| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Hedning Legende

|
Posted: 01.09.2006 02:10 Post subject: |
|
|
| Tørum > Høgmo. EOD. |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 01.09.2006 02:11 Post subject: |
|
|
Det betyr?? _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 01.09.2006 02:19 Post subject: |
|
|
Tørum er bedre enn Høgmo. End Of discussion.
Blir bare dumt å si at "vi aldri vil få vite om det hadde gått likt med Høgmo". Det hadde ikke det. Høgmo pratet bare piss, gjorde hodeløse disponeringer under kampene, og sa alt var bra når det ikke var det. Værhanen Høgmo har ingenting på trenerbenken å gjøre.
"
- Vi rævkjørte dem, for å si det på den måten, sa Tørum da han ble bedt om å sammenligne RBK og Stabæk.
"
Går det ann å ikke like den mannen? Vet ikke om Tørum er rett mann for all fremtid i rbk, men det er ingen tvil om at hvis Høgmo går inn som hovedtrener igjen vil det bare bli nedoverkurve og bråk. Ikke en gang spillerne klarer å holde seg fra å uttale seg negativt om Høgmo.
Som mange andre ser jeg dog også at Høgmo har gjort mye bra utenfor banen, og jeg ønsker han velkommen tilbake i en stilling knyttet til utviklingen av klubben og rammene rundt.
Edit:
Eggen, Sollied, Ola By, Perry, Tørum, * > Høgmo.
Jeg har aldri opplevd å vært mer misfornøyd med noen trener en jeg var med Høgmo. Han var iferd med å rive ned RBK og alt klubben sto for når det gjelder det sportslige. |
|
| Back to top |
|
 |
dags Veteran
|
Posted: 01.09.2006 05:24 Post subject: |
|
|
Jeg var meget skeptisk når Tørum tok over, for jeg trodde han var en nikkedukke av en kvasipsykolog som hadde gått Høgmo-skolen også når det gjaldt mediauttalelser. Jeg tok feil, det innrømmer jeg glatt. Men uansett om vi taper resten av kampene vil jeg heller ha Tørum som trener enn at Peg skal stå juge meg rett opp i ansiktet kamp etter kamp. _________________ Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 01.09.2006 11:27 Post subject: |
|
|
Et lite apropos til blant andre TomH som mener at fremgangen også ville kommet med Høgmo.
Er det noen som husker Tommy Cavanagh? Han hadde vært trener (ikke manager) i Manchester United i flere år, og ble hentet til klubben i 1983-sesongen. Sesongen startet bra, men etterhvert gikk det dårligere og dårligere og med fem serierunder igjen valgte han i samråd med styret å trekke seg. Da hadde laget nettopp tapt 1-2 hjemme på Lerkendal mot Mjøndalen, og lå nest sist på tabellen med kurs for nedrykk.
Det ble bestemt at assistent Harald Sunde tok over trenerjobben med Nils Arne Eggen som konsulent. Av de fem siste kampene vant vi fire, og endte til slutt på en trygg syvende-plass på tabellen.
1983 og 2006 er selvsagt ikke sammenlignbare år som sådan. Det er forskjellige mennesker og forskjellige situasjoner. Forskjellige problemer og forskjellige årsaker. Allikevel er det også en del likheter. En ok start på sesongen, deretter gikk det dårligere og dårligere. Assistenten tar over, og laget får en veldig fremgang med blant annet en 5-1 seier på bortebane mot Bryne.
Hadde fremgangen kommet med Cavanagh ved roret? Neppe, og det samme mener jeg gjelder for Høgmo.
I tillegg spiller vi nå en annen type fotball enn hva man så under Høgmo. Det er faktisk like viktig, om ikke viktigere enn resultatene. |
|
| Back to top |
|
 |
Informasjonsministeriet Junior

|
Posted: 01.09.2006 11:40 Post subject: |
|
|
| TomH wrote: | Tipper de fleste her inne har glemt det jeg nevnte allerede i mai, nemlig at Høgmo selv sa at vårsesongen var en prøve og feile periode. I tillegg skulle spillere evalures i forskjellig roller. Det er også rett som Attach hevdet på forrige side, at det var avtalt mer rolletrening rett før Høgmo ble sykmeldt.
Foreløpig går alt etter den planen som Høgmo har lagt. |
Hey. Dette er min jobb !! Er du propaganda autorisert ? |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 01.09.2006 21:56 Post subject: |
|
|
Nå tror jeg at Høgmo ville spille fotball på gode gamle RBK-måten men fikk det ikke til.
Spillerne likte tydligvis ikke enda en trening på Lørdager og flere begynte å hakke på PMH pga. dette og at de mente at de fikk lite spilletid, med Iversen og Riseth i hovedrollene. Riseth ble ofra for Koppinen som etter skader ble det fast på laget sammen med Kvarme og dannet en solid stopperpar. Mens Iversen måtte kjempe en Knallhard konkuranse om spissplassen med Frode Johnsen og Thorstein Helstad. Og etter vært ble Iversen sent til benken etter at Frode Johnsen imponerte på starten av sesongen.
Så mye av problemet ligger i disse to gutta som begynte å hate Høgmo til de grader. Dermed forsvant Høgmo og Tørum tok over ga Iversen og Riseth tillit etter at nettopp Helstad og F. Johnsen ble solgt. Dermed senket de skuldrene og har spilt meget godt siden. Så jeg tror Høgmo vil fortsett som trener, selv med de problemene han har hatt. _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
skjæringen Veteran

|
Posted: 01.09.2006 22:09 Post subject: |
|
|
Høgmo kommer neppe tilbake som hovedtrener, men i en annen funksjon.Gjerne i en sjefsstilling i støtteapparatet. Tillitten til Høgmo i spillergruppa er så svekket at det lar seg ikke gjøre.Regner med at ledelsen allerede har bestemt at det blir forandringer  |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 02.09.2006 00:28 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | | Allikevel er det også en del likheter. En ok start på sesongen, deretter gikk det dårligere og dårligere. |
Det begynte da å gå oppover igjen resultatmessig like før Høgmo ble sykmeldt. Spillemessig var det ingenting å skryte av, og det var det ikke i de første kampene til Tørum heller, men vi så jo alle at spillestilen ble mer likanes under Tørum. Likevel, "Tørum-stilen" ble vedtatt i samråd med Høgmo før han ble sykmeldt. Når det er sagt, er det fortsatt mye å kritisere Høgmo for, så vi er nok på bølgelengde når vi begge heller vil ha Tørum videre. Høgmo sviktet stort når det gjaldt bl.a. rolle-/formasjonstrening og kommunikasjon med spillere og publikum. |
|
| Back to top |
|
 |
skjæringen Veteran

|
Posted: 02.09.2006 00:50 Post subject: |
|
|
Men vi har alle sett såpass mye og forstår at det blir en umulighet at Høgmo kan være sjef på treningsfeltet lenger. Så enkelt er det Men gjerne en ny jobb i støtteapparatet  |
|
| Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 02.09.2006 00:59 Post subject: |
|
|
Jeg er enig med mange av de som er kritisk til at Høgmo skal komme tilbake som hovedtrener.
For det første gjelder det spillerdisposisjonene- laguttak og bytter under kampene, som jeg mener gang på gang har vært under enhver kritikk gjennom hele våren.
Det er sikkert ikke lett når så få av spillerne har vært i form. Men likevel.Det er såpass mye å kritisere, og toppen av kransekaka er prosjektet med å kjøre spilleren på rosenborg med minst spilleforståelse, Solli, i et halvår på sentral midtbane. Jeg kan bare ikke forstå hvordan dette kan forsvares, like lite som jeg og alle jeg har diskutert det med forstod det fra starten av. Er kanskje litt tidlig ute med å skrive historie, men i mine øyne forsvant Høgmo som trener sammen med Solli.
Dernest går det på at han i lengden ikke evner å kommunisere utad med troverdighet. Det går på tilliten løs.
Samtidig må Høgmo berømmes for alt det positive han tross alt har gjort for klubben. Jeg skulle ønske meg Høgmo i en utviklingsrolle for klubben, med noe mindre arbeidsbelastning så vi kan dra nytte av en frisk og opplagt Høgmo! |
|
| Back to top |
|
 |
skjæringen Veteran

|
Posted: 02.09.2006 01:16 Post subject: |
|
|
Godt innlegg Mye skyldes også at Hareide hadde /har JGS som sitt hjertebarn.Dette har gitt de siste trenerne en tru på at (HAN E JO LANGSLAGSAKTUELL) han er bedre enn som så.Hadde det ikke vært for det har JGS vært solgt for lenge siden.Han holder rett og slett ikke det nivået som RBK må etterstrebe |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 02.09.2006 12:52 Post subject: |
|
|
| attach wrote: | | "Tørum-stilen" ble vedtatt i samråd med Høgmo før han ble sykmeldt. |
Det tror jeg ikke på. Tørum har nok hatt et ønske om å spille en annen type fotball en Høgmo. Jeg så ingen tegn til skifte av spillestil mens Høgmo var leder, men så det fra første kamp etter sykemeldingen. At de skulle blitt enig om noe slikt i dagene imellom de kampene ser jeg på som usannsynlig. Dessuten er det en ting å vedta noe, og noe annet å gjennomføre det i praksis, både fra spillernes side og fra trenerbenken, og der har treningene før kampene, samt guts og modighet mye å si.
Jeg tror nok det kan ha vært et møte om omlegging noen uker før, men har en mistanke om at det var noe som ble skapt som et press fra omgivelsene på Høgmo og kanskje var medvirkende til sykemeldingen.
Det siste her er selvsagt spekulasjoner, men når det gjelder spillestil er jeg overbevist om at vi ikke hadde sett det samme spillet hvis Høgmo ikke hadde blitt sykmeldt. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 02.09.2006 13:03 Post subject: |
|
|
Her stiller jeg helt på linje med Brady gitt. Gutten der er en smart fyr så lenge han er enig med meg!
(sjøl om han med alle de gamle kampene han drar fram høres ut til å være eldre enn bestemora til Metusalem) _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 02.09.2006 13:20 Post subject: |
|
|
| Jeg er ikke direkte uenig med deg, Brady, men jeg prøver å nyansere debatten litt, for jeg ser meg litt lei på alle antagelsene rundt omkring. Det er ihvertfall et faktum at Tørum og Skulte påstår at det var et spillestilsmøte før Høgmo ble sykmeldt, hvor dem sammen avtalte å gjeninnføre Rosenborg-stilen. Jeg tror i likhet med dere, at Høgmo ikke var en pådriver for dette, men at han heller ble "tvunget" til det. Vi kan anta så mye om hvordan Høgmo ville gjennomført transformasjonen, men vi kan ikke konkludere lenger enn at Høgmo mislyktes med Rosenborg-stilen tidligere på året. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 02.09.2006 13:22 Post subject: |
|
|
Må jo forsøke å leve opp til tittelen her inne som 'veteran'  |
|
| Back to top |
|
 |
Juch Veteran
|
Posted: 02.09.2006 13:32 Post subject: |
|
|
Er jeg den eneste her inne som husker at ikke så alt for lenge før Høgmo ble sykmeldt, så sa han (Høgmo) at nå skulle de jammen begynne å pælme lange baller over midtbanen opp til Iversen? Virker nesten sånn!
Jeg er ganske sikker på at spillestilen ikke hadde vært som den er nå, hvis Høgmo hadde ikke hadde sykmeldt seg, og var trener nå.
Men for all del, man kan jo aldri vite helt sikkert. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 02.09.2006 13:35 Post subject: |
|
|
| Joda, det husker vi alle (med gru), og spillet var slik inntil Tørum tok over også, men poenget er at det skulle forandre seg med den avtalen om omlegging. Uansett, det er ganske så sikkert at Tørum har gjennomført det mye bedre enn hva Høgmo kunne ha funnet på, ja. |
|
| Back to top |
|
 |
Totto_Dahlum Rutinert
|
Posted: 02.09.2006 15:07 Post subject: |
|
|
Synes hele debatten rundt Høgmo/Tørum er litt unyansert. Personlig tror jeg begge to er meget dyktige trenere, at Høgmo mislykkes i år har vel sannsynligvis sammenheng med at han har hatt jobben som sportsdirektør på toppen av trenerjobben. Vi avlsuttet fjorårsesongen sterkt, og var uovervinnelige i vinter, spillet var til tider meget godt, også i begynnelsen av årets sesong. Jeg vet ikke om Høgmo var mer tilstede på treningene i vinter/vår enn utover i sesongen, det kunne jo vært interessant å visst om det var en sammenheng mellom hans tilstedeværelse på treningsfeltet og nedturen i år. Hvor lang tid gikk det fra Bratseth gikk ut i permisjon til vi begynte å slite på banen? Personlig tror jeg forklaringen på problemene våre i år rett og slett skyldes at vi ikke har hatt en heltids hovedtrener fra mai til august.
Når det gjelder Knut Tørum så er han utvilsomt en god trener, men kan han videreføre den siste tids suksess på langt sikt? Det er jeg fortsatt ikke sikker på. Hva tilsier at vi ikke får samme nedtur neste sesong som vi fikk etter Høgmos positive inntreden i fjor høst? Dessuten vil det alltid være slik i "krisesituasjoner" som Høgmos sykemelding, at spillergruppa blir ekstra sammensveiset og yter litt ekstra innsats. Vi har også hatt en enormt god flyt den siste tida, den virkelige testen på Tørums kvaliteter er når motgangen kommer. |
|
| Back to top |
|
 |
FanFraSør Rutinert
|
Posted: 02.09.2006 15:55 Post subject: |
|
|
Tja vil vel si at et like tydelig tegn på Tørums kvaliteter er om motgangen IKKE kommer Blir for dumt å si at "Vi kan ikke vite hvor dyktig Tørum egentlig er siden vi vant nesten alle kampene i 2007 og ble seriemestere med ytterst få tap ". |
|
| Back to top |
|
 |
^Mirth Veteran

|
Posted: 02.09.2006 16:18 Post subject: |
|
|
Jeg er litt enig med det Totto_Dahlum sier, må si jeg synes det er tidlig å dømme Høgmo enda. Med dette mener jeg at jeg ikke tror alt dette er tilfeldig. Selv tror jeg Høgmo er en meget god trener, men det tror jeg også Tørum er. Hva som er den beste løsningen for RBK på sikt er ikke godt å se i mine øyne, men regner ihvertfall med at om Tørum fortsetter denne suksessen så får han trene RBK uforstyrret ut sesongen. Hvor Høgmo deretter gjør sin inntreden.
RBK var MEGET gode under Høgmo i fjor og preseason, og som TomH presiserte tidligere, Høgmo sa da vitterlig at han skulle eksperimentere i vårsesongen...
At enkelte spillere (les: Riseth og Iversen) gir sin dårlig skjulte støtte til Tørum har nok som Baadshah/tab nevnte over her, at de nå får spille fast, men dette er kanskje tilfeldig da konkurransen er solgt... Får se hva Riseth sier når han blir benket for Sapara da...
Men når dette er sagt, så ser jeg det heller slik at RBK har et luksusproblem, hvor de ender opp med en svært kompetent trener uansett...
Dessuten ønsker jeg å gratulere Tørum med månedens trener prisen for August!!! (den er ikke offentliggjort enda såvidt jeg vet, men hvem skulle ellers få den? RBK er vel eneste lag som vant samtlige kamper i August OG gikk videre i cupen...) Tar det på forskudd jeg!  |
|
| Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 04.09.2006 10:37 Post subject: |
|
|
| ^Mirth wrote: | | RBK var MEGET gode under Høgmo i fjor og preseason, og som TomH presiserte tidligere, Høgmo sa da vitterlig at han skulle eksperimentere i vårsesongen... |
Joa vi var veldig gode. Flere seiere på rad og leda 1-0 til pause i Madrid og greier. Og ja, han sa han skulle eksperimentere i vårsesongen, men han sa også at uefaøppfinalen skulle spilles i mai og at vi skulle bli råe når vårsesongen tok til. _________________ Påmeldt |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 04.09.2006 12:06 Post subject: |
|
|
| ^Mirth wrote: | | Dessuten ønsker jeg å gratulere Tørum med månedens trener prisen for August!!! (den er ikke offentliggjort enda såvidt jeg vet, men hvem skulle ellers få den? RBK er vel eneste lag som vant samtlige kamper i August OG gikk videre i cupen...) Tar det på forskudd jeg! |
Det er jo forsåvidt riktig at ingen er bedre kvalifisert enn Tørum til å bli månedens trener. Men sånne ting tar jeg ikke på forskudd. Tar jeg ikke helt feil er det Steinar Nilsen, Uwe Rösler eller han nye raringen til Vålerenga som blir månedens trener. Høyst sannsynlig Rösler. Som har langt dårligere resultater enn Tørum i August.
Og det er jo nettopp derfor han kommer til å bli månedens trener.
Jeg mener Høgmo har gjort sitt. Jeg vil ikke forsvare Høgmos manglende resultater denne sesongen med at han har hatt to jobber. Det argumentet holder bare ikke i mine øyne. Selv om han var sportsdirektør i tillegg, så burde ikke den jobben på vårparten være mer krevende enn at hovedfokus skal være på det sportslige. Hvis han ikke greier å holde fokus på det sportslige, og ikke greier å gjøre jobben sin som hovedtrener, så har han ingenting i jobben å gjøre.
Greit at det er en ekstra belastning, men hovedfokus er og skal være den jobben du blir betalt for. Som er hovedtrenerjobben. Presterer ikke laget er det treneren som må ta skylda. Ikke sportsdirektøren. Selv om treneren har to roller.
Klarer du ikke holde fokus, er du en dårlig fotballtrener. Så enkelt er det.
Det er riktig at vi ikke helt vet hvor god Tørum er, og han er kanskje ikke satt på noen stor test ennå. Men likefullt. Vi har hatt sammenhengende medgang etter at han overtok. Og den medgangen kom ganske brått.
Vi har en sånn flyt nå, at det er vanskelig å se for seg at motgangen skal komme med det første. Og det er jo mye det som er poenget. Du skal hindre motgangen i å komme. Kommer ikke motgangen bør det være et bevis på at du gjør en god jobb. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
Bon Scout jr. Veteran

|
Posted: 04.09.2006 12:28 Post subject: |
|
|
Per Messias ble han kalt...er det fremdeles noen som venter på Messias sin tilbakekomst?
Uansett hva som er årsaken, så vil det nok også for spillerne virke som om Tørum er den nye frelseren, så det er ikke sikkert det blir problemfritt å dytte PMH rett tilbake i lederstolen. _________________ Følg oss på "SkyrScout" og "Scout of This World":
Spotify: https://open.spotify.com/...jJxy7oUpdZ
Youtube, SkyrScout:
https://www.youtube.com/@SkyrScout
X: https://x.com/Sotw_BonScout |
|
| Back to top |
|
 |
Baadshah/Tab Veteran

|
Posted: 04.09.2006 20:49 Post subject: |
|
|
Men joakleis, som flere andre har presiserer her inne så har Tørum hatt ansvaret for treningene selv, under hele Høgmo-perioden. Det er vel først å fremst det taktiske og lagutag-problematikken du kan kritisere Høgmo på. Men selv det kan forsvares når han sier rett ut at han vil prøver ut ting og skal først være tilbake i toppen av norsk fotball ved utgangen av 2007 (lave ambisjoner?. JA!!). Og når det gjelder lagutaket osv. så hadde jo RBK Ekstremt hard konkuranse om plassene. Og det gjorde at Riseth og Iversen som vanligvis forventer å være klare førstevalg ble satt på benk til fordel for M. Koppinen og F. Johnsen. Dette gjorde at de vente mot sjefen sin, som faktisk hadde rett og valgte de beste spillerne. Dette gjorde også at VR og SI utaler seg slik de gjør nå. _________________ Sjel kan ikke kjøpes! |
|
| Back to top |
|
 |
|