View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Pokie Veteran

|
Posted: 28.01.2016 16:18 Post subject: |
|
|
Nå må vi kanskje roe litt ned her.
Livet ender ikke i dag, og vi skal ikke plutselig kjempe om 5.plass i tippeligaen fordi vi mister en spiller. Vi kunne tatt gull for tre år siden uten Ole som nøkkelspiller, og vi kan ta gull i år. Champions League er mulig, all den tid Rosenborg aldri har vært et lag drevet fram av individualister men et lag drevet frem av kollektivet. Gjøres ting riktig skal vi komme oss over dette tapet også. Vi er ikke et dårlig fotballag uten Selnæs. På vårparten var det nesten ingen her inne som snakket om Selnæs. Vi snakket om Jensen, Svensson og Helland. Vi snakket om vår eminente høyreside. Får vi igang den igjen, kommer vi til å klare oss uten Selnæs, slik som alle andre gode lag i verden klarer seg uten ham. Vi er fortsatt et bra fotball-lag, og vi kommer helt sikkert til å forsterke stallen med pengene vi fikk i dag.
Fotballspillere ønsker seg til utlandet, til anerkjente ligaer og til klubber som betaler høy lønn. Rosenborg er hverken i utlandet, i en anerkjent liga eller en klubb som betaler spesielt høy lønn. Derfor kan vi ikke eie overgangsmarkedet, slik som enkelte ønsker her. Helt fram til den dagen der hvor vi igjen kvalifiserer oss til Europa hvert eneste år, må vi innfinne oss i at også vi kommer til å være et springbrett, også for trøndere med hjertet i klubben.
Jeg forstår godt at folk er forbanna, og at det er mange følelser i sving etter dette salget. Men; Det må gå an å tenke rasjonelt også.
For ikke mange år siden solgte vi tidenes største Rosenborg-talent, Per Ciljan Skjelbred. Vi satt igjen med skarve 7 millioner kroner. På veien fram dit, hadde vi lønnet Skjelbred 4-5 millioner i året, og hadde takket nei til et bud som var nesten 10 ganger så stort bare noen år tidligere.
Dagens salg derimot, er et eneste stort pluss i boka for RBK. Når man selger egenproduserte 21-åringer til 30-40 mill (forøvrig en pris VG og Adressa bare gjetter seg til, så ikke heng dere opp i tallet til VG), er det i utgangspunktet kun en gledens dag for Rosenborg. Et slikt salg vitner om at klubben drives langt bedre enn den ble for få år siden, helt fra junioravdeling og opp til toppen.
I RBKs posisjon er det heller ikke enkelt å få særlig mer enn vi nå har fått for ham. Vi kan gamble med framtiden, og håpe at han spiller oss inn i Champions League og så blir solgt for 100 mill neste vinter (drømmescenario), samtidig som vi har mareritt om at han skal skade seg eller gå som bosman om ikke lenge. Et salg er da en helt ok løsning, og om vi i tillegg får med oss 10% (helst >20%) videresalgsklausul, er det en helt fornuftig løsning. Uavhengig om summen vi snakker om er 33 eller 40 millioner. At vi nå selger Selnæs for mer enn hva vi takket nei til i sommer, vitner om at vi vurderte godt i sommer, og hvorvidt det er en god vurdering å selge nå vil framtiden vise. Er det en ting vi bør ha lært i Rosenborg er det at vi stort sett kommer bedre ut når vi selger nå, enn at vi venter til kontrakten har gått ut. Det finnes det mange eksempler på de siste årene.
Husk folkens, vi er en klubb i lille Norge, som spiller i en liga som stort sett har vært dritt. Vi har vært for høye på oss selv i driften av klubben altfor lenge. Nå er ting derimot langt mer fornuftig, og det er da vi vokser oss større.
Salg kommer alltid til å være en del av fotballen for vår del. Sånn er det for alle klubber i Europa som ikke er topp 10. Det at vi selger spillere tyder på at ting drives bra, og er i sum utelukkende positivt. At spillerne våre er interessante for større klubber er langt bedre enn at de ikke er det! Nå har vi fått ca 50 millioner for to spillere, hvor en av dem var på vei til Viking for småplukk, mens den andre var utskjelt. Smak litt på det, folkens. Jeg hadde i hvertfall tatt i mot en slik situasjon med åpne armer for et år siden.
Det mange her inne ønsker seg, er tydeligvis et Rosenborg som sitter på gjerdet og nekter spillerne sine å gå. Jeg synes SIB og co har vært fornuftige i forhold til å si nei/ja til bud.
Så får vi heller kritisere dem basert på hvilke spillere vi henter. Får vi tak i en billig spiller som kan løse oppgavene på midtbanen bra, er jeg fornøyd. Og jeg er inforstått med at det uansett ikke kommer til å være en like god spiller som Selnæs. Det betyr ikke at vi svekker oss på lang sikt. Selvfølgelig vil vi savne Selnæs på kort sikt, men så må vi også huske at denne klubben først og fremst er der vi er i dag basert på hvordan man utvikler spillere og lag. Slik kommer det til å være i framtiden også.
Dette er en god dag for Rosenborg, ikke en dårlig en, til tross for at vi alle kommer til å savne Selnæs.
Nå får vi stå bak den nye midtbanespilleren som eventuelt kommer og ikke sammenligne med Selnæs. Vi må stå bak gutta på brakka og må stå bak gutta på banen. Klubben vår drives LANGT bedre nå enn den har blitt gjort de siste 11-12 årene, så noe rop etter SIB ut og sånt synes jeg helt ærlig talt blir skivebom.
Lykke til Ole, Du kommer til å bli en hit i Frankrike.
Jeg kommer til å følge nøye med i St. Etienne framover, og ønsker de to gamle RBKerne all suksess de kan få.
 _________________ "I spent a lot of money on booze, birds and fast cars. The rest I just squandered."
- George Best |
|
Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 28.01.2016 16:20 Post subject: |
|
|
Meget riktig salg av klubben med tanke på kontraktslengde, pris og spillerens ønske om å dra til Frankrike. Det er helt perfekt å selge spillere til 30-40 mill for rbk. Et utmerket arbeid fra klubbens side dette, både å få frem en trønder med så gode ferdigheter og å tjene såpass med penger for han.
Nå gjenstår jobben med å finne en god erstatter. Det er den vanskeligste testen for hvor godt klubben drives. Supert salg  |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 28.01.2016 16:26 Post subject: |
|
|
Veldig bra skrevet Pokie, mange gode poenger.
Det er så klart trist å miste en så god spiller til utlandet, men vi må huske at det er denne typen salg som driver klubben. Vi er i et land og en liga hvor det er så godt som umulig å beholde våre beste spillere, særlig med tanke på hvordan fotballen fungerer i dag. Vi skal være takknemlige for at han har gjort det så bra han gjorde, og særlig for at han ikke gikk til Viking for et år siden. Vi har tjent utrolig gode penger på en fantastisk spiller, og jeg ønsker han alt av hell og lykke i ASSE. Jeg har trua på at SIB har gode navn på blokka, og at vi skal klare å erstatte Selnæs. Vi kan ikke kopiere han, men vi skal klare å fylle hullet etter han. Det er tross alt slik vi driver klubben vår. |
|
Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 28.01.2016 16:28 Post subject: |
|
|
Basert på min erfaring, så vil det komme nye og bedre spillere. Ble litt demotivert, da jeg så dette på VG nett, men vi får tross alt 30 mill + og andre vil nå blomstre. Lykke til videre og husk at du er velkommen tilbake! |
|
Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 28.01.2016 16:31 Post subject: |
|
|
Oslo øst wrote: | Basert på min erfaring, så vil det komme nye og bedre spillere. |
phew, nå puster nok samtlige RBK-supportere lettet ut.
Takk for at du kom med en ekspertuttalelse |
|
Back to top |
|
 |
MkBerg Veteran
|
Posted: 28.01.2016 16:38 Post subject: |
|
|
Samtlige midler fra salget må brukes på én klassespiller. |
|
Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 28.01.2016 16:43 Post subject: |
|
|
Jeg tror ikke vi klarer gull uten Selnæs, likevel skjønner jeg at klubben selger når Selnæs ville bort. Egentlig det siste som er mest skuffende, trist at vi ikke klarer å holde lenger på våre beste spillere. Adressa melder 40 mill og VG i overkant av 30 mill, sannheten ligger sikkert et sted i mellom, tipper Adressa blir foret med litt propaganda fra RBK. |
|
Back to top |
|
 |
trøndergutten Rutinert
|
Posted: 28.01.2016 16:43 Post subject: |
|
|
Pokie  |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 28.01.2016 16:49 Post subject: |
|
|
Skal se Selnæs raskt blir veldig interessant for Høgmo nå. Utenlandsproff og greier.
Ã… la ham starte i neste landskamp kan jo for eksempel begrunnes slik:
"Ole forsterker utviklingsdimensjonen i landslagstroppen i forhold til den internasjonale tilstedeværelsen. Han er ennå ung, og det er et av våre fokus. Så er han også blitt råere fysisk og tatt steg på mindfullness relasjonelt som forsterker fokuset vårt i spilldimensjonen."
Lykke til med baguetter og snegleslurping i Frankrike og vokabularisert graut på landsslagssamlingene. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
joma Junior
|
Posted: 28.01.2016 17:00 Post subject: |
|
|
Pokie
Lykke til Ole! |
|
Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 28.01.2016 17:01 Post subject: |
|
|
Mest spent på erstatteren.
Ole har utviklet seg flott og var superviktig for jubelsesongen i fjor. Nå er det bare å håpe at han en dag kommer tilbake igjen som superstjerne og superspiller.
Det eneste han ikke får med min støtte er drakt nr. 6
Lykke til! |
|
Back to top |
|
 |
Indreløper Veteran

|
Posted: 28.01.2016 17:15 Post subject: |
|
|
Naturligvis en litt småtrist dag for oss supportere, men slik skal det da vitterlig være! Regner med at vi alle sammen unner Ole dette. Litt trist er det dog at vi ikke får se Selnæs skrevet bakpå ei hvit trøye full av grønske etter 90 minutter i duggete gress på Lerkendal i Champions League...
Lykke til Ole, og takk for den enorme innsatsen du har lagt ned for klubben vi vet at du elsker Rosenborg kommer til å være din første forelskelse og dama du tenker på når du ligger med alle andre damer i fremtiden, uansett hvor rike og pene de måtte være. _________________ - Gå ikke glipp av denne unike sjansen til å se Martin Ødegaard live på Lerkendal! |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 28.01.2016 17:36 Post subject: |
|
|
30 mill...tragisk hvor lite ambisiøse RBK er blitt. Gratulerer Molde og Godset med vinduets desidert beste overgang |
|
Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 28.01.2016 17:49 Post subject: |
|
|
ola. wrote: | Er det mulig å svartmale så til de grader som enkelte gjør her? Må gå an å tenke litt rasjonelt. |
Det er lov å svartmale det meste her inne når man er skuffet.
NÃ¥r det er sagt:
Vi har nå mistet tre av de mest sentrale spillerne i løpet av vinteren.
Søderlund
Mikkelsen
Selnæs
Vi har ikke forsterket tilsvarende hittil. Joda, flere kan bli knallgode.
Men det tar tid.
Synes ikke det er usaklig å mene at dette kan føre til en ny mellomsesong hvor fokuset blir å komme seg opp igjen. _________________ Du och jag Alfred. Ikke lenger fullt så gode venner. |
|
Back to top |
|
 |
Largactyl Veteran

|
Posted: 28.01.2016 17:51 Post subject: |
|
|
Dette er som å bli dumpa av dama du elsker fordi hu har funnet noe bedre. Lyst til å pælma mobilen i veggen og banne som en bryggesjauer. Faens skjit.... |
|
Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 28.01.2016 17:53 Post subject: |
|
|
Tung dag.
Slutter likevel ikke å bli overrasket over forventningene til folk. Faceebook-tilstander. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 28.01.2016 17:54 Post subject: |
|
|
Mikkelsen hadde sine øyeblikk i 2015, men å kalle han en "av de mest sentrale spillerne" er voldsomt. Vil rangere en haug med spillere foran han. |
|
Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 28.01.2016 18:01 Post subject: |
|
|
Tja, kanskje i serien, men på veien til EL var han definitivt en av de aller aller viktigste brikkene. |
|
Back to top |
|
 |
Escudos Veteran
|
Posted: 28.01.2016 18:01 Post subject: |
|
|
Largactyl wrote: | Dette er som å bli dumpa av dama du elsker fordi hu har funnet noe bedre. Lyst til å pælma mobilen i veggen og banne som en bryggesjauer. Faens skjit.... |
...men du vet også at om noen måneder dukker det opp ei dama som er enda bedre. |
|
Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 28.01.2016 18:04 Post subject: |
|
|
Henning wrote: | Mikkelsen hadde sine øyeblikk i 2015, men å kalle han en "av de mest sentrale spillerne" er voldsomt. Vil rangere en haug med spillere foran han. |
Enig. Dette er helt åpenbart i mine øyne. Det er kun venstreback som nivåmessig er svakere for oss enn den kantposisjonen Mikkelsen bekledde. Noen gode kamper for all del, fin type osv, men langt ifra uerstattelig.
Selnæs derimot... Ja, jeg vet ikke helt om jeg har tatt det innover meg. Jeg tenker bare på de årene med ørkenvandring etter Skammelsrud. Her har vi iallefall en jobb å gjøre. |
|
Back to top |
|
 |
Largactyl Veteran

|
Posted: 28.01.2016 18:10 Post subject: |
|
|
Escudos wrote: | Largactyl wrote: | Dette er som å bli dumpa av dama du elsker fordi hu har funnet noe bedre. Lyst til å pælma mobilen i veggen og banne som en bryggesjauer. Faens skjit.... |
...men du vet også at om noen måneder dukker det opp ei dama som er enda bedre. |
Og noen ganger ender man opp som singel i 5 år. Vi har nå penger på bok nå, men...  |
|
Back to top |
|
 |
knttn Proff
|
Posted: 28.01.2016 18:21 Post subject: |
|
|
For en gjeng sytpeisa her på forumet. Skjønner salget og han var vår klart beste spiller i 2015, men uerstattelig er han ikke. Andre kan kle den rollen og vokse på samme måte som Ole har gjort. At Ole er forskjellen på CL eller ikke...fat chance..skal vi ha ambisjoner må flere på laget heve seg og ikke være avhengige av en spiller. |
|
Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 28.01.2016 18:34 Post subject: |
|
|
Synes Selnæs som trønder burde vært med i 2016 og forsøkt å få Rosenborg tilbake i CL. På tross av mange millioner inn til klubben og at Selnæs selv selvfølgelig kan gjøre hva han vil i livet sitt, så synes jeg dette salget kommer minst et halvår for tidlig. Selnæs sin posisjon i laget er en av de viktigste, og å selge ham nå er å ta hele laget et steg tilbake kvalitetsmessig. Dette salget rimer veldig dårlig med klubbens uttalte ambisjoner, og jeg synes også at Ole viser en utålmodighet som grenser til egoisme. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 28.01.2016 18:57 Post subject: |
|
|
Virker som om både Søderlund og Selnæs/ (noen på hans vegne) har pushet i hver sin ende for å få gjennomført denne overgangen i vinter, så trøsten får være at det lett kunne vært verre dersom Koteng ikke hadde klart å stanse "galskapen" og omplassere underkompetansen i RBK sommeren 2014.
Det kunne faktisk vært Viking som solgte ham, mens RBK ikke en gang hadde videresalgsprosenter. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
|