|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Bakklandia Legende
|
Posted: 13.05.2010 20:02 Post subject: |
|
|
Herrefred, tar man med divisjonsforskjellen i betraktningen vant vi jo ikke mer enn 1-0. Det er skammelig. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 13.05.2010 20:06 Post subject: |
|
|
| Helt grusomt. Hvor er det blitt av 16-1, 15-0 og sånt? |
|
| Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 13.05.2010 20:12 Post subject: |
|
|
| Var du som tippa 9-0 Kristobal. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 13.05.2010 20:16 Post subject: |
|
|
9-1
Hadde trua etter 2-0 tidlig, men ble dårlig med motivasjonen etter hvert.
Hamren var heller ikke fornøyd, så det er sagt.
Vi vant ganske ofte med store sifre i 1. runde tidligere, men ikke alltid. Husker blant annet 1-0 over Nardo, scoring av Gøran Sørloth helt på slutten. 0-1 mot Strindheim og 2-2 og tap på straffer mot Hødd var vel heller ikke all verden. Så greit nok. Hadde håpet på mer. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 13.05.2010 20:17 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Helt grusomt. Hvor er det blitt av 16-1, 15-0 og sånt? |
Det handler ikke om 15-0 eller 4-0. Det som er så trasig er at ikke engang mot feite tredjedivisjonsspillere klarer vi ikke å legge skikkelig press på dem. Vi har null trykk i angrepsspillet vårt, og alt virker å være helt tilfeldig hver gang.
Grunnen til at vi for noen år siden "alltid" vant disse kampene med 10-15 mål, er fordi vi hadde et fast angrepsmønster som overumplet spillere på dette nivået totalt, gang på gang. Selv på halv maskin dominerte vi fullstendig, fordi vi hadde konstruktive bevegelser i retning mål hele tiden. Disse er helt borte. Jeg gremmes. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 13.05.2010 20:26 Post subject: |
|
|
Kan være med på at det er noe av årsaken, men ikke hele årsaken. Det har også litt med å gjøre at vi i motsetning til tidligere stiller med litt B-preget lag og at det tidligere ble jaget mer fra sidelinja og satt krav til at det ble scoret mange mål.
Ellers røk vi mot Strindheim og Hødd i 2000 og 2001, så alt var ikke fryd og gammen mot dårlig motstand da heller. |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 13.05.2010 20:28 Post subject: |
|
|
Nei, men som Hedon sier, det er bare tilfeldigheter fremover i banen. Rosenborg skal være på et helt annet nivå enn Blink når det gjelder kollektivt bevegelsesmønster og offensiv plan, selv på en umotivert og slapp dag. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 13.05.2010 20:35 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Ellers røk vi mot Strindheim og Hødd i 2000 og 2001, så alt var ikke fryd og gammen mot dårlig motstand da heller. |
1. divisjonslag kan ikke akkurat sammnelignes med StjørdalsBlink, selv om det også var svake resultater. Det var dessuten i tredje runde, og i 2001 hadde vi 15-0 i målforskjell før 2-2-kampen mot Hødd, etter å ha vunnet 11 og 4-0 i de to første rundene. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 13.05.2010 20:37 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: |
Vi vant ganske ofte med store sifre i 1. runde tidligere, men ikke alltid. Husker blant annet 1-0 over Nardo, scoring av Gøran Sørloth helt på slutten. 0-1 mot Strindheim og 2-2 og tap på straffer mot Hødd var vel heller ikke all verden. Så greit nok. Hadde håpet på mer. |
Jeg ser du har gjort det til en vane den siste uka å trekke frem enkeltresultater fra Eggen-perioden for å forsvare den siste tidens opptredener/resultater/spill.
Det du glemmer, spesielt i forholt til cupen, er at RBK den gangen ikke hadde noen ting å bevise. Det var revnende likegyldig for opinionen hvor mye man vant med i de tidlige cup-rundene. I noen år tok man heller ikke cupen all verdens seriøst, fordi man slet med mange kamper på høsten og derfor stor slitasje. De samme tendensene kan du se med de største lagene i England. Cupen, verken i Norge eller England, har ikke den samme prestisjen som tidligere.
Med de siste kampene i minne, hadde RBK kunne rettet opp mye av entusiasmen og troen på laget, om man mot Blink hadde vist god angrepsfotball og scort mange mål. Det kunne også hjulpet på selvtilliten og det mentale hos spillerne. Den muligheten registrerer jeg at laget ikke tok. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 13.05.2010 20:58 Post subject: |
|
|
| Hvem var RBKs kaptein mot Blink i dag? |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 13.05.2010 21:00 Post subject: |
|
|
Det mest positive med denne kampen var vel at to nye juniorer, Svensson og Midtsjø, attpåtil nord-trøndere begge to, fikk sin deby på A-laget. I tillegg spilte juniorene Henriksen og Åsen, samt Sellin. Laget besto forøvrig også av Winsnes og Skjelbred, så selv uten Iversen var det mange trøndere på banen samtidig. Tror det er lenge siden det har vært så mange trøndere på banen samtidig for RBK, og i bakhånd har man jo også Bakenga og Wangberg, samt Barli som satt på benken. Synes dette er meget positivt ifht. generasjonsskiftet, og et par nordtrøndere på laget vil sikkert også gi et tilskuerløft på et par-tre tusen.
Hamrèn forlater snart RBK, og da blir det enten Eggen eller Jönsson som vil styre skuta, med mulighet for litt mer planmessig angrepsspill. Ingen vits i å sutre før det trenerskifte har funnet sted. Man burde vite nå hva man får med Hamrèn.
Ikke mye å si på at tempoet falt etter to tidlige mål, selv om enkelte kunne brukt anledningen til å vise litt mer attityd når man fikk sjansen. Hadde kanskje forventet mer av Moldskred og Sellin. |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 13.05.2010 21:00 Post subject: |
|
|
| josinho wrote: | | Hvem var RBKs kaptein mot Blink i dag? |
Winsnes tror jeg. |
|
| Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 13.05.2010 21:14 Post subject: |
|
|
| nidaros997 wrote: | | Hadde kanskje forventet mer av Moldskred og Sellin. |
+1 _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 13.05.2010 21:40 Post subject: |
|
|
Ellers røk vi mot Strindheim og Hødd i 2000 og 2001, så alt var ikke fryd og gammen mot dårlig motstand da heller. |
For ikke å glemme andrerundetapet mot Kristiansund for to år siden, med Hamrén på benken, for å ta et ferskere eksempel.
EDIT: 2007-sesongen var også fryktelig, klarte bare med nød og neppe å slå KIL/Hemne, og røk ut med tap hjemme for Odd.
Men den verste cup-prestasjonen de siste årene må vel være 2-5 hjemme mot seriejumbo Sandefjord i 2006 - en helt uvirkelig opplevelse å se laget bli herja med på den måten. Men det var kanskje et omen at vi bare med nød og neppe maktet å hanke inn ettmålsseire mot Raufoss og Mandalskameratene den sesongen - begge kampene gikk på Lerkendal...
Nei, RBK og cup har vært triste saker siden Hareide dro 
Last edited by oxbailla on 13.05.2010 21:52; edited 2 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 13.05.2010 21:51 Post subject: |
|
|
| Jeg har trukket fram en del ting fra slutten av Eggen-tida ja, og det er for å få fram at alt slett ikke var så rosenrødt som noen later til å tro. Vi hadde kanskje intet å bevise nei, men det er merkelig hvordan svake innsatser da kan avfeies med det ene og det andre, mens dagens svakheter brukes for det som det er verdt. |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 13.05.2010 21:57 Post subject: |
|
|
| Innsatsen i dag var i alle fall ikke verdt en dritt. Dersom vi ikke er bedre, er det ille. Dersom det skyldes at vi ikke gidder å prøve, når vi vitterlig har bruk for all den angrepstrening vi kan få, er det enda verre. |
|
| Back to top |
|
 |
germain Proff
|
Posted: 13.05.2010 22:03 Post subject: |
|
|
Kjære vene, nå er det virkelig på tide at Hamrén stikker. Ikke på grunn av spillet eller resultatene, men for at man skal slippe å lese disse endeløst repeterende og kjepphestridende "diskusjonene" hver gang man logger seg på dette forumet. Det virker som noen av dere har stått på repeat i fire fem måneder nå. Bare gammelt oppgulp i innlegg etter innlegg.
Men, nok om det. Ikke spesielt overraskende at innsatsen ikke er all verden i en slik kamp, men like fullt irriterende. Det spørs om ikke det faktum at treneren tross alt sitter på oppsigelse likevel medvirker til at mange av spillerne ikke gir hundre prosent, selv om de sikkert ikke vil innrømme det selv. |
|
| Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 13.05.2010 22:08 Post subject: |
|
|
| Nå var Strindheim og Hødd av en helt annen standard enn dagens Stj/Blink lag Kristobal. Det samme var Blink laget som tapte 2-1 i 88. |
|
| Back to top |
|
 |
Solo Veteran

|
Posted: 13.05.2010 22:30 Post subject: |
|
|
Oppsummering av 1. cuprunde på NRK1 starter nå (22.30) _________________ 1967, 1969, 1971, 1985,
1988, 1990, 1992, 1993,
1994, 1995, 1996, 1997,
1998, 1999, 2000, 2001,
2002, 2003, 2004, 2006,
2009 og 2010. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 13.05.2010 22:33 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Jeg har trukket fram en del ting fra slutten av Eggen-tida ja, og det er for å få fram at alt slett ikke var så rosenrødt som noen later til å tro. Vi hadde kanskje intet å bevise nei, men det er merkelig hvordan svake innsatser da kan avfeies med det ene og det andre, mens dagens svakheter brukes for det som det er verdt. |
Enkelt og greit. Dagens svakheter vises i hver eneste kamp, året rundt. Det verste er ikke at spillet kan være dårlig, men at man ikke ser noen tendenser til at det skal bli på et akseptabelt nivå for å hevde seg i Europa igjen.
Du kan godt trekke frem 0-0 mot Moss 16. mai i 1996, men hvor er 10-0 seieren over Brann i dagene før? Før var det enkeltkamper som var skuffende, nå er det blitt en vane, og storspillet ser vi ikke noe som helst til. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 13.05.2010 23:21 Post subject: |
|
|
Jeg har aldri lagt skjul på at siste halvdel av 90-tallet var noe spesielt, og veldig bra. Jeg har også forsøkt å vise at Eggen brukte brukte en del sesonger på å forme det fantastiske laget, spillestilen, og få et gjennombrudd ute i Europa.
Jeg tør ikke tenke på hvilke mishagsytringer som hadde vært på et sånt forum om internett hadde eksistert i 1991 for eksempel. Poenget mitt har vært at Eggen fikk mange sesonger på seg til å lykkes fullt ut, selv om ikke alltid visjonene om å bli 30 prosent bedre til neste sesong, å komme seg forbi første runde i e-cupen osv ble innfridd.
Selv om 1988 var mitt første år på Lerkendal forstår jeg at det var en utløsning av dimensjoner å få Eggen i trenerstolen igjen, få et lag å bli skikkelig glad i, med to importer nordfra som både var gode fotballspillere og sjarmerende unge menn.
1991-utgaven var dog rimelig profilløs, og da gjorde man noen klare grep foran 1992. I 1993 igjen var imidlertid laget atter noe grått, og da Gøran dro utenlands på høsten var liksom mye av sjarmen borte. Så ble jo likevel laget bedre og bedre, takket være geniale trekk fra Nils Arne. Det var ikke akkurat det mest spennende vi hentet foran 1994, men det skulle vise seg å være utrolig gode signeringer.
Videre framover er jo det meste en drøm, selvsagt med en og annen dårlig kamp, men vi ble jo usannsynlig gode utover 90-tallet.
Hovedfokuset mitt har imidlertid hele veien vært de siste par-tre årene under Eggen, hvor vi altså slet i cupkamper mot antatt svakere motstand, presterte dårligere ute og ikke var så suverene i serien, selv om den totale poengfangsten i og for seg var god. At det som kan kalles en førsteellver høsten 2002 også hadde en alt for høy gjennomsnittsalder var heller ikke bra.
Med samme utålmodighet som jeg opplever at enkelte ytrer i dag, så tror jeg ikke vi hadde fått den fantastiske perioden på 90-tallet som vi fikk.
Ja, vi er tidvis kjedelige å se på. Vi vinner ingen kamper med haugevis av mål, men vi vinner. Vi får frem unggutter. Trønderinnslagene er flere enn i siste del av Eggen-epoken.
Jeg tror ikke at et Eggen-comeback verken på kort eller lang sikt vil innfri de forventningene folk har uten å gå på bekostning av noen av de viktige framskrittene vi har gjort under Hamren. |
|
| Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 13.05.2010 23:28 Post subject: |
|
|
At du gidder Brady. Jeg holdt på å skrive det samme innlegget da det sikkert representerer hva 90 % tenker, men jeg droppet det da jeg visste at det ville komme en avhandling fra kverulanten som alltid skal ha det siste ordet. _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 13.05.2010 23:45 Post subject: |
|
|
Hehe, det spørs hvem som kverulerer og inspirerer mest til diskusjon da. Jeg har vel nesten til gode å starte diskusjoner, jeg klarer meg fint med bare å besvare andres stadige rop om noe jeg ikke har den helt store trua på.
Jeg drømmer meg tilbake til 90-tallet rett som det er jeg, men tror ikke det bare er å knipse i fingrene og tro at man på 1-2-3 skal få til noe som en dyktig person klarte å skape etter årevis med arbeid.
Hadde det vært så enkelt så tror jeg klubben hadde ansatt Eggen som hovedtrener umiddelbart, og kanskje for flere år siden.
Hva angår et akseptabelt nivå for å hevde seg i Europa tror jeg den solide defensiven er et viktig suksesskriterie for å lykkes. Og så skal man ikke se bort fra at laget faktisk vil opptre litt annerledes når de spiller om plass og eventuelt har kvalifisert seg inn i det gode selskap. Det gjorde i hvert fall det i 2007, da vi heller ikke så noen tegn til et lag som kunne banke Valencia før de faktisk gjorde det.
Mye fordi en del spillere som var råtne i serien plutselig viste vilje tæl og fikk ut sitt beste når det stod om noe annet enn seriepoeng her hjemme. Det gode med Hamréns lag er at de faktisk plukker de poengene de skal her hjemme. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 13.05.2010 23:55 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Jeg har aldri lagt skjul på at siste halvdel av 90-tallet var noe spesielt, og veldig bra. Jeg har også forsøkt å vise at Eggen brukte brukte en del sesonger på å forme det fantastiske laget, spillestilen, og få et gjennombrudd ute i Europa. |
Brukte han så lang tid da? Han tok over laget i januar 1988 og laget var en åpenbaring i norsk fotball allerede den sesongen. Ja, det er riktig at gjennombruddet i Europa kom noen år senere, men det var mye tilfeldigheter og mental barriere på bortebane. I 1988 deltok vi ikke i Europa, men allerede i 1989 spilte vi et topplag som Mechelen (den gangen regjerende europacupvinner for cupvinnere) av banen på Lerkendal, men sløst litt for mye med sjansene til å gå videre.
Jeg tør ikke tenke på hvilke mishagsytringer som hadde vært på et sånt forum om internett hadde eksistert i 1991 for eksempel. Poenget mitt har vært at Eggen fikk mange sesonger på seg til å lykkes fullt ut, selv om ikke alltid visjonene om å bli 30 prosent bedre til neste sesong, å komme seg forbi første runde i e-cupen osv ble innfridd.
|
Selv om ikke Internett var i 1991, så snakket og diskuterte folk fotball for det, og sesongen var ikke dårligere enn at vi til slutt endte som nummer to. Det var heller ikke noen massive mishagsytringer ute blant folk som jeg kan huske. Selv om ikke resultatene var all verden, var det fortsatt en del bra spill innimellom. Jeg hadde mange fine stunder på Lerkendal den sesongen. Du trakk f.eks. fram at vi spilte 0-0 to kamper på rad hjemme på Lerkendal den våren, men det var ikke dårlige, kjedelige kamper av den grunn. Den ene fikk vi annulert en håndfull mål (noen av avgjørelsene var feil), og den andre var 16.-mai kampen hjemme mot Viking, der vi kjørte over det årets seriemester, men sløste voldsomt med sjansene og ble snytt for klart straffespark. Jeg kan ikke etter beste evne forstå at starten på 91-sesongen var så kjedelig og dårlig som starten på inneværende sesong. Kanskje i poeng, men ikke i offensivt spill og underholdning. Den kommentaren din om internett i 1991 er drøy, Kristobal, og mangler rot i virkeligheten.
Å dra frem at Eggen fikk mange sesonger på seg til å bli bedre, og dra frem det med 30% er et svært billig poeng. Dette var noe som ble sagt før en sesong, og som endte med overtrening. Allikevel fikk vi 5 seriemesterskap og 2 andreplasser på de sesongene du fremstiller som prøving og feiling under Eggen. Samtidig spilte vi til tider glimrende angrepsfotball i denne perioden. Du får det til å høres ut som Svartedøden lå som en tjukk skodde over Lerkendal.
1991-utgaven var dog rimelig profilløs, og da gjorde man noen klare grep foran 1992. I 1993 igjen var imidlertid laget atter noe grått, og da Gøran dro utenlands på høsten var liksom mye av sjarmen borte. Så ble jo likevel laget bedre og bedre, takket være geniale trekk fra Nils Arne. Det var ikke akkurat det mest spennende vi hentet foran 1994, men det skulle vise seg å være utrolig gode signeringer.
|
Ja, 1991 og 1993 var kanskje de dårligste sesongene under Eggen på 90-tallet, men de var langt fra dårlige, og iallfall ikke grå og profilløse.
Hovedfokuset mitt har imidlertid hele veien vært de siste par-tre årene under Eggen, hvor vi altså slet i cupkamper mot antatt svakere motstand, presterte dårligere ute og ikke var så suverene i serien, selv om den totale poengfangsten i og for seg var god. At det som kan kalles en førsteellver høsten 2002 også hadde en alt for høy gjennomsnittsalder var heller ikke bra.
Med samme utålmodighet som jeg opplever at enkelte ytrer i dag, så tror jeg ikke vi hadde fått den fantastiske perioden på 90-tallet som vi fikk.
|
Ja, vi var dårligere i de tre siste årene med Eggen. Årsakene til nedturen er sammensatt, og dette er selvsagt noe Eggen kan kritiseres for, men sammenlignet med dagens prestasjoner er vi minst en klasse over.
Det var liten grunn til å ha utålmodighet med Eggen ettersom han på 14 sesonger fikk 12 seriemesterskap og 2 andreplasser. Jeg lurer på hva denne utålmodigheten skulle bestå i. Det må være at vi ikke gikk videre i Europa, men det får nesten være grenser. Europacupen var et nivå ingen norske lag hadde prestert i siden Lyn spilte en kvartfinale på slutten av 60-tallet.
Ja, vi er tidvis kjedelige å se på. Vi vinner ingen kamper med haugevis av mål, men vi vinner. Vi får frem unggutter. Trønderinnslagene er flere enn i siste del av Eggen-epoken.
Jeg tror ikke at et Eggen-comeback verken på kort eller lang sikt vil innfri de forventningene folk har uten å gå på bekostning av noen av de viktige framskrittene vi har gjort under Hamren. |
Jeg kritiserte innlegget ditt, og at du drar billige sammenligninger, noe du svarer vagt på, for så å skrive masse forbi det. At du ikke ønsker Eggen er en ærlig sak, men det var ikke det jeg kritiserte deg for.
Det med trønderinnslag er forresten også et billig poeng, da vi ikke hadde samme satsing på ungdom i Eggens periode, og at vi på 90-tallet faktisk hadde flere trøndere på laget enn i dag. Eggen har heller aldri i sin trenerkarriere kviet seg for å la unge spillere slippe til såfremt de har holdt bra nok kvalitet. Rundt 2000 fantes ikke denne kvaliteten. |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 14.05.2010 00:03 Post subject: |
|
|
Når det gjelder cupsendinga til NRK i kveld (4-4-2: eller hva det heter); hva er dette? De setter av en halvtime, noe som skulle være mer enn nok til å i alle fall vise målene. Men i stedet får vi Arne Scheie i studio som står og snakker om cupfinalene på 1970-tallet? Dette er greit i en fire timer lang cupfinalesending, men det er ikke interessant i første runde. Stabæk scoret et tosifret antall, de viste bare fire av målene. De droppet også Vålerenga-scoringer, måtte jo ha en prat med spissen til Hauerseter. Sier ikke at alt dette vaffelsteking-stoffet og Arne Scheies lett demente mimring skal vekk, men da får de utvide sendingen sin. Dette er kamper mange av tilhengerne ikke får sett og da bør det være mulig at fotballsatsningen til rikskringkastingen kan vise scoringene, synes jeg. Men så har jeg da alltid vært litt fin på det også. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
| Back to top |
|
 |
|
Utviklet av phpBB.
Tilrettelagt for RBKweb.
|
|
 |
 |
| SITATET |