English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Marek Sapara
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 61, 62, 63 ... 163, 164, 165  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
robinla
Veteran


Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1849
Location: Trondheim

PostPosted: 02.10.2006 17:10    Post subject: Reply with quote

nan0 wrote:
Er ikke så veldig imponert over duellstyrken til Sapara. ...


Er det noe Sapara utpeker seg veldig på i forhold til Solli og Tettey, som har prøvd seg sentralt, er det defensiv styrke én mot én langs bakken. Flink til å lese spillet, dekke ballbaner, alltid på hugget osv (Må bare nevne i samme sleng at det var stort å se Roar bryte og lese spillet gang på gang mot Lyn i går) Hodedueller blir han nok derimot fort for liten til å vinne alt for mange av, der har vi en stor fordel i å bruke Vidar. Håper han kan tilegne seg enda bedre spenst. Ørjan er jo ikke store karen, men vant utrolig mange hodedueller gjennom en helt utrolig spenst. Bent mestret også rollen i enorm stil uten å være alt for dominerende i luftrommet.

Med andre ord føler iallfall jeg meg sikker på at Sapara vil utfylle den defensive biten.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59308
Location: Trondhjem

PostPosted: 02.10.2006 17:12    Post subject: Reply with quote

Skriver under på det robinla legger fram. Muskelstyrke er ikke alt som trengs for å vinne dueller på midtbanen.

Skammelsrud var heller ikke konge i lufta, for å si det sånn.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 02.10.2006 19:22    Post subject: Reply with quote

Fotballfaglig vil RBK ha større nytte av Sapara som indreløper - og man får utnyttet hans spisskompetanse bedre fremover på banen ( som indreløper). I tillegg får vi en som kan slå innlegg fra høyresiden.

Vi ser også at Sapara ofte kommer seg til farlige skuddposisjoner selv om han spiller indreløper. Antakelig vil han oftere komme til skudd som indreløper enn som et defensivt anker.

Som jeg skrev på forrige side - det blir som med Beckham når han var i Manchester United - best ute på siden.

Vi har også savnet at våre indreløpere skårer mål - med Sapara får vi en indreløper som truer målet i langt større grad enn f.eks Tettey og Skjelbred.

Dessuten er Sapara flink til å holde ballen i laget. Det kan være et argument både defensivt og offensivt. Dog skal vi ikke undervurdere verdien av å ha en som kan holde ballen innad i laget fremover på banen. - Det skaper et ordentlig trøkk!!
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
longns
Veteran


Joined: 15 Aug 2004
Posts: 6560

PostPosted: 02.10.2006 19:23    Post subject: Reply with quote

Jeg er helt enig med TomH, jeg er ikke i tvil om at Sapara er MYE bedre enn Riseth som anker! Men jeg er redd for hva vi mister offensivt ved og bruke han som anker, kanskje vi må ut og lete etter et anker i vinter ?
Back to top
View user's profile Send private message
Katalysator
Veteran


Joined: 15 Jan 2006
Posts: 1947

PostPosted: 02.10.2006 19:43    Post subject: Reply with quote

Jeg er også enig med TomH her, noe jeg har gitt utrykk for tidligere. Kanskje vi burde finne en ny slovak som sentral midtbanespiller?
Back to top
View user's profile Send private message
longns
Veteran


Joined: 15 Aug 2004
Posts: 6560

PostPosted: 02.10.2006 19:47    Post subject: Reply with quote

Hva med Tommy Svindal Larsen?
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 02.10.2006 19:48    Post subject: Reply with quote

Jeg skjønner poengene som blir belyst her, men personlig vil jeg vente til etter HamKam-kampen med å gjøre meg opp en mening om det. Vi må jo se hvordan det fungerer først.
Back to top
View user's profile Send private message
georgios
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 3120
Location: Brønnøysund

PostPosted: 02.10.2006 19:51    Post subject: Reply with quote

joko- wrote:
Hva med Tommy Svindal Larsen?


nei! for ustabil og old, velger som attach og heller vente til etter vi har sett Sapi i aksjon før jeg tenker mere på d
Back to top
View user's profile Send private message
Harald
Forumsjef


Joined: 16 May 2004
Posts: 7858
Location: København

PostPosted: 02.10.2006 19:52    Post subject: Reply with quote

Diskuter nye spillere i "Nye spillere 2007"-tråden.
_________________
Sliter

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
robinla
Veteran


Joined: 20 Jan 2005
Posts: 1849
Location: Trondheim

PostPosted: 02.10.2006 20:01    Post subject: Reply with quote

Føler meg ganske sikker på at vi vil gå tilbake til Tettey/Ciljan - Vidar - Sapara nesten uannsett hvordan det går på Hamar. Slik vil også midtbanen være ut sesongen, tror jeg. Hva som skjer i Royal League og til neste sesong er derimot spennende.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Baadshah/Tab
Veteran


Joined: 14 Sep 2004
Posts: 4037
Location: Akershus, Vestby

PostPosted: 02.10.2006 20:26    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
Jeg skjønner poengene som blir belyst her, men personlig vil jeg vente til etter HamKam-kampen med å gjøre meg opp en mening om det. Vi må jo se hvordan det fungerer først.


Som jeg sa tidligere så er nok HamKam-kampen den verste Sapara kan få en debut mot, som den sentrale midtbaneankern. Så jeg ville nok gitt ham 3-5 kamper før jeg kommer med en endelig konklusjon.
_________________
Sjel kan ikke kjøpes!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Skammels10
Veteran


Joined: 24 Feb 2005
Posts: 1966

PostPosted: 02.10.2006 20:27    Post subject: Reply with quote

Det er vel blitt signalisert av Tørum & co at midtbanetrioen at Riseth skal fortsette som anker ut sessongen, men at Sapara får rollen neste år (og muligens i RL), med Tettey og Ciljan på hver sin indreløper (evt Strand).
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 02.10.2006 20:28    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Sapara ble trukket inn sentralt på tampen mot Tromsø, og Tørum var fornøyd:

- Det var viktig å gi ham mer ballkontakt. Han kan komme til å bli mer brukt der senere i høst også, men den sentrale rollen er i utgangspunktet Vidar Riseths. Han har gitt klar beskjed om at Sapara må gå læretiden sin.


Joda, er enig i det, B/T, men en mening kan jeg begynne å gjøre meg opp.
Back to top
View user's profile Send private message
LOST
Proff


Joined: 08 Jul 2006
Posts: 362

PostPosted: 02.10.2006 20:53    Post subject: Reply with quote

synes dette er en snodig ting å si....
TomH wrote:
Fotballfaglig vil RBK ha større nytte av Sapara som indreløper

Fotballfaglig kan du jo sikkert argumentere for at Sapara er best som sentral også. Men fotballfaglig sett er det vel best å se spilleren spille i posisjonen før du konkluderer med "...RBK vil ha større nytte av Sapara som indreløper".
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 03.10.2006 02:30    Post subject: Reply with quote

Jepps! Vi må nok se karen i rollen før vi gjør oss opp en mening. Jeg vil også tro at Sapara vil vise seg mye bedre på å stikke gjennom indreløpere og sånn sett hjelpe dem offensivt enn det Riseth er. Så jeg er ikke sikker på om en defensiv Sapara gir et dårligere offensivt Rosenborg.

Vi har prøvd Iversen som midtstopper, så hvorfor ikke la Sapara få kjørt seg litt i rollen hvor han overbeviste Rosenborg til kjøpe?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 03.10.2006 11:17    Post subject: Reply with quote

LOST,
du forstår ikke ikke hva jeg mener når jeg sier at det fotballfaglig er best å la Sapara spille indreløper. Du har fullstendig misforstått når du sier at det fotballfaglig også kan argumenteres at han bør brukes som sentral. Det er
AKKURAT DET SOM DET IKKE KAN GJØRES PÅ BEKOSTNING AV HANS ROLLE SOM INDRELØPER.
Dette er helt enkelt, opplagt og logisk.

Det er ikke det at Sapara ikke kommer til å spille godt som sentral - den oppgaven er jeg overbevist om at han vil løse vanvittig bra...

Poenget er at vi må ha noen på høyre kanten som slår harde presise innlegg og som gjør at vi kan angripe "bredt". Med det mener jeg at vi må benytte oss av hele banens bredde. Dette gjør ikke Braaten like godt som Sapara. Å angripe i hele banens bredde er svært viktig for å skape rom foran mål. Om vi ikke har spillere ute på kanten som er i stand til å f.eks slå presise innlegg (Braaten), er det heller ikke noe poeng for det forsvarende lag å forsvare seg "bredt". Da venter man heller til det angripes mot midten. Dette vil føre til trangt angrepsspill og gjøre forsvars jobben svært enkel.

Braaten er bedre når han skjærer litt inn mot midten, mens Sapara er like målfarlig (direkte og indirekte) selv om han slikker sidelinja. Vi har sett at Sapara som indreløper både kommer til skuddmuligheter og innleggs muligheter. Når dette i tillegg er hans spisskompetanse og en kompetanse RBK mangler, (målfarlige indreløpere har vi jo ikke!! I tillegg har vi ingen som kan slå innlegg fra høyre), sier det seg selv at det er suverent best for RBK å la Sapara spille indreløper (Go`fot teorien - bruke hverandres spisskompetanse til lagets beste).

Ved å ha Sapara som sentral vil Sapara bli mere involvert i spillet, men samtidig får han flere oppgaver som ikke truer motstanderne i like stor grad. Flere av disse "ikke-truende" oppgavene løser Riseth forholdsvis greit. Dette er også Riseths sterke sider.

Derfor vil RBK som lag TAPE på at Sapara ikke spiller indreløper - selv om han helt sikkert også vil løse den sentrale rollen bedre enn Riseth. Og, Rosenborg får ikke utnyttet deres kvaliteter. Dette fordi vi ikke har noen som kan erstatte disse spillernes kvaliteter.

Da blir det enkelt, opplagt og logisk at Sapara må spille indreløper og at Riseth bør fortsette som sentral (til vi kjøper inn en ny sentral).

OG derfor er det også unødvendig å vente å se hvordan Sapara løser den sentrale rollen.
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
LitjEggen
Veteran


Joined: 09 Dec 2004
Posts: 2402

PostPosted: 03.10.2006 12:40    Post subject: Reply with quote

Ser ikke helt problemet med å holde bredden på høyre med Sapara som sentral midtbanespiller. Sapara er jo meget dyktig til å gå på løp mot kant fra sentral midtbane, han har bra plasseringsevne og er smart nok til å distribuere baller ut på kant til indreløper, ving og back, og han er i tillegg eminent til å vri spillet ( ifølge det jeg har sett av Attachs videoer )

Kanskje kan vi få mer bredde med Sapara sentralt enn Riseth ?
_________________
Back to top
View user's profile Send private message
Hoven Evland jr.
Veteran


Joined: 27 Jan 2006
Posts: 2662
Location: Dark side of the moon

PostPosted: 03.10.2006 12:57    Post subject: Reply with quote

...er det ikke litt av poenget at den sentrale spillern ikke skal gå på offensive løp hele tiden og etterlate seg rom?
Back to top
View user's profile Send private message
larenim
Veteran


Joined: 12 Jul 2005
Posts: 1072
Location: Sørlandet

PostPosted: 03.10.2006 13:22    Post subject: Reply with quote

Hm. Jeg synes egentlig Tom H har skrevet mye kurant, men de siste innlegga er litt snodige. Det ser ut som han plent nekter å se at det er gode argumenter for at laget vil fungere bra med Sapara som sentral midtbanespiller.

Tom H: Det er ikke så svart/hvitt som at laget fungerer bra med Sappara som indreløper og dårlig med ham som sentral midtbane.

Og når vi er enige om det, så må man ta hensyn til det i argumentasjonen sin. (jfr. "enkelt, opplagt og logisk")
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 03.10.2006 13:58    Post subject: Reply with quote

Jeg har IKKE skrevet at Sapara IKKE vil fungere sentralt. Heller IKKE at laget IKKE vil fungere med ham sentralt. Derimot er jeg overbevist om at han og laget vil fungere fortreffelig om han spiller sentralt.
Men,
likevel vil laget være enda bedre ved å benytte seg av ham som indreløper.

Poenget mitt, nok en gang, er at RBK best og oftest får utnyttet hans spisskompetanse (innlegg, skudd) som indreløper.

Forresten,
Er ikke ALLE her inne enige om at våre indreløpere er for lite målfarlige? Og når vi endelig får en som virkelig er målfarlig, så skal vi gi ham defensive oppgaver?! Ærlig talt.

Det er dette som er veldig enkelt, opplagt og logisk.
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 03.10.2006 14:19    Post subject: Reply with quote

Gislefoss Jr. wrote:
...er det ikke litt av poenget at den sentrale spillern ikke skal gå på offensive løp hele tiden og etterlate seg rom?


SÃ¥ du RBK med Brandhaug sentralt?

TomH wrote:
Forresten,
Er ikke ALLE her inne enige om at våre indreløpere er for lite målfarlige?


Jo. Gi meg Runar Berg, eller Roar i gammelt slag. Eller til og med Winsnes, han var faktisk en av de mestskårende midtbanespillerne i Norge i noen sesonger.

Sånn sett gir det mening å anbefale Sapara som indreløper. Men det er vanskeligere å finne en midtbanegeneral, og det er vi fullstendig avhengige av.
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 03.10.2006 14:21    Post subject: Reply with quote

Enig, kan vi ikke bare snu den forbanna V'en? Midtstopperne kan jo være med opp på midtbanen for å vinne utspill hvis dere mener Skjelbred/Tettey blir for pinglete. Framtidens RBK-midtbane ser, lik det eller ei, slik ut:

Sapara
Tettey - Skjelbred
Back to top
View user's profile Send private message
larenim
Veteran


Joined: 12 Jul 2005
Posts: 1072
Location: Sørlandet

PostPosted: 03.10.2006 14:35    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Poenget mitt, nok en gang, er at RBK best og oftest får utnyttet hans spisskompetanse (innlegg, skudd) som indreløper.


Høhø. Dette er de egenskapene vi har sett av ham som indreløper. I tillegg til smart offensiv bevegelse.

Men jeg tror du undervurderer (eller kanskje feilvurderer?) hans betydning som ballfordeler. Som ser løpene til vingene, indreløperne og midtspissen. Og trer ballen gjennom til dem i akkurat riktig øyeblikk.

Da får det bare være at han er en kjempestyrke som indreløper også. Men hei - kanskje er det som indreløper han kommer til å spille mest. Han er jo utvilsomt vanvittig god der. Det jeg reagerer på er måten din å argumentere på.
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran


Joined: 08 May 2004
Posts: 4934
Location: Buskerud

PostPosted: 03.10.2006 14:36    Post subject: Reply with quote

Knerten,
he he,
med den midtbanen blir ikke RBK seriemestre de neste 2-3 årene.
Skal vi så ut i UEFA-cup blir vi å skjemme oss ut.
Lik det eller ei.
_________________
Takk.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 03.10.2006 14:38    Post subject: Reply with quote

Fatter ikke hvordan folk kan si det? Ciljan og Tettey blir bare bedre og bedre, neste sesong er de dominerende i Tippeligaen hvis de fortsetter utviklingen. Koren og evt. andre midtbanestjerner er unødvendig!
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 61, 62, 63 ... 163, 164, 165  Next
Page 62 of 165

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb