View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Bye Veteran
|
Posted: 06.01.2016 20:27 Post subject: |
|
|
Etter å ha sett litt kavalkader av hva mannen kan, sitter jeg igjen med litt spørsmål også. Mannen er ekstremt plasseringsdyktig i feltet - men kan han finne rommene når RBK har ballen spiller mot etablert forsvar i 60-70 % av tiden? Det er mye tap-ins på situasjoner der han "lukter" hvor ballen kommer, men han har også et tungt og fint skudd fra distanse. I kavalkadene jeg har sett har han til nå satt inn ett mål på hodet - evner vi å spille ballen hurtig og presist nok langs bakken til å utnytte kvalitetene hans i boksen?
Spennende signering, så spørs det hvor gode vi blir til å avansere med ball før vi serverer Gytkjær - det er om mulig enda mindre rom for de stadige langpasningene på ensom spiss vi til tider falt tilbake på i løpet av fjorårssesongen. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 06.01.2016 21:06 Post subject: |
|
|
Tips til eventuelle journalister etc som lurer på hvordan enkelte supportere en sjelden gang kan reagere.
Sjekk kommentarene fra FK Haugesund-supportere her. #Hatogforakt
Men Gytkjær sier jo bare sannheten: Han kommer til klubben med Norges beste supportere. Det er antagelig ikke alle som tåler å lese det
Edit: Og forresten takk til Messi for svarene litt tidligere her i tråden. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Elg Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
SvennO Rutinert
|
Posted: 06.01.2016 21:47 Post subject: |
|
|
Jeg tror grytkjær har sett det vi alle ser, nemlig at det produseres mye målsjanser og at en notorisk måltyv vil kunne bøtte inn mål. Vi så i forrige storhetstid at det ble produsert mange målsjanser og at spisser som ikke hadde europeisk høyt nivå Bøttet inn mål. Hverken Brattbakk eller rush nådde aldri samme nivå i Europa. Jeg tror grytkjær er av samme kaliber |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 06.01.2016 22:13 Post subject: |
|
|
Messi wrote: | gisp! wrote: | Bjørnebye sa at de opprettet dialog med Haugesund om Gytkjær i sommer. |
De ønsket Gytkjær istedet for Vilhjálmsson. Så de har nå kjøpt 1.valget nå, siden de kjøpte 2.valget i sommer.
RBK var forbredt på at Søderlund skulle dra i sommer, men ønsket å spille ut sesongen. At Søderlund fikk seg dame i Trondheim, dempet også reiselysten. |
Uten at jeg skal frede deg for all framtid ( ), så samsvarer dette med det Bjørnebye sa til meg: Vilhjalmsson var erstatter for Malec, mens Gytkjær bare var aktuell i sommer dersom Søderlund ble solgt. Kommer tilbake med egen sak etter hvert.
Interessen er likevel eldre:
- Det har vel vært snakk om overgang det siste halvannet året. Rosenborg har vært inne i bildet hele det siste halvannet året, røper Gytkjær overfor rbkweb.no.
(...)
- Hvor nær var du en overgang i sommer?
- Det vil jeg ikke komme inn på. Det er fullstendig likegyldig nå. Nå bryr jeg meg om å se framover. Jeg gleder meg ekstremt mye til å komme i gang her i Rosenborg, møte "drengerne" og score noen mål!
Les mer: - Det var kun plass til én av oss
Liten klipprunde for de som ikke gidder å leite sjøl:
- Christian er en utpreget målscorer. Avslutter, målsnik, god i boks, gode bevegelser, stort avslutningsrepertoar og ro i avslutningene. Jeg tror det blir spennende for Christian å spille sammen med Rosenborg, sier Bjørnebye.
Les mer: Gytkjær klar for RBK
Bjørnebye sier at klubben vurderte mer enn tekniske og taktiske ferdigheter når de skulle finne Søderlunds erstatter.
– Vi har hatt som mål å være i forkant, og vi ønsket å finne en spiller som passer inn i den sterke enheten vi er i ferd med å bygge med tanke på type og personlighet. – Han har de ferdighetene RBK trenger. Dette blir veldig spennende.
Les mer: Gytkjær ny RBK-spiller
Dansken, som også var aktuell for RBK i sommer da det var interesse rundt Søderlund, ser frem til utfordringen det er å erstatte fjorårets toppscorer.
- Det er store sko å fylle. Alexander har gjort det fantastisk og får en fortjent mulighet i Saint-Etienne. Jeg håper jeg kan kopiere hans væremåte, sier Gytkjær.
Les mer: RBKs nye spiss: - MÃ¥lene er seriegull og toppscorertittel |
|
Back to top |
|
 |
LarsG Veteran
|
Posted: 06.01.2016 22:31 Post subject: |
|
|
Som flere her allerede har vært inne på; spillere som er gode på å lukte sjanser har tradisjonelt sett gjort det veldig bra hos oss. Vi kommer ofte til mange sjanser - også mot bedre lag - og vi trenger da spillere som har den magiske x-faktoren til å bare være der ballen faller ned. Rushfeldt og spesielt Brattbakk er gode eksempler på dette.
Om Gytkjær får tillit over tid tror jeg han kommer til å score mange mål for oss i år. Deilig at han 'bare' er 25 også. Ikke så verst alder det for en som har såpass med rutine og har scoret jevnt og trutt for et dårlig TL-lag i flere år. |
|
Back to top |
|
 |
Flabbergast Veteran
|
Posted: 06.01.2016 22:42 Post subject: |
|
|
Fin signering Velkommen til oss Gytkjær  |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 06.01.2016 22:56 Post subject: |
|
|
Mer positiv enn jeg var til Søder, og var egentlig ganske positiv da også. Tror dette blir riktig bra. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 06.01.2016 23:54 Post subject: |
|
|
Hvis vi stiller med Norges beste forsvar,midtbane og flankespillere, ser jeg ingen grunn til at Grytkjær ikke skal runde 20 enkle kommende sesong.
Bonus fra 20 og oppover. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 06.01.2016 23:57 Post subject: |
|
|
Greit nok, men jaggu ikke mer enn det. Føles traust og kjedelig, håper vi har tenkt å supplere med noe litt mer snertent. Mangler litt melanin i førsteelleveren føler jeg. _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 07.01.2016 00:00 Post subject: |
|
|
Ja, enig med deg, haavarl. Fikk i hvert fall et meget godt inntrykk av ham under og etter pressekonferansen. Ingen tvil om at dette er en spiller som kommer til å gjøre manns jobb for å lykkes hos oss. I tillegg tror jeg han kommer til å smelte inn i spillergruppen som bare det. |
|
Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 07.01.2016 00:04 Post subject: |
|
|
Er forsiktig optimist. Han virker veldig gira på å spille for RBK, og det er alltid et godt utgangspunkt. Forhåpentligvis er han både 2 og 3 hakk vassere enn Søderlund foran kassa, og presterer laget opp på nivået de holdt i vår, så blir det nok så han putter en del. |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 07.01.2016 00:29 Post subject: |
|
|
Danske Christian Gytkjær er meget tilfreds med sit skifte til den norske storklub Rosenborg fra Haugesund.
Han er sikker på, at Rosenborg passer godt til hans spillestil, hvor han er udset til at ligge på toppen i 4-3-3-systemet. Derfor er han også overbevist om, at han nok skal lave mange mål i Rosenborg-trøjen.
- Det er Norges største og bedste klub, som jeg kommer til, og historisk set er det Nordens største klub. Rosenborg har 18.000 i snit på tribunerne, så de har en fantastisk ramme til kampene. Det bliver fedt at være en del af
- Jeg er sikker på, at vi bliver et kanon match, og at jeg kommer til at lave mange mål her i Rosenborg, siger Gytkjær til bold.dk.
Gytkjær: Rosenborg er et kanon match |
|
Back to top |
|
 |
Stianinho Junior
|
Posted: 07.01.2016 00:36 Post subject: |
|
|
Hvordan er Gytkjær som førsteforsvarer? Der har Søderlund vært et rivjern som har imponert. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 07.01.2016 00:40 Post subject: |
|
|
gisp! wrote: |
 |
Arigant.
Arigant. _________________ Influencerâ„¢ |
|
Back to top |
|
 |
Numsk Rutinert

|
Posted: 07.01.2016 00:44 Post subject: |
|
|
Blir bra dette her. _________________ Instagram, YT, FB og Twitter: skauniversal |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 07.01.2016 00:46 Post subject: |
|
|
Både overlegen og arigant, altså!  |
|
Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 07.01.2016 01:36 Post subject: |
|
|
Synes det er merkelig at Stigern sier at det er tilfeldig at det ble 3 års kontrakt og at de bare reforhandler etter to år hvis det blir suksess. Problemet er jo at det blir ingen reforhandling hvis dette blir en suksess etter to år. Merkelig at klubben ikke gikk for 4 år siden det visstnok var samme for Gytkjær.
Er dette den beste spilleren vi kunne hentet i prisklassen ca 5 mill. Nei.
Er det en spennende signering. Ikke spesielt.
Kan det bli bra allikevell? Japp.
Ønsker Gytkjær hjertelig velkommen og håper han blir en megahit  |
|
Back to top |
|
 |
Undergangen er nær Veteran

|
Posted: 07.01.2016 03:04 Post subject: |
|
|
Ifølge Haugesund FK-eide hnytt.no, ble prisplappen på Gytkjær mellom 3 og 4,5 mill. Tipper det betyr 3 mill up front - og 1,5 i ulike klausuler. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 07.01.2016 03:49 Post subject: |
|
|
Skarpretter Gytkjær
Danske BT kunne tidligere i dag melde at det er en dansk skarpretter som kommer til Trondheim.
Her til lands er yrket skarpretter forlengst avskaffet, men da det ble praktisert var det faktisk vanlig å importere disse relativt godt betalte embedsmennene fra nettopp Danmark. Noen var samtidig kirurger. Enkelte til og med utdannet som sådan. Minst en ble dømt for å drive ulovlig legevirksomhet samtidig som han var skarpretter.
Tidligere danske skarprettere
Forrige danske skarpretter som kom til Trondhjem var da 23 år gamle Frantz Wilhelm Stengel i 1768. Han var av skarpretterslekt. Faren var skarpretter i Aalborg.
Tross den gode, faste lønnen med tillegg for de etterhvert sjeldnere tilfellene av oppdrag, skyss- og diettgodtgjørelse etter statens regulativ, embedsmannstittelen og etterhvert også offentlig anskaffede "arbeidsredskaper" hadde yrket aldri noen status her til lands.
Yrket gikk således ofte i arv og skarpretteres barn giftet seg med andre skarpretteres barn. Det hadde noe med tilbud og etterspørsel å gjøre. De færreste ville ha særlig kontakt med skarprettere.
Vi kan muligens få en antydning om gunstige økonomiske vilkår når vi ser at Frantz Wilhelm Stengel i 1801, 56 år gammel, er registrert bosatt i Odense, sammen med sine ti år eldre kone og en tjenestepige, og med yrkesangivelsen "Forhen skarpretter. Lever av sine midler."
Danske August Anton Lædel var skarpretter på Bornholm før han kom i samme embede til Christiania i 1733.
Sammen med sin kone, fra det nordeuropeiske skarpretterdynastiet Mühlhausen, sørget han for etterkommere i yrket. (Lædel var skarprettere i Christiania i fire generasjoner. En av dem eide eiendommen der Sivilombudsmannen har kontorer i dag.)
Da Christiania fikk sin danske skarpretter var Mathias Christian Fliegenring (først gift med Rebecca Mühlhausen) allerede fra 1720 etablert i anledning skarprettervirksomhet i Trondhjem, men først en avsporing til Mathias' bestefar: Valentin Fliegenring.
Ikke bare var bestefar Valentin skarpretter, men han giftet seg faktisk med Dorothea von Graven.
Det er sikkert ufint å humre av dette, så unnskyld ... men læll.
Før de gikk i graven hadde de fått en sønn som de, kanskje praktisk nok, valgte å døpe Valentin, som sin far.
Han ble skarpretter, som sin far samt minst tre tidligere slektsledd og valgte å gifte seg med Magdalene Geltzer, fra en slekt der i alle fall far og bestefar hadde vært skarprettere.
Hennes far Hans Gottfried Geltzer, var skarpretter i Tønder i Danmark. Da han var 37 år hadde han virket som skarpretter i 16 av leveårene.
Muligens tok livet en annen vending. Han sluttet som skarpretter og giftet seg i 1675, begynte som "kromand" samt oculist/"øyelege" og begynte å befolke lokalsamfunnet med intet mindre enn 14 barn.
Tilfeldigvis kan dødsattesten på den etterhvert så reproduksjonsproduktive fortelle at han i 1699 døde i Sæd, som altså da var en dansk by.
På grunn av for lavt folketall mistet den bystatus i 2007 og er nå kun et tettsted i Tønder kommune.
Da er vi havnet langt ute på landet i Danmark og prøver å pense inn på Trondhjemssporet igjen.
Faren til "vår skarpretter" praktiserte i Tyskland i mange år før familien flyttet til Helsingør i Danmark. Der overtok faren som skarpretter i 1710.
Deres tyskfødte sønn Mathias Christian Fliegenring var 24 år da han ble med til Danmark. Og der giftet han seg altså med tidligere nevnte Rebecca Mühlhausen (født i Helsingør), men dessverre døde både kone og datter i byllepest under den store nordiske krigen i 1711.
Det gikk fem år før Mathias Christian Fliegenring giftet seg igjen. Denne gang med Sara Christine Conrad. Hun var fra en skarpretterslekt i alle fall to generasjoner tilbake.
Det var muligens noe med det miljøet? De giftet seg med de samme slektene i generasjoner, og ikke så rent få av guttene fikk navn som Gottfried, Gottlieb eller særlig Gottschalk (flere stavemåter), et ellers ganske uvanlig navn, som et av sine fornavn.
Således praktiserte en og annen Gottschalk ulike steder i Danmark-Norge og nabokongeriket Sverige, også i kongens København.
Tre hugg
Da den sinnssyke kong Christian VII regjerte Danmark-Norge var det i praksis lenge hans betrodde livlege Johann Friedrich Struensee som styrte kongeriket.
Den reformvennlige og religionsavvisende Struensee, som også var dronningens sengevenn og antatt far til en liten prinsesse, skaffet seg etterhvert såpass mektige fiender at han ble dødsdømt.
Boktrykker Johan Rudolph Thieles nyhetstrykk om henrettelsen av grevene Enevold Brandt og Johann Friedrich Struensee.
Folk som har studert avhørsprotokollene, der Struensee angivelig underskrev tilståelser, blant annet om sin kjødelige omgang med dronningen, kan fortelle at håndskriften ligner på slik han skrev da han hadde brukket hånden etter å ha falt av hesten noen år tidligere.
Derav antyder de at fysisk tortur kan ha vært brukt for å frembringe tilståelser. Tortur inngikk for øvrig også i skarpretterens arbeidsinstruks.
En prisliste fra 1698 forteller at skarpretteren var berettiget følgende bonuslønn i tillegg til sin faste lønn:
- For hver knip med glødende tang: 2 riksdaler.
- Brennmerking: 4 Riksdaler.
- Å slå i stykker armer og ben og "lægge på stejle" (radbrekke uten å ta livet av offeret og flette lemmer inn i et hjul, hvorpå det anrettes på en påle): 14 Riksdaler.
- Pisking: 5 Riksdaler.
- Å hugge av en hånd eller fingre: 4 Riksdaler.
- Halshugging med øks: 8 Riksdaler.
- Halshugging med sverd: 10 Riksdaler. (Vanskeligere.)
- En litt enklere "kontorforretning" som å vise en person ut av byen/herredet innbragte også raske 4 Riksdaler.
- Ekstra for å ta ned folk fra galgen, eventuelt partere, grave ned, inskripsjoner etc.
Man kunne for eksempel kjøpe seg:
- En tønne sild for 3 Riksdaler.
- 5 kilo smør eller 3 kilo tobakk kostet 1 Riksdaler.
og en gammel hest kunne man få for 5-6 Riksdaler.
Det fortelles at skarpretter Gottschalk Mühlhausen, etter et uheldig første forsøk og et fremdeles ikke helt godt andrehugg, trengte et tredje øksehugg for å skille hodet fra Struensees kropp 28. april 1772.
Deretter ble liket partert.
Kjønnsorganene fra dronningelskeren og kirkeopponenten ble så fremvist for de omkring 30 000 oppmøtte Københavnere til skrekk og advarsel.
Om det var 1698-tariffen som gjaldt, ville skarpretteren ha innkassert to raske gruvearbeider-årslønner på å henrette Struensee og Brandt med etterarbeid.
Fliegenrings endeligt i Trondhjem
Den første danskimporterte skarpretteren i Trondhjem, Mathias Christian Fliegenring, bodde i en skarpretterbolig i Steinbjerget i Ilen.
Det var ikke store fagmiljøet å henge med her i byen.
Hva som var reell utstøtelse og hva som eventuelt var innbilt er ikke godt å vite, men en som har skrevet bøker om dette har fortalt at skarpretteren etterhvert utviklet vrangforestillinger.
Så ble det etterhvert angivelig konsumert stadig mer på kneiper med andre av "lavere rang".
Åtte år etter at han startet opp i byen var han angivelig blitt så redusert og sinnssyk at han knivdrepte sin to år gamle datter på utedoen/vedskjulet i august 1728.
For dette ble han dømt til livsvarig fengsel på Munkholmen, men kom aldri dit ut.
Med svært dårlig helse skal han ha sittet fengslet i kjelleren på det daværende rådhuset (nå Trondheim folkebibliotek), og muligens en tid i kjelleren på den daværende brannstasjonen, før han døde i januar 1729.
Det kommer for øvrig en bok om skarpretteren i april 2016.
Skyld på BT. Skamme seg som klarer å spore denne tråden helt av. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Whoppa Veteran
|
Posted: 07.01.2016 07:51 Post subject: |
|
|
 |
|
Back to top |
|
 |
Brakkebirger Rutinert

|
Posted: 07.01.2016 09:43 Post subject: |
|
|
I såtilfelle er det en ganske bra deal for våres sin del. _________________ Hjemme, Borte, Overalt |
|
Back to top |
|
 |
Trondheim Veteran
|
Posted: 07.01.2016 10:59 Post subject: |
|
|
Ser mange er negative til dette kjøpet. Jeg har kun sett han mot oss og er ikke imponert. Men det er fordi vi rett å slett er et mye bedre lag enn Haugesund.
Ser SIB har store ord om Gytkjær, og vil tro han har sett en god del fler kamper enn det vi har! |
|
Back to top |
|
 |
Bye Veteran
|
Posted: 07.01.2016 11:34 Post subject: |
|
|
Gisp!: we are not worthy. Jeg ELSKER slike sidespor. Keep it coming  |
|
Back to top |