremt gode trenere eller kjøpe ekstremt gode spillere - fordi de vil "etterlate seg et tomrom når de forsvinner". Får ikke satt ord på hvor sykt dumt dette høres ut, men noen få har fått det for seg at dette er et bra argument - og gjentar det så ofte som mulig.
Samme forsåvidt dette argumentet med langsiktighet. Tre år er lang tid i fotball. Lykkes du i Rosenborg så forsvinner du til en større klubb før tre år har gått, og mislykkes du så får du sparken før tre år er gått. Felles for begge scenario er at ingen tilfredsstiller kravet om langsiktighet, hvilket også gjenspeiles av den evige runddansen av middelmådigheter vi har hatt som trenere de siste ti årene. Det er en forbanna skam, på så mange måter. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 01.03.2013 14:20 Post subject: |
|
|
@Wiseblood
Anbefaler deg å lese deg opp på mine innlegg. Forsvarer jeg driften generelt? Jeg har slaktet regnskapene til RBK helt siden jeg kom inn på forumet. Og jeg har, omtrent som den eneste, slaktet at de øker kostnadene i budsjettet for 2013, med fare for å komme inn i samme underskuddstrend som vi har hatt de siste årene.
Takket være min kritiske innstilling til hvordan RBK har vært drevet administrativt og økonomisk fra midt på 2000 tallet og frem til innsparingene bendelig ble gjennomført i administrasjonen i fjor, så ser jeg hvilke vanskelige arbeidsforhold det har vært i sportslig avdeling mhht ressurser de siste årene. Derfor mener jag at Hoftun som helhet faktisk har klart jobben ganske bra.
Last edited by PerO on 01.03.2013 14:23; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 01.03.2013 14:22 Post subject: |
|
|
nieuwlaat wrote: | Hva tenker du om din egen argumentasjon, Per? Hoftun må unnskyldes fordi han ikke har noe han skulle ha sagt, mens Eggen ikke kan ansettes fordi han ville fått fått for stor innvirkning på hele organisasjonen. Beklager, men jeg finner det ikke overbevisende. |
Prøver du å sammenligne Eggens og Hoftuns rolle og respekt i organisasjonen RBK og miljøet rundt? |
|
Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 01.03.2013 14:27 Post subject: |
|
|
Nei. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 01.03.2013 14:33 Post subject: |
|
|
PerO wrote: | @Wiseblood
Anbefaler deg å lese deg opp på mine innlegg. Forsvarer jeg driften generelt? |
Mars 2011:
PerO wrote: | Klubben er også den mest veldrevne. |
|
|
Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 01.03.2013 14:40 Post subject: |
|
|
@PerO
Du joiner dette forumet i 2011 men har fulgt opp tett siden begynnelsen av 2000-tallet? Hva var nicket ditt før det ble PerO? Og når kom kritikken (alt jeg ser er en mann som hyller alt man foretar seg på brakka, og som da backer det å ikke ansette NAE).
Du "ser" også at Hoftun har gjort en kjempejobb på tross av at RBK har hatt over det dobbelte i omsetning enn de nest største klubbene, ja det må være steintøft å ha 150-160 mill i omsetning der nærmeste konkurrent som får tilført 20-30 mill i året av rike onkler da er oppe i 70-75 mill. Må være beinhardt det der ja. Tror faktisk at man kunne hostet opp mange tusen personer som ville klart å gjøre en like god jobb som de som har styrt RBK de siste årene. Enten det er overvektige bankfolk, avdanka hoppere eller hva det skulle være. Drift av en fotballklubb er i allefall ikke det de kan best her i verden...
Hoftun skal ikke ha all skyld for regnskapet (men han bruker nå godt av pengene i form av kontraktinngåelse, lønninger og spillerkjøp, som jo er en vesentlig del av fotballklubben), men har generelt sett ikke gjort noe ekstraordinært annet enn å klare å holde Eggen unna jobben som hovedtrener og dermed nektet klubben sportslig suksess som igjen ville generert mer penger. Samt å "bygge opp" en stall som både hovedtrener og forhenværende kaptein nylig har kalt for tynn. Og med bare en spiss, mangel på alternativer på backplassene samt en urutinert midtbane (selv om antall hoder er mange) ligger det klart oppe i dagen. Mens Hoftun sier seg fornøyd.
Jo da. Vi har nok verdens beste sportslige leder. Like lite tvil om det som at du er en av de mest kritiske til det som skjer på brakka. _________________
|
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 01.03.2013 16:38 Post subject: |
|
|
Fram til nå har jeg delvis backet opp Hoftun, fordi jeg langsiktig hadde håp og så tendenser til forbedring.
Men dette er dråpen, Eggen har ikke bare bygget opp RBK til det klubben er/var, Eggen har bygget opp karrierene til Hoftun og hans lagkamerater, Eggen er grunnen til at Hoftun kan se på seg selv som en legende i norsk fotball. En student pisser ikke på lærern sin.
Adjø Erik Hoftun. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 01.03.2013 17:12 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: | Mars 2011:
PerO wrote: | Klubben er også den mest veldrevne. |
|
Det var antagelig skrevet i forbindelse med dine påstander om at VIF var så fantastisk drevet at de skulle ta over toppen i Norge, både sportslig og økonomisk.
Jeg fikk forøvrig motstand på denne, og måtte innrømme at enkelte små klubber som f.eks Sogndal, og kanskje Godset drev vel så bra.
Etter den tid har vel iallefall Molde gått forbi.
Men uansett om RBK våren 2011 var den mest veldrevne, eller nr 2-3 på lista, så er jo ikke det akkurat nødvendigvis noe kvalitetstegn i norsk fotball. de aller fleste klubber bruker jo penger de ikke har. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 01.03.2013 17:20 Post subject: |
|
|
Wiseblood wrote: | @PerO
Du joiner dette forumet i 2011 men har fulgt opp tett siden begynnelsen av 2000-tallet? Hva var nicket ditt før det ble PerO? Og når kom kritikken (alt jeg ser er en mann som hyller alt man foretar seg på brakka, og som da backer det å ikke ansette NAE). |
Har aldri hatt noe annet nick. Og hvis det å mene at styret som satt med Svendsen i spissen burde få sparken er å støtte alt, så gjorde jeg vel det da.....
Wiseblood wrote: | Du "ser" også at Hoftun har gjort en kjempejobb på tross av at RBK har hatt over det dobbelte i omsetning enn de nest største klubbene, ja det må være steintøft å ha 150-160 mill i omsetning der nærmeste konkurrent som får tilført 20-30 mill i året av rike onkler da er oppe i 70-75 mill. Må være beinhardt det der ja. Tror faktisk at man kunne hostet opp mange tusen personer som ville klart å gjøre en like god jobb som de som har styrt RBK de siste årene. Enten det er overvektige bankfolk, avdanka hoppere eller hva det skulle være. Drift av en fotballklubb er i allefall ikke det de kan best her i verden... |
Stort mer usaklig enn dette avsnittet er det vel umulig å få det. Det er ikke størrelsen på budsjettet som skaper problemer. Det er reduksjonene. Det å få midler til kjøp 6-12 mnd etter at de burde vært gjennomført, Det å skulle få forlenget kontrakter når lønna må reduseres, det å ikke få lov til å hente erstattere før spillerne faktisk er borte etc....
Wiseblood wrote: | Hoftun skal ikke ha all skyld for regnskapet (men han bruker nå godt av pengene i form av kontraktinngåelse, lønninger og spillerkjøp, som jo er en vesentlig del av fotballklubben), men har generelt sett ikke gjort noe ekstraordinært annet enn å klare å holde Eggen unna jobben som hovedtrener og dermed nektet klubben sportslig suksess som igjen ville generert mer penger. Samt å "bygge opp" en stall som både hovedtrener og forhenværende kaptein nylig har kalt for tynn. Og med bare en spiss, mangel på alternativer på backplassene samt en urutinert midtbane (selv om antall hoder er mange) ligger det klart oppe i dagen. Mens Hoftun sier seg fornøyd.
Jo da. Vi har nok verdens beste sportslige leder. Like lite tvil om det som at du er en av de mest kritiske til det som skjer på brakka. |
Å påstå at Hoftun er verdens beste, det får stå for din regning. men det hadde vært hyggelig å se et forslag på noen som er bedre, og som samtidig er mulig å få hentet. |
|
Back to top |
|
 |
|