English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fotball og forretning
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.05.2017 21:23    Post subject: Reply with quote

Samlede driftsinntekter for klubbene i Eliteserien og OBOS-ligaen var over 1,7 milliarder i 2016. Aldri før har driftsinntektene vært så høye for de to øverste divisjonene i norsk fotball.

Driftskostnadene endte 73 millioner høyere enn driftsinntektene. Ligaene leverte likevel et samlet positivt resultat etter skatt på 49 millioner, noe som i all hovedsak skyldes spillersalg. Resultatet etter skatt var 30 millioner dårligere i 2016 enn i 2015. Det er viktig å huske på at resultatet i 2015 ble positivt påvirket av gode sportslige resultater i UEFAs klubbkonkurranser.

- Det er kun resultatene fra 2015 og 2012 som er bedre enn fjorårets resultat. Vi ser er veldig fin utvikling i klubbøkonomiene, noe som er positivt. Klubbene tar mindre risiko, vurderer mer og bedre og vi ser generelt sett en god utvikling hos klubbene, sier NFFs klubblisensansvarlig Rune Nordhaug.

Les mer: Positive tall i toppfotballen
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 09.06.2017 18:09    Post subject: Reply with quote

Deloitte har i samarbeid med Norsk Toppfotball (NTF) og klubbene i Eliteserien utarbeidet Eliteseriebarometeret 2017. Eliteseriebarometeret viser den finansielle utviklingen i Eliteserien i perioden 2014 – 2016, med hovedvekt på endringer fra 2015 til 2016.

Les mer: Hat-trick på bunnlinjen

Veldig bra at man har laget en slik rapport, som ser på faktiske regnskapstall i stedet for budsjettleken som avisene hele tida omtaler. Dessuten er postene sortert hensiktsmessig.

Har hittil bare bladd kjapt gjennom rapporten, og merker meg noen overraskelser:

- Aalesund har høyeste billettinntekter per tilskuer: 148 kr mot 112 kr hos oss og lave 57 kr i Sogndal (s. 15).

- Haugesund har nest høyeste sponsorinntekter med 49 mill. Vi har 78 mill (s. 19).

- Lønningene til spillere og trenere har gått kraftig ned fra 461 mill. i 2009 til 362 mill. i fjor (s. 22). Kan på egen regning tilføye at lønnskostnadene i 2009 tilsvarer 530 mill. i 2016-kroner.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.06.2017 21:03    Post subject: Reply with quote

Luka Modric har ända sedan han lämnade Dinamo Zagreb för engelska Tottenham 2008 spelat med en skugga över sig. Skuggan från den kroatiska fotbollens mest hatade man Zdravko Mamic.

(...)

Den 18 november 2015 kulminerade det hela när Mamic, tillsammans med sin bror och son, greps av kroatisk polis misstänkt för att ha förskingrat 150 miljoner kronor från Dinamo och undanhållit 16 miljoner kronor i uteblivna skatter. Pengarna ska framförallt ha kommit från icke redovisade kommissioner vid spelarförsäljningar till utlandet. Bland dem: Luka Modrics övergång till Tottenham 2006 för 205 miljoner kronor och Dejan Lovrens transfer till Lyon 2010 för 87 miljoner.

(...)

Hälften av de 205 miljonerna den engelska klubben betalade för Modric tillföll vid affären spelaren själv genom ett separat avtal mellan Modric och Dinamo. Betalningen delades upp i flera delar och så fort en summa hade landat på Modrics konto tvingades spelaren sedan gå till banken i sällskap av Mamics bror eller son, ta ut pengarna från sitt konto och lämna över kontanterna till sin gamla finansiär.

Av de 102,5 miljoner kronor Modric fick av Dinamo gick 83,5 till Zdravko Mamics familj men det här är inte något som någon av parterna förnekar. Istället är det tidpunkten för avtalet som blivit en nyckelfråga i rättegången.

Åklagarsidan hävdar att avtalet mellan Dinamo och Luka Modric skrevs först efter att affären med Tottenham redan var genomförd – för att sedan bakdateras. Det skulle i så fall bevisa hur Mamic i egenskap av klubbchef skrev ett för Dinamo ofördelaktigt avtal som innebar att en stor summa pengar tillföll honom personligen istället för klubben.

Läs mera: Här blir Modric en av landets mest hatade
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 08.09.2017 09:21    Post subject: Reply with quote

Muligens feil tråd, uansett jeg er faktisk enig med Wenger
Wenger vil legge ned FFP

Jeg er enig i at pengegaloppen ødelegger fotballen, men dette regelverket virker ikke å hjelpe og det er uansett uklart om det er fornuftig å nekte nye klubber å investere seg oppover slik som flere av dagens storklubber har gjort. Det eneste som kan hjelpe er at man gjør noe med overgangssystemet, men jeg vet ikke hva.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 08.09.2017 09:40    Post subject: Reply with quote

Samtidig synes jeg det er et sterkt vitnesbyrd om hvor mye kapitalen styrer og hvor langt man har fjernet seg fra "idrettsklubb-verdiene" når en mann som Wenger, som har bygget og styrt Arsenal i 20 år med relativt nøkterne økonomiske midler og overgangsfilosofi, ønsker å legge mer til rette for at skamrike amerikanere og asiater skal kjøpe seg en klubb i Premier League. Ligaen flyter over av penger, men vi skal likevel ha inn enda flere milliarder fra rike utlendinger for å eskalere kjøpefesten ytterligere.

Makta og innflytelsesmuligheter flyttes stadig lenger fra fansen, og hele ligaer blir ei lekegrind for superrike som trenger en hobby. Dette er hovedsaklig det som gjør at jeg ikke lenger klarer å engasjere meg i internasjonale lag. Når dette i tillegg tydeligvis omfavnes av selv de mest integritetssterke og erfarne aktørene i klubbene, bekreftes det for meg at internasjonal fotball er blitt et sirkus. Det blir som om milliardærene spiller FM med ekte klubber og spillere.

Når det er sagt er jeg enig med wenger, selv om FIFA selv har sagt at FFP aldri var ment for å hindre enorme overganger, men heller å presse frem sunnere økonomi i de klubbene som ikke omsetter for flerfoldige milliarder i året.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 08.09.2017 10:00    Post subject: Reply with quote

Men det er ikke noe poeng i å ha regler som 1) ikke fungerer etter hensikten, 2) gjør det vanskeligere for nye klubber å slå seg inn blant de absolutt største klubbene.

Vel, når jeg tenker meg om så driter jeg i om FFP låser situasjonen slik at de som er på topp i dag også vil være det i fremtiden (punkt 2). Samme for meg om "all-star-klubbene" er Barca, Real, Bayern og Man Utd eller PSG, Nike, Hertha Berlin og Coventry.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 08.09.2017 10:14    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Muligens feil tråd, uansett jeg er faktisk enig med Wenger
Wenger vil legge ned FFP

Jeg er enig i at pengegaloppen ødelegger fotballen, men dette regelverket virker ikke å hjelpe og det er uansett uklart om det er fornuftig å nekte nye klubber å investere seg oppover slik som flere av dagens storklubber har gjort. Det eneste som kan hjelpe er at man gjør noe med overgangssystemet, men jeg vet ikke hva.


Jeg er ikke helt sikker på om det er den nøkterne og nøysommelige økonomen Wenger som prater, eller om han prater i form av å være Stan Kroenkes lojale høyre hånd.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 08.09.2017 10:43    Post subject: Reply with quote

Hva mener du?
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 09.09.2017 10:33    Post subject: Reply with quote

Bare for å gjøre det klart så stemte alle storklubbene i England for FFP i 2013, med unntak av Man City.Klubber som Fulham, West Brom, Aston Villa, Swansea og Southampton stemte i mot. De rike klubbene kan ha interesse av FFP for å hindre andre klubber i å komme opp på deres nivå.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 14.09.2017 11:16    Post subject: Reply with quote

De gitt all makt får eventuelt flytte innlegget om det finnes mer passende steder.

Kjære RBK, i næringslivet heter spillerkjøpene deres fiendtlig oppkjøp

Here we go again. Det er såpass mye rart her at man ikke vet hvor man skal begynne.

For det første snakker han om økonomisk makt og det å kjøpe spillere fra konkurrerende klubber, men tar like godt med gratis-signeringene Lundemo og Hansen, samt spillere kjøpt billig fra utenlanske klubber i form av Lædre Bjørdal og Konradsen. Halvparten av eksemplene han bruker faller altså utenfor poenget han forsøker å illustrere. Spesielt mislykket blir de to siste eksemplene da forfatteren senere i sinn kommentar sier følgende:

Quote:
Å hente utenlandske stjerner eller gamle proffer er også bra for norsk fotball.


Det passer sikkert fint inn som alibi for Brann som bygget sinn (korte) storhetstid for 10 år siden med spillere som Bakke, El Fakiri og Karadas, men at vi hentet hjem en nesten 30 år gammel Lædre Bjørdal fra AGF er altså å ta for seg av spillere andre lag har utviklet.

Morsomt at han snakker om at vi utvikler gode lokale spillere "iblant", og at det er det vi burde satse på. Få, om noen, er like gode som oss på å utvikle lokale spillere. Vi er sågar så gode på det at de forsvinner utenlands etter kun kort tid, og må naturligvis erstattes. Det sier seg selv at vi ikke har befolkningsmessig grunnlag for å erstatte alle spillersalg med lokale trøndere og fortsatt ha et godt lag. Det er kanskje annerledes i Bergen, hvor spillerne er gode nok for A-laget, men ikke gode nok til å vekke interesse internasjonalt. Det er betraktelig lettere å bygge lokal stamme når man kan beholde egenutviklede spillere litt mer enn et par år av gangen.

Det er også morsomt at "alle" snakker om hvor trist det er at RBK får penger, fordi de da kjøper de beste spillerne fra lagene rundt seg. Dette har ikke RBK historie for, uansett hvor mye motstanderfansen liker å påstå det, og de har heller ikke gjort det mye i det siste. Viljhalmsson og Adegbenro ble kjøpt fra bunnklubber, Meling og de Lanlay fra middelhavsfarere (Viking endte på 5.-plass i 2015 - året vi hentet ham), og Trondsen ble riktignok kjøpt fra en medaljekonkurrent. Alle ble betalt godt for, alle ville hit, og Rosenborgs ujettfejdi'e penger havnet i norske klubber fremfor kontinentet.

Fyren har også totalt missforstått Financial Fair play. Han snakker om at dette er skapt for å utjevne forskjellene i internasjonal fotball, noe som sikkert er en god bi-effekt. Det viktigste elementet i FFP er dog at klubber ikke skal bruke mer enn de har og ikke øse ut mer enn de tar inn, og her er Rosenborg ett av svært få lag i Norge som går rundt med et budsjett i balanse totalt uten ekstern hjelp. Rosenborg er, sammen med et veldig lite knippe andre, et foregangslag når det gjelder FFP. Vi bruker kun våre egne penger akkumulert gjennom sportslig suksess, spillersalg og attraktivitet både for tilskuere og sponsorer, og kjøper spillere til svært solide summer når vi trenger påfyll. Om NFF hadde strammet inn FFP, ikke endret det til å skatte de rike som forfatteren fabler om i en slags bisarr Robin Hood-illusjon, så hadde Rosenborg vært en av svært få som ikke måtte inn på teppet.

Slike kommentarer er jo egentlig ikke noe å bruke særlig tid på, men det irriterer meg at media fortsetter å fungere som mikrofonstativ for motstandere som har lite oversikt og kunnskap, baserer seg på løgner og overdrivelser, og ikke en gang klarer å være konsekvent og presis i argumentasjonen sin.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 14.09.2017 11:24    Post subject: Reply with quote

Skulle sendt dette inn som motsvar. Det er ikke mer å si, han blir avkledd her.
Back to top
View user's profile Send private message
SuperTimCahill
Veteran


Joined: 05 Nov 2010
Posts: 1226

PostPosted: 14.09.2017 11:42    Post subject: Reply with quote

Tommel opp, Zorac!
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 14.09.2017 11:49    Post subject: Reply with quote

Det er så jævla rart hvordan moralkompasset plutselig tilter når det er RBK som er i skuddlinjen. Hvor var ramaskrikene om urettferdighet og manglende respekt for motstandere da Molde kjøpte Moi og Hovland for Røkke-penger? Hvor var denne høyt aktede rettferdighetssansen og solidariteten da Brann over to-tre overgangsvinduer for drøyt ti år siden kjøpte både Helstad, Gashi, Vaagan Moen og Solli fra "konkurrerende" klubber for til sammen flere titalls millioner (delvis) finansiert av Hardball?

Spar mæ!
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Silkesvarten
Proff


Joined: 03 Nov 2015
Posts: 277

PostPosted: 14.09.2017 11:54    Post subject: Reply with quote

Herlig innlegg, irriterte meg dessverre grønn da jeg leste dette "debattinnlegget" i morgest, (må begynne å boikotte den slags..).

Fint at noen hjelper meg å få utslipp for frustrasjonen som bygges opp i etterkant Tommel'n opp!
Burde helt klart være sendt inn spør du meg!
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.09.2017 21:54    Post subject: Reply with quote

Innrømmelser i Bergensavisen:

Bankmannen [Eivind Lunde] var en del av investorgruppen Hardball i nesten 14 år, før styrevervet i Brann satte en stopper for det. I en rekke år var han leder for gruppen med rike bergensere som pøste ut flere titalls millioner på spillerkjøp for Brann. Det hele kulminerte i seriegull i 2007. Så kom bakrusen. Høye lønninger heftet ved klubben.

- Har du noen gang tenkt at det du var med på i Hardball kanskje ikke var så bra for klubben på sikt?

- Ja. De tankene har jeg hatt. Jeg har også hatt de tankene at hvis du pøser ut penger på nye spillere så minimerer det muligheten for at yngre spillere kan få sjansen. Det er jeg ydmyk overfor - og jeg føler et viss ansvar for det. Jeg tror at iveren etter å gjøre sportslig suksess var så stor at klubben tok på seg lønninger som de egentlig ikke hadde råd til, sier han etter å ha tenkt seg litt om.

- Vi i Hardball ble presentert et lønnsbudsjett som så greit ut, men egentlig tror jeg ikke det var greit i det hele tatt.

- Dette er også Fotballforbundet opptatt av. De vil ha nøkternhet inn i fotballøkonomien. Er det denne kjøpefesten som er årsaken til at norsk fotball presterer så dårlig i landslagssammenheng? Det kan godt være. Alle sentrale posisjoner i gode lag blir bekledd av utlendinger. Det er jo ikke mulig for norske spillere å prestere på et landslag da. Det er en sammenheng der.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
oyvindh
Rutinert


Joined: 26 Jul 2004
Posts: 733
Location: Barteland

PostPosted: 13.10.2017 12:36    Post subject: Reply with quote

Sveitsisk påtalemyndighet har åpnet korrupsjonssak mot Nasser al-Khelaifi, den styrtrike eieren av fotballklubben Paris Saint-Germain.
...
PSG-eieren trekkes angivelig inn i etterforskningen i forbindelse med tildelingen av medierettigheter for fotball-VM i visse nasjoner. Det samme gjør Jerome Valcke, tidligere generalsekretær i FIFA.

PSG-eieren mistenkt for korrupsjon - nrk.no

Jaja, sånn går no dagan...
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.12.2017 13:00    Post subject: Reply with quote

I have had an idea for the opening scene of Amazon Prime’s in-production fly-on-the-wall documentary about Manchester City’s 2017/2018 season. It begins with a sombre warning from a US TV news reporter from 2009: “A reminder that what you are about to see is extremely violent and disturbing.” Then an ominous pause followed by some menacing music as they introduce the grainy footage of Sheikh Issa bin Zayed Al Nahyan using a cattle prod on a former business partner who is being held down by police officer somewhere in the desert outside Abu Dhabi. The menacing music gives way to the sound of Manchester City supporters hailing their owner Sheikh Mansour bin Zayed Al Nahyan — Sheikh Issa’s brother — to the tune of kumbaya. “Sheikh Mansour m’lord, Sheikh Mansour,” roars the crowd as we see Issa beating the man with a board with a nail protruding from it, pouring salt into his wounds, electrocuting him, and setting him on fire. At this stage the producers must resist the urge to lighten the mood by showing some exquisite interplay between Kevin de Bruyne and David Silva. Instead the camera follows Sheikh Issa driving repeatedly over his victim in a Mercedes SUV, as City supporters continue to acclaim the royal family of Abu Dhabi, whose money has financed their rise to the top tier of European football.

Read more: The Men Behind Man City: a documentary not coming soon to a cinema near you

Soriano’s big idea has now been brought to life by two men who were watching very closely on the night Guardiola wept in Abu Dhabi: one is a member of the United Arab Emirates’ ruling family, Sheikh Mansour bin Zayed al-Nahyan, and the other is Khaldoon al-Mubarak, a youthful executive and adviser to the royal family. With their backing, Soriano is now upending football’s established order by building its first true multinational corporation – a Coca-Cola of soccer.

That corporation is City Football Group (CFG). It already owns, or co-owns, six clubs on four continents, and the contracts of 240 male professional players and two dozen women. Hundreds more carefully picked teenagers and younger children who aspire to greatness play in CFG’s lower teams. The longterm ambition is huge. The company will trawl the world for players – shaping and polishing them in state-of-the-art academies and training facilities across several continents, selling them on or sending the best to the clubs it will own (and improve) in a dozen or so countries. Supplied and shielded by the vessels around it, the flagship of this new football flotilla – Manchester City FC – will continue its already startling rise to become the world’s greatest club.

Read more: Manchester City’s plan for global domination
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 22.02.2018 21:19    Post subject: Reply with quote

2016/17-inntektene til G20:

01 Manchester United €676.3m
02 Real Madrid €674.6m
03 Barcelona €648.3m
04 Bayern Munich €587.8m
05 Manchester City €527.7m
06 Arsenal €487.6m
07 Paris Saint-Germain €486.2m
08 Chelsea €428m
09 Liverpool €424.2m
10 Juventus €405.7m
11 Tottenham Hotspur €355.6m
12 Borussia Dortmund €332.6m
13 Atletico Madrid €272.5m
14 Leicester City €271.1m
15 Inter Milan €262.1m
16 Schalke €230.2m
17 West Ham United €213.3m
18 Southampton €212.1m
19 Napoli €200.7m
20 Everton €199.2m

Read more: Deloitte Football Money League 2018

Norske forhold, der Varden-journalisten velger å legge til seks nuller på de førstnevnte summene for utklasse alle andre klubber i verden:

Driftsinntektene for konsernet «Odds Ballklubb», som inkluderer Odd Stadion Vest AS, og Grenland Fotball AS ble 87.088.349 millioner (sic) kroner.

Drift- og finanskostnadene ble til sammen 82.434.201 millioner (sic). Dermed ble overskuddet 4.654.148 millioner kroner.

– Jeg er godt fornøyd med regnskapet. Fem millioner i overskudd etter en sjetteplass i serien hadde vi vært godt fornøyd med for noen år siden. Vi går inn i 2018 rustet sterkere økonomisk enn på lenge, sier økonomi- og administrasjonssjef Martin Dalin.

Driftsinntektene hadde en liten nedgang fra 2016. Da var summen 86.876.548.

I 2017 solgte Odd blant annet Rafik Zekhnini til Fiorentina og Fredrik Oldrup Jensen. Regnskapet viser at Odd solgte spillere for nesten 16 millioner og at de sitter igjen med rett i underkant av 14,5 millioner når direkte kostnader er trukket fra.

– Når det gjelder eventuelle klausuler som gjør at Odd kan få mer penger i fra kjøpende klubber, så kommer ikke de beløpene i regnskap før den dagen de eventuelt inntreffer, sier Dalin.

(...)

– Vi har budsjettert med en femteplass i serien.

I 2017 var personalkostnadene for spillerne på knappe 23,2 millioner kroner. I år er det satt av 21,5 millioner.

For trenere og medisinsk støtteapparat gikk det med 8,7 millioner i fjor. I 2018 går den summen opp med en million.

Personalkostnadene for administrasjonen/andre går den millionen motsatt vei. Det ble brukt ti millioner i fjor og det skal brukes ni i år.

Les mer: Så mye tjente Odd i fjor

De begynner å bli ganske store i Skien.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.06.2018 23:26    Post subject: Reply with quote

Grunnlaget for NFFs sonesystem er et finansielt oppfølgingssystem (FOS), som vurderer blant annet resultat før skatt, personalkostnader, egenkapital og likviditetsgrad.

Sistnevnte kategori omhandler forholdet mellom klubbenes kortsiktige eiendeler (omløpsmidler) og gjeld. Her har fotballforbundet satt en anbefalt grenseverdi på 2,0. Denne var det ingen av klubbene på øverste nivå som innfridde ved utgangen av fjoråret.

Strømsgodset og Rosenborg er nærmest med en score på 1,6.

Serieleder Brann, som topper årets eliteserie med syv poengs margin, er bunnlaget på likviditetstabellen med en score på 0,5.

Bergensklubben ligger imidlertid i gul sone sammen med majoriteten av lagene fra Eliteserien.

– Likviditet er et av de viktigste områdene å ha kontroll over i alle bransjer. Hvordan dette måles og følges opp kan alltid diskuteres, det viktige er å ha en god oversikt. For oss er det uproblematisk at dette måltallet ikke er nådd så lenge vi overholder våre betalingsforpliktelser og samtidig gradvis forbedrer likviditeten vår. Når det er sagt, gir det oss mindre handlingsrom enn klubber som scorer bedre på dette punktet, sier daglig leder Vibeke Johannesen.

(...)

«Tilgangen på kortsiktig likviditet virker å være den største utfordringen for klubbenes økonomisjefer», heter det i Deloitte-rapporten.

Over halvparten av klubbene oppgir «kortsiktig likviditetsutfordring» og «press på øvrige kostnader» som sin største økonomiske utfordring. 19 prosent av klubbene oppgir henholdsvis lønnspress og sponsorinntekter, der nivået har gått ned de siste årene.

I 2009 omsatte eliteserieklubbene 548 millioner kroner fra sponsormidler, totalt 41 prosent av deres samlede inntekter. I fjor var tallet nede i 515 millioner kroner og 37 prosent av elitelagenes inntektsgrunnlag.

– Klubbene har ikke klart å være med på oppgangen i sponsormarkedet like godt som man gjerne skulle håpet, selv om det faktisk er imponerende at de har holdt nivået de har gjort, sier daglig leder Vegard Arntsen i Sponsor Insight.

Les mer: Gir ti eliteserieklubber gult kort for økonomien
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 02.11.2018 20:13    Post subject: Reply with quote

I et dokument fra UEFA, datert 9. november 2012, kommer det frem at Manchester City alene hadde gått 451 millioner euro - altså mer enn fire milliarder kroner - i minus i den forrige treårsperioden.

«Vi bryter reglene, på den ene eller andre måten, så vi er helt avhengige av formildende omstendigheter for å slippe unna» skrev finansdirektør Andrew Widdowson i en intern e-post det året.

Så hvordan løste klubbene dette? Blant annet ved hjelp av enorme sponsorkontrakter, nærmest helt uten innhold. På den måten kunne det bli samsvar mellom inntekter og utgifter.

Se bare her: I stedet for at emiren av Qatar overførte to milliarder kroner i strid med de nye reglene, inngikk Paris Saint-Germain en sponsoravtale med Qatar Tourism Authority verdt utrolige to milliarder kroner per år.

Summen er hinsides hva verden har sett tidligere: Til sammenligning får Bayern München 277 millioner kroner i året fra det tyske selskapet Telekom for sin sponsoravtale.

Gigantkontrakten mellom PSG og turistmyndighetene til Qatar er på bare fem sider. Den stiller ingen krav til bruk av logo på draktene, reklame på stadion eller bruk av navn på PSGs hjemmeside.

Men så fattet da også UEFA mistanke om at noe var galt.

(...)

PSG hadde gått to milliarder i underskudd i løpet av de to foregående årene. Gjennom en lang og utmattende prosess, hadde klubben forhandlet ned straffen til 180 millioner kroner. Altså småpenger for emiren av Qatar.

I Manchester gikk forhandlingene tregere. Truslene om søksmål fortsatte å prege ordskiftet. Men 16. mai 2014 ble også de lyseblå enige med UEFA om en avtale - uten at Financial Fair Play-organet CFCB var involvert.

Straffen? 180 millioner kroner, akkurat som PSG. I en intern-epost til resten av klubbledelsen, skrev Ferran Soriano at forliket «ikke påvirker oss materielt».

Les mer: Interne e-poster avslører: Slik lurte City og PSG fotballverden
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
ace
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 4271
Location: Stiftstaden

PostPosted: 03.11.2018 09:55    Post subject: Reply with quote

Når skal noen tørre og sette ned foten og ekskludere disse klubbene som gang på gang bryter reglene og øker farten på den spiralen som kommer til å føre fotballen rett ned i Dantes inferno?
_________________
Svart og hvit for alltid!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.02.2019 20:55    Post subject: Reply with quote

UEFA has released the tenth edition of its annual club licensing benchmarking report on European club football, named ‘The European Club Footballing Landscape”. As well as focusing on the 2017 financial year, the tenth edition also analyses the major trends of the past ten years.

The resulting report provides the most comprehensive and transparent overview of the state of the European football finance ever published. Both the 2017 data and the detailed ten-year trends paint a positive picture. For the first time, the 700 top-division clubs together generated a ‘bottom-line’ profit figure in the 2017 financial year. These bottom-line profits of €615million – profits after transfer, non-operating, financing, tax and divestment – reflect six consecutive years of improvement since the introduction of financial fair play.

Read more: UEFA report details European football’s journey to profitability

Har ikke rukket å begynne å bla sjøl ennå.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.03.2019 19:09    Post subject: Reply with quote

Nå foreslår altså NFFs styre at norske klubber skal kunne bli AS, at de skal kunne selges og kjøpes.

Det ber om forlengelse av en fireårig prøveordning som ingen klubber har benyttet seg av.

Kanskje ikke så rart. Det er vanskelig å se for seg at investorer vil være interessert i å kjøpe fotballklubb på prøve. En allerede usikker investering blir enda mer risikabel dersom reglene kan bli endret om fire år.

Det betyr i realiteten at tinget må velge om medlemmene skal beholde eller oppgi kontrollen over klubbene.

Forbundsstyret i NFF erkjenner at forslaget utfordrer den norske idrettsmodellen, demokratiet og idrettens regelverk, og det virker som om styret mangler argumenter for hvordan forslaget skal styrke fotballen.

Styrets tydeligste argument er at kapitalen truer med å overta all makt i dualmodellen, og den trusselen skal tydeligvis møtes ved å overlate all makt til kapitalen.

Da er enten kikkerten satt for det blinde øyet, eller så tror ikke Norges Fotballforbunds styre på sitt eget forslag.

Les mer: Med kikkerten for det blinde øyet
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
ace
Veteran


Joined: 05 Apr 2005
Posts: 4271
Location: Stiftstaden

PostPosted: 07.03.2019 20:53    Post subject: Reply with quote

For en gjeng med idioter!
_________________
Svart og hvit for alltid!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 07.03.2019 23:53    Post subject: Reply with quote

I teorien så vil børsnotering medføre krav om at amatørveldet avskaffes til fordel for folk som er ansatt for å drive fornuftig.

Mer sannsynlig er det at AS-ene blir måten diverse personer med mer penger enn vett kan skaffe seg leketøy.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 10, 11, 12, 13  Next
Page 11 of 13

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb