| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Noah FC Rutinert
|
Posted: 08.04.2015 00:35 Post subject: |
|
|
95mål på 74 kamper i gruppespill er et helt ok målsnitt!!  _________________ Ja. D va d da. Sei d. |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 08.04.2015 01:04 Post subject: |
|
|
| En annen artig ting er at vi har møtt 16 av klubbene på topp 20 i CL-sammenheng, og slått 8 av dem, mens de øvrige 8 vi ikke har klart å slå, har vi i hvert fall en del uavgjortresultater mot (i tillegg til tap). |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 08.04.2015 01:52 Post subject: |
|
|
Til sommeren spiller vi om en plass i EL-gruppespill og spiller E-cup for 27. året på rad - samtlige år siden 1989 har RBK brynt seg mot europeisk motstand i E-cup.
Endelig ser vi konturene av et nytt storlag, etter et litt langt generasjonsskifte  |
|
| Back to top |
|
 |
KristianT Junior
|
Posted: 12.09.2015 22:01 Post subject: |
|
|
Hei!
Jeg er ikke sikker på om dette er riktig sted å spørre, men jeg lurte på om noen har tilgang på eller vet hvordan man kan få tilgang på den artikkelserien om RBK Adressa hadde for et eller to år siden. Lurer på om det var en serie i seks eller syv deler og den handlet om klubbens turbulente år etter 2003.
Noen som vet noe om denne? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
KristianT Junior
|
Posted: 15.09.2015 08:53 Post subject: |
|
|
| Det var den jeg var på jakt etter. Takk skal du ha! |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 29.10.2015 22:47 Post subject: |
|
|
Adresseavisen har forsøkt å finne svarene på hvorfor Rosenborg så til de grader har løftet seg det siste året. Klubben er suveren i serien, skal spille cupfinale og er igjen med i Europa. Det som går igjen hos dem vi har pratet med er omleggingen av treningshverdagen, at økonomien begynner å komme under kontroll og at klubben har fått på plass riktige personer i lederposisjonene. Samt at forholdet til Eggen endelig er avklart og at Rosenborg-lederne er i stand til å benytte seg konstruktivt av kunnskapen hans.
- Vi må ikke være redde for Nils Arne Eggen. Jeg tror Kåre bruker ham når det er riktig å bruke ham, legger Benum til.
- Hvor viktig er det at situasjonen rundt Eggen er avklart?
- Jeg vet ikke om det er det viktigste, men det er generelt et veldig dårlig utgangspunkt hvis du er redd for å bruke kunnskapen til noen som har oppnådd noe stort.
2011 kan på mange måter sees på som bunnåret for Rosenborg Ballklub. Ikke nødvendigvis sportslig, hvor klubben endte på tredjeplass i serien, men økonomisk og organisatorisk. Det var året hvor Nils Skutle gikk av som toppsjef etter kraftig turbulens.
(...)
På høsten i 2011 jobbet valgkomiteen for å finne en ny mann til å lede RBK-styret etter Terje Svendsen. Det var den gamle Eggen-assistenten Bjørn Hansen som først lanserte Ivar Koteng. Knut Efskin, som ledet valgkomiteen og kjente Koteng godt fra før, tente på ideen og så for seg at den folkelige, uformelle og direkte stilen som Koteng hadde gjort suksess med innenfor eiendom også ville fungere på Lerkendal.
- Det som preget Rosenborg på den tiden, da det var litt mørkt, var at veldig mange snakket om og ikke til folk. Ivar røsket opp i det, sier Efskin.
Les mer: Slik reiste RBK seg fra gjørma |
|
| Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 30.10.2015 00:18 Post subject: |
|
|
Sjeldent interessant og god artikkel av adressa!  |
|
| Back to top |
|
 |
jubajuba Rutinert

|
Posted: 30.10.2015 11:14 Post subject: |
|
|
Den artikkelen der er noe av det bedre jeg har lest av Adressa-sporten.
Krysser fingrene for at Koteng sitter minst en periode til.
eAdressa med 48(!)-siders bilag om RBKs suksesshistorie. Noen som vet om dette bilaget følger papiravisa i dag? |
|
| Back to top |
|
 |
Gonzo Junior
|
Posted: 30.10.2015 11:45 Post subject: |
|
|
Kom i papirutgaven ja _________________ "Sett deg inn i fakta og få deg et liv, din stut.” |
|
| Back to top |
|
 |
JohnTiger Veteran
|
Posted: 30.10.2015 19:49 Post subject: |
|
|
Fantastisk flott å lese om alle gullene på den måten. Nesten så man gjenopplever alle sammen
Dog også endel skremmende lesing, som bla. det Roar S sier om at ingen ville hørt på spillerne uansett høsten 2010 og hvor lite/dårlig det ble trent før Kåre tok over
Flott gjort av Adressa! _________________ Rosenborg e laget!
Twitter : @JohnTiger67 |
|
| Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 30.10.2015 21:58 Post subject: |
|
|
Svært interessant lesning ,men enig i at det til dels også var skremmende hvordan klubben ble forvaltet etter Eggen. Det som gjør meg litt betenkt er at mange av de samme som var eksponenter for den lukkede ,"være seg selv nok" kulturen er der ennå. Var det virkelig slik at Perry/Wiggen regimet lå som et lokk over alle gode krefter i klubben og at KI var katalysatoren som slapp de fri,eller er det slik at en del følger den rådende holdningen mer eller mindre viljeløst?
Uten å nevne navn så er det litt merkelig hvordan enkelte har snudd oppfatningen av riktig trening 180 grader i løpet av ett drøyt år.. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 31.10.2015 00:56 Post subject: |
|
|
Tja? Er det kanskje noen opportunister på lønningslistene som:
-Først tok roller i henhold til egne posisjoner for å kunne bidra aktivt eller passivt i å avvise Eggens helhetlige folkelig og åpenhetsideologi, samt fotballideer, som helt håpløse og uanvendbare.
-Deretter kunne de, tilsynelatende uten synlige forsøk på konstruktive motforestillinger, medvirke til å iverksette og håndheve anti-åpenhetsideologien mens Hoftun var sportslig leder og Per Joar Hansen hovedtrener. Der til og med klubblegender til tider måtte bære med seg adgangskort for å komme og se på treningene (de lukkede).
Og der Hoftun selvvalgt ga terningkast 6 til en møkkafotball som ikke gledet særlig mange på tribunen eller potensielle tribunegjester.
-For deretter å vrake anti-åpenheten til fordel for den åpenheten de tidligere bidro til å avvise.
-Dette samtidig med at den moderne treningen og spillet ble kastet på dør med regimeskiftet. En helhet i trening og spill som de i varierende grad hadde promotert mens de avviste konstruktive spørsmål/innvendinger til enkeltelementer.
-Og sannelig klarer de ikke deretter å omfavne alt av ideer som de tidligere mente var gammeldags og uanvendbare.
-"Vi trente for dårlig"
Du ble arrogant overhøvlet av bedrevitende fremstående RBK-ere i det gamle regimet, også med roller i det nye regimet, dersom du våget å stille spørsmål ved kvaliteten i treningene et par måneder før Kåre kom og sa: Vi må trene mye hardere.
-Og sannelig er de ikke hjertelig med på vinnerlaget nå. Et vinnerlag der fremgangen er basert på ideer de tidligere tildels aktivt motarbeidet. I alle fall kom de ikke med synlige konstruktive forslag til forbedringer da det var for dårlig.
Når det er nevnt må det imidlertid være plass for folk som forbedrer seg. Forbedring må dog bygge på en ydmyk, indre erkjennelse av at man har behov for å vrake egen, gammel tro og ta til seg ny (eller gammel) kunnskap. Eventuelt erkjenne at det var helt feil å avvise bevist god, gammel kompetanse.
Og tross stadig forbedring og mer kunnskap, blir man aldri allvitende.
Å bli allvitende må heller aldri være et mål.
Å vite og erkjenne at man ikke vet har en stor verdi når man stadig søker å vite, forstå og bruke kunnskap bedre. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 31.10.2015 10:46 Post subject: |
|
|
Det er også verdt å merke seg at det å være en del av en organisasjon som jobber feil, ikke nødvendigvis betyr at man er en pådriver for feil jobbing. Det er mange som er uenig i hvordan ens egen arbeidsplass drives, og internt jobber for forbedringer.
Somregel, vil det komme frem hvis man jobber for en endring, men i en mediafokusert bedrift som RBK, så er det en forutsetning, at uenigheter holdes internt. Det som uttales offentlig vil dermed alltid være klubbens syn, ikke personlige meninger.
Det kanskje tydeligste eksemplet, i RBK, er antagelig Alstad. Utad, ikke bidratt med noe, annet enn kommentarer som gjør supporterne rasende. Iflg adressas serie om idrettspersonligheter, den som har stått på barrierene internt, og advart mot at klubben mistet sin personlighet og gikk i feil retning, helt fra 2006/2007.
Ut fra dette, tror jeg vi kan regne med, at de som er med videre etter en kursendring som den RBK nå har gjort, er i 2 kategorier:
1: De har hele tiden ønsket å endre tilbake til det klubben var, og har jobbet for det internt
2: De har innsett at det ble jobbet feil, og skiftet mening/lært.
Med så store nedskjæringer og endringer i organisasjonen, tror jeg det vil være svært få, om noen, som ikke hører med i disse kategoriene, for det har vært såpass mange muligheter til enkelt og lovlig å bli kvitt de som ikke var en del av den nye stilen. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 31.10.2015 11:49 Post subject: |
|
|
Nå er du i overkant naiv, synes jeg, selv til deg å være (og med det mener jeg ikke noe verre enn at du synes å konstant velge å stole mer eller mindre blindt på 'organisasjonen').
Ser du virkelig ikke for deg at en klubb som Rosenborg, med det vi faktisk får vite om prosesser innimellom, kan ha et antall hellige kuer i rekkene som i praksis er totalfredet? At både ekte perryitter og opportunistiske etterdiltere er fjernet som ved et trylleslag etter ett år?
Det er alt for tidlig å hvile på laurbær. Lykkes ikke Kåre neste år, så kan vi fortsatt havne i svensk 442 med Rekdal eller Berg før vi vet ordet av det. Så idealistiske er ikke Brakka ennå. |
|
| Back to top |
|
 |
robinla Veteran

|
Posted: 31.10.2015 12:25 Post subject: |
|
|
Signalene jeg har fått fra klubben gjennom media er iallfall at denne sesongen er selve starten på noe større. Ganske naturlig det ettersom det er første hele sesongen til Kåre og første året til Stig Inge. En skal vel også være greit blind om man ikke ser at klubben har staket ut en mye bedre retning det siste halvannet-ish året. Så at klubben og de ansatte av en eller annen håpløs grunn skulle begynne å slappe av nå og tenke at jobben er gjort har jeg null trua på. Går man rundt og frykter at klubben skal falle sammen som et korthus neste år så er man vel litt drøyt negativ og pessimistisk. For min del er det lenge siden jeg hadde så sterk trua på framtiden. Må nok tilbake til storshetstiden med Nils Arne. Er naturligvis helt greit og sunt å være skeptisk til om ting faktisk er så bra som det ser ut til i klubben akkurat nå, men jeg bruker for min del heller energien på å nyte denne sesongen.  |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 31.10.2015 16:46 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | Nå er du i overkant naiv, synes jeg, selv til deg å være (og med det mener jeg ikke noe verre enn at du synes å konstant velge å stole mer eller mindre blindt på 'organisasjonen').
Ser du virkelig ikke for deg at en klubb som Rosenborg, med det vi faktisk får vite om prosesser innimellom, kan ha et antall hellige kuer i rekkene som i praksis er totalfredet? At både ekte perryitter og opportunistiske etterdiltere er fjernet som ved et trylleslag etter ett år?
Det er alt for tidlig å hvile på laurbær. Lykkes ikke Kåre neste år, så kan vi fortsatt havne i svensk 442 med Rekdal eller Berg før vi vet ordet av det. Så idealistiske er ikke Brakka ennå. |
Tror jeg ikke noe på. Dette er ikke en prosess som begynte med ansettelsen av Kåre. Denne begynte den dagen Skutle gikk av. Den store endringen med Kåre, var at de fikk den riktige treneren til det konseptet de hadde jobbet mot i flere år allerede. Først tok de tak i økonomien, så kom endringen i strategi, så etter et feilvalg av trenere, kom Kåre. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 31.10.2015 20:44 Post subject: |
|
|
Får jo håpe du har rett. Men jeg ser ikke helt hvem som i så fall sitter med den konseptuelle visdommen, for de gikk definitivt all in for Perrys krumspring før de nå går all in for Kåres. Selv om det ligger totalt motstridende grunntanker om fotball, trening og kultur til grunn.
Jeg ser rett og slett ingen kongstanke i emning etter Skutles exit, som skal ha kulminert nå. Med mindre den tanken er å bli gode uten å gå konkurs. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 31.10.2015 23:36 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | | Det som uttales offentlig vil dermed alltid være klubbens syn, ikke personlige meninger. |
Alltid er veldig bastant. Mulig du er i overkant påståelig uten grunnlag igjen her?
Alltid impliserer samtidig at det aldri ytres avvikende meninger, noe som igjen ville betydd at det ikke var særlig takhøyde i Rosenborg.
Noen vil sikkert påstå (de kan jo ikke vite) at det ikke er særlig Rosenborgsk?
På den annen side kan man se at for eksempel Tore Reginiussen og Morten Gamst Pedersen nærmest ga strykkarakter til treneren som Erik Hoftun ga terningkast seks til. (VG 5. juni 2014: "RBK-stjernene forlanger bedre treninger.")
Hvis Erik Hoftun skal forsvares med at han bare er lojal når han gir terningkast seks, vil de som ivrigst forsvarer Hoftun kunne komme i skade for å, dog ikke nødvendigvis direkte uttalt, men implisitt, antyde at de modige spillerne er et snev mer illojale enn Hoftun.
Så er det selvfølgelig også mulig at Hoftun faktisk ikke er/var forvalter av den eneste sannhet (den kollektive), men rett og slett kun uttrykte sin personlige mening da han for eksempel uttalte: | Erik Hoftun, Adresseavisen 5. oktober 2013 wrote: | | Vi ville ta en ny retning, og utviklingen av spillestilen har vært veldig god. I tillegg har vi økning i publikumstallet. Det er stor entusiasme igjen, og jeg er imponert over jobben Perry og Bård har gjort. Det er terningkast 6, sier han. |
Jeg er imponert = Vi skal alle være imponert. Jeg uttaler meg kollektivt for klubben ?
Eller: Jeg er imponert = Dette er min personlige mening. Og personlige meninger uttrykkes jo ikke i Rosenborg, så jeg har altså ikke sagt noe ?
Vi kan gjøre denne debatten kort PerO. Bare skriv at du tok feil, så tilgir jeg deg.  _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 02.11.2015 11:08 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | Får jo håpe du har rett. Men jeg ser ikke helt hvem som i så fall sitter med den konseptuelle visdommen, for de gikk definitivt all in for Perrys krumspring før de nå går all in for Kåres. Selv om det ligger totalt motstridende grunntanker om fotball, trening og kultur til grunn.
Jeg ser rett og slett ingen kongstanke i emning etter Skutles exit, som skal ha kulminert nå. Med mindre den tanken er å bli gode uten å gå konkurs. |
Forskjellen her, ligger nok i at du vurderer valget av Perry atter hva han faktisk gjorde, og hvordan vi supportere vurderte han før ansettelsen.
Jeg tar mer utgangspunkt i at de hadde valgt en strategi om tilbake til røttene. Dermed hadde de valgt rett strategi, men lot seg tydeligvis lure av Perrys evne til fint snakk.
Så, jeg tror ikke de vil velge en svensk 4-4-2 trener med den ledelsen som sitter i dag. Men kan de komme opp med en ny Perry? Definitivt. Ansettelser er risikosport, og de kan fint bli lurt igjen av en som snakker fint om RBK fotball, men gjennomfører noe helt annet.
Så derfor, er jeg optimist med den ledelsen vi har. De er sikkert ikke feilfrie, men så lenge riktig tanke og strategi ligger bak valgene, vil ev. feilvalg bli kortvarige, og de vil jobbe for å gå i riktig retning.
Så vet vi selvsagt aldri hvem som blir valgt inn neste gang, og hvem som ev. blir ny leder ved neste skifte, så optimistmen min gjelder kun så lenge nåværende ledelse sitter. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 02.11.2015 11:18 Post subject: |
|
|
| gisp! wrote: | Alltid impliserer samtidig at det aldri ytres avvikende meninger, noe som igjen ville betydd at det ikke var særlig takhøyde i Rosenborg.
Noen vil sikkert påstå (de kan jo ikke vite) at det ikke er særlig Rosenborsk |
Alltid er selvfølgelig litt for bastand. Skjemmes, jeg som alltid prøver å være litt rund i mine formuleringer..
Når jeg sier at de må uttrykke klubbens syn, så snakker jeg selvfølgelig om ledere. Skulle tatt seg ut om sportsdirektør dolker trener i ryggen før styret bestemmer seg for å sparke han... Det må bare være slik.
Lavere ansatte og spillere har selvsagt mye større spillerom, og kan/skal ha lov til å være ærlige.
| gisp! wrote: | Vi kan gjøre denne debatten kort PerO. Bare skriv at du tok feil, så tilgir jeg deg.  |
Var svare over tilstrekkelig  |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 02.11.2015 12:29 Post subject: |
|
|
Du er tilgitt.
Det betyr samtidig ikke at jeg ser substans i fremstillingen av at Erik Hoftun nødvendigvis måtte uttale at han var imponert og gi terningkast seks til Per Joar Hansen, fordi han ellers ville være illojal og "dolke treneren i ryggen".
Det hadde utmerket gått an for en sportsdirektør i Rosenborg i den situasjonen å nedtone til for eksempel: Ganske fornøyd, men vi har fremdeles ting å jobbe med å forbedre og vi skal strekke oss for å gi Lerkendalspublikummet enda mer å glede seg til neste år.
I den grad man eventuelt hadde fryktet at slike svar ville gi press på å få spesifisert hva man konkret skulle forbedre, så kunne det pareres med et innøvd "ikke-svar" spekket med nonsens etter eget behov.
Når man får slike spørsmål er det ikke nødvendigvis slik at journalisten er ute etter kjernen i svaret, men skal fylle en flate (lengde på videoklipp, antall ord i en tekst etc).
Et "ikke-svar" som overfladiske journalister ville kunne la passere, kunne kanskje for eksempel vært noe som det under.
Her er det bare å legge inn en kunstpause.
Hvis journalisten er fornøyd med å ha fyllt tidsrammen/ordkvoten sin, vil man kanskje kunne få et smilende takk og svaret er over ved kunstpausen.
Hvis journalisten derimot ser ut til å kverne på noen tanker inne i hodet, kanskje han/hun ikke smiler med tanketomme øyne som et speil av innsiden, men ser litt betenkt eller lur ut - kanskje man også ser at leppene samler seg til et mulig "men ...", er det bare å la kverna gå en runde til.
Mulig spørsmål: Hva konkret skal dere forbedre neste år?
Mulig sportsdirektørsvar: Rosenborg er en klubb som skal være attraktiv for både spillere og publikum. Det forplikter å være en klubb som vi er, og det er vi glad for. Derfor vil vi alltid strekke oss for å være enda bedre neste år enn vi har vært i år. Det vil vi jo alltid gjøre. Og det skal vi jo gjøre.
Så håper vi at vårt trofaste publikum er med oss neste år også, og at enda flere blir med oss på ferden videre.
(Kunstpause.)
Her har man altså ikke sagt noe, men de færreste moderne underholdningsjournalister vil bry seg om det.
Hvis man en sjelden gang har sterk frykt for journalistens mulige oppfølgingsspørsmål og aner at nå smeller det snart en innvending fra journalisten, så er det bare å slenge ut et agn.
Helt tilfeldig eksempel på agn fra presset sportsdirektør: For vi har planer om å gjøre Lerkendalopplevelsen enda bedre.
To tanker i hodet samtidig er minst en for mye for underholdningsjournalister. Dermed vil de ta agnet og følge opp det, mens det eventuelle oppfølgingsspørsmålet som lå klart vil bli glemt.
Så er det bare å snakke om flere smakstilsetninger på popcornet, bedre trådløst-nett, bruke populære trønderske artister mer eller annet dill som er egnet til å la tiden gå.
En nervøs sportsdirektør ville kanskje slengt ut agnet allerede før kunstpausen. Da bruker han eventuelt opp to muligheter på en gang og det kan oppfattes som at graden av desperasjon er høy.
Da er det risiko for at jaktinstinktet våkner.
OT, som vanlig, men sånn ble det nå.  _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 03.11.2015 08:54 Post subject: |
|
|
| Det er vel ingen noen gang som har hevdet at Hoftun er ordets mester når det kommer til å forklare vanskelige ting... ref: Hipp som happ med kontraktslengder og den terningkast 6. Man kan vel trygt si at SIB fremstår som mye mer profesjonell på det feltet, og at Hoftun er mye bedre når han får snakke om hyggelige/praktiske ting fra treningsfeltet. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 03.11.2015 19:34 Post subject: |
|
|
| Nyblainna saft te aille mainn, bare å forsyn sæ! |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 04.11.2015 10:03 Post subject: |
|
|
Men han er allsidig, da. Det kan du ikke ta ifra ham. Saft og kaffe. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
|