English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Norge - Finland
Goto page Previous  1, 2, 3

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
josinho
Veteran

PostPosted: 29.03.2016 23:07    Post subject: Reply with quote

Hehe. Latterlig at Ole K ikke får spille mer i dag....
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 30.03.2016 00:06    Post subject: Reply with quote

Greit oppsummert:

https://twitter.com/hanse...7238363137

Tommel'n opp!
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 30.03.2016 09:18    Post subject: Reply with quote

Jeg klarer ikke å se at det fins noen plan, klar eller ikke, for hvordan Norge skal spille fotball etter relativt god tid med Peggy i sjefsstolen. Hvilken formasjon spiller vi? Vet ikke. Rollefordelingen på midtbanen? Vet ikke. En eller to spisser? Vet ikke. Ballbesittende eller direkte? Vet ikke. Lavt eller høyt press? Vet ikke. Og oppi alt det rotet testes alt som kan krype og gå som har karret seg til FVB Grachenbach, Vanionionios eller lignende, også de som har vært skadet eller ute av drift de siste 24 månedene. Gjerne fra start, og gjerne ute av posisjon.

Høgmo framstår omtrent som en litt uerfaren FM-spiller som har motgang med laget sitt, og svarer med å teste alle formasjonene andre rapporterer suksess med én etter én med samme mistilpassede spillerstall.

Tips til Høgmo: Vi har 6 sentrale midtbanespillere (Tettey, Skjelbred, Henriksen, Johansen, Selnæs, Midtsjø) som er oppflasket i 4-3-3 (/4-5-1), enten som anker eller indreløpere. Der er vi faktisk meget godt forspent. Så har vi 1 typisk 4-3-3-spiss i Søderlund, og 1 til som burde egne seg i Diomande. Vi har vingtyper til formasjonen i Berget og Helland, og Ødegaard burde også på sikt kunne bekle en litt annerledes vingrolle. Til og med Skjelvik kunne vært en joker mot antatt bedre lag.

Jeg skjønner rett og slett ikke hva vi skal med 4-4-2 i et landslag med skrikende mangler på rollespillere på topp og som brede midtbanespillere, mens vi har en spiller mindre i det leddet vi har mest kvalitet. Forstår det bare ikke. Hadde det enda vært et tydelig spillestilsmessig grep.
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 30.03.2016 16:21    Post subject: Reply with quote

Veldig bra oppsummert Tommel'n opp!

Vi er inne i en langvarig, ond sirkel. Det er dårlig engasjement fordi resultatene er svake, men også fordi folk ikke føler noe eierskap til dette laget. Begynner kanskje å bli utdatert og oppbrukt å snakke om Drillos fra 1992 til 1998, men selv under Semb, Hareide og Drillo2 følte jeg mer for landslaget. Evinnelig rotasjon og vingling preger laget, og da ser du ikke kontinuiteten. Som du påpeker her, Zaphod, man vet ikke engang hva slags spillestil eller formasjon dette laget foretrekker. Langt mindre ved man noe særlig om rang og roller i lagdelene. Det bunner vel i at vi har veldig få enere og litt for mange jevngode spillere. Dette har spesielt preget midtbanen og angrepet. Vi skal vel ikke syte for mye over det defensive, som foruten en stri tørn i Kroatia har levert bra mot middels europeisk motstand som Aserbadjan, Sverige, Finland, Estland og Bulgaria. Men fremover på banen er det fryktelig mange rare konstellasjoner og valg som er prøvd - stort sett uten hell.

Uansett om ikke alle er tilgjengelige alltid burde vi holde oss til en fast stil og en grunnformasjon. Den bør være 4-3-3/4-5-1. Det vil også være en fordel om man ser flere åpenbare førstevalg av spillere, men vi mangler jo f.eks en stabil målscorer som spiss. Hadde vi enda hatt en slags Zlatan/Lewandowski-fyr som scorer i annenhver kamp i snitt hadde det sett lysere ut.

Om jeg var Høgmo (det er jeg glad jeg ikke er) og hadde stått som ansvarlig for to stk. nitriste kamper mot Estland og Finland, to lag som er blant de ti-tolv svakeste som deltar i kvalikkspill i Europa, ville jeg brukt de tre treningskampene mot Portugal, Belgia og Island på å sette noe. Han må etablere et klart system og peile ut noen spillere som har noe der å gjøre, og skrelle vekk de som ikke har det.

F.eks er det per i dag tullball å ha med Ødegaard. Sist han var i flytsonen var i 2014 for Strømsgodset. Ikke vist noe etter det. Får ikke til noe som helst og blir ikke god på landslaget før om et par år. Diomande, Yttergård Jensen og Guldbrandsen er tre andre jeg ikke ser poenget med å "prøve ut" noe mer på en stund. Heller vel egentlig mot at Berget får spille spiss. Han er fysisk og tar bra for seg, og finner veien til mål av og til. Får det til bra i klubblaget sitt der han spiller og scorer.

Selnæs må spille i midten, og Tettey må ha en indreløperplass, så får Johansen og Henriksen utfordre Skjelbred om den siste. Vi ser oss blinde til tider på at Skjelbred spiller for et av de bedre BL-lagene, men han er en døv rollespiller som fyller en bestemt funksjon. Veldig lite end product, et problem han deler med fryktelig mange andre landsslagsspillere som Omar, Berisha, Ødegaard, Søderlund, Diomande osv.

Jeg har en urokkelig tro på at å etablere et fast mønster med et begrenset antall folk involvert har mest for seg. Og så er det bedre å spille fast og levere i Malmö og Rosenborg enn å slite benken i Hull, Greuther Furth eller trene med Zidane om formiddagene. Det forundrer meg at man gjør så enormt mange endringer til disse treningskampene. Hva får man ut av å se folk som knapt nok møtes spille i uvante posisjoner der det aldri går mer enn 10 minutter uten at noen rundt blir skiftet ut med enda et fremmed fjes? Forstår det ikke.

Eneste måten Norge kan få til noe i den gruppa vi begynner med i september er å skape et LAG, for enere blant enkeltspillerne finnes ikke.
Hvor mange som har spilt under Høgmo siden 2013 kunne utfordret om en plass i 1998-troppen? Spiller for spiller er vi ikke bedre enn at vi såvidt slår et historisk svakt Finland i en heldig seier foran halvtomme tribuner. Om han skal ha sjanse til å reversere en negativ utvikling må Høgmo stige ned fra sin høye hest. Blir helt apatisk av å oppleve han og laget til tider. Og de over er enda verre. Politikervelde der konstnadene løper løpsk og formuleringene blir mer uforståelig for hver lanslagssamling, mens produktet (det som gjøres på banen) antakelig ikke har vært skralere siden 80-tallet.
Number10
Veteran

PostPosted: 30.03.2016 17:19    Post subject: Reply with quote

Jeg synes ikke Ødegaard har noe på A-laget å gjøre.
Jeg synes heller ikke vår kaptein Per gjør noe fornuftig, han blir alltid tatt av banen etter 60-70min.

Jeg ville nok ha stilt med 2 sittende på midtbanen, med Tettey og kanskje Selnæs.

Jarstein

Omar - Hovland - Strandberg - Rindarøy/Flo/Aleesami/Skjelvik?

Tettey - Selnæs

Helland - Berget - Moi

Diomande

Er dette løsningen?

Synes ikke Johansen forsvarer en plass på laget, heller ikke Per.
Søderlund er ikke god nok for å skyte landslaget til EM/VM, men det kan en Diomande i form være.
Helland er jeg ikke 100% på, men i form så kan han skape mye selv.
Også Moi, er en typisk ving som har vist seg veldig god i europa league for Molde og i serien. Har vært stabil.
Kanskje en Midtsjø i stedet for Helland også.

Laget trenger nå relasjoner og ett system skal de begynne å vinne kamper.
Værtfall når de er så sjeldent sammen, så må man nå finne ett lag som kan spille ofte sammen.
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 30.03.2016 17:28    Post subject: Reply with quote

Problemet er jo at Skjelbred er gjort uvrakelig gjennom kapteinsbindet, noe han fikk i mangel på skikkelige alternativer.

Hvem bør ha det? En av midtstopperne? Nordveit?
Jarstein? Igjen, mangelen på klare enere gjør at det er vanskelig
å plukke en som du garantert vet vil være tidlig på blokka hver
gang i et par år framover gjennom sportslig kvalitet - som samtidig
spiller fast i et bra klubblag til enhver tid og i tillegg har lederegenskaper.

Det mangler enere på alle måter!
EvileyeS
Rutinert

PostPosted: 30.03.2016 18:26    Post subject: Reply with quote

Sier vel sitt når vafler på Brakka trekker flere folk enn privatlandskamp...

http://www.nrk.no/sport/e...1.12875887
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
2mas
Sjef

PostPosted: 30.03.2016 19:07    Post subject: Reply with quote

Nils Arne Eggen - den mest suksessfulle klubbtreneren i Norge gjennom tidene - så gårsdagens kamp. Han presiserer at han blir 75 år, at han ikke lenger står på barrikadene - og at han bare kommer med velmenende råd.

- Per-Mathias må bestemme seg for et lag. Om det ikke akkurat består av elleve spillere, må han finne et lag som skaper relasjoner og spillere som utvikler roller i forhold til hverandre. Da Rosenborg var på toppen, var vi blant de 15 best rangerte lagene. Vi hadde et spill som var mulig å kjenne igjen - med ballbesittelse i oppspillsfasen.

Rosenborg-ikonet fortsetter:

- Det samme kan du si om Drillo. Han hadde sitt spill. I sin tid brukte jeg begrepet «lapskausfotball». Det er ikke gjenkjennbar fotball, fordi i en lapskaus vet du ikke helt hva du får. Sånn føler jeg det er med landslaget også. Per-Mathias må finne et lag der spillerne gjensidig utfyller hverandre. De må gå på banen og lete etter go'foten til hverandre.

Les mer: - Generaltabbe å sparke Drillo
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 30.03.2016 19:55    Post subject: Reply with quote

Han har jo fryktelig rett i alt hva han sier. Denne gangen og.
Attaboy
Veteran

PostPosted: 31.03.2016 01:24    Post subject: Reply with quote

I så fall er denne landslagspausen over to kamper mot særdeles svak motstand selve oppskriften på «lapskausfotball» - Jo flere kokker, jo mer søl! Grattis, Peg, du har overbevist oss alle i hvordan man lett fortærer et titalls millioner uten så mye som et sukk!

Rart: I det du trodde landslaget ikke kunne gjøre det verre, så klarer de faen meg å gjøre det verre enn verst. Fy flate for en gjeng med amatører, sier jeg bare. Spesiell takk til deg, Semb! Større idiot på jord skal man lete lenge etter. Du har feilet på alle felt, til og med når det kommer til å kjenne sin egen besøkelsestid ...
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 31.03.2016 15:32    Post subject: Reply with quote

number10 wrote:
Jeg synes ikke Ødegaard har noe på A-laget å gjøre.
Jeg synes heller ikke vår kaptein Per gjør noe fornuftig, han blir alltid tatt av banen etter 60-70min.

Jeg ville nok ha stilt med 2 sittende på midtbanen, med Tettey og kanskje Selnæs.

Jarstein

Omar - Hovland - Strandberg - Rindarøy/Flo/Aleesami/Skjelvik?

Tettey - Selnæs

Helland - Berget - Moi

Diomande

Er dette løsningen?

Synes ikke Johansen forsvarer en plass på laget, heller ikke Per.
Søderlund er ikke god nok for å skyte landslaget til EM/VM, men det kan en Diomande i form være.
Helland er jeg ikke 100% på, men i form så kan han skape mye selv.
Også Moi, er en typisk ving som har vist seg veldig god i europa league for Molde og i serien. Har vært stabil.
Kanskje en Midtsjø i stedet for Helland også.

Laget trenger nå relasjoner og ett system skal de begynne å vinne kamper.
Værtfall når de er så sjeldent sammen, så må man nå finne ett lag som kan spille ofte sammen.

Jeg synes faktisk, beklager, at dette er Peg all over again på midtbanen. To sittende midtbanespillere og en ving omskolert til trequartista er for meg både sløseri med de ressursene vi faktisk har og et litt desperat forsøk på å få plass til de man syns er gode. Og hva har Diomande egentlig bevist utover et halvt år i Stabæk? Stillestående og klønete, etter min mening, og ikke imponerende selv på engelsk nivå 2.

Skjelbred er for meg et ganske sikkert kort i startoppstillingen, så lenge noen andre kan stå for målpoengene og laget 'fungerer'. Han holder veldig høyt nivå på de tingene han gjør bra, og er flink til å passere ledd med ball, også mot topp motstand. Så kan man bruke farligere Henriksen som erstatter (i snudd V?) hvis vi for eksempel skal skape mer mot dårligere/defensive lag.

Jeg tror jeg ville kjørt

Jarstein (Nyland)

Omar (Jonas) - Hovland (Reginiussen) - Strandberg (Forren) - Skjelvik (Aleesami)

Tettey (Nordtveit) - Selnæs (Johansen) - Skjelbred (Henriksen)

Helland (Midtsjø? Ødegaard?) - Søderlund (Dio) - Berget (Moi)

Det lukter fortsatt ikke svidd av angrepsrekka, men som du også sier bør vi bruke de rene kantspillerne våre, vi er bedre der enn vi er på topp. Den internasjonale norske toppspissen fins bare ikke, derfor vil jeg ha bevegelige Alexander "Mandzukic" Søderlund til å rive i stykker forsvaret, lage plass for kantene, og kanskje til og med avgjøre mot de svakere lagene.
Back to top
hello
Veteran

PostPosted: 31.03.2016 17:41    Post subject: Reply with quote

Jeg tror faktisk jeg ville kjørt Strandberg og Forren sammen i det forsvaret der, rett og slett fordi de er de beste på å spille seg ut bakfra.
Back to top
quentez
Veteran

PostPosted: 31.03.2016 18:27    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Høgmo framstår omtrent som en litt uerfaren FM-spiller som har motgang med laget sitt, og svarer med å teste alle formasjonene andre rapporterer suksess med én etter én med samme mistilpassede spillerstall.

Bedre får man ikke sagt det.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 31.03.2016 19:24    Post subject: Reply with quote

number10 wrote:

-- --
Er dette løsningen?
-- --

Det er i allefall løsningen mot lag på samme/lavere nivå enn oss. Våset med å bruke sentrale midtbanespillere på kant er totalt meningsløst i slike kamper. At man kanskje dropper typer som Helland og Moi, som har begrensede defensive kvaliteter, mot Tyskland er greit nok, men ikke mot Estland, Aserbajan og gudene vet, hvor vi SKAL vinne, og må føre kampene i større grad.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3
Page 3 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb