View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
attach Forumsjef
|
Posted: 12.09.2006 13:38 Post subject: |
|
|
"Kvik/Halden med nye trenere
En skuffende sesonginnledning har ført til Kvik/Halden
har fått nye trenere. Roar Breivik's engasjemang opphørte
med øyeblikkelig virkning på onsdag og til kampen mot Stabæk 2
på mandag vil være premiere for det nye trenerteamet. Ny spillende/hovedtrener er laget's tidligere kaptein Joacim Jonsson med Robert Henning og Roar Bjærum i tillegg til Per M Høgmo som utgjør støtteapparatet."  |
|
Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 13.09.2006 03:14 Post subject: |
|
|
Helt tilbake til 18/6-03! _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 13.09.2006 10:24 Post subject: |
|
|
Vårt råd, og det går til Høgmo: Sitt musestille til sesongen er over! Fallhøyden ved å ta over laget igjen 1. oktober er enormt stor.
Les mer: Hvem trener RBK neste måned? |
|
Back to top |
|
 |
batigol Veteran
|
Posted: 13.09.2006 10:35 Post subject: |
|
|
Helt enig med Kroksæther.....sitt musestille eller fratre stillingen! _________________ You`ll never walk alone!! |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 13.09.2006 11:30 Post subject: |
|
|
Det fornuftige og sannsynlige er at Høgmo gjennopptar arbedet med de organisatoriske og kompetansebyggende tiltakene først, gjerne fra kontorstolen, menst Tørum/Henriksen fullfører sesongen på treningsfeltet og laglederbenken.
Gjerne under dekke av å være 50% sykemeldt, og at det ikke er aktuellt å ta over trenerjobben igjen før han er i 100% arbeid.
Da blir han mer en engelsk manager type, med Tørum som treneren. _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 13.09.2006 11:58 Post subject: |
|
|
Tørum gjør jobben, og Høgmo får lønna.
Litt flåsete sagt kanskje, men skal Høgmo få nye arbeidsoppgaver som Bratseth innehar nå, eller skal Bratseth eller Høgmo få helt nye? Og i tilfelle, trenger laget en ekstra mann til å ta disse nye oppgavene?
Høgmo har innført mye bra utenom treningsfeltet, men kan han tilføre mer ved å få en ny stillingsoppgave i organisasjonen? Jeg tviler. Jeg tror ikke det er plass til både Høgmo og Bratseth i RBK, hvis ingen av de skal være på treningsfeltet. |
|
Back to top |
|
 |
batigol Veteran
|
Posted: 13.09.2006 12:08 Post subject: |
|
|
Jeg mener Høgmo har gjort noen fine endringer i RBK men han har ikke noe mer å tilføre enn de som allerede er her idag! Jeg mener at det er for mye negativ energi knyttet til Høgmo og det kan vi ikke ha i klubben.....derfor vekk med Høgmo!! Forhåpentligvis forstår Høgmo dette selv og fratrer jobben etter sykemeldingen går ut!! _________________ You`ll never walk alone!! |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 13.09.2006 12:34 Post subject: |
|
|
Brady: I forhold til det med profesjonalisering av langsiktige prestasjonsfaktorer så er det nok arbeidsoppgaver å ta tak i i RBK. Dette er arbeidsoppgaver som skulle ha vert Bratseths ansvar men han har latt humla suse i alle år, og jeg har mye mer tiltro til Høgmo enn til Bratseth på dette området.
Jeg ser heller ikke vekk fra at Høgmo kan komme tilbake som en dyktigere trener enn han framsto som i vår, og at teamet kan bli bedre uavhengig av hvilket stillingsnavn Høgmo får.
Tørums gode resultater den siste tiden er ikke hans fortjeneste alene, han står på Høgmos utslitte skuldre, og situasjonen som redningsmann er ektraordinær og ett gunstig utgangspunkt for Tørum, og han har utnyttet muligheten svært godt, og har i tillegg hatt endel flaks resultatmessig.
RBK skaper ikke spesiellt flere sjanser under Tørum enn under Høgmo, men uttellingen har vert bedre. _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 13.09.2006 12:41 Post subject: |
|
|
Jeg vil ikke ha Høgmo i en posisjon hvor han styrer spillerkjøp. Nå som Thorbjørnsen er her, tror jeg komboen Thorbjørnsen/Bratseth er den beste. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 13.09.2006 12:47 Post subject: |
|
|
Litjeggen,
(applaus) veldig mye fornuftig!
Brady,
(overfører en kommentar hit fra "Nye spillere tråden"):
Jeg storkoser meg for tiden, selv om bobla til Høgmo sprekker - og jeg tar det ikke personlig. Det viktigste for meg er at RBK vinner serien.
I utgangspunktet var jeg villig til å gi Høgmo hele sesongen før jeg ville evaluere ham - dette i motsetning til svært mange andre her inne på forumet. Nå går ikke det og jeg er egentlig likeglad så lenge det går flott resultatmessig for RBK. _________________ Takk. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 13.09.2006 13:30 Post subject: |
|
|
Enig med Litjeggen i at det er mange arbeidsoppgaver å ta fatt på i RBK, og det er godt mulig at Høgmo er bedre enn Bratseth til å gjøre dette. Men at begge to skal ha en slik rolle i klubben mener jeg er unødvendig og blir å tråkke hverandre på hælene, samt at det vil bli unødige lønnsutgifter for klubben.
Skal Høgmo inn må Bratseth ut.
At Høgmo kan få et oppsving i en trenerrolle er jeg uenig i. Man vet jo aldri, men når man ser på Høgmo's trenerkarriere siden 1992 og trekker konklusjoner på bakgrunn av dette, mener jeg at Høgmo neppe har noen bra innflytelse på RBK. Da tenker jeg både spillestil, resultater og holdninger til spillergruppen.
Jeg er enig i at laget under Tørum har hatt endel marginer på sin side, men ser man på hvordan laget fremstår på banen både når det gjelder holdninger, innsats og spillestil er forandringen om ikke stor så iallfall synlig. Slike ting har også en tendens til å gi seg utslag i det mange ynder å kalle 'små marginer'.
Å se på antall målsjanser var noe Høgmo snakket om etter kampene, og noe jeg håper Tørum ikke fokuserer veldig på. Jeg er uenig i at ved å telle målsjanser 'The Drillo Way' så kommer man frem til både en rettferdig vinner og en måte å kvalitetsbefeste prestasjonen til laget. Høgmo gjorde jo dette hele tiden ved å si at laget hadde hatt så og så mange målsjanser og dermed hadde gjort en bra kamp fordi antallet var over snittet.
Det som her blir kalt målsjanser burde heller defineres som 'mål eller veldig nære å score mål gjennom an avslutning'. Sjansen er like stor om man skyter fra 20 meter, men om man treffer stanga blir det registrert som målsjanse, og hvis det blir servert en tam lompe rett på keeper eller om ballen sklir av foten og lander ved hjørneflagget blir det ikke registrert som målsjanse.
Jeg mener at hver gang et lag har ballen i laget har de en målsjanse, fordi de da har muligheten til å score mål. Derfor mener jeg det er rimelig håpløst å fokusere på 'målsjanser'. Man må heller se på spillet utpå banen.
Jeg kan ta et eksempel. De norske fotballekspertene i studio under Argentina - Elfenbenskysten under VM snakket om Argentina's effektivitet og at det var det som gav de seieren. Med effektivitet tenker de da på mål scoret i forhold til sin egen definisjon på målsjanser.
Da blir spørsmålet; hvor mange ganger forsøkte Riquelme med venner å spille gjennom Saviola med pasninger? De var veldig nære flere ganger uten at de lyktes. Når de først lyktes, scorte Saviola.
Drillo vil si at Argentina scorte på sin første målsjanse og var 100% effektiv. Jeg vil påstå at Argentina hadde en målsjanse hver gang de forsøkte å tre ballen igjennom. Å kun se på avslutninger blir feil i forhold til taktiske løsninger og spillestil. |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 13.09.2006 13:42 Post subject: |
|
|
Enig angående målsjansetellingsproblematikken , men angående lønnsutgifter så er lønna til Høgmo/Bratseth "sunk kost", og Bratseth må før eller senere se seg om etter noe annet.
Han kan ikke bli 20 år til i stillingen, så mer merkantilt ansvar på Bratseth vil være gunstig for å få sponsorkroner inn i klubben, og gunstig for hans forberedelse til en overgang til Byggern eller Fokus Bank systemene. _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 13.09.2006 14:47 Post subject: |
|
|
Jeg tror det ganske enkelt vil kunne gjøres plass til både Bratseth og Høgmo til en av "kontraktene" avsluttes.
F.eks kan den ene jobbe med å utvikle RBK internt mens den andre kan jobbe med å "utvikle" RBK eksternt (forbindelser, vurdering av andre større klubbers strategiplaner og mål m.m) eller begge har en intern vinkling som f.eks kan deles mellom sportslig og administrativ utvikling. _________________ Takk. |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 13.09.2006 14:55 Post subject: |
|
|
Det er få som har Bratseth's erfaring, navn og rykte ute i europa. Tror han er viktig for Rosenborg når det gjelder å kjøpe nye spillere. Høgmo har ikke den kompetansen.
Når det gjelder Rosenborg internt, har Høgmo størst kompetanse. Tror de utfyller hverandre ganske bra.
Dette er selvfølgelig sett utenfra. Vet egentlig ikke noe sikkert, men er dette intrykket jeg har. _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 13.09.2006 14:58 Post subject: |
|
|
TomH wrote: | Litjeggen,
(applaus) veldig mye fornuftig!
|
Da bør jeg kanskje slenge med at Høgmo hittil har vist noen klare sterke og svake sider.
Han har vert flinkere til å få respekt ovenfra enn nedenfra.
Han har vist seg å ha mye større kapasitet som intellektuell og kunnskapsrik, enn sosialt og personlighetsmessig.
Personlighetsmessig så er ikke Høgmo skapt for trenerrollen for voksne menn. Han passer bedre for yngre og kvinner der han har større forutsetninger for å få tilstrekkelig respekt og autoritet enn hos voksne fotballspillere. En personlighetsmessig sak, og utbrentheten hans må nok ses i sammenheng med dette. _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
Peto Senior
|
Posted: 13.09.2006 15:37 Post subject: |
|
|
Per Mathias Høgmo har ved flere anledninger blitt sett sammens med Ola By Rise her i Oslo. Under Dagfinn Enerlys veldedighetskamp i Fredrikstad ble duoen til og med fotografert mens de hadde en lengre samtale. Kan det være at de deler samme skjebne og søker felles trøst?  |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 13.09.2006 15:39 Post subject: |
|
|
Det er en kjent sak. Han var på landslagssamlinga og pratet med Ola også. Det stod noe om det i ei avis også, men husker ikke hvor. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 13.09.2006 15:40 Post subject: |
|
|
Thor Arild wrote: | Det er få som har Bratseth's erfaring, navn og rykte ute i europa. |
Kan du vise til noe her? Noe som helst? _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Peto Senior
|
Posted: 13.09.2006 15:46 Post subject: |
|
|
Mye vil overraske meg hvis Høgmo leder skuta igjen etter 1. Oktober.
Knut Kjartan Tørum har gjort en utmerket jobb i RBK da han fikk sjansen og hans tydlige og enkle lederstil med mye kunnskap i bunnen har blitt verdsatt i spillergruppa. Til og med lite snakkesalige Daniel Braaten åpnet munnen overfor pressen og "fullroste" Tørum til de grader. Her på Østlandet ble Tørum nesten genierklært da han var i Stabæk og Moss. Fyren er dyktig og takler å være hovedtrener på Lerkendal.
Har en liten mistanke om at RBK ønsker å beholde duoen Henriksen/Tørum og at enten Skammelsrud eller Ingebretsen komplementerer trenerduoen eller at de henter en gammel RBK-profil eksternt. Tenker litt på Erik Hoftun eller Karl Petter Løken. Begge har stor fotballfaglig tyngde. Ellers så lurer Tom Nordlie "litt" i kulissene da han kjenner RBK filosofien meget bra. |
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 13.09.2006 15:51 Post subject: |
|
|
Recon wrote: | Thor Arild wrote: | Det er få som har Bratseth's erfaring, navn og rykte ute i europa. |
Kan du vise til noe her? Noe som helst? |
Vel, det gjelder ihvertfall i Tyskland Hittil har ikke jeg sett RBK hente noen bundesliga-spillere. _________________ In Rekdal We Trust! |
|
Back to top |
|
 |
Peto Senior
|
Posted: 13.09.2006 15:57 Post subject: |
|
|
Tror at duoen Nordlie/Tørum/Henriksen kunne ha vært veldig bra. Både Nordlie og Henriksen har autoritet og "tøffheten" mens Tørum klokheten og innsikten til å løse problemstillinger.
Synes det er litt "merkelig" at Tom Nordlie ikke har funnet seg en ny jobb etter 2 måneder? Mange klubber tok kontakt med Nordlie da han ble ledig på markedet både her i Skandinavia og ute i Europa. Riktignok ikke de største klubbene. Mon tro om Nordlie sitter på gjerdet og venter på en avklaring oppe i Trondheim?
Med Tom Nordlie ville RBK fått en trener som ikke er helt ulik Eggen. Krevende men utrolig dyktig fotballfaglig. Og det viktigste han er tilhenger av den gode gamle RBK filosofien og kjenner systemet ut og inn. Og i motsetning til Høgmo så kan han styre i et "mannfolkmiljø".  |
|
Back to top |
|
 |
Langlaufer Junior

|
Posted: 13.09.2006 16:03 Post subject: |
|
|
Bratseth har ikke gjort så veldig mye bra. Han har jo ikke hentet mye bra spillere, men derimot veldig mange flopper.
Det er Eggen som har bestemt alt helt til han gav seg i 2002. Det er grunnen til at vi har fått en del gode spillere. Mener Høgmo hadde passet bedre i en sportsdirektør rolle enn det Bratseth gjør. _________________ Rosenborg - Ett eventyr i Svart OG Hvitt |
|
Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 13.09.2006 16:17 Post subject: |
|
|
Du mener trioen Nordlie/Tørum/Henriksen? Tre trenere? Nei takk. Uansett, å ansette Nordlie ville vært et stort feilgrep av Rosenborg. Han ville komme til å ødelegge Rosenborg innenfra, med sine psykotiske personlige egenskaper og manglende samarbeidsegenskaper med alle utenom seg selv. Å sammenligne Nordlie med Nils Arne Eggen er som å banne i kirken. Nils Arne og Rosenborg skapte suksess bygd på klokketro på egne prinsipper, og gjenskapte suksessen i over 10 år, med fantastiske prestasjoner i både Tippeliga og i Europa. Det er mye vanskeligere å gjenskape en prestasjon enn å skape den første gang.
Nordlie kom til dekket bord i Start, en klubb spekket med unge spillere som bare ventet på å slå til. Han kopierte elementer fra Rosenborgs 4-3-3 system og oppnådde kortvarig suksess. Opprykk til tippeligaen og suksess der i litt over en halv sesong. Som jeg har sagt tidligere, det er en grunn til at Tom Nordlie stort sett bytter klubb hvert 1 1/2 år.
Uansett er jeg ikke bekymret for at Keiko kommer til oss. Så lenge Skutle sitter i sjefsstolen føler meg trygg på at det ikke skjer. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
Back to top |
|
 |
Peto Senior
|
Posted: 13.09.2006 16:43 Post subject: |
|
|
Funksjonen blir jo det samme som Høgmo/Henriksen/Tørum. En blir hovedtrener og 2 blir hjelpetrenere. Hvis Nordlie kommer til Lerkendal tror jeg han blir hovedtrener og Tørum/Henriksen fortsetter som hjelpetrenere. Tørum vil fortsatt ha ansvaret for analysearbeidet og Henriksen med å videreføre/ivareta klubbens tradisjoner/filosofi da han har vært i klubben en mannsalder. Dette trenerteamet her lukter det gull av?  |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 13.09.2006 16:57 Post subject: |
|
|
Tror ikke Høgmo/Tørum/Henriksen er noe alternativ heller. 3 trenere er unødvendig, og lite hensiktsmessig.
Å si at rbk aldri vil hente Nordlie høres jo litt feil ut, var det ikke slik at han ble tilbudt jobben før Høgmo? |
|
Back to top |
|
 |
|