View previous topic :: View next topic |
Hvem var best? |
Hansen |
|
0% |
[ 0 ] |
Svensson |
|
0% |
[ 2 ] |
Eyjolfsson |
|
2% |
[ 6 ] |
Skjelvik |
|
0% |
[ 0 ] |
Dorsin |
|
0% |
[ 0 ] |
Jensen |
|
2% |
[ 6 ] |
Strandberg |
|
4% |
[ 9 ] |
Midtsjø |
|
34% |
[ 69 ] |
Helland |
|
0% |
[ 0 ] |
Søderlund |
|
53% |
[ 109 ] |
Mikkelsen |
|
0% |
[ 1 ] |
|
Total Votes : 202 |
|
Author |
Message |
vegardj Rutinert
|
Posted: 26.05.2015 19:51 Post subject: |
|
|
Hedon wrote: | "Armen ut fra kroppen" er ikke grunn nok i seg selv. Hovedregelen er at det må gjøres med forsett. At han ser en annen retning er meget relevant i så måte. Samme når du kjører bil. Ser du i en annen retning og kjører inn i bilen foran deg, holder det å fylle ut en skademelding. Har du derimot full kontroll på situasjonen og kjører inn i bilen foran med viten og vilje, må du regne med et besøk hos politiet og beslaglagt førerkort. |
Man bør vel ikke kunne fraskrives alt ansvar i trafikken ved å se en annen vei.
På samme måte er det å stå med armene ut til siden som forsvarsspiller når det skal legges inn, en risiko man skal være klar over, uansett hvilken vei man ser.
Edit: For ikke å snakke om at man "gjør seg større". |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 27.05.2015 00:13 Post subject: |
|
|
Zorac wrote: | Alle medier påsto at det var var "kattens mus med leken" |
Zorac wrote: | Ja, jeg valgte mine ord med omhu der. Lett å missforstå i kampens hete. |
Ved nærmere ettertanke vil jeg ikke vite konkret hva mediene meldte. "Fifty Shades of Cats" blir helt utenfor. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 27.05.2015 01:26 Post subject: |
|
|
202 stemmer på BB! Herlig av dere som stemte, og herlig av den av dere som smekket opp avstemningen til riktig tid!  _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 27.05.2015 08:44 Post subject: |
|
|
Jeg som sløvet meg til det denne gangen.
Sløvsekken wrote: | Reglementet rundt hands, spesielt innenfor 16-meter, er alt for lite konkret. |
Mulig det er lite konkret, men selv synes jeg reglene er godt utformet nå. Generelt synes jeg det dømmes bedre også ved at dommerne lar de fleste situasjoner som denne passere. |
|
Back to top |
|
 |
irie Senior
|
Posted: 27.05.2015 13:58 Post subject: |
|
|
Jeg så den, helt konge! regner ikke med linjemannen hadde latt en tvilsom offside, corner eller kast gått Stabæks vei etter det:)
[quote="Zeke"] Eksemplifisert gjennom at han fortsetter å strekke opp AD (Andås?) selv etter at Moen har omgjort AD's feildømming og gitt RBK innkastet. Nydelig! _________________ Jay-Jay Okocha, so good they named him twice |
|
Back to top |
|
 |
Escudos Veteran
|
Posted: 27.05.2015 14:09 Post subject: |
|
|
Synes at straffen var billig, men ballen endret retning så vidt jeg kunne se etter at den traff hånden.
Hva om dette hadde skjedd på målstreken og handsen hadde ført til at det ikke ble mål. Ville vi da sett annerledes på det, og i såfall er det da forskjellige regler hvor i feltet en hands skjer? |
|
Back to top |
|
 |
Zarm93 Veteran
|
Posted: 27.05.2015 14:41 Post subject: |
|
|
Var det ballen som traff hånden? Ikke straffbar.
Var hånden som søkte ballen? Straffbar.
Det er fire momenter som er lagt til grunn for å hjelpe dommere med å vurdere om en hands er straffbar eller ikke.
Er det med forsett?
Er armen i en unaturlig posisjon?
Tid og avstand fra ballen går til den treffer hånden?
Prøver spilleren å hindre ballen i å treffe hånden?
Sånn som jeg vurderer det så er det ikke med forsett. Det er kort tid og avstand fra når ballen blir spilt til den treffer hånden. Spilleren prøver ikke aktivt å flytte hånden, og det kan til en viss grad argumenteres for at armen er i en unaturlig posisjon.
Ut i fra dette, så mener jeg at det ikke er en straffbar hands med utgangspunkt i det med forsett, og tid og avstand.
Men det som gjør dette vanskelig for dommere er at de ikke har muligheten til å se situasjonen igjen, og ta vurderingen deretter. Det er sannsynligvis mulig at handsen så mye klarere ut fra Moens posisjon, og da må han jo naturligvis blåse på det. |
|
Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 27.05.2015 15:32 Post subject: |
|
|
Men forsett, tid og avstand er jo vanskelig. Da er det jo bare å ha armene ut til sidene før innlegg/skuddforsøk for å gjøre seg større, så kan man jo alltid argumentere for at man ikke rekker å flytte arma fordi skuddet/innlegget kom så hardt/fra kloss hold. Viktigste etter min mening er dette med naturlig posisjon. Har armene dine noe å gjøre der du har de når handsen kommer? |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 27.05.2015 15:49 Post subject: |
|
|
Det er vel slengt inn nye justeringer i regelverket jevnlig for å hjelpe dommerne, nå sist dette med forsett, men det er like forbanna bingo som det alltid har vært. Straffe eller ikke virker å være fryktelig tilfeldig uansett forutsetninger, om det ikke er snakk om fast grep. Dommere har aldri taklet handsvurderinger, og kommer sannsynligvis aldri til å gjøre det heller, med mindre det kommer absolutte regler. Regelverket må rett og slett skrives for å lage færrest mulig tolkningskriterier i slike tilfelelr.
Synes jeg det var straffe? Nei. Kan det forsvares at det ble blåst? Helt sikkert. Og slik er det begge veier nesten hver gang. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Zeke Junior
|
Posted: 27.05.2015 16:47 Post subject: |
|
|
Parodien på handsreglene er total, iom at det er full aksept for å blåse hands på alt som er ute på banen.
Der er en slik hands som vi fikk straffer på mot Stabæk ikke noe diskusjonstema på hvorvidt det er frispark rundt midtbanen.
Men straks det skjer innenfor 16-meter er det masse vurderinger som skal gjøres? Tull!
Burde vært blåst hver gang ballen treffer armen under skulder. Den enkelte har ansvar for egne armer og deres plassering. Dommeren slipper å vurdere en masse faktorer i løpet av noen hundredeler, mindre rom for diskusjon.
Litt som hockey hvor alle er ansvarlig for sin egen kølle. |
|
Back to top |
|
 |
Escudos Veteran
|
Posted: 27.05.2015 16:59 Post subject: |
|
|
Naturlig stilling - hva er det?
Når en høydehopper satser går begge hendene opp, er det unaturlig på en fotballbane? |
|
Back to top |
|
 |
Zarm93 Veteran
|
Posted: 27.05.2015 17:35 Post subject: |
|
|
Bananskrue wrote: | Men forsett, tid og avstand er jo vanskelig. Da er det jo bare å ha armene ut til sidene før innlegg/skuddforsøk for å gjøre seg større, så kan man jo alltid argumentere for at man ikke rekker å flytte arma fordi skuddet/innlegget kom så hardt/fra kloss hold. Viktigste etter min mening er dette med naturlig posisjon. Har armene dine noe å gjøre der du har de når handsen kommer? |
Men hvis du slenger armene ut til siden før innlegg/skuddforsøk for å gjøre deg større, så går jo det hovedsakelig på det med forsett (at man velger å gjøre seg større), som da veier ut det med tid og avstand. Når det derimot ikke er med forsett, eller armene ikke er i en fryktelig unaturlig posisjon, så har tid og avstand en større betydning.
Men uansett, for å illustrere hvor håpløst dette er; på vårens dommerkurs før sesongstart gikk vi gjennom flere handssituasjoner. Det var bortimot aldri 100% enighet blant alle om hva som var straffbar hands eller ikke i de fleste situasjonene. |
|
Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 28.05.2015 02:53 Post subject: |
|
|
Zeke wrote: |
Burde vært blåst hver gang ballen treffer armen under skulder. Den enkelte har ansvar for egne armer og deres plassering. Dommeren slipper å vurdere en masse faktorer i løpet av noen hundredeler, mindre rom for diskusjon. |
Da vil vi jo bare få en haug med kyllinger som løper rundt på banen. Noe av det dummeste jeg veit å se er når folk løper rundt med hendene på ryggen fordi de er livredde for at de skal bli blåst hands på. I bevegelsesidrett er man avhengig av å kunne bruke armene for manøvrering og da må det være mulig å bruke arma til en hvis grad. Selvfølgelig skal det blåses hvis du står med arma på strekt ut fra kroppen er ikke det en naturlig stilling. Står du bom still med armene rett ned er det naturlig. Det må derfor være muligheter for å bruke den mennesklige faktoren. _________________ Grilldress er også en dress:)
Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
Back to top |
|
 |
MariusV Veteran
|
Posted: 28.05.2015 08:33 Post subject: |
|
|
Hands er vanskelig å dømme på, ja, og det vil være flere håpløse situasjoner for diskusjon i tiden fremover. Likevel mener jeg at det fungerer bedre i dag enn å skulle dømme hver eneste gang ballen treffer hånden. |
|
Back to top |
|
 |
Podgy Senior
|
Posted: 28.05.2015 09:13 Post subject: |
|
|
Jeg har sett første omgang igjen nå, for det gir gjerne et helt annet bilde enn å se kampen live og ha nervene i høyspenn.
Det ble sagt at vi ble totalt "oversjørt i trettifem minutter" av Diomande, og Fredheim og Tjærnås ville også framstille det slik. Det er rett og slett ikke sant. Før målet var kampen jevnspilt, uten veldig store sjanser. Vi vær nærmere å skape noe farlig enn Stabæk var.
Diomande kunne fort ha blitt avblåst mot Holmar. Hadde Søderlund gjort tilsvarende, ville han blitt avblåst. Dette så vi gang på gang i løpet av kampen. 18 frispark for Stabæk sier sitt.
Etter målet hadde Mikkelsen en stor sjanse til å utligne, og kun tilfeldigheter gjorde at ballen trillet 30 cm utenfor mål.
Mål nummer to kommer ut av ingenting, og at ballen får den banen den gjør etter å treffe foten til Dorsin er kun tilfeldigheter.
Etter mål to er kampen jevnspilt fram mot straffen. Stabæk har høyere tempo, men skaper likevel ikke direkte farligheter.
Så til straffen. Her har det vært ment mye og skrevet mye fra flere hold. Jeg er enig i at den er billig, og hadde blitt sur om den ble dømt i mot oss. Det skal likevel sies at Moen ser at ballen blir skutt mot mål, treffer en hånd og stopper opp. Hånden er ikke i en naturlig posisjon, og den stopper ballens bane på vei foran mål. Den kan forsvares, men er billig.
Jeg har prøvd å ha på meg nøytrale briller, men det er selvsagt ikke lett. Likevel kan jeg ikke skjønne hvorfor Stabæk-fansen skal være misfornøyd med dommeren etter kampen her. De fikk alle tvilssituasjoner til sin fordel, Diomande fikk gjøre som han ville, Søderlund ble avblåst for alle dueller. Ta med at stuttkjukken, som opplagt prøvde å filme, ikke fikk gulkort, mens Helland som faktisk ble berørt ble utvist, så er ikke den ene straffesituasjonen mye å mase om.. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 28.05.2015 11:57 Post subject: |
|
|
Det er det samme jeg har funnet ut etter å ha sett kamper om igjen. Vi er rett og slett elendige til å vurdere på en objektiv og god måte i kampens hete. Blant annet derfor fikk Dorsin gjennomgå som bare det også (ikke det at han var spesielt bra). At han i det hele tatt var på banen og skulle håndtere Asante, ga jo alle hjerteinfarkt allerede på forhånd. Det påvirker. |
|
Back to top |
|
 |
Huber Veteran
|
Posted: 28.05.2015 12:10 Post subject: |
|
|
Escudos wrote: | Naturlig stilling - hva er det?
Når en høydehopper satser går begge hendene opp, er det unaturlig på en fotballbane? |
Davy Wathne sa vel for noen år siden noe sånt som at det på dommermøtet hadde blitt sagt at alt annet enn armene rett ned langs siden var å se på som "unaturlig stilling".
Men er vel ikke mange årene siden RBK fikk en spiller (DFH?) utvist som hadde armene rett ned langs kroppen i Sogndal. |
|
Back to top |
|
 |
|