View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 27.11.2014 09:44 Post subject: |
|
|
Montana wrote: | Du kan jo snu det argumentet andre veien også. Hvorfor skal vi ha så mange som 16 lag i øverste div i Norge når det gjør at et lag fra et tettsted med 6000 innbyggere kan kvalifisere seg? Det kan tyde på at kvalifikasjonskravet er for enkelt, som igjen kan sees som en svakhet for ligaen som helhet.
Jeg er for å fjerne 2 lag. Men det er ikke noe jeg brenner særlig for jeg lever fint med 16. Jeg synes at 16 lag med det nivået vi har i Norsk fotball om dagen er for mye. Det blir for mange "kjipe" kamper mot lag som tror de ikke har råd til annet enn destruktiv fotball. Og normalt sett vil vi slippe 2 av disse, selv om det en og annen sesong blir et stort lag som faller ut. |
Jeg gidder egentlig ikke engasjere meg særlig i denne diskusjonen, men her må jeg få si at du argumenterer mot deg selv i begge avsnittene.
Øverst, som nevnt, så er det tydelig at færre lag ikke nødvendigvis betyr at 'suksessgarantistene' ressursmessig forblir i toppen. Nederst var jo selve argumentet for å gå opp til 16 lag nettopp å få flere lag i eliten som ikke trenger å flykte desperat fra nedrykk ved kynisk, defensiv og kortsiktig taktikk, samt budsjettknusende innkjøp av rutinerte utenlandske journeymen. Akkurat der vil jeg definitivt hevde at prosjektet er i ferd med å lykkes - jeg ser mange flere lag satse på kontinuitet og spillestil nå.
Jeg synes personlig ikke at ligaformatet burde endres, og det er to grunner til det. For det første er det alt for tidlig å evaluere den forrige endringen, og jeg klarer ikke å se at noen av argumentene for å endre raskt tilbake er logisk begrunnet i erfaringene til nå. For det andre bør faktisk antallet kamper ligge på dagens nivå, og da må man inn med en klønete ordning for å oppnå dette med færre lag i serien. Blir det trangt i sesongen? Kutt den ***** sommerferien. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 27.11.2014 11:32 Post subject: |
|
|
Taler ikke mot meg selv nei, men jeg tar ikke i mitt innlegg med i betraktning at en redusering kan bety at flere lag begynner å tenke destruktivt. Dette kan bli en konsekvens ja. Kommer vell litt ann på hvem de 14 lagene er.
Tanken min er at vi fjerner 2 "kjipe" lag og 4 kjipe kamper og får en liga av høyere kvalitet som helhet. Men det kan jo tenkes at det får motsatt effekt og fører til at flere begynner å spille kjipt. Jeg lever fint med både 14 og 16 lag, men ville nok tippet mot 14 om jeg sto i en valgboks. Angående antall kamper er 30 fint, men ser ikke helt at man må inn med en klønete ordning om det blir 26 kamper. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 27.11.2014 11:43 Post subject: |
|
|
Poenget mitt var i mindre grad at lag som Mjøndalen rykker opp enn at lag som Brann rykker ned. Og det til tross at dette var snakk om kvalik og ikke direkte. Når storbylag med naturlig plass i toppen taper over to kamper mot smålag, er det lite å bygge en "tightere" liga på. De site to årene har altså eksempelvis TIL og Brann rykket ned mens vi har fått opp Stabæk og Mjøndalen. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 27.11.2014 11:49 Post subject: |
|
|
Uansett hvor mange lag vi har vil en gang iblant slike lag ha et dårlig år og gå på en smell, dette er ikke normalen. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 27.11.2014 11:57 Post subject: |
|
|
For meg er det ingen som enda har kommet med en overbevisende grunn jeg kjøper til at ligaens kvalitet/gjenværende lags kvalitet med sikkerhet øker om man kutter antall lag.
Fordi man har fri tilgang til kjøp utenfra Norge så skal man ikke dele X antall klassespillere på antall lag som ved kutt skal fordeles over færre lag og dermed øke kvaliteten. Det er ikke gitt at kvaliteten øker.
Det er derimot 100% sikkert at bakgrunnen for Norsk fotballs fall, både klubblag og landslag ikke ligger i ligaens utvidelse fra 14 til 16, og da er det for meg absolutt ingenting som tilsier at løsningen er å gå tilbake til 14 lag. |
|
Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 27.11.2014 12:00 Post subject: |
|
|
Stemningen ute i klubbene er at de ønsker det samme antallet kamper som i dag, mens holdningen til eventuelle sluttspill er negativ. Så de skal slite med å få noen av de modellene i gjennom.
Seriesystemet blir nok spisset etter modellen 1+1+2+4, men tror sjansene for at vi fortsatt har 16 lag etter 2016 er stor.
Ser heller ikke at serien skal bli noe bedre ved å redusere den med 2 eller 4 lag. Er kun knallhard jobbing på treningsfeltet og med spillerutvikling som vil heve kvaliteten på sikt. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 27.11.2014 12:09 Post subject: |
|
|
Vi vil alltid ha "drittlag" i ligaen. Med to lag på direkte opprykk vil vi alltid få nyopprykkede som i utgangspunktet skal ha målsetting om å klare seg. Sånn er det i alle ligaer, da det ligger i ligastrukturens natur. I England, Tyskland, Spania og Italia har de lag som i mye større grad er tabellfyll enn her, uten at det hindrer dem fra å bli stadig bedre.
Forskjellen er at det i Norge i langt større grad enn de fleste andre land og ligaer er mulig for disse lagene å bite seg fast og til og med komme på en brukbar plassering. Som sagt tidligere er det store problemet i forhold til spissing i Norge at de store lagene med naturlig plass i medajekamp ikke gjør jobben sin. Store byer som Oslo, Stavanger og Bergen med ett lag med naturlig godt økonomisk utgangspunk havnet i år på hhv 6., 10., og 14-plass. Ingen fra de tre største byene er altså representert blant topp 5.
Den dagen vi har stabilitet og naturlig hierarki i ligaen kan vi snakke om spissing av kvaliteten, men det er paradoks i at når hierarkiet er på plass vil vi ikke ha samme behov for spissing. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 27.11.2014 12:34 Post subject: |
|
|
Vanskelig å si hvorfor, men til dels kan det være at Norge ikke har store nok byer generelt sammenlignet med lag fra de beste ligaene i europa. Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim er kanskje ikke store nok til at innbyggertall i seg selv gir en naturlig dominans. Spessielt når norsk fotball har nådd nivået det har gjort og tilfeldigheter og flyt får mer betydning.
Fordelen må være mye mer markant om man kommer fra storbyer i store land. Men det er vell også liten tvil om at de norske storbyklubbene også har tatt dårlig vare på fordelen. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 27.11.2014 13:23 Post subject: |
|
|
1972 Miami Dolphins wrote: | Det er derimot 100% sikkert at bakgrunnen for Norsk fotballs fall, både klubblag og landslag ikke ligger i ligaens utvidelse fra 14 til 16, og da er det for meg absolutt ingenting som tilsier at løsningen er å gå tilbake til 14 lag. |
Det er en kombinasjon av mange ting som utløste fallet, dermed må det en kombinasjon av løsninger til for å klatre opp igjen, om det engang er realistisk å komme opp igjen. Man kan ikke argumentere for/mot 14 lag på bakgrunn av at man skal løse Norsk fotballs fall, for det kan ikke ligaformatet løse. Men det kan fungere som et hjelpemiddel for å optimalisere kvaliteten på ligaen. |
|
Back to top |
|
 |
Oddis Senior
|
Posted: 27.11.2014 16:02 Post subject: |
|
|
Såkalte "drittlag" gjør jo fotballen mye mer interessant. Kvalitet eller ei, nettopp det at et lag som Mjøndalen rykker opp synes jeg er ganske spennende. Hvis "samme" lag i Eliten hele tiden blir det i mine øyne ganske kjedelig.
Nettopp av denne årsak synes jeg Champions League er blitt ganske så usexy: for meg er de samme traverne som går igjen hvert år, med noen få utskiftninger. |
|
Back to top |
|
 |
Megafritz Veteran
|
Posted: 27.11.2014 16:22 Post subject: |
|
|
Etter gårsdagens totalslakt så ser jeg mye heller Mjøndalen i tippeligaen, enn Sogndal eller for saks skyld Vålerenga som spiller kynisk og kjedelig fotball. Mjøndalen sto på og var både ekstremt aggressive og høytpressende, selv når de ledet 2 og 3-0. Fortsetter de med slik offensiv fotball, så tror jeg de kan komme til å sjarmere mange over det ganske land. Og da får det heller være at de ryker på en smell eller fem. |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 27.11.2014 16:30 Post subject: |
|
|
Jeg mener å huske å ha sett en tilskuerstatistikk for bortelag for noen få år siden - altså en rangering av gjennomsnittlig tilskuertall når de respektive lagene i eliteserien kommer på besøk. Der lå faktisk Viking nederst. Vi må selvsagt ta høyde for nysgjerrighetsfaktoren som gjør at nyopprykkede lag kanskje trekker noen flere folk når de gjør sin første visitt på eliteseriearenaer osv, men like fullt er det interessant at av alle de etablerte lagene er Viking tydeligvis det minst interessante. Det rimer med min egen umiddelbare erfaring - Viking er et traust lag som alltid er der, og som jeg synes vi omtrent alltid spiller uavgjort mot. Samtidig passer det dårlig med teoriene til disse nederlenderne om at vi må konsentrere opp tettheten av klubber fra storbyene i eliteserien for å få opp publikumsinteressen. |
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 28.11.2014 03:09 Post subject: |
|
|
Zorac wrote: | Store byer som Oslo, Stavanger og Bergen med ett lag med naturlig godt økonomisk utgangspunk havnet i år på hhv 6., 10., og 14-plass.
[ ... ]
Den dagen vi har stabilitet og naturlig hierarki i ligaen kan vi snakke om spissing av kvaliteten, men det er paradoks i at når hierarkiet er på plass vil vi ikke ha samme behov for spissing. |
Enig i innlegget, og tok ut dette for å utbrodere.
For å illustrere poenget ditt med at kun Trondheim av de fire største byene har et lag som har etablert seg i øverste sjikt i hierarkiet, kan vi se på snittplassering med 16 lag i Tippeligaen:
Code: |
Lag: Gjennomsnittlig plassering 2009-2014
Rosenborg: 2
VÃ¥lerengen: 6,83
Viking: 8,33
Brann: 8,33 |
(Tilfeldigvis har Viking og Brann på desimalen like dårlig snittplassering i denne perioden, hvilket minner om at gjennomsnittet av en forfrysning og alvorlig brannskade allikevel kan være ganske komfortabelt.)
De andre lagene. (Seks sesonger unntatt der annet er angitt.)
Code: |
Molde: 3,66
Strømsgodset: 5,66
Odd: 5,66
Tromsø: 6 (på fem sesonger: 2009-2013, plasseringer hhv: 6, 3, 2, 4 og 15)
Haugesund 6,6 (på fem sesonger: 2010-2014)
Aalesund: 8
Lillestrøm: 9,66
Stabæk: 10,2 (fem sesonger: 2009-2012 og 2014)
Start: 10,6 (fem sesonger: 2009-2011, 2013-2014)
Sandefjord: 12 (to sesonger: 2009-2010)
Sarpsborg08: 12,66 (tre sesonger: 2011-2012, 2014)
Sogndal: 13,25 (fire sesonger: 2011-2014)
Fredrikstad: 13,66 (tre sesonger, 2009, 2011-2012)
Bodø/Glimt: 14 (to sesonger: 2009 og 2014)
Sandnes Ulf: 14,33 (tre sesonger: 2012-2014. Spilte 2. divisjon i 2009!)
Hønefoss: 14,33 (tre sesonger: 2010, 2012-2013)
Kongsvinger: 15 (sesongen 2010)
Lyn: 16 (sesongen 2009)
|
Så er spørsmålet hvorfor langt mindre og økonomisk/ressursmessig relativt mye svakere klubber som Strømsgodset, Odd og Haugesund over tid leverer minst like gode plasseringer i snitt som Brann, Viking og Vålerengen?
Her er det nok flere spørsmål/faktorer. Dersom forbedring av norske klubbers ressursutnyttelse er målet burde NTF kanskje heller se litt mer på dette i stedet for å gurgle slangesaft?
Noen av mange spørsmål kunne for eksempel være:
-Hvordan er det med kompetanse i klubbenes ledelse?
Er "Tippeligauniversitetet" (eventuelt "Adeccohøyskolen") den formelle ballasten til for mange av lederne som forvalter de største summene på mange titalls millioner årlig til spillerutvikling -kjøp, -lønn, -logistikk etc?
-Hvordan bruker de mye av ressursene? (F.eks. i hvilken grad kortsiktig på dyre leiesoldater eller langsiktig på egenutvikling. Her kan dog ulike veier passe bedre i en klubb enn i en annen og situasjonsbetinget ulikt fra sesong til sesong.)
-Er "enda mer lommepenger" (TV-penger) til guttene som "raider godtebutikken", og brenner av det de har i et stadig innbyrdes kappløp om å vinne på terningkast/tilfeldigheter, den smarteste måten å forvalte toppfotballens inntekter?
-Er det feil å forlange en viss kompetanse/prestasjon (at man oppfyller visse omforente minimumskriterier) før man kvalifiserer til å stikke hendene dypest ned i honningkrukka, for å bremse et ikke bærekraftig økonomisk nachspiel der tidligere fotballspillere overbyr hverandre i kamp om middelmådige leiesoldater?
(F. eks. knytte frigivelse av en viss andel TV-penger, evt "belønningsmidler", til overholdelse av økonomiske krav, benyttelse av egenutviklede spillere, antall spillere/kamper på aldersbestemte landslag, publikumstall ... ?)
Selvfølgelig mange andre momenter her også: Roller, strategi, geografi ... _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Last edited by gisp! on 28.11.2014 03:28; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 28.11.2014 03:20 Post subject: |
|
|
Montana wrote: | Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim er kanskje ikke store nok til at innbyggertall i seg selv gir en naturlig dominans. Spessielt når norsk fotball har nådd nivået det har gjort og tilfeldigheter og flyt får mer betydning.
Fordelen må være mye mer markant om man kommer fra storbyer i store land. Men det er vell også liten tvil om at de norske storbyklubbene også har tatt dårlig vare på fordelen. |
Her kunne vi kanskje også trukket inn hvorvidt generell velstand og konkurrerende aktivitets-/underholdningstilbud påvirker hvor sultne ungdommene er på å lykkes innen fotballen (og forsake annet)?
Kunne ikke noen flotte "fotballnerder" her inne laget en oversikt over hvor norske landslagsspillere kommer fra for eksempel? (Er det kanskje "flere fra Stryn enn Bergen"? Og hva kan vi eventuelt tolke og helst ikke feiltolke ut av det?)
Identifisere og rulle ut en eller flere "best practice" kan være et av bidragene. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 28.11.2014 03:54 Post subject: |
|
|
 |
|
Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 28.11.2014 20:07 Post subject: |
|
|
Debatten om ligastruktur bliver ukonstruktiv af flere grunde. Nogle af dem er:
1. Uklar definition af de ligastrukturer der diskuteres
2. Uklart hvad tidsperspektivet er
3. Uklart hvad en ligastruktur skal bidrage til
Lad mig tage diskussion af Branns nedrykning som eksempel.
1. Antal lag og antal nedrykkere i sammenhæng. Branns nedrykning er nævnt som eksempel på at antal lag ikke skal reduceres, fordi det bidrager til at flere storklubber rykker ned. Imidlertid har fx både antal lag og antal nedrykningslag i ligastrukturen betydning for dette. Det er rigtig som gisp nævner, at reduktion til 12 lag og 3 potentielle nedrykker vil forøge risikoen for nedrykning. I debatten om modeller for 12 lag er det imidlertid ofte fremført at selv 2 sikre nedrykkere er for meget, da det procentuelt er en af de hårdeste ligastrukturer i verden.
2. Ønskes der effekter på kort eller lang sigt? Brann nedrykningen bliver nævnt som et eksempel på manglende naturligt hierarki, hvillket er en korrekt fremhævelse. Imidlertid betyder det ikke, at 16 lags strukturen ikke kan bidrage positivt til at skabe et naturligt hierarki på lang sigt. 16 lags strukturen bør alt andet lige give lag bedre mulighed for at etablere sig i midten af rækken, men dette er en tendens, der skal udvikle sig over tid. Nogle effekter er så små og langsomme, at de muligvis kun kan aflæse kvantitativt over en 10-20 årig periode, hvilke fodboldfans med sikkerhed ikke har tålmodighed til.
3. Underholdning, lokal forankring eller suksess i Europa? Der virker til at være et manglende fokus på, hvad vi ønsker en ligastruktur skal bidrage til. Det er muligt, at en 12 lags liga med 2 sikre nedrykkere bidrager til et øget nivå sammenlignet med en 16 lags liga med 3 potentielle nedrykkere. Det er også muligt, at en 12 lags liga med 2 sikre nedrykkere giver mindre underholdende kampe, mindre lokal patriotisme og dårligere tilskueresnit sammenlignet med en 16 lags liga med 3 potentielle nedrykkere. Men hvad ønsker vi af en ligastruktur og hvilke af vores ønsker er vigtigst? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 29.11.2014 15:14 Post subject: |
|
|
Lurer på når vi får vite hva klubbene, NTF og NFF har innstilt denne uka? |
|
Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 30.11.2014 12:54 Post subject: |
|
|
Hehe, satt og tenkte det samme i går kveld. Om klubbene ikke går for dette så prøver de vel å pynte på det på en eller annen måte for ikke å blamere seg fullstendig. Da bruker de nok noe tid på det. Om det er flertall for det ene eller andre forslaget så kommer det vel like over helga. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
 |
Undergangen er nær Veteran

|
Posted: 10.12.2014 09:29 Post subject: |
|
|
Klubbene setter foten ned
Quote: | Ifølge flere klubbledere som VG har snakket med var det et klart flertall for å beholde ligastrukturen stort sett slik den er i dag. Dermed blir forslagene ikke lansert på Fotballtinget i mars.
Det betyr:
** Nei til å redusere dagens antall på 16 klubber i Tippeligaen.
** Nei til å innføre noen av de sluttspillvariantene som er foreslått i Tippeligaen.
** Nei til å flytte cupfinalen til våren.
[...]
Holdningen vår var ganske klar. Vi ønsker å beholde 16 lag, ikke ha sluttspill og at vi ikke kødder med cupfinalen. Jeg oppfattet stemningen som såpass entydig at det ikke skal mye politisk teft til for å skjønne at det er en lang vei å gå for å gjennomføre en endring, sier Sarpsborg 08-styreleder Cato Haug
Vi tror på den tradisjonelle måten å spille fotball på. Sluttspill er vi veldig skeptisk til. Rapporten er ok som et diskusjonsgrunnlag, men den peker jo ikke på den største utfordringen: At de største lokomotivene sliter både sportslig og økonomisk. I andre land er de største klubbene også de beste, men i Norge er det bare Rosenborg fra de store byene som jevnlig plukker medaljer, sier FK Haugesunds daglige leder Asle Skjærstad
[...]
år tilbakemelding var veldig klar: Vi mener i utgangspunktet at det ikke er på ligastrukturen skoen trykker mest. Det er på spillerutviklingsarbeidet, sier Bodø/Glimts daglige leder Bjørn Tore Hansen |
Norsk Toppfotball skylder på Nils Arne Eggen:
Quote: | Nils Arne har en så sterk stemme at det er ødeleggende i forhold til opinionen. Han bidro nok til at klubbene kanskje ble litt mer skeptiske. At det kanskje ble enklere for klubblederne å ikke foreta radikale endringer, sier Jo Bergsvand. |
|
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 10.12.2014 09:33 Post subject: |
|
|
Haha, ja, det er nok NAEs skyld og ikke det elendige arbeidet til disse konsulentene som dere har betalt masse penger for. |
|
Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 10.12.2014 09:45 Post subject: |
|
|
Som forventet fra klubbene etter de signalene som kom på forhånd. Merker meg dog at Semb ikke gir seg, han er troendes til å presse igjennom en endring mot klubbenes holdninger. Begynner å bli litt krampaktig de argumentene om at færre lag gir bedre lag. Patetisk å legge skylda på NAE av NTF. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 10.12.2014 10:23 Post subject: |
|
|
Ganske fantastisk å påstå at klubbene og deres representanter er ute av stand til å ta avgjørelser selv, men i stedet ukritisk dilter etter en tidligere trenerlegende, i en grad som gjør at hans stemme er "ødeleggende".
Det er kanskje på tide at Norsk Toppfotball skjønner hvem de jobber for og med. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 10.12.2014 12:33 Post subject: |
|
|
Skylder på Eggen faktisk. Herregud så desperate disse folkene er. Det ligger så mye prestisje i dette, for det var dette som skulle "redde" norsk fotball og utvikling. Lenge leve klovneriet! _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
Formerly known as STRANDerGUD |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 10.12.2014 12:45 Post subject: |
|
|
Ser det er noen huer som forsøker å vri litt på dette på twitter også.
@OJacobsen wrote: | Klubber som er toppklubber på grunn av norsk fotballs raushet, vil ikke gjøre norsk toppfotball mer attraktiv. |
@Hernholm wrote: | Småklubbene ødelegger en nødvendig reform for norsk fotball. |
Dette er enkeltpersoner som selvfølgelig skal få ha sine meninger i fred for meg, men litt overrasket over holdningen; At noen andre enn NTF mener dette er "nødvendig", og kanskje spesielt den "Vil ikke gjøre norsk toppfotball mer attraktiv" - som om det er noen fasit at det er konsekvensen av dette opplegget, og at det er DET klubbene sier nei til. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
|