English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nils Arne Eggen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 222, 223, 224 ... 258, 259, 260  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
attach
Forumsjef

PostPosted: 17.04.2015 12:50    Post subject: Reply with quote

Ja, selv om dette er interessant, tror jeg det er like greit at vi runder av her nå. Fortsett i Garderoben i det minste.

Last edited by attach on 17.04.2015 12:51; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
hellvikrunner
Veteran

PostPosted: 17.04.2015 12:50    Post subject: Reply with quote

JanneB: Tommel'n opp!
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 17.04.2015 13:08    Post subject: Reply with quote

JanneB wrote:
Dette er bare tull.

Å skal tillegge RBK sin suksess med prinsipper som kun er forbeholdt sosialistene i Norge er rett og slett ikke sant.

Det er vel ingen som har gjort det. Som du sier selv er det bred oppslutning rundt sosialdemokratiet i Norge.

Edit: avslutter Wink
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 17.04.2015 16:40    Post subject: Reply with quote

For en mann Nils Arne Eggen er.
Selv som rekonvalesent, i et relativt upolitisk intervju i den etterhvert lite interessante avisen Dagbladet, klarer han å vekke kraftigere politisk debatt enn mange som lever av det der.
Og han prøvde ikke en gang.

Eggen Tommel'n opp!
2mas
Sjef

PostPosted: 17.04.2015 20:41    Post subject: Reply with quote

Eggen har vært innom dette sjøl denne uka, og VG fulgte opp i dag:

Svegaarden wrote:
Da jeg intervjuet ham på Rikshospitalet nylig, innrømmet Eggen at han nok har vært det han kaller "framfus" på treninger. Han ser at det kan ha vært vanskelig for enkelte trenere - som ikke har hans ballast og tyngde - å forholde seg til ham. Men Eggen påpekte samtidig:

- Nå må ikke Rosenborg bli redd for kunnskap.

Etter samtaler med Kåre Ingebrigtsen på La Manga i vinter, fikk jeg følelsen av at han er den som håndterer "Eggen-temaet" best av alle. Kanskje er det den lune humoren hans, kanskje er det måten han kommuniserer med folk på. Det er i hvert fall klare linjer, Eggen skal trene trenerne, ikke spillerne. Han skal brukes, men ikke oppleves som sjef.

Men med Nils Arne Eggen handler det aller mest om at han må føle at han bidrar, at det han står for blir verdsatt.

Nå opplever jeg det som at han har funnet sin rolle i Rosenborg.

Takket være Kåre Ingebrigtsen.

RBK
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
hellvikrunner
Veteran

PostPosted: 17.04.2015 20:46    Post subject: Reply with quote

Gjør godt langt inn i sjela å vite at NAE er med videre. Og KI virker som en fantastisk person, som NAE tydeligvis har stor sans for.
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 18.04.2015 00:20    Post subject: Reply with quote

Endelig er det deilig å elske Rosenborg igjen.
gisp!
Legende

PostPosted: 18.04.2015 22:23    Post subject: Reply with quote

VGs fotballkommentator mener: "Nå føler Eggen seg hjemme, og det tjener Rosenborg veldig på"
Quote:
Da jeg intervjuet han på Rikshospitalet nylig, innrømmet Eggen at han nok kan ha vært det han kaller «framfus» på treninger. Han ser at det kan ha vært vanskelig for enkelte trenere – som ikke har hans ballast og tyngde – å forholde seg til han. Men Eggen påpekte samtidig:

- Nå må ikke Rosenborg bli redd kunnskap.

Etter samtaler med Kåre Ingebrigtsen på La Manga i vinter, fikk jeg følelsen av at han er den som håndterer «Eggen-temaet» best av alle. Kanskje er det den lune humoren hans, kanskje er det måten han kommuniserer med folk på. Det er i hvert fall blitt satt opp klarere linjer, Eggen skal trene trenerne, ikke spillerne. Han skal brukes, men ikke oppleves som sjef.

Men med Nils Arne Eggen handler det aller mest om at han må føle at han bidrar, at det han står for blir verdsatt.

Nå opplever jeg det som at han har funnet sin rolle i Rosenborg.

Takket være Kåre Ingebrigtsen.

2mas
Sjef

PostPosted: 19.04.2015 20:37    Post subject: Reply with quote

Hehe, se at par hakk lenger opp. Smile
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 19.04.2015 21:43    Post subject: Reply with quote

Embarassed må innrømme at jeg ikke leste alt du siterte der.

Ble lurt av lay-outen i VG og trodde det de publiserte på nett 18. april var noe annet.

2mas
Sjef

PostPosted: 19.04.2015 22:58    Post subject: Reply with quote

Eggen selv vil ikke høre snakk om at han styrer Rosenborg fra sykesengen.

– Jeg er ansatt til å være en slags samtalepartner eller mentor for treneren, Kåre (Ingebrigtsen) og Erik (Hoftun). Det er ikke jeg som tar avgjørelsene, det er det de som gjør. Jeg er med på å friske opp i alle de detaljene som gjør at et lag blir godt. Både pedagogisk og fotballfaglig, forteller han.

Men han innrømmer at han synes måten Rosenborg spiller på, minner mye om hans spillestil.

– Fotball utvikler seg, men det er veldig mye likt. Kåre og Erik er opptatt av at man skal finne tilbake til grunnforutsetningene. Vi er på god vei tilbake til røttene, sier trenerlegenden som spøkefullt legger til:

– Vi vet nok i Rosenborg, bare vi har vett nok til å bruke det!

Les mer: Eggens hjertesukk

Tommel'n opp!

Diskutér talentutvikling i egen tråd ved interesse.
Back to top
Rånny
Legende

PostPosted: 20.04.2015 00:39    Post subject: Reply with quote

Det siste halvminuttet der.

Wow Love

- Torgeir Børven
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 20.04.2015 00:56    Post subject: Reply with quote

For en mann Love
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 28.04.2015 10:22    Post subject: Reply with quote

Diktet som Nils Arne Eggen leser i NRK-reportasjen er "Over de høie Fjælde" av Bjørnstjerne Bjørnson.
Det er et av favorittdiktene til Eggen og var med i utgivelsen "Dikt i garderoben", som kom i 2001 med Eggen og Ola By Rise som redaktører.

I Bjørnsons roman "Arne", var diktet teksten til en sang.

Muligens til glede for informasjonshungrige VG-journalister, kan man i utdraget under se at datidens viktigste informasjonsbærer også ble oppbevart der Erna har mobiltelefonen.

Fra trettende kapittel: Margit Kampen (Arnes mor) gråt i fortvilelse og selvmedlidenhet da hun oppsøkte presten for å blant annet bekjenne sine synder ved å underslå brev til Arne. Hun var redd for hans lengsel etter å oppleve noe større utenfor bygda og at han skulle reise fra henne.
Bjørnson wrote:
... hun tok et lite papir opp av sin barm, viklede det ut og gav presten, "her er noget han skriver på imellemstunder ..."

Deretter gjengis kun første vers. I neste kapittel kommer alle åtte versene.
    Undrer mig på, hvad jeg får at se
    over de høje fjælde?
    øjet møder nok bare sne;
    rundt omkring står det grønne træ,
    vilde så gærne over; –
    tro, når det rejsen vover?

Ørnen løfter med stærke slag
    over de høje fjælde, –
    ror i den unge, kraftfulde dag,
    mætter sit mod i det vilde jag,
    sænker sig, hvor den lyster, –
    ser mod de fremmede kyster!

Løvtunge apal, som intet vil
    over de høje fjælde?
    sprætter, når somren stunder til,
    venter til næste gang, den vil,
    alle dens fugle gynger,
    ved ikke, hvad de synger; –

den, som har længtet i tyve år
    over de høje fjælde, –
    den, som ved, at han ikke når,
    kenner sig mindre år for år –,
    hører, hvad fuglen synger,
    som du så trøstig gynger.

Sladrende fugl, hvad vilde du her
    over de høje fjælde?
    rede du fant vist bedre der,
    videre syn og højere trær, –
    vilde du bare bringe
    længsel, men ingen vinge?

Skal jeg da aldrig, aldrig nå
    over de høje fjælde?
    skal denne mur mine tanker slå,
    sådan med sne-is og rædsel stå
    stængende der til det sidste, –
    blive min dødningkiste?

Ud, vil jeg! ud! – o, så langt, langt, langt
    over de høje fjælde!
    her er så knugende, tærende trangt,
    og mit mod er så ungt og rankt, –
    lad det få stigningen friste,
    – ikke mod murkanten briste!

Engang, jeg ved, vil det række frem
    over de høje fjælde,
    kanske du alt har din dør på klem? –
    Herre min Gud! godt er dit hjem, –
    lad det dog endnu stænges,
    og jeg få lov til at længes!

"Arne" er skrevet i Eikesdalen i Nesset i Romsdal sommeren 1858. For å markere det, har Eikesdalen gjort fire vers av diktet (de to første og de to siste) til bygdesang. De har dog kalt den "Undrer meg på hva jeg får at se" i en versjon med melodi av Rolf Hindhammer.
En annen versjon, som også er bygdesang for Eikesdalen, har melodi av Halfdan Kjerulf og bruker skriveformen "å se" i stedet for "at". (Begge disse versjonene er i moll, litt triste, og det var visst ikke Bjørnson så alt for begeistret for.)

Kanskje det er for å forsikre seg om at det blir forvirring, og at ingen blir for flinke til å synge med, at Eikesdalen har ordnet seg med ikke mindre en 13 bygdesanger?
Den lille Romsdalskommunen Nesset har, ifølge Romsdal sogelag, 40 bygde-/kommunesanger. Må jo rulleres kraftig på de kanter, skal du vite.

Romanen "Arne" ble utgitt i 1858 av H.J. Geelmuydens Enkes Officin og Forlag i Bergen.
Før første kapittel står det trykt i stor skrift på side 6 i originalutgaven "Til Ole Bull".

Etter utgivelsen har Bjørnson kommet med flere tilføyelser og endringer til diktet. En av dem, som Bjørnson leverte til forleggeren året etter førsteutgivelsen, ble aldri utgitt i romanform. Bjørnson ønsket at siste linje heller skulle lyde slik:
    lad mig faa lov til at lenges

I tillegg til de allerede nevnte, er det mange andre, både norske og utenlandske komponister, som har satt melodi til "Over de høje fjælde"/ "Undrer meg på"/ "Arnes sang". I Danmark er det minst sju forskjellige melodier til teksten. Morten Eskesens melodi (for øvrig i dur Tommel'n opp! ) "fik hurtig en sikker placering i Folkehøjskolesangbogen, som indtil i dag er en af de vigtigste kilder til den danske sang", forteller det Kongelige bibliotek i København.

Men hva med Trondhjem, tenker sikkert mange av leserne som sitter igjen? (VG-journalister, romsdalinger, bergensere og dansker har nok fått sitt og har ramlet av.)

Her er et bilde av selveste treet som Bjørnson satt under da han var på Utigard i Eikesdalen og skrev store deler av "Arne".
"Arnetræet" er, ifølge DigitaltMuseum, et almetre.
Bildet er tatt i august 1933 av Fotograf Schrøder i Trondhjem og tilhører Sverresborg Trøndelag Folkemuseum.

Hedning
Legende

PostPosted: 29.04.2015 16:56    Post subject: Reply with quote

http://www.adressa.no/100...527906.snd

Sveegarden er en idiot. Kommer med tåpelige uttalelser som "Dagens situasjon har endret seg siden Eggen først ga seg som trener i 2002" og "Det er for sent å lære en gammel bikkje å sitte". Respektløst.

Og Tjernås:

Quote:
Jeg mener faktisk én av de aller viktigste grunnene til norsk fotballs nedtur fra rundt år 2000 er nettopp at vi ble høye på oss selv, og nærmest følte at vi kunne invitere alle hit fordi vi hadde funne fasiten, sier Tjærnås.

For det første sier Eggen ikke noe om at man skal invitere alle hit, heller det motsatte. For det andre er det jo påfallende at nedgangen sammenfaller med at Eggen ga seg. Det var altså uansett ikke han som sto for dette.
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 29.04.2015 17:40    Post subject: Reply with quote

Kritikken fra Tjærnås må nok oppfattes som kritikk først og fremst mot NFF og Drillos-generasjonen, men vet han det selv?

For øvrig: Svea og Svegaarden ble visst intervjuet samtidig av Adressa, om man skal tro Adressa?

Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 29.04.2015 20:19    Post subject: Reply with quote

De må jo forsvare Ødegaard runkingen på sportssidene sine. En skulle jo tro Jesus hadde gjort comeback med de overskriftene. For et par timer siden handlet de 4 første sakene på vg.no om Ødegaard. Hysteriet rundt gutten er jo hinsides i pressen.

Hva gjelder Eggen så svir det vel rimelig godt at trenerprestasjonene hans får øvrige norske trenere og eks trenere til å se ut som en gjeng annenrangs amatører. Da kan det jo være greit å prøve å snakke han ned når sjansen byr seg.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 30.04.2015 08:59    Post subject: Reply with quote

Kleviño wrote:
"Det er for sent å lære en gammel bikkje å sitte". Respektløst.

Jeg kjenner det buldrer i meg når jeg leser det der. Rett og slett en stygg uttalelse fra en mindre intelligent fyr.
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 30.04.2015 09:13    Post subject: Reply with quote

Så vidt jeg husker var Svea på shitlist for ett eller annet fra før, men han flyttes noen hakk oppover med dette. Sånne som ham burde stått i stram givakt om de skulle omtale Nils Arne Eggen! Skjønner de ikke hva han egenhendig har betydd for fotballen her i landet? Går alle utenfor RBK-land rundt og tror at det er 4-5-1 og Flo-pasningen som sørget for løftet til norsk fotball?

Joda, Eggen slenger med leppa om litt av hvert, og alt har ikke han peiling på heller. Men på akkurat dette området så tror jeg dere skal være forsiktige med å avskrive den ENESTE som faktisk har fått til noe i verdensklasse med et klubblag her i landet!

Fjols!
joakleis
Veteran

PostPosted: 30.04.2015 09:32    Post subject: Reply with quote

Jeg vil vel ikke påstå at Nils Arne Eggen heller sitter inne med fasiten på talentutvikling, så hva som er best for Martin Ødegaard er det lov å være uenig om. Eggen har sine holdninger, som han alltid har hatt, på det punktet. Og i noen tilfeller har han kanskje også hatt rett.

Svea tar som vanlig veldig hardt i, og det skinner igjennom at han ikke er noen stor beundrer av Nils Arne Eggen i dag. Men at Svea var en tulling visste vi vel godt fra før. Så hvorfor hisser man seg sånn opp?

Det kan hende at Ødegaard hadde hatt godt av en sesong eller to til i Godset. Han var god, men han var ikke så dominerende at det gjorde noe. Men når en klubb som Real Madrid vil ha deg, sier du ikke nei.
VBhoy
Junior

PostPosted: 30.04.2015 09:39    Post subject: Reply with quote

Deila vil kopiere Eggen i Celtic:

Deila said: “If you look around the world, you can see that many big clubs are not doing well. Rosenborg are not the team they were. When their coach quit, they lost all their money and suddenly they are not so big any more.

“He [Eggen] always said we don’t think about money. We think about performance. If you perform the money comes. You have to perform. The money comes to Celtic because they have been to the Champions League a lot of times and they get bigger and bigger. But if you start doing bad work, you lose your money and you lose your advantage over the others.

“We just have to continue developing what we are doing and having consistency in what we are doing.

“Always when you make a transition – like Celtic have done from Neil [Lennon] to me – there will be a year that is unsure. So if you can get over 90 points and win the league then we have done well.

“‘It was hard for the other clubs when Rosenborg were winning their 13 titles, of course, because they were so consistent. But we were also very proud of them because they were in the Champions League for eight years in a row [and in 11 years out of 13]. That was a big, big achievement. Eggen always said it wasn’t about money. It was about getting the best out of your players and finding consistency in your work. He was an unbelievable coach. And someone I look up to.”

http://www.scotsman.com/s...-1-3758674
Back to top
danielsk
Veteran

PostPosted: 30.04.2015 12:24    Post subject: Reply with quote

Jeg må si at det gleder meg å se at Deila lykkes med Eggens filosofi. Fotballen han har levert i både Godset og Celtic har vært flott. Nå har Rosenborg også fått den samme fotballen tilbake, og det er ren lykke å være rbk-supporter igjen. Måtte vi aldri forkaste arven fra Eggen igjen!

Jeg lurer også noen ganger på hvordan norsk fotball kunne sett ut i dag om man hadde adoptert Eggens filosofier rundt omkring i klubbene istedenfor Drillos...
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 30.04.2015 14:28    Post subject: Reply with quote

Enig. For første gang siden han sluttet i RBK har vi nå en virkelig god trener(Kåre) i klubben som kan forvalte Eggens arv videre og evt modernisere den i forhold til dagens fotballverden. Eggens uttalelser om Ødegård er også på sin plass. Litt selvmotsigende at flere av NFFs folk og elever skryter av seg selv og norsk fotballs fortreffelighet, mens de samtidig vil skysse unggutter ut av landet...... BOING-generasjonen omfatter også 50-åringene.

Eggen er vel ganske frisk snart. På tide med en weekend sammen med ham mfl på "Eggens trenerskole" i år. Tror jeg melder meg på i år etter flere års opphold. Wink Hadde vært kult om også Kåre hadde tatt en tur innom dette kurset.
Back to top
danielsk
Veteran

PostPosted: 30.04.2015 17:13    Post subject: Reply with quote

Situasjonen med Ødegaard er litt spesiell iom at han tilsynelatende er lovet opprykk til a-laget andre sesong, men det er fortsatt svært risikabelt med tanke på at det kan sitte langt inne å gi han spilletid.

På generelt grunnlag er jeg veldig enig med Eggen. At de få unge talentene vi har i Norge skal reise til akademier i utlandet for å "utvikle" seg er risikosport. Der kjemper de mot hundre andre talenter, og det blir mye opp til spilleren selv å lykkes. I Norge er veien til a-laget mye kortere, og det er mindre konkurranse som vil bety bedre oppfølging. Når en spiller viser seg god nok til at en utenlandsk klubb vil satse på vedkommende, så kommer tilbudene. Problemet er bare at alle hopper på tilbud om å bli stallfyll og prospekter istedenfor å fortsette utviklingen sin her. Man ser jo hvor mange som stagnerer og kommer tilbake uten å ha kommet seg noe særlig over tippeliga-nivå.

Fotballeksperter og agenter er med å forsterket illusjonen om at det er bedre å utvikle seg i utlandet. "Mer kvalitet på treningsfeltet", "Matchet med stjernespillere" også videre. Jeg mener det er bare tull. De fleste rundt deg der ønsker ikke at du skal lykkes, for da tar du "plassen" deres. Man ser det godt på situasjonen rundt Ødegaard, hvor ingen av spillerene på B-laget vil la han være en del av laget. Hvis han hadde vært stuck med b-laget et par sesonger til, så hadde han fått 0 utvikling fra kamper.
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 01.05.2015 12:59    Post subject: Reply with quote

http://www.adressa.no/100...528912.snd

Blir varm inn til sjela av å se mesteren så frisk og fin hjemme på Lerkendal igjen. Irettesetter journalister som han har gjort i alle år. Og mens fotballnorge bøyer seg i støvet for Mike ser mesteren rom for forbedring såklart. Det har muligens blitt nevnt før, men man kan ikke si nok hvor fantastisk NAE er. Velkommen hjem.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 222, 223, 224 ... 258, 259, 260  Next
Page 223 of 260

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb