| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Troillongan Veteran
|
Posted: 26.04.2010 11:26 Post subject: |
|
|
LSK spilte da ikke så defensivt? Hadde bedre raid og kontringer fremover på banen enn RBK hadde..
Det som mangler er et angrepsmønster med gode løp. Tvert ballen kommer over midtbanen stopper alle opp, og det ender med at enkeltspillere må gjøre alt alene. Gå-fotbaill kaille vi d! Og det er bare Iversen som kan gjøre noe fikst på egen hånd virker det som..
Tre eksempel på hva som skjer når RBK kommer i angrep:
- Skjelbreid tar med seg ballen og springer som en gale Mattias rett frem helt til vi i beste fall får et frispark.
- Iversen setter fart og skyter
- Winsnes får ballen, snurrer 360 grader rundt seg selv og ender opp med å spille ballen bakover på banen
Hvor er de gamle gode en touch pasingene i lengderetningen?? _________________ I kvit å svart.. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 26.04.2010 12:21 Post subject: |
|
|
| Troillongan wrote: | | Hvor er de gamle gode en touch pasingene i lengderetningen?? |
Jeg også synes det er særdeles betenkelig hvor dårlig den offensive samhandlingen er. Jeg trener et G14-lag, og vi har hvertfall på 1 av 3 ukentlige treninger en halvtime med øvelser som 3 mot 2 (+ keeper), 6 mot 4 (+ keeper) etc. Hvor angriperne skal score og forsvarerne hindre scoring. Dette for å få inn samhandling. Jeg instruerer dem på å holde ballen lenge nok sentralt, slippe den i riktig tid, kryssløp, samtidige og tydelige bevegelser, holde oppe balltempoet etc. Enkle ting.
Jeg har bare trent laget i en måned, men allerede i første kamp så jeg tendenser til at de klarte å spille på måten vi hadde trent, la oss si to-tre økter på. Dette bare for å billedgjøre hvor enkelt det egentlig er. Lurer på hvor ofte RBK har slike typiske "samhandlingsøvelser". Forsvarsrekka mot de seks fremste, f.eks.
Jeg har inntrykk av at det spilles mye på små bane, fint for å få opp tekniske og fysiske ferdigheter. Men for å få opp samhandling og spilleforståelse kollektivt og individuelt må man faktisk trene på realistiske spillsituasjoner på en bane like stor som den man spiller på. Inkludert hyppige instruksjoner fra trener om hvordan han vil ha det. Men kanskje det er problemet, at Hamrén ikke helt vet hvordan han vil ha det offensivt. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
|
| Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 26.04.2010 12:52 Post subject: |
|
|
| Både supportere, ledere og trenere i den klubben der er mestere i å synes synd på seg selv og klage på dommerne. |
|
| Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 26.04.2010 13:01 Post subject: |
|
|
I tillegg til de situasjonene Berg nevner dømte Øvrebø horribelt flere ganger, blant annet da han lot Annans stempling av Essediri gå, noe som resulterte i en kanonsjanse for RBK. Annans generelle oppførsel i denne kampen var på ingen måte skandaløs, men det var Øvrebøs dømming. Og NB, jeg så kampen med nøytrale øyne. _________________ DIXI |
|
| Back to top |
|
 |
Halvorsen87 Veteran

Joined: 16 Jan 2009 Posts: 2382 Location: Trondheim til høsten!
|
Posted: 26.04.2010 13:30 Post subject: |
|
|
Øvrebø dømte mye rart begge veier. _________________ "Does the brain control you or are you controlling the brain? I don't know if I'm in charge of mine."
- Karl Pilkington |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 26.04.2010 13:31 Post subject: |
|
|
Jeg synes det er betenkelig at media nå skal hjelpe til med å lage en myte om Annan som en spesielt usportslig spiller på Tippeliga-nivå. Alle trenere trenger nå bare å gå ut med en "Annan er slem"-uttalelse i forkant eller etterkant av en kamp, så er dommeren forutinntatt med en gang. Det der kommer garantert til å koste oss kort og karantener resten av sesongen.
Ikke det at Annan er mors beste barn på banen, for det er han absolutt ikke, men det er i alle fall ti spillere i serien som er både mer usportslige, styggere i stilen og farligere for motstanderne enn "kakk på leggen"-Annan.
Når det gjelder kampen, så er første omgang en underholdende affære og andre omgang en latterlig tam forestilling. Med både Prica og Moldskred ute er det opp til Iversen å skape farlighetene, og det kan ikke han forventes å gjøre i mer enn tre kvarter. Jeg lurer også på om de i det hele tatt trener på angrepsspill mot etablert forsvar, for Lillestrøm er i alle fall flinkere enn oss til det(!!!!!!!). Er det for mye å be om at noen av midtbanespillerne prøver å fylle på i boksen når innleggssituasjonene kommer?
Det er åpenbart at Iversen og Winsnes ikke bør spille samtidig hvis det skal være håp om å spille ut noen langs bakken, og sånn som Steffen framstår for tida så er det valget rimelig enkelt.
Børs:
Örlund 4 - Synes han virker ukonsentrert og utrygg denne gangen, og spesielt med ballen i beina får jeg litt Johnsen-vibber. Forsvaret må ofte velge bort tilbakespillet, det er ikke bra.
Lustig 5 - Rundlurt av Nosa et par ganger, og fullfører ikke offensive løp skikkelig. Noen gode innlegg. Miss i kavalkade-stil.
Stadsgaard 5 - Blir flygende rundt på halvdistanse i stedet for å ta ut dybde, og det kler ham ikke spesielt godt.
Demidov 6 - Ryddig i stilen, men havner litt på etterskudd, han også.
Dorsin 6 - En av de som står fram og prøver, men det blir mye nesten og kriging i stedet for flyt.
Annan BB 8 - Stor i førsteomgang, da er han både viktigste forsvarer og den kreative kraften på midtbanen. Lur og presis i pasningsspillet. Får mer press på seg i 2. omgang, og da tar ingen andre over pinnen.
Winsnes 4 - En del konstruktive valg, men beveger seg verken fort eller smart nok til å sette preg på det oppbyggende spillet.
Skjelbred 5 - Tydeligvis brukbar mens jeg laget mat, men var ellers ganske så ute av det, og ble lite involvert.
Iversen 7 - Den som skulle gjøre det i dag, og lyktes nesten med det. Mange gode involveringer helt til kreftene tok slutt. God med ball, gode avslutninger (!)
Henriksen 4 - Jobbet smavittighetsfullt, men han lyktes heller ikke med å involvere seg i særlig grad. Varierte mellom det spektakulære og det begredelige teknisk.
Sellin 5 - Gjør manns jobb på topp, men blir litt veik mot store, sterke troll i midtforsvaret. Bør kanskje utfordre mer en mot en når muligheten byr seg mot trege motstandere.
Olsen - Prøver å komme seg til innlegg, uten at det blir noe særlig ut av det.
Bakenga - Får sjansen til å utfordre og skyte med en gang, men er ikke varm nok i trøya. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 26.04.2010 20:36 Post subject: |
|
|
| Troillongan wrote: |
Hvor er de gamle gode en touch pasingene i lengderetningen?? |
Veldig bra observert. Denne delen av det tidligere entouch-spillet særlig på kant er fullstendig borte. Nå er det visst enkeltmannsprestasjoner (les Iversen). langskudd og tilfeldigheter som skal styre. _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
| Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 26.04.2010 20:58 Post subject: |
|
|
| knerten_10 wrote: |
Jeg også synes det er særdeles betenkelig hvor dårlig den offensive samhandlingen er. |
Det jeg synes er betenkelig, er at spillerene, sportslig ledelse og styret tilsynelatende synes dette er helt greit. Istedenfor å kalle en spade for en spade, så prøver man febrilsk og snakke angrepspillet bedre. Ved å late som vi har flere målsjanser enn vi har, ved å telle alt av lompeskudd fra 20 meter som sjanser osv. Syltynt.
Det er bare få måneder til vi skal ut i CL-kvalifisering, og det finnes ikke engang små tendenser til at det trenes samhandling offensivt. Og for å være ærlig, så har jeg vel egentlig gitt opp det under Hamren. Han har ikke det som skal til. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 26.04.2010 23:19 Post subject: |
|
|
| Jeg blir litt matt og kjenner faktisk en ekkel irritasjon når jeg ser Hamrén forklare uavgjortresultatet med at vi ikke scorte på sjansene. Det er mulig at det er et spill for galleriet, men irriterende uansett. Jeg føler at han ser på meg som supporter og tilskuer ovenfra og ned, og nedvurderer min evne til å se hva som egentlig skjedde i kampen. |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 26.04.2010 23:48 Post subject: |
|
|
| För den egentliga orsaken till oavgjortresultatet var förstås att det saknades en plan i anfallsspelet. Det var väl därför Lustig sköt över från 15 cms håll. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 26.04.2010 23:55 Post subject: |
|
|
| Nei grunnen er vel at vi ikke skapte en eneste kvalifisert målsjanse i hele andre omgang og at sluttspurtene vi ble kjent for i fjor er totalt fraværende, i likhet med i aafk-kampen. Grunnen til at vi ikke skaper noen målsjanser er at det er alt for lite bevegelse offensivt, og at pasningskvaliteten var lavere enn det vi burde kunne forvente. |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 26.04.2010 23:57 Post subject: |
|
|
| Men en match går över två halvlekar. Och så vitt jag minns så såg du inte första halvlek. Då bör du hålla tyst. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 27.04.2010 00:00 Post subject: |
|
|
| Det handler om hvordan målsjansene oppstår. Lustigs sjanse oppstod etter en enkeltmannsprestasjon av Steffen. Et lag av vårt kaliber bør være i stand til å skape målsjanser etter innøvd, strukturert angrepsspill. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 27.04.2010 00:00 Post subject: |
|
|
| Jeg forbeholder meg retten til å uttale meg om det jeg føler meg komfortabel å uttale meg om. Jeg så forresten også siste 20 minuttene av første omgang, uten at det har noe å si for ressonementet mitt. |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 27.04.2010 00:08 Post subject: |
|
|
Jag nekar att diskutera fotbollsmatcher med folk som inte har sett hela matchen. Det blir ju för djävligt dumt.
Under första halvlek spelade RBK periodvis ut Lilleström och borde ha lett med ett par mål vid normal utdelning. I andra halvlek gjorde Lilleström vissa motdrag som neutraliserade RBK - det finns även ett motståndarlag som har något att säga till om - samtidigt som vissa av våra centrala aktörer tröttnade.
Denna maniska hänvisningen till innövd strukturert anfallsspel är närmast sjuklig och finns bara i Norge, särskilt i Trondheim. Jag fölger fotbollen noga i Sverige och England och hör aldrig dessa resonemang. |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 27.04.2010 00:12 Post subject: |
|
|
MÃ¥l preger fotballkamper. Ser ikke bort fra at problemet er litt oversett her.
Koppinen,Riseth,Strand,Bratbakk,Karadas,Berg,Brandhaug,Frode Johnsen,Mini,Bruttern,Stensaas,og mange som er glemt.
Vi har hatt mange killere og nedfallsfrukt og returromsspillere som kunne gitt oss noen dødballmål selv i tunge perioder.
Hva har vi nå?
Lustig,Iversen,Prica, noen flere? _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 27.04.2010 00:19 Post subject: |
|
|
Strukturert angrepsspill på banens siste 1/3 er det vanskeligste å få til i fotballen. Kun særdeles få lag klarer å få til det - og klarer man det, har man en utrolig stor fordel, da trenger man ikke et like godt spillermateriale som de andre lagene (ref. RBK i CL under Eggen). Se også på årets Arsenal-mannskap; kjøpt inn for halvparten så mye som United, Chelsea og Liverpools ellevere, men er ikke langt bak tross enorme skadeproblemer på offensive spillere.
Hvordan klarer Wenger å holde tritt med lag som kjøper for så enormt mye penger? Arsenal var faktisk laget som brukte minst penger netto fra 2005-2009 i PL. Bl.a. fordi Wenger har et enormt innøvd, strukturert angrepsspill med en utrolig klar PLAN. Han er riktig nok svakere i den defensive delen av spillet, men det får så være. Som sagt kan man ta igjen svært mye av det man mangler på individuelle ferdigheter dersom man har et angrepsspill som bærer preg av en klar plan, god struktur og innøvde mønstre. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 27.04.2010 00:20 Post subject: |
|
|
| Dødballene har virkelig skuffet i år og vi har et godt grunnlag for å kunne få noen dødballmål med gode duellspillere i Iversen, Lustig, Demidov og Prica. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 27.04.2010 00:20 Post subject: |
|
|
| Peter Storey wrote: |
Denna maniska hänvisningen till innövd strukturert anfallsspel är närmast sjuklig och finns bara i Norge, särskilt i Trondheim. Jag fölger fotbollen noga i Sverige och England och hör aldrig dessa resonemang. |
Jeg har da ikke sagt et ord om dette, så hvis du fortsatt snakker til meg så er det jo kun du som maser om dette i vår diskusjon. Men legger altså til grunn at du ikke vil diskutere med meg så da skal jeg få la deg være i fred. |
|
| Back to top |
|
 |
Roamer Veteran

|
Posted: 27.04.2010 00:21 Post subject: |
|
|
Tja, Olsen putter jo en del. Men vi savner flere som ham, som putter mellom 5-10 mål i løpet av en sesong. Kanskje Henriksen på sikt, Sellin som kant?
Første omgang var tidvis ganske bra offensivt, med flere gode kombinasjoner. Iversen hadde scoret på en glitrende pasning fra Skjelbred, hvis han ikke var centimetre offside. Lustig scorer nok også på sin mulighet 99 av 100 ganger. Lillestrøm var dog flinke til å ri av stormen og i 2.omgang får vi se konsekvensen av å ha en slapp Winsnes og Iversen på banen alt for lenge. Dessuten blir en positiv Skjelbred sliten etter å ha kompensert for de to statiske oldisene. Når løpene uteblir etter hvert faller også det offensive spillet naturlig nok sammen.
Håper på et overraskende comeback fra Torbjørnsen, eventuelt en Janne Jönsson som har et par ess i ermet i sommer. Noen må uansett erstatte Annan, som for øyeblikket er limet som holder laget sammen. Med Winsnes som erstatter kommer vi til å bli løpt i stykker av halvparten av tippeligalagene. _________________ RBK på topp tre i årets sesong. |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 27.04.2010 00:30 Post subject: |
|
|
| Knerten, om Arsenal har en sådan klar plan så räcker den inte till mot United och Chelsea som fullständig har krossat Arsenal de senaste matcherna. Wenger är ifrågasatt i England på grund av sin naiva approach. Han kör tydligen med samma plan varje gång mot de andra storlagen och blir krossad varje gång. Lär han sig aldrig?. Här är det uppenbart att det behövs lite mer fysik och attityd. |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 27.04.2010 00:32 Post subject: |
|
|
Roamer, en bra beskrivning av matchen.  |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 27.04.2010 00:37 Post subject: |
|
|
| Wenger bruker da bra med penger han også og har vel i en årrekke hatt et av det høyeste lønnsbudsjettene i engelsk fotball for all del et bra system ,men mot tøff motstand så mangler Arsenal fullstendig attityden og stålet som kreves for å vinne disse kampene. Det er også derfor Wenger aldri har vunnet e-cupen. |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 27.04.2010 00:44 Post subject: |
|
|
| Keenoir wrote: | | Wenger bruker da bra med penger han også og har vel i en årrekke hatt et av det høyeste lønnsbudsjettene i engelsk fotball for all del et bra system ,men mot tøff motstand så mangler Arsenal fullstendig attityden og stålet som kreves for å vinne disse kampene. Det er også derfor Wenger aldri har vunnet e-cupen. |
Gidder ikke gå inn i en økonomisk diskusjon, men Wenger bruker vitterlig langt mindre penger enn lag som Chelsea, Manchester United, Barcelona etc.
For å se det på en annen måte: sett opp Arsenals ellever mot Chelseas, Barcelonas og Manchester United. Spiller for spiller er de tre sistnevnte totalt overlegne Arsenal. Hva er det egentlig som gjør at de henger såpass bra med, tross en elendig keeper, et dårlig organisert forsvar, to midtbanespillere folk knapt har hørt om og at de har spilt 2/3 av sesongen uten sin eneste spiss av virkelig klasse? |
|
| Back to top |
|
 |
|