View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 13.08.2004 14:20 Post subject: |
|
|
duttend wrote: | Se bare på Zlatan i Ajax. Han var sågodt som klar for Roma, men Roma ble frarådet å kjøpe han pga "mentalforstyrrelsene" hans og avbrøt avtalen. |
Du skal ikke se bort fra at det også hadde noe å gjøre med prisen, sidne Roma er så og si konkurs! UEFA har nektet dem å kjøpe spillere med mindre de skaffer garantier. Det var vel derfor Chivu var utlånt første året og kjøpt først det andre? (eller?) _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
duttend Proff
|
Posted: 13.08.2004 17:39 Post subject: |
|
|
Recon wrote: | Det var vel derfor Chivu var utlånt første året og kjøpt først det andre? (eller?) |
Nei, det var snakk om det men de klarte å skrape sammen nok penger (eller så tror jeg det var Ajax som gikk med på lavere pris). Uansett, han var i Roma's eie i forrige sesong. |
|
Back to top |
|
 |
Pi_Meson Proff
|
Posted: 16.08.2004 21:59 Post subject: |
|
|
Stano_11 wrote: | Jeg synes absolutt vi skal sammenligne oss med FCK, både sportslig og øknomisk. |
Haha. 0-5 hjemme for Gorica, og på hodet ut av CL-kvaliken uten så mye som en skarve UEFA-cupdeltakelse som plaster på såret? Er det slikt du vil vi skal sammenligne oss med? |
|
Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 16.08.2004 22:57 Post subject: |
|
|
Pi_Meson wrote: | Stano_11 wrote: | Jeg synes absolutt vi skal sammenligne oss med FCK, både sportslig og øknomisk. |
Haha. 0-5 hjemme for Gorica, og på hodet ut av CL-kvaliken uten så mye som en skarve UEFA-cupdeltakelse som plaster på såret? Er det slikt du vil vi skal sammenligne oss med? |
Synes ikke man kan drage konklusioner udfra et enkelt resultat. FCK har helt sikkert potentialet til at blive lige så gode som RBK. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 17.08.2004 06:58 Post subject: |
|
|
Stanos poeng var vel at vi ikke var noe dårligere enn FCK, økonomisk og sportslig. Sportslig kommer vi godt ut fra sammenlikninga, i alle fall.
Ja, de har sikkert potensialet til å bli bedre enn oss, men det har de jo hatt en stund... de har mye å bevise før de kommer dit. |
|
Back to top |
|
 |
Stano_11 Veteran
|
Posted: 17.08.2004 10:19 Post subject: |
|
|
Ja nå har Sæternes gått til Brann mens Bratseth'n uttaler at Rosenborg ikke kommer til å forsterke laget mer utover høsten. Jeg håper da at det vil komme 2 nye forsterkninger etter sesongen er over. Da vil jeg at de henter Helstad og Ødegård. Vi trenger en midtspiss til som kan gå rett inn å forsterke laget.
Nå har Rosenborg mistet to av spillerne som jeg mener de absolutt burde ha hentet. Istedenfor havnet de i Vålerenga og Brann. Må si at jeg forstår mindre og mindre av det de driver med på brakke. Her hadde vi sjansen men de tok den ikke. Bratseth sier at de ikke hadde ville betale så mye for Sæternes. Total kostnaden for han ville ha vært ca 10 mill iløpet av 3,5 år. Det er ikke mye for en spiller som kunne virkelig ha gjort det bra. Men istedenfor har F. Johnsen ubegrenset med tillit. Selv om han har scoret 11 mål hittil i Tippeligen. Vel, Sundgot har jo scoret 12 og jeg vil ikke si at han er all verden til spiller. F. Johnsen har jo bevisst at han ikke er god nok i Europa. Det er ikke å stikke under en stol. Han holder i Norge men ikke når vi skal begynne å møte gode lag i Europa. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 17.08.2004 10:52 Post subject: |
|
|
Sæternes klarte aldri å få fast spissplass for Club Brügge i Europa... |
|
Back to top |
|
 |
kms Senior
|
Posted: 17.08.2004 11:36 Post subject: spillere |
|
|
Må si jeg har problemer med å forstå deg her, Stano_11.
Iversen er et glimrende talent men sannheten er at han ikke har prestert på lenge.
Sæternes, som haavarl påpeker, klarte aldri å spille seg tilbake inn på Club Brügge -- et lag som nå har problemer med å komme seg gjennom 3. runde av mesterligakvalifiseringen.
Begge kunne sikkert gjort en anstendig jobb for RBK. Derimot er det absolutt ingenting som tyder på at de kunne gjort en så mye bedre jobb enn Johnsen, Braaten, Brattbakk, m.fl., at de ville vært verdt prisen/innsatsen.
Tror du lider av litt "Gresset er alltid grønnere..." syndrom. Bare vi får byttet ut tilstrekkelig med spillere, evt. trener, vil vi magisk havne på '99 nivå igjen. Tror det gjerne, du. Jeg tror det absolutt ikke. |
|
Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 17.08.2004 14:01 Post subject: |
|
|
Tror RBK gjorde rett i å ikke strekke seg for langt etter Sæternes. Når det gjelder Iversen er han sannsynligvis det beste spisstalentet i Norge. Men han har jo gått skadet stort sett etter den gode debutsesongen han hadde i Tottenham. Det virker også som han ønsker å bruke resten av sesongen i Vålerenga til å få en plass på landslaget og så komme seg ut i Europa igjen. For han passer derfor sikkert RBK dårlig da han der måtte jobbe seg inn i laget. Dessuten bør det være uaktuelt for RBK å knytte til seg spillere på 3 mnd kontrakter, når klubben allerede har unge talenter på benken! Når Iversen er klar for en lengre kontrakt i Norge er det klart RBK burde være med.
Nei, offensivt burde RBK satse på Ødegaard. Siden han er under kontrakt bør 2. valget være Kopteff som er Bosman etter sesongen!!!
En annen Boman er jo Gylfi Einarsson som Brann har begynt å snuse på.
Ja, vi har bra dekning på midtbanen, men dersom Roar gir seg etter neste sesong bør vi ha erstatter på plass i god tid. Odd Inge Olsen forsvinner vel også nå i år.
Men det Rosenborg virkelig bør se seg om etter er midstoppere. Der er det for dårlig dekning, selv om det vil være vanskelig å finne noen som danker ut dagens to. |
|
Back to top |
|
 |
RBK4EVER Proff
|
Posted: 17.08.2004 14:24 Post subject: |
|
|
Sæterness var ikke viktig for rosenborg... vi trenger yngre spillere.... vi får bare lete videre  _________________ De viktigste kampene er dem du ikke har spilt, de viktigste tankene er dem du ikke har tenkt! |
|
Back to top |
|
 |
2.az Junior

|
Posted: 17.08.2004 17:32 Post subject: |
|
|
Vi må hente Ødegaard nå! Ellers kommer han garantert til å bli snappet opp av en eller annen storklubb. Nå har Rosenborg "sovet" nok i timen, og gått glipp av flere spillere. Synes også vi kan hente en ny midtspiss. En som kan mer enn bare å heade. _________________ Mitt hjerte er i svart og hvitt |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 17.08.2004 18:52 Post subject: |
|
|
2.az wrote: | Vi må hente Ødegaard nå! |
Men så er det bare det at Sogndal har sagt at de ikke vil selge ham nå. I alle fall ikke til en pris "rundt det nordiske markedets prisleie". Altså må vi enten gi sinnsykt mye - eller også venter vi pent til sesongen er over. |
|
Back to top |
|
 |
duttend Proff
|
Posted: 17.08.2004 21:46 Post subject: |
|
|
Og hvis Sogndal rykker ned blir han vel også en ganske billig spiller. |
|
Back to top |
|
 |
arne ball Junior
|
Posted: 17.08.2004 23:50 Post subject: |
|
|
Hadde vært greit å forsterke laget med Ødegaard og Gamst Pedersen til neste sesong  |
|
Back to top |
|
 |
RBK4EVER Proff
|
Posted: 18.08.2004 00:42 Post subject: |
|
|
2.az wrote: | Vi må hente Ødegaard nå! Ellers kommer han garantert til å bli snappet opp av en eller annen storklubb. Nå har Rosenborg "sovet" nok i timen, og gått glipp av flere spillere. Synes også vi kan hente en ny midtspiss. En som kan mer enn bare å heade. |
det første synes jeg høres feil ut..... Rosneborg har ikke såvet i timene.... de spillerne de har gått glipp av er hovedsaklig spillere som ikke passet for oss for tiden, eller spillere vi ikke kunne få av økonomiske grunner... når det er nevnt så er jeg veeeeeeeeeeeldig enig med deg i det andre.... synes også vi skal hente en ny midtspiss.... EN SOM KAN MER ENN Å BARE HEADE!!!!!!!!!!!!!!!!!!! er dritlei av at rosenborg skal lempe bollen inn mot en kjempe av en midtspiss, som brøyter vei for å prøve fortvilt å treffe ballen.... i lengden dødskjedelig å se på, og uansett burde en spiss kunne mer enn bare det.... _________________ De viktigste kampene er dem du ikke har spilt, de viktigste tankene er dem du ikke har tenkt! |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 18.08.2004 07:06 Post subject: |
|
|
Jammen, vi har jo hentet Daniel Braathen jo. Slutt å mas. |
|
Back to top |
|
 |
sander a Senior
|
Posted: 18.08.2004 12:15 Post subject: |
|
|
RBK4EVER wrote: | .... synes også vi skal hente en ny midtspiss.... EN SOM KAN MER ENN Å BARE HEADE!!!!!!!!!!!!!!!!!!! er dritlei av at rosenborg skal lempe bollen inn mot en kjempe av en midtspiss, som brøyter vei for å prøve fortvilt å treffe ballen.... i lengden dødskjedelig å se på, og uansett burde en spiss kunne mer enn bare det.... |
Er enig i at RBK burde ha en midtspiss som har bedre ferdigheter langs bakken og større hurtighet i kroppen. Hvis vi derimot tar konskvensen av at Johnsen skal brukes i fravær av andre alternativer, må man ihvertfall kunne forvente at trenerne valger kantspillere som kan fore Johnsen med gode innlegg.
Derfor stiller jeg meg sterkt undrende til at man benytter spillere som Solli, Brattbakk og George (og tidligere Karadas) på vingen som ikke har ferdigheter og/eller hurtighet til å runde backen sin og slå innlegg.
Virker som at Ola By prioriterer det defensive, og dermed velger kantspillere som har de beste defensive egenskapene.
Er rett og slett frustrerende og sitte å se RBK spille tidvis bra fotball, helt til man kommer til den siste tredjedelen på banen. Der er det et stort fravær av kreativitet og offensive egenskaper. Spillet blir stereotypt og forutsigbart da ingen i angrepsrekka er i stand til å gjøre det uforutsigbare grunnet manglende ferdigheter.
Tidligere var det en drøm å se RBK spille, mye på grunn av de gode offensive spillerne i laget. Har ikke tall på hvor mange ganger på 90-tallet jeg skulle ønske at landslaget brukte kun RBK-spillere fra midtbanen og fremover.
I dag er dette snudd helt på hodet. Mens landslaget i dag stiller med angrepsspillere som er hurtige, og som innehar meget gode tekniske ferdigheter, prioriterer altså RBK angrepsspillere som har stor arbeidskapasitet og som er solid defensivt fremfor spillere som er hurtige og teknisk gode. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 19.08.2004 07:17 Post subject: |
|
|
Vel... vi hadde Mini, og vi hadde Derek, og etter det har vi prøvd hardt og lenge å finne noen som kan gjøre det like bra. Hauger av millioner på Knutsen og Ludvigsen. Enerly var god, men bare når han ikke var skadet. Storflor får det foreløpig ikke helt til.
Det er ikke så mange "klassiske RBK-vingtyper" å velge mellom, altså...
Men vi får gjøre et nytt forsøk med Ødegaard.
Og så må Fredrik lære seg at for å bli Gud må ballen slå hurtigst mulig fremover, til flanke eller indreløper. Mindre kjæling takk.
Før ble det terpet (mener jeg å huske) på at "ballen går fortere enn mannen", og at raske pasninger i lengderetning var en forutsetning for raske angrep.
Jeg mener å høre at trenerteamet er godt og vel oppmerksomme på dette, at det går for sent, så det blir vel trent inn.
Så vil jeg gjerne påpeke at ja - vi husker alle den raske, briljante angrepsfotballen, men det er en stund siden den satt perfekt. De par siste årene til Eggen, og året under Hareide, var slett ikke optimale. Noe forsvant med Mini, noe med Derek og noe med Bengt.
Men vi fikk noe tilbake også, for eksempel er vi blitt noe tryggere i Europa. Med Eggen midt på 90-tallet visste du hva du fikk: angrep for alle penga, løp i alle retninger, total dominans. Og griseslakt på bortebane. |
|
Back to top |
|
 |
sander a Senior
|
Posted: 19.08.2004 11:45 Post subject: |
|
|
Er enig i det du sier om at vi er blitt tryggere defensivt i Europa. Dette vil jeg bl.a. godskrive en formidabel forsterkning av spillermaterielet i den bakre firer (spesielt Riseth). I dag har vi kun landslagsaktuelle spillere i forsvaret. I tillegg har også aggresiviteten i forsvarsarbeidet blitt forbedret. Akkurat derfor er det så forbaska irriterende at angrepsspillet har blitt så kraftig svekket. Hadde vi hatt et angrepsspill av samme kaliber som for 5 år siden, hadde årets utgave av RBK vært den beste noensinne.
Som du sier, har RBK prøvd flere spillere i kantposisjon uten at de har lykkes. Du nevner bl.a. Ludvigsen. Han fikk vel ærlig talt ikke en fair sjanse til å prøve seg engang. Dessuten hadde vi muligheten til å kjøpe Gamst Pedersen før han ble for dyr, og vi hadde muligheten til å hente tilbake Derek. Er klar over at det hersker delte meninger om sistnevnte blant den innerste kjerne av RBK-supportere, men tror ærlig talt at 97% av RBK`s tilhengere ville hatt en storspillende Derek tilbake i RBK.
I tillegg finnes det alternativer i Sverige/Danmark samt selvsagt Sogndals Ødegaard. Også Vikings Peter Kopteff vurderer jeg som bedre som ving enn George/Brattbakk/Solli.
Hvis RBK virkelig vil ha en god kantspiller finner de denne. Spørsmålet er bare om de leter godt nok, og om man er villig til å betale det de koster.
Hvis vi ser bort fra de spillerne vi kunne hatt, og konsentrerer oss om de vi har i stallen i dag, mener jeg RBK bør satse på de spillerne som har potensiale til å bli like gode som Derek og Mini var. Pr. i dag mener jeg kun Storflor og Braaten befinner seg i denne kategorien. De er de eneste kantspillerne som har evnen til å forsere backen sin og slå gode innlegg. Nettopp derfor er det uforståelig at Storflor blir vraket etter kanonkampen mot LSK, da det endelig virket som at han hadde funnet storformen. Og nettopp derfor er det også pussig at Braaten blir avspist med kun innhopp på 10 minutter i stedet for en hel omgang, som han helt sikkert tåler til tross for noe manglende kampform.
Det som likevel er mest skremmende, er å høre uttalelsene til Ola By om at man prioriterer de kantspillerne som har størst arbeidskapasitet og har de beste defensive ferdighetene. Hallo??? Dette er en så feig tankegang at jeg blir kvalm! En trener for RBK kan da vitterlig ikke tenke slik i en hjemmekamp på Lerkendal i kvaliken til Mesterligaen, at man skal bruke den vingen som er best defensivt? Er enig i at Brattbakk, Johnsen og George/Solli alle har god defensiv moral, men det er ikke mye artisteri og kreativitet i den angrepsrekka. Og for å si det enda en gang; ingen av dem er i stand til å utfordre èn mot èn samt drible av et par man på egenhånd. Dermed ender man opp med et til tider stereoptypt og forutsigbart angrepsspill, som igjen fører til at man stort sett scorer kun på dødball.
Rosenborgs spill og prestasjoner hittil i år, rimer dårlig med RBK`s motto om artig og underholdende spill. |
|
Back to top |
|
 |
Iversen Senior
|
Posted: 19.08.2004 20:02 Post subject: |
|
|
Både Rosenborg og landslaget har noe å lære av glimt, de er hurtige i overganger, kjappe pasninger med gode vinger i en 4-3-3 formasjon me 4 "vinger" i angrep og 4-5-1 i forsvar.. spillere som trond olsen, ludde og andre hanssen er alle etter min meining gode nokk for landslaget med tiden _________________ Bodø/Glimt.. |
|
Back to top |
|
 |
Baadshah Senior
|
Posted: 19.08.2004 20:35 Post subject: |
|
|
3 spillere jeg vil ha til vinteren (når sesongen er over)! Er:
Lars Iver Strand
Aleksander Ødegård og
En ung god midtforsvarsspiller, bør være fra Norge eller Norden! (Håpet på Brede Paulsen Hangeland men det ser ut til at han forlater landet!)
Jeg mener alle bør kommet til RBK, for ca 25 mil. totalt!  _________________ RBK NORWAY RBK |
|
Back to top |
|
 |
fubar Veteran

|
Posted: 19.08.2004 22:08 Post subject: |
|
|
Iversen wrote: | Både Rosenborg og landslaget har noe å lære av glimt, |
Tja... Glimt bør kanskje prestere bra over tid før jeg blir helt overbevist om det... |
|
Back to top |
|
 |
RBK4EVER Proff
|
Posted: 19.08.2004 22:31 Post subject: |
|
|
En ting som høres ut som er av alle sin interesse, er at rosenborg begynner å spille nærmere slik de gjorde før.... angrep,angrep,angrep.... ikke nødvendigvis at vi vi baaaaaaaaaaare fokuserer på det... men vi vil ha tilbake litt av gamle rosenborg.... jeg holder på å bli gal når vi heeeeeele tiden bare kan score på de hersens dødballene....  _________________ De viktigste kampene er dem du ikke har spilt, de viktigste tankene er dem du ikke har tenkt! |
|
Back to top |
|
 |
Iversen Senior
|
Posted: 19.08.2004 23:46 Post subject: |
|
|
fubar wrote: | Iversen wrote: | Både Rosenborg og landslaget har noe å lære av glimt, |
Tja... Glimt bør kanskje prestere bra over tid før jeg blir helt overbevist om det... |
ifjor va glimt stabile hele sesongen, hadde ingen "down" perioder.. på bortebane har glimt 4 seiere iår, noe som ingen andre tippeliga lag har.. gode på kontringer men glimt har vært ustabil i å styre spillet på hjemmebane i år, men det har løst seg no  _________________ Bodø/Glimt.. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 20.08.2004 07:03 Post subject: |
|
|
Vi har skåret i 29 bortekamper på rad i eliteserien. |
|
Back to top |