| View previous topic :: View next topic |
| Hvem blir største utfordrer om seriemesterskapet? |
| Bodø/Glimt |
|
0% |
[ 0 ] |
| Brann |
|
3% |
[ 3 ] |
| Haugesund |
|
0% |
[ 0 ] |
| Lillestrøm |
|
0% |
[ 0 ] |
| Molde |
|
47% |
[ 47 ] |
| Odd |
|
5% |
[ 5 ] |
| Sarpsborg |
|
0% |
[ 0 ] |
| Sogndal |
|
0% |
[ 0 ] |
| Stabæk |
|
2% |
[ 2 ] |
| Start |
|
4% |
[ 4 ] |
| Strømsgodset |
|
36% |
[ 36 ] |
| Tromsø |
|
0% |
[ 0 ] |
| Viking |
|
1% |
[ 1 ] |
| VÃ¥lerenga |
|
0% |
[ 0 ] |
| Aalesund |
|
0% |
[ 0 ] |
|
| Total Votes : 98 |
|
| Author |
Message |
hellvikrunner Veteran
|
Posted: 21.08.2016 21:29 Post subject: |
|
|
| Hacken wrote: | | Odd har levert protest... |
Si meg er det tidenes beste trommis du har som avatar der? |
|
| Back to top |
|
 |
Bonzo Veteran

|
Posted: 21.08.2016 21:37 Post subject: |
|
|
I hvert fall tidenes tøffeste. (I frykt for å dra igang en lang OT debatt)  |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 21.08.2016 22:05 Post subject: |
|
|
Protesten blir avvist.
Det lå nede en spiller fra hvert lag, og reglene er slik for at spiller med hodeskader skal få behandling, ikke for at det skal føre til avrbudd av spillets gang. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 22.08.2016 07:35 Post subject: |
|
|
Molde i et nøtteskall å spille videre der. Dommeren skal alltid stoppe spillet ved hodeskade - for at spillerne skal få behandling - og alle vet det. Odd - spillere som kunne ha forhindret målet stopper helt opp for å vinke på legene.
Det burde faktisk kunne gå. Formell feil som åpenbart påvirker resultatet. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 22.08.2016 08:30 Post subject: |
|
|
Alle feil fører ikke til at man stiller spørsmål ved alt.
Hvorfor skal dommer stoppe spillet ved hodeskader?
A: For å tilby skadd spiller hjelp umiddelbart.
B: For å avbryte spillet slik at skadd spiller kan komme igang igjen.
Det er selvfølgelig alt. A som er korrekt. Det er dommeren som skal få refs her. Spillerne skal spille helt til dommeren blåser. |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 22.08.2016 10:07 Post subject: |
|
|
| Så er det også en utbredt misforståelse at spillet skal stoppes ved hodeskade. Det er "alvorlig skade" som er formuleringen, og ikke alle hodeskader behøver å være alvorlige. Vi skal nok ikke forvente at en fotballdommer er i stand til å diagnostisere dette på sekundet, men hvis han vurderer situasjonen der og da som at det ikke foreligger noen alvorlig skade er han i sin fulle rett til å la spillet gå - og Odd har ikke noe grunnlag å protestere på. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 22.08.2016 10:16 Post subject: |
|
|
Men med 2 spillere som ligger nede, med blod fossende og en lege på banen så skjønner jeg selvsagt at det blir murring fra Odd.
Ikke at den protesten fører noen vei, det blir jo ikke omkamp. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 22.08.2016 11:27 Post subject: |
|
|
| bolgebah wrote: | | Så er det også en utbredt misforståelse at spillet skal stoppes ved hodeskade. |
tja...
http://dommer1.no/regler-...ngen-2015/
| Quote: | | Ved hodeskade skal dommer stoppe spillet umiddelbart. |
|
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 22.08.2016 12:09 Post subject: |
|
|
| bolgebah wrote: | | Så er det også en utbredt misforståelse at spillet skal stoppes ved hodeskade. Det er "alvorlig skade" som er formuleringen, og ikke alle hodeskader behøver å være alvorlige. |
Mja. Det er beskrevet i et tillegg til spilleregel 5 om "alvorlig skade" at dommerne skal være spesielt varsomme ifm hodesmeller. Det er ikke gitt at kampen skal stoppes hver gang noen får en smell i hodet, men terskelen der er lagt lavere enn for eksempel en smell i leggen. Dette har nok blitt gjort som et resultat av at flere norske spillere har blitt tvunget til å legge opp pga hjernerystelser de siste årene.
Jeg synes det er merkelig at dommeren lar spillet gå videre når han står tre meter unna en BBS som striblør fra bakhodet - men en protest er jo bortkastet tid. Odd kunne heller brukt resurser på å gjøre seg selv bedre, fremfor å klage på alt og alle hele tiden.
Edit: Referanse
| Quote: | Ved kamper i toppfotball:
Ved mistanke om hjernerystelse skal dommer stoppe spille raskest
mulig, jfr. Spilleregel 5
Tilsyn/behandling på banen skal normalt ikke overstige 3 minutter
Spiller kan kun tillates å komme inn etter godkjennelse av doktor
Motivering:
Hodeskader i fotball er dessverre blitt mer utbredt. Viktig at dommere er nøye og følger spilleregel 5 med tanke på hurtigst mulig avblåsning. |
http://dommer1.no/regler-...ngslinjer/
Dommersjef Rune P om problemstillingen (noen år gammel artikkel):
| Quote: | Dommeren er ikke lege
De siste årene har dommerne skjerpet kontrollen rundt hodeskader.
I dag er regelen klar: Holder en spiller seg til hodet, må dommeren blåse selv om han ikke aner om det er en reell skade eller ikke.
– Vi blåser for å være sikre. En dommer er ingen lege, så andre må vurdere alvorligheten av skadene, men vi vil ikke risikere noe. Derfor blåser vi raskt ved tegn til hodeskade. Vi har bedt dommerne om å være veldig varsomme om de har mistanke om hodeskader, sier dommersjef Rune Pedersen til NRK.no. |
https://www.nrk.no/sport/...-1.7803832 |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 22.08.2016 16:08 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | Molde i et nøtteskall å spille videre der. Dommeren skal alltid stoppe spillet ved hodeskade - for at spillerne skal få behandling - og alle vet det. Odd - spillere som kunne ha forhindret målet stopper helt opp for å vinke på legene.
Det burde faktisk kunne gå. Formell feil som åpenbart påvirker resultatet. |
Jeg tror ikke dette er det som kan kategoriseres som en formell feil. Dommeren ser helt klart situasjonen og gjør en vurdering av den. Den er jo åpenbart feil, men det er ikke en formell feil. Da er det isåfall veldig mye som er formell feil. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 22.08.2016 20:07 Post subject: |
|
|
Hvis det stemmer at dommeren kan vurdere hodeskadens omfang, og velge å fortsette, så har du jo rett i det. Hvis ikke er det som å se ballen suse i nettet, men bare droppe å blåse mål etter en totalvurdering.
Jeg mente det var hugget i stein å stoppe ved hodeskade. Ut ifra tilbakemeldingene fra andre dommere synes det i alle fall å være høyst irregulært å ikke gjøre det, men det er som sagt ikke sikkert det er formelt feil. Til tross for at dommeren etter en skjønnsmessig vurdering velger å overse blodet, kroppsspråket, at spillerne stopper opp rundt de skadde spillerne, og at støtteapparatet allerede er inne på banen.
La dette være en lekse for unge spillere: spill til fløyta går, leave your wounded behind, og vær klar til å utnytte situasjonen hvis motspillerne lar seg distrahere av bagateller som blodpøler, banestorming, småbranner og løse kroppsdeler. Empati er for svake sjeler og fokus kjennetegner vinnere.
Da blir det selvfølgelig ingen omkamp. Og det er jo egentlig helt greit for vår del. Molde er ingen trussel, verken i år eller neste år. Eller året etter det igjen. |
|
| Back to top |
|
 |
Hodor Veteran

Joined: 23 Aug 2013 Posts: 3664 Location: Sunnmøre's hovedstad
|
|
| Back to top |
|
 |
georgios Veteran
|
Posted: 24.08.2016 12:40 Post subject: |
|
|
| LOLORAMA. Håndlykken mener ikke Odd fremstår som sutrete etter denne protesten. |
|
| Back to top |
|
 |
smogli Proff
|
Posted: 24.08.2016 13:08 Post subject: |
|
|
Sakser fra avisartikkelen:
| Quote: | | I NFFs regelverk står det at et mål som scores mens det scorende lag har en spiller/leder/trener for mye på banen, skal annulleres. |
Om dette stemmer, er det jo case closed og bare å beramme omkamp med én gang? |
|
| Back to top |
|
 |
Hodor Veteran

Joined: 23 Aug 2013 Posts: 3664 Location: Sunnmøre's hovedstad
|
Posted: 24.08.2016 13:09 Post subject: |
|
|
Tror generelt sett de fleste ville protestert om dette skjedde mot dem.
Ville vi godtatt om dette skjedde og det fikk utfall for sluttresultatet?
Greit nok at Fagermo kan sutre mye, men jeg skjønner Odd i denne saken. |
|
| Back to top |
|
 |
georgios Veteran
|
Posted: 24.08.2016 13:13 Post subject: |
|
|
| Jeg ville vært flau om RBK la inn protest og krevde omkamp i en lik situasjon. |
|
| Back to top |
|
 |
Captain Veteran
|
Posted: 24.08.2016 13:19 Post subject: |
|
|
| Hadde det samme skjedd med oss mot Molde på 2-2 og de scorte, men vi klaget oss til en omkamp, så ville jeg flirt meg skakk. |
|
| Back to top |
|
 |
Green Goblin Rutinert

|
Posted: 24.08.2016 13:22 Post subject: |
|
|
| smogli wrote: | Sakser fra avisartikkelen:
| Quote: | | I NFFs regelverk står det at et mål som scores mens det scorende lag har en spiller/leder/trener for mye på banen, skal annulleres. |
Om dette stemmer, er det jo case closed og bare å beramme omkamp med én gang? |
Eller man kan trekke målet, og la sluttresultatet bli 3-2.... |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 24.08.2016 13:26 Post subject: |
|
|
| Green Goblin wrote: | | Eller man kan trekke målet, og la sluttresultatet bli 3-2.... |
Ja, hvorfor ikke en Stabæk-løsning. Målet helliggjør middelet. |
|
| Back to top |
|
 |
TottoD Proff
|
Posted: 24.08.2016 13:33 Post subject: |
|
|
| Jeg har hele tiden tenkt at dette er sutrete av Odd, men etter at jeg nå har sett situasjonen på TV så forstår jeg Odd. Skandale av dommeren. Hele situasjonen preges av skaden. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 24.08.2016 13:36 Post subject: |
|
|
Litt Off Topic denne, men kom på da Nils Arne løp utpå banen for å jage spillerne tilbake (for å få i gang spillet og score ett til) etter en sen utlikning mot Start i 1991.
https://www.youtube.com/w...EYgKd_pxEs |
|
| Back to top |
|
 |
fubar Veteran

|
Posted: 24.08.2016 13:46 Post subject: |
|
|
Sutring eller ikke.. Etter å ha sett situasjonen mener jeg det er en klar dommerfeil å ikke blåse av umiddelbart hvis det stemmer at det skal blåses av ved hodeskade.
Begge spillerne kommer i stor fart, smeller hodene sammen og begge blir liggende. Såpass potensiell alvorlig situasjon at man kan argumentere med at medspillere kan nøle/stoppe opp litt - og at det dermed påvirker videre spill.
Synes det er innenfor at de klager i og med at scoringen ble avgjørende.
Jeg tror de får medhold i klagen - ihvertfall hvis det i tillegg er en regel om lege inne på banen. |
|
| Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 24.08.2016 14:04 Post subject: |
|
|
Jeg tror det ikke blir noen ny kamp ettersom det var en på hvert lag som lå nede.
En kamp jeg tror blir spilt på nytt derimot er Kristiansund - Sandnes Ulf hvor Kristiansund fikk en mann sendt av for to gule selv om han bare fikk sitt første gule. Endte jo opp med at Sandnes Ulf snudde kampen på slutten og vant. |
|
| Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 24.08.2016 15:11 Post subject: |
|
|
| Det verste med dette er at det kan ødelegge muligheten for gullfeiring på Molde stadion. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 24.08.2016 15:36 Post subject: |
|
|
Trist at Odd benytter seg av helt legitime henvendelser til NFF for å potensielt komme best mulig ut av det. Dette blir sølv med bismak! _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
|