English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Hvor er de nå?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 362, 363, 364 ... 569, 570, 571  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
gisp!
Legende

PostPosted: 22.09.2016 23:42    Post subject: Reply with quote

Kjære PerO!

Jeg regner med at du egentlig forsto det, men bare hadde behov for å vri litt på noe igjen, og den gleden unner jeg deg om det trengs. Smile

Jeg pekte altså på at Hoftun kompisansatte PJ Hesten og antydet at det er en del eks-spillere som har kommet litt for lett til maktroller i norsk fotball (mange i løpet av de omtrent ti siste årene).

Det er ganske kreativt å trekke frem Eggen som en omtrent tilsvarende kompisansettelse.
Eggen hadde over 15 års trenererfaring, hvorav fra flere landslag (internasjonal erfaring) og seriemesterskap med flere klubber før han kom tilbake til Rosenborg i 1988 og begynte på det som ble en stolt periode for Rosenborg og norsk fotball.

Eggen var både kunnskapsrik, hadde skrevet flere bøker om trening, var entusiastisk, en god pedagog, en menneskeutvikler og hadde utviklet hovedtrekkene i en god og attraktiv fotballfilosofi da han fikk "toppjobben" i et Rosenborg som ikke hadde så voldsomt med penger, men som hadde tro på Eggen og filosofien "Artig og angrepsvillig fotball".

Han var noe helt annet enn mange av de spillerne som gikk rett inn i "sjefsroller/trenerroller" i Tippeligaklubber etter at de hadde spilt noen år under Drillo og/eller Eggen.

Eks-spillere (som Hoftun) må gjerne ta en utviklings- og læreperiode på 10-15 år i andre klubber og landslag, gjerne også vinne noe med små ressurser, før de eventuelt hentes inn for å styrke/komplementere kompetansen i en klubb med ambisjoner om å spille Champions League. Eller kanskje de passer bedre i en helt annen klubb og rolle?

Jeg sier ikke at det var feil å ha den usedvanlig kompetente og for situasjonen velvalgte "eks-spiller" Eggen i en maktrolle i klubben.
Det er heller lettvektere av typen Hoftun som etter mitt syn kunne hatt godt av å dra ut og bygge opp / utvikle sin kompetanse. Og det er ikke bare RBK som lider, men andre klubber får andre bry seg om.

Vi må bli best på kompetanse over hele den fjøla vi mener vi kan ha en mulighet. Det er jo "gratis å træn". Men det må være lov til å være smart også. Selv om kompetanse er dyrt så er jo inkompetanse dyrere.

Peace man ✌️ 🌻
PerO
Veteran

PostPosted: 23.09.2016 09:12    Post subject: Reply with quote

Gisp:

Jeg pekte på Eggens første seriemesterskap. Da var han helt blodfersk trener og ansatt av sine gamle kompiser.

Det er også lett å peke på Ajax, som iflg Cruyff var plaget av kompisansettelser, fordi de var kompiser. Det skjedde en opprydding, men i dag er det nesten også bare ex-spillere og interne ansettelser i sportslig ledelse. Men nå etter kvalifikasjoner, og med mer suksess.

Poenget jeg stadig prøver å få frem:

Ikke bruk kompisansettelse som argument hverken for eller mot en person. pesifiser heller hvorfor du mener det er rett eller feil ansettelse basert på hva de kan faglig.

Det er faktisk slik at hvis du skal velge mellom 2 kandidater som fremstår som like, så er kompisansettelsen den sikreste, fordi du faktisk kjenner personen.

I næringslivet ansettes ca 70% enten fordi selskapet selv har kjennskap til kandidaten, eller fordi rekrutteringsselskapet har det.

Så Nei Gisp, det var ikke for vrenge på noe, men for å prøve å få deg til å forstå at kompisansettelser ikke bør nrukes som kritikkverdig argument. Det går igjen her inne hver gang noen skal ansettes.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 23.09.2016 09:38    Post subject: Reply with quote

Tilbake til røttene
Masteroppgave i organisasjon og ledelse, spesialisering i relasjonsledelse. Trondheim, januar 2016, Ola By Rise.

----------
Se referanse til Collins, J. (2011). Good to Great. Oslo: Universitetsforlaget
----------

I Good to Great finnes to relevante paralleller til lederne for de to prestasjonsgruppene i studien. For det første snakket Collins (2011) om pinnsvinkonseptet, som innebar å gjøre ting enkelt. De tre prinsippene som p-konseptet baserte seg på, det man lidenskaplig brant for, det
man kunne bli best til i verden og det som drev ens økonomi, matchet tilsynelatende organisasjonen RBK, både i 1999 og 2015. I noen av mellomårene, da klubben slet med å gjøre stabil suksess, tegnet informantene et bilde som stemte langt dårligere med Collins’
pinnsvinkonsept.

For det andre pekte Collins (2011) på rekrutteringen av toppledere til de bedriftene som gikk fra gode til fremragende. De hentet dem helst fra egne rekker. Han omtalte dem som hardtarbeidende og stillfarne folk, som tenkte mer på at bedriften skulle lykkes enn sin egen personlige status.

Eggens 1999-suksess var tuftet på trenerens ukuelige stahet og rastløse, men langsiktige arbeid. Han hadde selv spilt i klubben, startet sin trenerkarriere der og til sist vendt tilbake med en definert filosofi som, gradvis over år, var bygget på gamle klubbtradisjoner.

Eggen gjorde et poeng av at han bare hadde samlet trådene fra alt han hadde lært under veis. Og selv om ikke så mange ville beskrive Eggen som stillfaren, var han hardtarbeidende nok. Dessuten var spillestilen tydelig, lettfattelig og velkjent. I årene etter Eggens avgang lette klubben i andre retninger, der det fantes trenere og spillestiler som var mer ”moderne”. Da styret ansatte en tidligere RBK-spiller med kullsviertro på den gamle 4-3-3-fotballen til læremester Eggen, kom suksessen i første forsøk.

------------
TL;DR

Collins fant i sin studie at de bedriftene som gikk fra gode til fremragende helst rekrutterte toppledere fra egne rekker.
2mas
Sjef

PostPosted: 24.09.2016 08:06    Post subject: Reply with quote

Wirkola:

- Jeg vokste opp i Alta og begynte tidlig med idrett. Jeg spilte fotball, gikk langrenn og hoppet på ski. Jeg var best i langrenn og tok sølv i junior-NM. Bare det å komme seg til junior-NM var et styr, det var buss og båt og hurtigrute og tog og buss igjen. Å fly var utenkelig. Jeg brukte mange dager på reisen.

- Jeg var med i hopp også, men hadde aldri vært i en stor bakke før. Den største i Alta var 50 meter. Jeg flyttet til Trondheim som 18-åring, for å få bedre treningsforhold og kortere reisevei. Jeg fikk jobb i en sportsforretning, og trente med Toralf Engan om kveldene. Torgeir Brandtzæg var med noen ganger også, så jeg trente med verdens beste hoppere.

- Men jeg sluttet ikke å gå langrenn, og var med i kombinert i mitt første OL, i 1964. Men så satset jeg på hopp, og det gikk jo bra.

(...)

- Mange mener nok at når Rosenborg hentet inn meg, skihopperen, som spiss for å erstatte Odd Iversen, var det litt som å hoppe etter Wirkola. Men jeg hadde selvtillit og følte det ikke slik selv. Jeg hadde scoret bøttevis med mål for Melhus i 4. divisjon, og jeg hadde trent mye på Lerkendal. Jeg trente spensthopp på tribunen der. 400 spensthopp opp trapper på én økt. Jeg ble toppscorer for Rosenborg i min første sesong, og vi vant både serien og cupen.

(...)

- Jeg syntes det er greit med lønningene i ski, men i fotball er de helt ville. Selv tjente jeg ikke en krone på idretten min. Jeg var i jobb hele tiden. På det meste fikk vi 65 kroner dagen. Mens han levde, fleipet «Hjallis» og jeg om at vi burde få etterbetalt. Vi måtte avslutte karrierene fordi vi ikke hadde råd til å fortsette. I dag fortsetter de fordi de ikke har råd til å slutte. Det er en ny verden.

Les mer: Kommer aldri over sønnens død
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
gisp!
Legende

PostPosted: 25.09.2016 14:04    Post subject: Reply with quote

PerO:
At 70 prosent av stillingene ikke utlyses, men besettes gjennom nettverk, mener jeg blir litt irrelevant i denne sammenhengen, men man må vel bruke de argumentene man har. Wink

Haavarl:
For ordens skyld: Jeg har altså ikke kjørt noe korstog mot interne ansettelser og kompisansettelser generelt i samfunnet/bedrifter etc.
Hoftuns kompisansettelse av Per Joar Hansen har jeg imidlertid trukket frem som et eksempel på dårlig valg, og som jeg (og andre) tidligere har erfart så trigger påpeking av Hoftuns underkompetanse en viss reaksjon.

Andre får bekymre seg for andre klubber, men det kan jo tenkes at "kompis" har gått foran "kompetanse" i en del andre klubber også, og at noe av norsk klubbfotballs manglende utvikling vis a vis klubber internasjonalt kan ligge her.

Man kan muligens innvende at hvorvidt slike valg ("kompisansettelser") er gode eller dårlige valg, vil man først kunne se i ettertid.

Her kommer imidlertid argumentet om å ha god kompetanse i bunn.
Hvis kandidaten har nødvendig kompetanse OG kjenner kulturen/filosofien, så blir det noe helt annet enn om kandidaten ikke har nødvendig kompetanse (kanskje heller ikke "har det i seg"), men kun er et kjent navn.

Oppgaven til Ola By Rise peker jo nettopp på at Eggen ikke først og fremst var en "kompisansettelse"/intern ansettelse, men at han faktisk hadde ypperlig kompetanse, sågar spisskompetanse i internasjonalt perspektiv, og var en ideolog og målbærer for filosofien klubben skulle ha.
Lidenskapen og kompetansegrunnlag for å bli best på "RBK-samhandling og godfot" innen kjernevirksomheten, som den gang var å spille god fotball.

Hoftun derimot kan man se som en som først og fremst ble ansatt fordi han var "kompis".
Her var det hverken grunnleggende kompetanse for norsk klubbfotballs viktigste jobb eller tilsynelatende forståelse for hvor fundamentalt viktig fotballfilosofien til Rosenborg var for prestasjons- og underholdningsbedriften RBK.
Derimot var det visst i tilfellet Hoftun til dels stor tro på at kontinuitet i kompetansemangelen var svaret.

Jeg vil omskrive et fersk sitat her inne litt:
haavarl wrote:
Det handler jo om å trekke veksler på den samlede pedagogiske erfaringen kompetansen i verden (eller den delen vi bruker i Norge) kontra kun å trekke veksler på egne erfaringer.

Men om du ikke har det i deg, blir det en annen sak.

Jonas
Veteran

PostPosted: 26.09.2016 00:54    Post subject: Reply with quote

Ole Selnæs blir sammenlignet med Didier Deschamps (mentaliteten) av Saint-Etiennes trener i denne reportasjen fra BeIN Sports. Spilte forresten midtstopper (!) i kveldens 3-1-seier over Lille.
Juch
Veteran

PostPosted: 26.09.2016 10:43    Post subject: Reply with quote

Ja, det ser ut som Selnæs var den sentrale midtstopperen i en 3-4-3-formasjon. Ser ut som han fikk gode skussmål av fansen etter denne kampen også, igjen trekkes han frem som en av de tre beste (som vanlig).
Back to top
robbie
Veteran

PostPosted: 26.09.2016 14:39    Post subject: Reply with quote

Midtstopper i 343 er jo hva det så ut som han var i fjor da han droppet så dypt at han lå mellom stopperne.

Egentlig er det liten forskjell på 433 og 343.
Back to top
Jonas
Veteran

PostPosted: 26.09.2016 16:56    Post subject: Reply with quote

Skadeproblemer som gjorde sitt til at Selnæs spilte i den posisjonen for øvrig.
jubajuba
Rutinert

PostPosted: 29.09.2016 19:53    Post subject: Reply with quote

Eurosport viser St.Etienne sin EL-kamp i kveld, om noen skulle være interessert.
Back to top
Robbaan
Senior

PostPosted: 29.09.2016 21:35    Post subject: Reply with quote

Hvorfor spiller ikke Selnæs?
Back to top
Jolern
Proff

PostPosted: 29.09.2016 21:45    Post subject: Reply with quote

ikke på benken heller såvidt jeg kan se. skade?
Back to top
Vegard2711
Legende

PostPosted: 29.09.2016 22:02    Post subject: Reply with quote

Kanskje de sparer han, eller sparer han fordi han kan ha fått en liten smell. Det er jo derby mot Lyon i helga så de vil vel sikkert ha han der.
Back to top
Predicted
Veteran

PostPosted: 29.09.2016 22:19    Post subject: Reply with quote

De spiller en annen formasjon enn den jeg har sett selnæs spille i når jeg har sjekka. Har noen sett han være sentral i 3-5-2?
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 29.09.2016 22:53    Post subject: Reply with quote

– Jeg håper alltid å bli tatt ut på landslaget. Derfor er dette kjedelig. Men jeg har veldig forståelse for at jeg ikke er med. Jeg har ikke startet en fotballkamp på fire måneder. Du må spille jevnt og trutt for å være med på landslaget, sier en snufsete tysværbu på telefon fra St. Etienne i Frankrike.

Søderlund har slitt med influensa den siste uken.

– Den kom ubeleilig. Jeg var på vei tilbake etter skade og hadde fått et par innhopp. Vi sliter for tiden med en del skader i troppen og jeg hadde sannsynligvis spilt fra start mot Lille søndag om jeg ikke hadde vært syk.

Les mer: Influensapreget Søderlund: – Forstår godt at jeg er ute

Elyounoussi skrev in august under for den greske toppklubben Olympiakos. 28-åringen har fått en bra start på oppholdet i den greske hovedstaden. I seriepremieren brukte elyounoussi 41 minutter på å tegne seg på scoringslisten. Han har siden spilt regelmessig både i serien og i Europa League.

- Vi spiller Europaliga kamp mot APOEL i kveld, men det er mulig jeg blir spart ettersom jeg fikk en smell i ankelen tidligere i uken. Søndag spiller vi lokaloppgjør mot AEK, så den matchen er det ekstra viktig at vi får et bra resultat i, sier Tarik til Fredriksstad Blad.

Les mer: Tarik: – Ble jeg tatt ut på landslaget? Det var hyggelig
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 01.10.2016 22:01    Post subject: Reply with quote

– Vard forsøker å få tak i en person som kan være spillerutvikler i klubben. Denne personen skal ha et helhetlig ansvar for barne- og ungdomsfotballen. Steinar Lein er en av dem vi har snakket med og han er en av flere kandidater, sier Lothe. Han presiserer at stillingen som spillerutvikler er en deltidsstilling.

Steinar Lein har vært hovedtrener i 1. divisjonsklubben Hødd siden slutten av juni, da Hans-Erik Hansen ble løst fra kontrakten umiddelbar virkning. Før det var Lein assistenttrener fra og med sesongen 2014.

– Jeg ønsker ikke å kommentere Vard. Her er det fullt fokus på Hødd og å beholde plassen i 1. divisjon, rapporterer Lein fra Ulsteinvik.

Les mer: Steinar Lein er aktuell for Vard
Back to top
PauloSilas
Veteran

PostPosted: 02.10.2016 17:08    Post subject: Reply with quote

Traore med maa og assist i helga.

5 maal (1 assist) paa 6 kamper saa langt i Tyrkis superliga
kkakk
Rutinert

PostPosted: 02.10.2016 21:52    Post subject: Reply with quote

Selnæs som midtstopper i kveld.. Søderlund inn i pausen, satser på litt norsk magi for ASSE nå i andre Smile
Back to top
Mustrum Ridcully
Legende

PostPosted: 02.10.2016 22:08    Post subject: Reply with quote

Hatkamp deluxe , gjør seg å score i den ja.
Konesseur
Veteran

PostPosted: 02.10.2016 22:10    Post subject: Reply with quote

For min del håper jeg på Selnæs-fiasko og returbillett til Lerkendal.
Back to top
Zeno
Veteran

PostPosted: 02.10.2016 22:23    Post subject: Reply with quote

Knut Tørum og Arendal rykket opp til 1. divisjon idag!

Link.
Back to top
Hakkespett
Veteran

PostPosted: 02.10.2016 23:19    Post subject: Reply with quote

kkakk wrote:
Selnæs som midtstopper i kveld.. Søderlund inn i pausen, satser på litt norsk magi for ASSE nå i andre Smile

Nei, nei og atter nei! At de først frarøver oss dreiepunktet i hele spillet vårt, for deretter å misbruke ham slik? Skam!
toki
Veteran

PostPosted: 02.10.2016 23:31    Post subject: Reply with quote

Den bortkomne sønn scoret mål i dag. Bomma på straffe gjorde han også.
larsarus
Legende

PostPosted: 03.10.2016 00:21    Post subject: Reply with quote

Bakenga? Det er vel ikke akkurat mat for "Hvor er de nå"-tråden... Smile

Forøvrig litt av en VGlive kamp-rapport (ASSE): https://vglive.no/event/56824
- "Alexander Søderlund av Saint-Etienne sentrer til lagkamerat".
Back to top
Jolern
Proff

PostPosted: 03.10.2016 13:21    Post subject: Reply with quote

Bob bradley bekreftet som Swansea trener, som første amerikanske trener av en premier league klubb, meldes det.
Hvis han får ut noe i nærheten av samme potensialet i Swansea som han gjorde i Stabæk vil dette bli artig å følge med på!
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 362, 363, 364 ... 569, 570, 571  Next
Page 363 of 571

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb