| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 16.12.2016 01:21 Post subject: |
|
|
| Strand wrote: | | Nå sitter ikke kunnskapen min om treningslære så langt framme i pannebrasken lenger, men vil ikke hurtighetstrening være tilnærmet bortkastet om man ikke legger fra seg all annen trening? |
Tja, det handler jo ikke bare om muskelfibre heller, men også elementer som løpsteknikk og balanse/tyngdepunkt. Så er det jo et ganske stort spenn i hva som kreves i de forskjellige rollene på banen (en indreløperrolle stiller f.eks andre utholdenhetskrav enn hos en midtstopper).
En spiller som Selnæs tok jo f.eks synlige steg på det å bli raskere på små flater, uten at det gikk synlig utover utholdenheten. Og en mann som Northug viser jo også at det lar seg gjøre å opprettholde hurtighet om man trener mye utholdenhet, selv om det genetiske naturligvis setter begrensninger for den enkelte. |
|
| Back to top |
|
 |
kris0stby Veteran

|
Posted: 16.12.2016 08:39 Post subject: |
|
|
| Nå bør dere ikke henge dere opp i at "han kun kan 800 meter". Eggen var midtstopper, var han ikke? På en eller annen måte klarte han likevel å trene laget til å oppnå akseptabel suksess i angrep også. Jeg tviler på at hele prosessen på brakka var "Har dere hørt fra Vebjørn i det siste?" "Nei, men han var god på 800 meter" "Vi ansettern' gutta!" |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 16.12.2016 09:56 Post subject: |
|
|
| Sløvsekken wrote: | | Strand wrote: | | Nå sitter ikke kunnskapen min om treningslære så langt framme i pannebrasken lenger, men vil ikke hurtighetstrening være tilnærmet bortkastet om man ikke legger fra seg all annen trening? |
Tja, det handler jo ikke bare om muskelfibre heller, men også elementer som løpsteknikk og balanse/tyngdepunkt. Så er det jo et ganske stort spenn i hva som kreves i de forskjellige rollene på banen (en indreløperrolle stiller f.eks andre utholdenhetskrav enn hos en midtstopper).
En spiller som Selnæs tok jo f.eks synlige steg på det å bli raskere på små flater, uten at det gikk synlig utover utholdenheten. Og en mann som Northug viser jo også at det lar seg gjøre å opprettholde hurtighet om man trener mye utholdenhet, selv om det genetiske naturligvis setter begrensninger for den enkelte. |
Løpsteknikk blir jo noe annet, helt klart.
Da frister det å dra fram denne videoen med Cristiano Ronaldo: https://www.youtube.com/w...ZqEj-Qyg6U
Bevegelsesmønsteret til en fotballspiller er noe helt annet enn hos en sprinter, så en må naturlig nok trene fotballspesifikk løpsteknikk om det skal være overførbart.
(Nå sier jeg ikke at Rodal ikke kan gjøre dette, og det er flott at klubben søker nye impulser og er nysgjerrige på andre miljøer). |
|
| Back to top |
|
 |
larenim Veteran
|
Posted: 16.12.2016 10:56 Post subject: |
|
|
Når ble det en god ide å ansette en langdistanseløper for å få fotballspillere raskere? I fotballen er det masse korte spurter, ikke én lang 800-metersspurt.
Dette kommer IKKE til å vare, men er sikkert en form for PR-stunt, eller en måte å røske litt opp innad så alle er på tå hev for å ikke lulle seg inn i en fantasi om at de er best. _________________ / Slapp av folkens, det her ordner seg. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 16.12.2016 11:07 Post subject: |
|
|
Jeg antar at Rodal kan si noe om hva man må gjøre for å unngå skader når man har eksplosiv muskulatur og går på kjappe spurter.
Kanskje finnes det også noen triks for å komme opp i toppfart noen tideler raskere. Selv om man ikke starter fra en startstrek, kan det vel være noe med hvordan kroppen skal koordineres for å oppnå maksfart. Om man ikke akkurat skal løpe 800 meter i fotball, så, - se for deg at det har gått 740 meter og du ligger som nummer to, en halvmeter bak lederen. Hvordan kommer du deg forbi? Slikt må 800-meterløpere også trene på.
Så er det selve toppfarten. Det er en del situasjoner i en kamp der en spiller faktisk skal løpe fort rett frem uten ball, for eksempel for å komme først inn i et rom. For kommer du først til et sted der ballen havner, så har du jo større sjanse for å få med ballen videre. Det må da være nyttig å jobbe med å løpe enda litt raskere i sånne situasjoner.
Til slutt det mentale. Hodet ditt forteller deg nok at du er raskere etter å ha blitt veiledet av Vebjørn Rodal enn av Erik Hoftun. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 16.12.2016 19:28 Post subject: |
|
|
| Det mest positive er kanskje det at både spillere og trenere kan få noen nye impulser. Treningsmetoder, tips og tilbakemeldinger på ting som kanskje normalt ikke er noe det fokuseres veldig mye på hos tradisjonelle fotballtrenere. Som f.eks løpsteknikk, justering av tyngdepunkt slik at man håndterer raske og hyppige tempo og retningsskifter bedre osv. |
|
| Back to top |
|
 |
toki Veteran

|
Posted: 16.12.2016 19:48 Post subject: |
|
|
En blir god på det en øver på.
Klubben har kanskje ambisjoner om å stille lag i Olavsloppet i jubileumsåret? _________________ 04.12.96 |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 16.12.2016 20:37 Post subject: |
|
|
Rodal-ansettelsen får meg til å tenke på vif med martin andresen og vår alles kjære Johan Kaggestad.. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 17.12.2016 23:57 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: | | Dette er bare bra. Med forbehold om at han ikke får med seg Kjell Arve Husby og bamseklemmene hans på kjøpet, er jeg fornøyd. |
For oss som ikke vil ha damefotball i klubben hadde Husby vært hjertelig velkommen. |
|
| Back to top |
|
 |
|