English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Issam Jebali
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 40, 41, 42  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
skrukken
Rutinert

PostPosted: 27.08.2018 07:49    Post subject: Reply with quote

Vil dra den dit hen at Jebali er grunnen til at det har løsna for oss offensivt. Han binder opp forsvarere på en måte som gir rom til både Bendtner og indreløper, noe som har vært fraværende hittil i år
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 27.08.2018 08:32    Post subject: Reply with quote

Det som er så morsom og spesielt med Jebali er kombinasjonen av voldsomme individuelle ferdigheter og blikk for spillet. Det er fryktelig vanskelig for norske (og makedonske) forsvarsspillere å forholde seg til. Som forsvarsspiller vet man ikke helt hva man skal gjøre, for han kan finne på å utfordre med solid teknikk og gå på skudd, eller han kan spille medspiller være seg gjennomløp eller ut i "returrom". Eller selvfølgelig bare et enkelt innlegg mot Bendtner/Søder eller hva vi måtte ha av hodesterke i boks. Skal man gå i og risikere å bli dratt av, eller skal man holde seg på rettsida og gi rom for pasninger?

Forsvaret skal plukke opp voldsomt med alternativer på kort tid, da det har vist seg at Jebali behersker og er kapabel til å gjøre "hva som helst" når han kommer i posisjon. Han har tre perlemål og halvannen assist på tre kamper, og det kunne vært flere av begge deler. Han er nær saft en komplett offensiv spiller, sett bort fra farten selvsagt (men da hadde hen heller aldri vært her), og han leverer fra første dag og fremstår som stabil på svært høyt nivå.

Kan ikke dy meg; suck it, eksperter! Vi var overgangstapere og "ingen" forsto hva Bjørnebye og co drev med, mens Brann hadde gjort et fantastisk vindu og så klart forsterket ut. Faktum er at vi har gått forbi Brann siden overgangsvinduet, med de nye "fiaskosigneringene" som sterke bidragsytere, og har i tillegg gjort det bra i Europa - hvor Brann som kjent ikke er.
Henri
Legende

PostPosted: 27.08.2018 08:36    Post subject: Reply with quote

Han har tilført oss sårt tiltrengt fotballsmartness på kanten, samt en skuddfot vi har manglet.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 27.08.2018 08:48    Post subject: Reply with quote

Sammenligningen med Sapara da han kom (ref. sangen) er slett ikke helt bak mål. Jebali har vist fram en skuddfot fra distanse som motstanderne bare ikke kan fortsette å ignorere, men det er et problem, idet norske forsvarere læres opp til å la spillere skyte fra 20 meter midt i sektoren, siden norske midtbanespillere har en treffprosent på 1%. Det samme så vi med Sapara, som enkelt bredsidet inn baller i langhjørnet fra 17-18 meter, helt til de fant ut at de ikke kunne rygge på ham.

En kjapp titt på Youtube viser at den skytinga ikke er noen engangsforeteelse; han treffer som regel i nærheten av målet, og han ser på keeper når han skyter. 1-0 i går er så kontrollert som man får det, og jeg tror han har mareritt om den han setter tredve centimeter utenfor fra skrått hold - de får vi se flere av.

Men det er blikket altså. Han ser på keeper når han skyter, han ser etter medspillere før han slår innlegg, han ser på motstander når han utfordrer med ball. Det kommer til å komme flere og flere løp rundt ham fra hvite spillere.

Når han venner seg til den rusinga ES-forsvarere jevnt over driver med, så blir han enda vondere å han med å gjøre, men jeg håper han er solid bygd, for han må nok ta imot en god del juling med eminente dommere som Hobber Nilsen, Den Store Utjevneren og Tilsnakksbaronen.
Back to top
Tværrliggern
Proff

PostPosted: 27.08.2018 09:16    Post subject: Reply with quote

Det morsomste med at "ekspertene" har bommet i sine spådommer må uansett være roinga til joachim Jonsson på Twitter. Makan til fyr skal du lete lenge etter. Fatter ikke hvordan han kan bli anerkjent som ekspert.
vegran
Veteran

PostPosted: 27.08.2018 11:49    Post subject: Reply with quote

Link?
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 27.08.2018 12:42    Post subject: Reply with quote

Joacim Jonsson wrote:
Abu helt konge, han har falt igjennom overalt ute i Europa.
Smarason sjefsignering av LSK, han satt på benk i Bajen.
Jebali er mer overlegen i RBK enn han var i Värnamo.
Sier det noe om ligaen eller er det slik at disse er suverent scoutet inn i riktig miljø?

Hehe, meningsløs retorikk. Mener han seriøst at svensk liga er så mye bedre enn den norske at "stallfyll" i Sverige er dominerende i Eliteserien? At Jebali som spilte på et bunnlag i Allsvenskan skinner i Norges beste lag er på grunn av nivåforskjellen?

Dust.

Det er masse eksempler andre veien også, og det er flust av spillere som har fremstått vesentlig bedre - eller dårligere, ved klubbytte også innad i egen liga.

At mediene fortsetter å gi denne gnomen taletid og spaltemeter er for meg komplett uforståelig. Han skjønner åpenbart ikke hvordan fotball fungerer, og kommer med syltynne stråmenn hver gang han bommer, og det er relativt ofte, for å si det mildt.
nidaros997
Veteran

PostPosted: 27.08.2018 12:56    Post subject: Reply with quote

Dette skrev JJ om Jebali 22. august i år, etter at han hadde signert for Rosenborg:

"ISSAM JEBALI TIL RBK FRA IF ELFSBORG
La det være helt klart. Issam Jebali er kanskje den spilleren som har ankommet i dette vinduet, med høyest potensial. Det som skal bli interessant å se, er om han klarer å stabilisere sitt spill, og tilpasse seg RBKs stil. Han er først og fremst en individualist, som til tider kan ha problemer med å tilpasse seg et kollektiv. Jebali var litt Dr.Jekyll og Mr.Hyde i Elfsborg. Til tider var han helt enorm, men i andre perioder falt han fullstendig ut av kampene, og ble nærmest en belastning for laget."

https://www.nordicbet.com...gneringer/

Det forteller meg at JJ kjente til Jebali og hans potensial, men at det er usikkert hvordan man skal tolke at han slår igjennom fra første sekund. Det må jo være en grunn til at han ikke har blitt snappet opp av en toppklubb i Sverige?

Det ligger nok mer i miljøskifte enn at det sier så mye om de respektive ligaene.

Slik jeg tolker ham gir han tvert imot kudos til socutingen til Rosenborg som ser potensialet og henter en spiller fra et relativt dårlig svensk lag, og hvor spilleren viser seg å være så god som det man håpet på.

Det samme kan sies om Levi som i likhet med Jebali også dominerte på lavere nivå i Sverige og som ser ut til å ha potensialet til å bli en god ving for Rosenborg.

Poenget her er at begge disse spillerne like gjerne kunne vært hentet av andre lag i toppen i Sverige eller Norge, men at Rosenborg har sett potensialet og tatt sjansen, og hatt rett i sine antagelser om spillernes potensial. Det betyr at det scoutes bra i Rosenborg om dagen, og at Thoresen og Bjørnebye skal ha sin porsjon skryt for den jobben som er gjort.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 27.08.2018 12:57    Post subject: Reply with quote

Og så synes jeg det er tydelig at Jebali er en god fotballspiller, på samme måte som Bendtner er det. (Og muligens Drosje-Dennis.) Og at gode fotballspillere lettere klarer å gjøre hverandre gode.

Bedre blikk, bedre forståelse, bedre bevegelser, bedre mottak og avleveringer gjør at Jevali + Bendtner er noe helt annet enn Bendtner + omtrent hvem som helst annen i stallen.
larsarus
Legende

PostPosted: 27.08.2018 13:34    Post subject: Reply with quote

Var det noe med at det Tunisiske landslaget tas ut i dag?
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 27.08.2018 13:44    Post subject: Reply with quote

Var vel noe snakk om det, ja.
Back to top
Yv89
Veteran

PostPosted: 27.08.2018 13:53    Post subject: Reply with quote

Hvis Jebali ikke blir tatt ut til det tunisiske landslaget tror jeg vi må se etter flere spillere der fra. Da er de gode liksom!
TomH
Veteran

PostPosted: 27.08.2018 14:01    Post subject: Reply with quote

Kjenner ikke Jebali bedre enn dere andre her, men har observert at han foreløpig er lett å forutse ift sine finter. Han virker å være såpass enbent at han alltid må få ballen over på høyre når han skal slå innlegg eller skyte.

Om jeg var forsvarsspiller ville jeg bare ha blokkert høyrefoten hans og presset ham til å bruke ventrebenet. For øyeblikket ser dette ut til å være en løsning som ville marginalisert ham. Foreløpig.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 27.08.2018 14:12    Post subject: Reply with quote

Det har jeg også lurt på, men han sparket vel litt hull i den teorien for Vilsviks vedkommende da han dro ham av tre ganger og prikket hodet til Bendtner med venstrefoten? Hvis jeg husker riktig?

Han er dessuten veldig flink til å passere mot sin beste fot selv om de prøver å blokkere muligheten, med mindre de gir veldig store rom mot dødlinja, og da passerer han gjerne 'horisontalt'.

Mulig du får rett i denne, men jeg tror ikke nødvendigvis det er så enkelt heller.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 27.08.2018 15:11    Post subject: Reply with quote

Zaphod,
He he, nei enkelt er det nok ikke, men jeg tror han ville blitt en del "dårligere" om det ble gjort. Imidlertid er han såpass ny for meg og ES at jeg har ikke sett noen som har "ferdig-observert" ham og spilt mot ham. Det vil bli interessant.

Om han er like god og skapende i de siste seriekampene som nå, vil det bety at han også er svært god med venstrefoten. I så fall vil han være såpass uforutsigbar at han er dominant i ES. Da er jeg redd for at han dessverre blir solgt til neste sesong.

For øvrig ser jeg at jeg skriver "at jeg bare ville ha blokkert høyrefoten hans og presset han til å bruke venstrefoten hans".
Det var ikke ment så bokstavelig Very Happy
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 27.08.2018 15:42    Post subject: Reply with quote

Nei, jeg skrev jo noe av det samme etter Kristiansund-kampen, at det eneste jeg fortsatt lurte på angående toppnivået var om han også kunne gå mot venstrefoten sin. Den trenger ikke være kjempebra, bare god nok til at man ikke kan gi ham fritt spillerom.

Uansett er jeg ikke redd for at han skal tas helt ut av kampene, Luton Shelton-style, da kvaliteten hans ikke er hundre prosent avhengig av at han har ti vellykkede driblinger per kamp - han vil uansett komme i posisjoner der han får brukt høyreslegga, og pasningsspillet og overblikket er vanskelig å få has på.

Det er uansett ingen tvil om at han blir gjenstand for en del analyse hos våre motstandere fremover, så får vi se om de lærer fort.
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 27.08.2018 15:46    Post subject: Reply with quote

Det som gjør han motstandsdyktig mot slike tanker som Tom presenterer her er at han er en fotballklok spiller som ikke er avhengig av kun en ting. Han spiller godt med de rundt seg og er like farlig på å spille fri andre som han er til å dribble eller skyte. Det gjør at om spillere overdekker høyrefoten hans så er han smart nok til å løse dette.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 27.08.2018 16:39    Post subject: Reply with quote

Hello,
vi får håpe du har rett.

Jeg var bare litt skeptisk fordi det hittil har sett ut til at han svært gjerne vil ha ballen over på sin høyre fot.

Ingen ting er mer gledelig enn om han ikke lar seg stoppe av at go' foten blokkeres.
hello
Veteran

PostPosted: 27.08.2018 16:42    Post subject: Reply with quote

De aller fleste fotballspillere gjør majoriteten av aksjonene sine med en og samme fot. Det gjør nok Jebali også. Hadde det bare vært å blokkere den riktige foten på gode spillere så hadde vi sett vesentlig flere slite. Fotball er et mer dynamisk spill enn at man bare kan "ta vekk" den riktige foten så blir noen nøytralisert.
Back to top
Sliter
Veteran

PostPosted: 27.08.2018 16:43    Post subject: Reply with quote

Det ble vel sagt at Jebali er tobeint av de såkalte ekspertene.
De nevnte at forskjellen var noe tyngre høyreskudd en med venstre. Uansett finner vi ut av det etter noen flere kamper.
Back to top
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 27.08.2018 20:00    Post subject: Reply with quote

Ok. Jeg fikk en visjon/åpenbaring i badekaret i dag Den vil neppe frelse verden. Jeg så for meg kjernen på et fullsatt Lerkendal brøle: Juba Juba Je-Bali
Juba Juba Je-bali. Herved formidlet videre. Nå går jeg og tar pilla mi og venter på at visjonen skal bli fullbyrdet Confused
Back to top
PauloSilas
Veteran

PostPosted: 27.08.2018 21:27    Post subject: Reply with quote

PauloSilas wrote:
Er virkelig Jebali 189cm? Virket ganske mye kortere enn Bendtner (193cm) da de feiret

Prøver meg igjen, Jebali kan da umulig være 189, her ved siden av Søderlund (187) og Mike Jensem (177):

Last edited by PauloSilas on 27.08.2018 21:30; edited 2 times in total
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 27.08.2018 21:29    Post subject: Reply with quote

Well, siden Oh ah Jebali allerede er introdusert, så kan du nok ta en ekstra pille.
Standarn og Crick
Veteran

PostPosted: 27.08.2018 21:35    Post subject: Reply with quote

PauloSilas - 1.86 er han ifølge wiki (og sofifa).
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 27.08.2018 22:33    Post subject: Reply with quote

Den er god haavarl Tommel'n opp! Will do Smile
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 40, 41, 42  Next
Page 21 of 42

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb