English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Helsinki - Rosenborg
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 13, 14, 15

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
SeG
Veteran

PostPosted: 09.03.2017 22:19    Post subject: Reply with quote

haha jo forsåvidt! Touché! Very Happy

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn og Crick
Veteran

PostPosted: 09.03.2017 22:20    Post subject: Reply with quote

Mustrum Ridcully wrote:
GeirOve wrote:
Jeg savner en rød tråd, fra barnefotball og opp til senior-nivå. Hvor det er fastslått ferdighetsmønstre og hvordan det skal trenes helt ned til 6-7 års alder. Elverum fotball har begynt med det i år, men det er på klubb nivå. Norsk fotball må profesjonaliseres, men det går imot den politiske vinden for tiden. Det er ikke lov å være god lenger, eller toppe lag

Selvfølgelig er det lov å være god, hvem har sagt noe annet? Uansett, den røde tråden innom barnefotballen bør og skal være at ungene har det moro når de spiller og trener. Har de ikke det kommer de til å slutte å spille fotball uansett. Jeg synes også at man skal være forsiktig med å toppe lag når ungene er små, det er knalltøft å ikke få spille og aldri få sjansen å vise at man kan når man er liten.

Her må jeg si meg helt enig, Mustrum. Fotball, som alle andre idretter, skal først og fremst være morsomt å drive med. Spesielt for unger. Hvor mye sjakk som kan overføres til fotball vet jeg ikke, men Magnus Carlsen sier jo at dem beste måten å bli god på er ikke nødvendigvis å trene mest og best, men å ha det morsomt mens man gjør det.

Pluss, det er jo noen som er litt "late bloomers" og som kanskje ville mistet motivasjonen hvis de ble vraket til hver kamp.
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 09.03.2017 22:24    Post subject: Reply with quote

For ikke å snakke om at det er tilnærmet umulig å spå hvem som blir gode i ung alder, så å bevare så mange som mulig idretten, legge opp til at det skal være moro samtidig som det er kvalitet i treningene er viktig. Men der opplever jeg en voldsom kunnskapsutvikling i den norske grasrota de siste årene. Mange dyktige foreldre som tar til seg mye kunnskap, i tillegg mange klubber som satser mer på semi-profesjonelle trener i yngre klasser.
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 09.03.2017 23:07    Post subject: Reply with quote

STRANDerGUD og hello wrote:
*svartmaling*

Husk at Skatteetaten også kan reagere på svartmaling.
Kanskje best å pensle over på noe annet Razz
Zeno
Veteran

PostPosted: 09.03.2017 23:07    Post subject: Reply with quote

Finnes høydepunkter noen plass?
Back to top
Mustrum Ridcully
Legende

PostPosted: 09.03.2017 23:24    Post subject: Reply with quote

Fra diskusjonen om barnefotball eller fra kampen? Finner ikke sistnevnte selv heller.
attach
Forumsjef

PostPosted: 09.03.2017 23:24    Post subject: Reply with quote

Det er nok ingen høydepunkter i denne kampen, men du kan se den i reprise, om du vil: https://www.youtube.com/w...qAXXZ97OUk

Anbefales dog ikke.
Back to top
Mustrum Ridcully
Legende

PostPosted: 09.03.2017 23:25    Post subject: Reply with quote

Om du eller noen andre kan si meg når målene kom så hadde det vært supert.
ola.
Veteran

PostPosted: 09.03.2017 23:29    Post subject: Reply with quote

Det går an å hoppe fort igjennom med musepekeren, så treffer du plutselig der scoringene er. Smile
Back to top
SeG
Veteran

PostPosted: 09.03.2017 23:32    Post subject: Reply with quote

Tok meg ca 4 minutter å få sett målene og angrepene i forkant Smile

Start med å hopp godt over midten så er du sikret Wink

Formerly known as STRANDerGUD
Back to top
Mustrum Ridcully
Legende

PostPosted: 09.03.2017 23:37    Post subject: Reply with quote

Dårlig service ass... Razz Greit at det bare er en treningskamp men Lædre Bjørdal må bort asap.
Whoppa
Veteran

PostPosted: 09.03.2017 23:39    Post subject: Reply with quote

1-0 Alfredo Morelos 64'
1-1 Anders Ã…gnes Konradsen 76'
1-2 Matthias Vilhjalmsson 90+1'
Back to top
Noah FC
Rutinert

PostPosted: 09.03.2017 23:44    Post subject: Reply with quote

Var det Skjelvik som slo innlegget på 2-1 scoringen? UTROLIG bra innlegg iallefall! Tommel'n opp!
Undergangen er nær
Veteran

PostPosted: 10.03.2017 00:01    Post subject: Reply with quote

Helland wrote:
- Vi var dårlige hele kampen, det er helt utrolig at vi klarer å vinne dette her. Vi er ikke i nærheten av nivået vårt. Utifra sjansene fortjener vi kanskje seieren, men utifra prestasjonen fortjener vi bare ris på rævva

- Det er ikke noe gøy å være kant i slike kamper. Jeg tror jeg fikk ballen rettvendt to ganger og det er sjeldent det er så lite. Jeg skal jo ha flere sjanser mot Lazio, liksom. Det var tynn suppe, men det er vel greiere å gjøre unna drittkampene her i stedet for når serien starter, sier Helland.

- Generelt var det mange tunge bein for oss i dag. Det kan være godt med en nesestyrer, slik at vi ikke tror vi er bedre enn det vi er, legger han til.

http://www.adressa.no/100...1967b.html

Siden Mike stod over kampen fordi han var sliten, så sitter nok hardkjøret godt i kroppen på spillerne fortsatt.
Back to top
Zeno
Veteran

PostPosted: 10.03.2017 00:06    Post subject: Reply with quote

attach wrote:
Det er nok ingen høydepunkter i denne kampen, men du kan se den i reprise, om du vil: https://www.youtube.com/w...qAXXZ97OUk

Anbefales dog ikke.

Tusen takk!
Back to top
Nordlys
Veteran

PostPosted: 10.03.2017 02:41    Post subject: Reply with quote

Talentutvikling handler om lek, lek og mer lek. Skal man utvikle de kreative artistene og gode ballbehandlerne må man trene på en måte som gjør at det er gøy å være på trening og at trivselen på trening gjør at ungene "trener" (vil heller kalle det leke) på eget initiativ. Fra 6-10-årsalder bør ballen være en del av alt man gjør på treningen, og man bør etter mitt syn ikke drive med mye repetitive øvelser, men med lek og morro som inneholder mye ballkontakt. Spill på små baner med få spillere på hvert lag, fotballtennis, stafettløyper med ball etc. Man må implementere konkurransen i treningen tidlig, men ikke gjøre det alvorlig. Man må også utfordre ungene, og ikke slå ned på feil. Er det én ting i norsk talentutvikling som etter min mening er helt på trynet, så er det at det å være ego framstilles som noe negativt. Når man ikke lar driblerne få holde på hindrer man jo utviklingen av artistene. De lærer at å drible, det er fysj og skam. Sentre heller på første og beste mulighet. Man må heller oppfordre til artisteri, men også jobbe med å framheve det positive i godt lagspill. Slik lar man driblerne fortsette med sitt, men man påvirker dem også til å tenke at lagspillet også kan være vakkert.

Ellers skjønner jeg ikke poenget med å spille på små mål. Hvordan er det relevant for en kommende spiss og hele tiden skulle avslutte på små mål på trening? Å score mål er etter mitt syn en ferdighet man ikke kan trene isolert, men en ferdighet man tilegner seg gjennom terping på terping i spill på to mål. Kun her man kan utvikle den grunnleggende forståelsen for plassering foran mål og å avslutte under hardt press. Vi utvikler få gode spisser i Norge, og vi spiller mye med små mål. Tilfeldighet. Neppe?

Så må man videre fra 10-årsalder, selvsagt litt før også, fokusere mer og mer på forståelse. Hvor skal jeg plassere meg for å få ballen? Hvor skal jeg plassere meg for å skape rom for lagkamerat? Hvor skal jeg plassere meg for å hindre overgang i mot ved evt. balltap? Slike spørsmål er elementære i internasjonal fotball, og min opplevelse er at det slike spørsmål er ikke-eksisterende mange steder i norsk barnefotball.

Jeg har heller ingen tro på tidlig spesialisering i form av formasjon/posisjon. En fotballspiller som har prøvd seg i mange forskjellige posisjoner og formasjoner utvikler etter mitt syn en mye bedre grunnleggende forståelse for spillet. Spilleren må hele tiden tilpasse seg nye problemstillinger i nye posisjoner og formasjoner. På den måten blir spillerne vi utvikler mye bedre rustet til å takle overgangen til nye land og fotballkulturer. De har den grunnleggende forståelsen til å fylle rollen sin der de kommer, og stiller dermed mye sterkere enn om de kun hadde spilt indreløper i 4-3-3 i en hel oppvekst. Skal du da plutselig spille 10er i 4-2-3-1 har du aldri øvd på noe annet enn den samme rollen, og sjansen for at du lykkes faller drastisk.

Dette engasjerte meg visst på en torsdagskveld/natt. Spennende diskusjon dette med talentutvikling Smile
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 10.03.2017 10:36    Post subject: Reply with quote

Var litt tvetydighet rundt målene i Mål og målgivende. Endte opp med:

1-1 Midtsjø - Bakenga - Konradsen
1-2 Skjelvik - Gjærsbakk - Vilhjalmsson

Eventuelle korreksjoner tas imot!
Standarn og Crick
Veteran

PostPosted: 10.03.2017 10:48    Post subject: Reply with quote

Så på reprise av 2-1 målet. Konradsen var det faktisk som passet til Skjelvik (ser det ut som) som la inn til Matti.
Back to top
Whoppa
Veteran

PostPosted: 10.03.2017 15:03    Post subject: Reply with quote

Konradsen - Skjelvik - Villmann ja
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 10.03.2017 15:15    Post subject: Reply with quote

Takk, da sier vi det sånn.
Micmac
Rutinert

PostPosted: 10.03.2017 16:32    Post subject: Reply with quote

Konradsen-Gersbach-Vilhjalmsson tipper jeg, det går ikke an å se det
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 10.03.2017 16:35    Post subject: Reply with quote

Der går an å se at det er Skjelvik som legger inn jo, han og Gersbach ligner ikke voldsomt.
Back to top
Micmac
Rutinert

PostPosted: 10.03.2017 16:37    Post subject: Reply with quote

SÃ¥ det no
Back to top
BalleK
Veteran

PostPosted: 10.03.2017 21:25    Post subject: Reply with quote

Jeg legger meg flat... Trodde det var Skjelvik-Gjersbakk-Vilhjalmson
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 13, 14, 15
Page 15 of 15

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb