English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Lukas Spalvis
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 28, 29, 30  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
JB
Veteran

PostPosted: 03.02.2017 09:11    Post subject: Reply with quote

Til alle som klager over at det ikke er noen opsjon.
Jeg tror SIB og Kåre har gjort et sjakktrekk. Spilleren er på lån til desember, men da har han kun 6 mnd igjen av kontrakten sin med Sporting, og kan fritt forhandle med hvem han vil som Bosmannspiller. Hvis L.S slår til i rbktrøya, kan vi signere spilleren permanent, uten å måtte kjøpe han ut fra Sporting. Genialt

Last edited by JB on 03.02.2017 09:22; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
SvennO
Rutinert

PostPosted: 03.02.2017 09:18    Post subject: Reply with quote

Lukas "Zweimal" Spalvis

scorer alltid to når han først lager mål.....
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 03.02.2017 09:36    Post subject: Reply with quote

Jeg er veldig glad for at RBK har sett nødvendigheten av å gjøre oppgraderinger i førsteelleveren, og Spalvis virker som en spiller som potensielt kan være en stjerne i Tippeligaen.

Jeg er likevel litt forundret over at de går ut og er så tydelige på at dette er en spiller som er så klart over det nivået de tror det er mulig å få til - vi snakker om en spiller som først og fremst har gjort seg bemerket i nordisk liga, og som trenger en restart etter en alvorlig skade. Jeg synes det er unødvendig, og et litt alarmerende Perry-gufs, at de har såpass behov for å snakke ned klubbens standing for å få jobben de gjør til å framstå som vanskeligere eller tilfredsstillende. Dersom Søderlund hadde blitt skadet dag 1 i St. Etienne: ville vi ha syntes det hørtes totalt urealistisk ut å hente ham på lån uten opsjon en sesong?

Og nettopp dette er jo også en grunn til å dempe jubelen litt. Spissplassen vår har jo hatt en inntjeningsgaranti på ca 10 M de siste sesongene, fordi midtspissen vår uansett vil score et imponerende antall mål (etter min mening). Med denne avtalestrukturen mister vi muligheten til å tjene på verdihoppet til spilleren*, dermed er han pokka nødt til å være såpass mye bedre enn Søderlund/Gytkjær at det likevel er verdt det. Hvis vi ser på de indikatorene som fins på nivået hans - er han virkelig det?

Men nok kaldt vann - vi returnerer til utgangspunktet. I Spalvis kan det se ut til at RBK får tilbake den tyngden på topp vi har savnet siden Søderlund dro, og kanskje (ok, sannsynligvis) en mer slepen og komplett spillertype. Det vil frigjøre rom både for kanter og indreløpere offensivt, og det gleder jeg meg til å se 'in action'. Trøye nummer 9, plz.

* Jeg ser bort fra spekulasjoner om at vi har vært geniale, og kan hente Spalvis på Bosman, den muligheten nekter jeg å tro at Lisboa ikke har klart å forsikre seg mot.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 03.02.2017 09:37    Post subject: Reply with quote

JB wrote:
Hvis L.S slår til i rbktrøya, kan vi signere spilleren permanent, uten å måtte kjøpe han ut fra Sporting. Genialt

Hvis han slår til betyr ikke det nødvendigvis at han ikke får tilbud fra klubber som han synes er mye mer attraktive.

Dette handler ikke minst om å ta godt vare på ham slik at han trives.
- Kanskje kjøper vi en penthouse-leilighet på Solsiden til 10 MNOK. En rentekostnad på 3% gir 300 KNOK i kostnader/år. Peanuts.
- Et abonnement på gode matvarer levert på døra. 100 KNOK/år. Peanuts.

Jeg tenker at man må se profesjonelt på hvordan man kan varte opp en slik spiller og ha et budsjett på ca. 1 MNOK/år.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 03.02.2017 09:40    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Jeg er likevel litt forundret over at de går ut og er så tydelige på at dette er en spiller som er så klart over det nivået de tror det er mulig å få til - vi snakker om en spiller som først og fremst har gjort seg bemerket i nordisk liga, og som trenger en restart etter en alvorlig skade.

Første innskytelse var tapermentalitet, men så fikk jeg se skrytevideo, og så demret det for meg at det er snakk om å være realitetsorientert. Det er mange klubber som kan tilby mye mer lønn en Rosenborg. Vi må over threshold skal vi kunne konkurrere.

Ang. skrytevideoen ble jeg litt skuffet over mangelen på tap-ins. Tap-ins er også verdifulle mål, og faktisk like verdifulle som perler.
Back to top
Nordens Lokomotiv
Veteran

PostPosted: 03.02.2017 09:43    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:

Jeg er likevel litt forundret over at de går ut og er så tydelige på at dette er en spiller som er så klart over det nivået de tror det er mulig å få til - vi snakker om en spiller som først og fremst har gjort seg bemerket i nordisk liga, og som trenger en restart etter en alvorlig skade. Jeg synes det er unødvendig, og et litt alarmerende Perry-gufs, at de har såpass behov for å snakke ned klubbens standing for å få jobben de gjør til å framstå som vanskeligere eller tilfredsstillende.

Akkurat det samme jeg tenkte da jeg leste KI intervju i går.

Kan grunnen være at de er såpass fornøyd fordi han har spinnvill lønn i Portugal og at vi med denne avtalen bare betaler noen små kroner av det det koster Sporting mot å gi han full tillit her og spille han i form? Vet ikke helt hvordan sånne avtaler pleier å være, men vil vel anta hadde vi hadde tatt over hele lønnsposten hans hvis det var snakk om lån med opsjon.
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 03.02.2017 09:46    Post subject: Reply with quote

Prinsipielt er jeg ingen fan av lån uten opsjon så bare middels fornøyd med denne signeringen.
Back to top
Sjt. Wiseth
Veteran

PostPosted: 03.02.2017 10:10    Post subject: Reply with quote

Tror ingenting på at det ikke foreligger en opsjon. Vi er da ingen farmer klubb. Hvorfor kommer denne da så "tidlig" i det norske overgangsvinduet. Hva om det kommer en "oi" spiss som vi kan kjøpe isteden?

Han har bare vist hva han kan i Aab. 26 mål på 53 kamper. Det er Bakenga-tall. Sier det bare... Skadehistorikken er vel også ganske lik.

Missforstå meg rett her nå, men om vi skal leie en spiller for den skal ta oss til CL, for å så dra tilbake til klubben sin i toppform, så er ikke Spalvis "oi" nok for meg altså.

Jeg tror at det "plutselig" dukker opp en opsjon på slutten av året, hvis han leverer Smile
Konesseur
Veteran

PostPosted: 03.02.2017 10:14    Post subject: Reply with quote

Sjt. Wiseth wrote:
Tror ingenting på at det ikke foreligger en opsjon.

Hvor mye er en opsjon egentlig verdt for en spiller på utgående kontrakt som presterer på europa-nivå?

I tell you guys: Nothing
Back to top
Socrates
Veteran

PostPosted: 03.02.2017 10:14    Post subject: Reply with quote

Sist vi gjorde en handel med en portugisisk klubb må vel ha vært salget av Karadas til Benfica?

Last edited by Socrates on 03.02.2017 10:16; edited 1 time in total
Back to top
Noen
Senior

PostPosted: 03.02.2017 10:15    Post subject: Reply with quote

Blir vel fort det samme caset som Kim Källström. Kan gjøre en god jobb å heve laget i et år, uten videresalgspotensial.
Back to top
Huber
Veteran

PostPosted: 03.02.2017 10:15    Post subject: Reply with quote

Noen andre som tenker "ung Prica"?
Back to top
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 03.02.2017 10:22    Post subject: Reply with quote

Dette er potensielt supert for i år Smile . Men slår han til og bøtter inn mål kommer han garantert ikke til å bli værende her.
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 03.02.2017 10:25    Post subject: Reply with quote

Det er jo ganske naturlig at Sporting ikke vil la han gå med kjøpsopsjon, siden han er ganske ny.

Men det er mye som kan skje i løpet av et år, spesielt i portugisisk fotball. Det er ikke fullstendig urealistisk om de skifter trener pluss eventuelt kjøper en billig brasiliansk/argentinsk spiss som plutselig blir verdensstjerne.

Da er de kanskje ikke like gira på å hente tilbake Spalvis, selv om han skulle være en suksess for oss. Da kan et billig salg neste januar være mere realistisk.

Men når det er sagt. Han kan like gjerne slite såpass med skader at vi ender opp med Bakenga som spiss mesteparten av sesongen.
Back to top
Predicted
Veteran

PostPosted: 03.02.2017 10:36    Post subject: Reply with quote

number10 wrote:
"I midten af januar blev den tidligere AaB-angriber Lukas Spalvis lejet fra Sporting Lissabon til Belenses. I slutningen af måneden blev lejeaftalen dog annulleret."

er det ikke en fifa-regel at man ikke kan spille for mer enn tre klubber i en sesong? Eller teller norges 2017 inn mot 2017/18 for andre klubber?
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 03.02.2017 10:40    Post subject: Reply with quote

Noen på twitter sa noe om at den ble annullert fordi man ikke kan leie 3 (eller mer enn 3?) spillere fra en klubb til en annen (altså fra samme klubb, til samme klubb), dermed ble den annulert - som vel da i praksis betyr at den aldri har funnet sted.

Jeg vet ikke dette, men hvis det stemmer høres det jo ikke helt usannsynlig ut.
Torbjørn Bratt
Proff

PostPosted: 03.02.2017 10:44    Post subject: Reply with quote

Synes jeg ser for meg avisoverskriftene når Helland, DeLanly, Helmersen, Spalvis og Bakenga eller er ute med kneskader om 3 måneder.

Fint bilde av femkløveret på ergometersykkel under overskriften "Spisskompetanse på knæhøner".
Back to top
Aristoteles
Veteran

PostPosted: 03.02.2017 10:47    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:

Jeg er likevel litt forundret over at de går ut og er så tydelige på at dette er en spiller som er så klart over det nivået de tror det er mulig å få til - vi snakker om en spiller som først og fremst har gjort seg bemerket i nordisk liga, og som trenger en restart etter en alvorlig skade. Jeg synes det er unødvendig, og et litt alarmerende Perry-gufs, at de har såpass behov for å snakke ned klubbens standing for å få jobben de gjør til å framstå som vanskeligere eller tilfredsstillende.

100 prosent Enig. Jeg synes det har virket som om klubben ikke forstår at vi er en toppklubb i Norden med et svært godt rykte og historie. Det er da ingen sensasjon at vi kan hente en litauensk landslagsspiss på lån i et år. Misforstå meg riktig det er fint at vi fant en potensielt god erstatter for Gyt i det kommende året, men noe sensasjonslån er det da ikke. Vi er en toppklubb i Norden.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 03.02.2017 10:59    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Ang. skrytevideoen ble jeg litt skuffet over mangelen på tap-ins. Tap-ins er også verdifulle mål, og faktisk like verdifulle som perler.

Dette kan det være flere grunner til. Det mest nærliggende er vel at videomakeren ønsket å fokusere på mer sexy mål enn tap-ins, men det kan jo også hende at AaB spiller en type fotball som genererer mindre slike type angrep og mål enn oss.

Det var da et par tap-ins der også, så det ser ut til at han har dette på repertoaret også.
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 03.02.2017 11:42    Post subject: Reply with quote

Dette synes jeg er det viktigste sitatet:

– Han er en typisk RBK-spiss i 4–3–3. Nesten 1,90 høy, venstrebeint og en strålende avslutter. En potensiell kjempesignering for oss, mener Bruttern.
Konesseur
Veteran

PostPosted: 03.02.2017 11:50    Post subject: Reply with quote

Hvorfor er det viktig å være venstrebent som midtspiss egentlig?
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 03.02.2017 11:51    Post subject: Reply with quote

Lettere å treffe innlegg fra høyre??
Back to top
Snabeltann
Veteran

PostPosted: 03.02.2017 11:53    Post subject: Reply with quote

Aristoteles wrote:
noe sensasjonslån er det da ikke. Vi er en toppklubb i Norden.

Problemet er jo at "toppklubb i Norden" er verdt null og ingenting i dagens fotballmiljø.

På tide med litt bakkekontakt. Vi kan ikke garantere hverken CL eller EL, vi kan ikke tilby høyt nivå på seriespill, og vi kan ikke tilby god lønn eller solfylte strender. Til tross for det mange her inne tror så er det heller ingen spillere som kommer til å velge RBK på bakgrunn av CL-eventyr på 90-tallet. Nå må folk skjerpe seg og forstå at RBK faktisk ikke har den statusen dere innbiller dere. Å få Spalvis - som er 22 år gammel, allerede stabil målscorer og tydeligvis lovende nok til at Sporting kjøpte ham - til RBK er godt jobba. Dette er en bedre enn forventet signering. Men la oss heller sutre over at ledelsen i RBK skryter i overkant mye av spilleren.
Back to top
Vakker Blomst
Rutinert

PostPosted: 03.02.2017 12:01    Post subject: Reply with quote

Ren tøyse-fantasi fra min side dette, men her er tre scenarioer jeg tror kan skje ved lånet (uten opsjon) av denne Lukas Spalvis:

1. Spalvis gjør det bra (Beste)
Lisboa kjøpte i fjor en relativt god spiss for en relativt lav sum i fjor sommer i håpet om at denne skulle bli en suksess. Dessverre ble han skadet tidlig og fikk aldri engang begynnt. De finner en erstatter som gjør det bra. Ting skjer fort og nådeløst i europeisk toppfotball, right? Spalvis blir en kald potet i klubben og når han nærmer seg å bli klar fra skade velger de heller å leie han ut for å spare de høye lønnskostnadene de har på ham. Han kommer jo ikke til å spille førstelagsfotball uansett. I løpet av leieperioden skaffer de seg også en veldig brukbar backup for Spalvis’ erstatter.
Begge disse spiller bra, holder seg skadefri og holder seg i Sporting Lisboa gjennom de neste to transfervinduene.
Spalvis, on the other hand.. Han gjør det godt i RBK, scorer masse og glir godt inn i gruppa.
Når låneperioden er over har Lisboa lite behov for å forlenge kontrakten, og dårlige spillekort i og med at han nærmer seg bosmann. Noen andre mellomstore klubber snuser på Spalvis, men han trives selvsagt så godt i Trondheim og har hatt en sinnsykt morsom sesong ved å vinne tripple-double med troillan og gruppespill i CL. Wink
Signerer permanent kontrakt med RBK og blir her karrieren ut. Razz

2. Spalvis gjør det dårlig (Verste)
Det er mye som kan gå skeis. Han virker jo skadeforfulgt, så plutselig kan det jo smelle igjen og hele låneperioden går i vasken.
Han kan få en tyngre oppkjøring enn forventet, og blir aldri “helt 100%” i kneet og sliter med dette gjennom året.
Han kan rett og slett slite med å prestere og blir frustrert og forsurer spillermiljøet med sutrete primadonna-nykker. Eller at han er verdens flotteste fyr, men likevel sliter med å score og finne spillestilen. Mye kan skje!
Når låneavtalen er over er det helt greit at han går, og oppholdet kan betegnet som et mislykket ett.

3. Gjør det bra og forsvinner (Sannsynligste)
Fra fantasi til realitet. Mest sannsynlig vil han nok komme til å gjøre det bra nok og vi ønsker at han blir, men i desember er han *pooF* borte.. Til syvende og sist er vi alle glade for at han var her og bidro så godt som han gjorde.
Back to top
Mustrum Ridcully
Legende

PostPosted: 03.02.2017 12:04    Post subject: Reply with quote

Jeg forstod det sånn at Spalvis skal skyte oss til CL jeg, det er jo flott for da kan vi jo lokke andre spillere med garantert gruppespill i CL. Tommel'n opp!
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 28, 29, 30  Next
Page 6 of 30

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb