View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 10.10.2014 23:54 Post subject: |
|
|
senador wrote: | Jeg tror at reduseringen av antall lag vil bidra til et mer naturlig hierarki ettersom flere av de dårlige klubbene som da rykker ned blir mer tvingt til å selge de beste spillerne til den nye Tippeligaen. Da samles flere av de bedre spillere i en liga, og vi får da et bedre nivå. Men dette er ikke selve kuren på problemet norsk fotball, der er et av flere tiltak.
Heller 3-4 kamper mot et bedre Strømsgodset enn 2 kamper mot elendige sandes Ulf . |
 |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 11.10.2014 00:19 Post subject: |
|
|
Jeg tror løsningen blir for enkel. Det er ikke slik at de beste spillerne automatisk havner i de beste/største klubbene, de går like gjerne rett fra lag som Sogndal og Stabæk til utlandet. Et godt eksempel fra nær fortid er Samuel, som var overskuddsvare i VIF, gikk billig til Sarpsborg, og gikk veldig fort derfra utenlands. Vi ser det også hos våre egne egenutvilkede spillere; de er så kåte på å komme utenlands at de hopper på det første tilbudet om de så ikke er tørre bak ørene enda.
Jeg har ingen quick fix på problemet, men vi sitter i dag med et problem som biter seg selv i ræva. Det vurderes å kutte ligaen for å spisse topplagene, men vi har ingen stabile topplag å spisse rundt. Hadde vi hatt stabile topplag hadde vi heller ikke trengt å kutte i bunnen. Det er mangelen på naturlig hierarki i ligaen som er det definitivt største problemet. Jeg har messet om det flere runder før - et nyopprykket lag kan ha et mål om å bli topp fem uten at det er urealistsik, merkelig nok. Det er antatte topplag i bunnen og antatte bunnlag i toppen nesten hvert år. Stabæk kom fra ingen ting for noen år siden, tok tre medaljer på rad, deriblant gull, og forsvant fort ned igjen. I år var de nyopprykkede og nedelagsdømt av de aller aller fleste, men ligger an til å havne på øvre halvdel til tross for å være lut fattige og bygge laget rundt spillere få hadde hørt om før årets sesong. De ligger for eksempel milevis foran Brann, laget fra Norges nest største by, som fort kan havne i førstedivisjon for første gang siden 80-tallet. Dette (kun) sju år etter å ha tatt to medaljer (hhv søl og gull) på rad.
Vi må begynne med jevnere kvalitet i hvert enkelt lag før vi kan se på jevnheten i ligaen. Å kutte lag for å spisse kvaliteten føleg jeg blir som å vaske gulvet mens huset brenner. Jeg har som sagt ingen løsning på at enkeltlag - spesielt de naturlige topplagene - er så ustabile, men det hadde vært artig å høre noe om dette fra vår eminente toppfotballsjef. Dette er tross alt noe som angår han, og problemene kan ikke løses ved å se på lagantall alene, selv om det viker å være Sembs hellige gral. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Green Goblin Rutinert

|
Posted: 11.10.2014 00:43 Post subject: |
|
|
Forsåvidt godt poeng, selv om stabæk ikke akkurat kom fra intet. Vi tok bronsje i 2003, og var på en fin 3. plass på maratontabellen i årene mellom opprykket i 95 og nedrykket i 04.
Uansett, jeg tror heller ikke nødvendigvis det blir en polarisering av gode spillere i tippeligaen om vi reduserer antall lag. Norsk elitefotball finansieres i stor grad av privatpersoner, og de kan fort finne på å putte penger i klubben uansett. Det som derimot er sikkert er at det vil bli mindre satsing på talentutvikling og langsiktig lagbygge, samt at den geografiske spredningen vil bli snevre. Jeg spår en kraftig økning i utenlandske quik fix løsninger i mange klubber. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 11.10.2014 01:23 Post subject: |
|
|
I stand corrected, men essensen i innlegget står fortsatt. Etter RBKs "fall" fikk norsk toppfotball en voldsomt oppsving i økonomien, hovedsaklig en illusjon skapt av investorgrupper og rike onkler. Dette skapte kortsiktige topplasseringer for flere lag, men det viser seg at få av disse lagene klarer seg for egen maskin etter at bakrusen har slått inn. De fleste naturlige storlagene har mått gått gjennom store kutt både i lønninger og administrasjon.
Jeg tror et gjennomgående problem for norsk fotball er usunn økonomisk drift. Jeg tror ikke vi kommer ned på jorda igjen før klubber klarer å drive fornuftig nok til å brødfø seg selv som uavhengige. Alle kan vinne på økonomi alene (som er vist flere ganger), men dette er som sagt en kortsiktig illusjon.
Norsk fotball har aldri vært bedre enn da Rosenborg var på topp. Og det gjelder også om man ser bort fra Rosenborgs prestasjoner. Landslaget presterte godt (hvor det ofte var relativt få RBK-spillere), vi adde flere lag i europacup, og vi solgte spillere direkte fra norske lag til de største ligaene i verden, blant annet Iversen, Heggem, Johnsen og Berg. Man kan selvsagt diskutere hva som var høne og hva som var egg, men faktum er at norsk fotball samlet aldri har vært så bra som da vi hadde et klart godstog i ligaen, med eksempelvis LSK som en relativt jevn utfordrer over tid.
Dessverre har fotballen internasjonalt endret seg voldsomt siden da. Bøttevis av land har hatt stor økonomisk vekst siden da, og lag fra Belgia, Østerrike og Nederland (for å nevne noen) kan plutselig handle spillere fra Norge til høye summer for oss, som er lav risiko for dem. I tillegg har all form for klubblojalitet blitt visket bort, og spillere som eksempelvis Bakenga og Finne forsvinner ut så fort sjansen byr sg, selv om de kanskje hadde hatt godt av et par år til med utvikling i trygge omgivelser.
Vi må bare stikke fingeren i jorda og se at vi er blitt et springbrett-land, og at vi ha de beste spillerne til låns. Dessverre tror jeg det er blitt slik at å være flink og klok på overgangsmarkedet er en forutsetning for å opprettholde sportslig kvalitet. Det er svært vanskelig å finne spillere som er gode nok til å levere på høyt nivå i ligaen uten at det kommer større klubber på banen innen kort tid med gode bud og større lønningsposer som ikke garanterer annet enn en tilværelse på benken (vi har muligens selv en av få i Svensson som leverer jevnt god TL-kvalitet uten å ha spisskompetanse og ekstremferdigheter som får internasjonale lag på sjekker'n). Enda værre er det å holde på de gode spillerne når ting er så ustabilt. Hadde vi hatt, la oss si, fire stabile lag i ligaen, kunne spillere som gikk til disse i det minste forvente langvarig sportslig og økonomisk kontinuitet.
Det jeg vil frem til er at det er mange grunner til at norsk fotball ha stupt i kvalitet de siste ti årene, og jeg ser på antall lag i ligaen som et av de desidert minste problemene. For å få spissing må vi ha noe å spisse rundt, og veien frem til et hierarki, skille og balanse i ligaen er enormt lang både individuelt og kollektivt. Jeg vil selvsagt ha Rosenborg tilbake i nærheten av der de var nasjonalt og internasjonalt (og at de andre lagene følger på trygg avstand), men det er fryktelig langt dit. Og vi er på mange måter et stilstudium i hvordan man river ned et godt grunnlag, men vi kan på ingen måte skylde på antall lag i ligaen for vår egen forråtnelse. Akkurat som Manchester United ikke kan skylde på Blackpool og Burnley for sine feilskjær, så er det ikke Bodø/Glimt, Hønefoss, Sarpsborg, og Sogndal som har ødelagt det vi en gang hadde. Det klarte vi fint sjøl, på lik linje med VIF, Brann, Lyn, og Stabæk.
EDIT: Internasjonalt sett var 1999-sesongen vår kanskje beste som liga med to lag i Champios League. Både Molde og Rosenborg hadde den gang overvekt av lokale spillere. Selv om både gylne generasjoner og tidligere nevnte internasjonale markedskrefter gjør at dette sansynligvis ikke vil være mulig i dag - hadde to lag ekstra, for the fun of it si Hødd og Mjøndalen som listefyll, i 1998 utgjort noen forskjell? Jeg tror i hvertfall ikke det.
Jeg synes det er en svært billig retorikk og langt på vei ansvarsfraskrivelse fra Semb å påstå at færre lag gir bedre kvalitet. Det fører riktignok til at det er færre som kjemper om de beste spillerne, men det betyr ikke automatisk at flere spillere hentes fra førstedivisjon til TL. Det er en viss ironi over at vi aldri har hatt mer import av spillere fra utlandet til norsk liga enn de siste årene, og allikevel er vi blitt dårligere. Vi fyller altså på med stadig flere utlendinger i tillegg til det vi produserer selv, og grafen peker nedover. Uten at jeg har fasit tør jeg påstå at det var flere nordmenn i ligaen for 15 år siden, selv om det var færre lag. Allikevel klarte vi oss bedre.
Antall lag og spillere er ikke verdt mye om vi ikke har gode personer til å styre det hele. Det er hele veien snakk om spillere, men jeg har aldri hørt noen fra oven i fotballkretser sette finger på elefanten i rommet; dårlige ansettelser i både sportslige og økonomiske lederroller. I teorien burde vi, om vi følger Sembs eksempel, hatt en enorm sportslig vekst i norsk klubbfotball om vi reduserte til åtte lag og hadde doble oppgjør alle lagene imellom. Men alt dette er ikke oe verdt så lenge norske lag fortsetter med å gjøre dårlige valg i ansettelser. En Eggen får vi nok dessverre aldri igjen, men det finnes noen trinn fra ham til Perry, for å si det slik. Vi har nok av Hoftun'er, Bruun-Hansen'er, og Kræmer'e i norsk fotball. Ta tak i de reelle problemene før vi kan begynne med makro- og mikrostyring av ligaen. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 16.10.2014 20:46 Post subject: |
|
|
Noen tanker:
Hvordan skal man i stedet gå fram for å heve kvaliteten? Jeg tror nok at kongstanken til Nils Skutle fortsatt stemmer: Det må komme et naturlig hierarki i norsk fotball.
Lag må slutte å utrope alle andre til konkurrenter, som man ikke kan styrke gjennom å selge spillere til dem. Har en annen norsk klubb råd til å betale markedspris, må de få lov til å kjøpe spilleren. Det er idiotisk hvordan mange klubber heller lar spillerne sine gå billig eller gratis til utlandet enn å selge innenlands!
Men hvor skal kjøperne få pengene sine i fra? En naturlig del av å spisse det sportslige, må være å spisse økonomien. Det kan enkelt gjøres gjennom å halvere eller fjerne andelen på 32 prosent, som NFF tar av TV-inntektene før de fordeles til klubbene. Før fordelinga setter dessuten forbundet av mange millioner til andre poster.
Les mer: Seriesystemet |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 16.10.2014 23:12 Post subject: |
|
|
 |
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 05.11.2014 16:04 Post subject: |
|
|
Quote: | Hvis det er noen som lurer på hvordan serien kan bli seende ut i årene fremover slipper vi forslagene på Fotballsupporter.no i firetiden i morgen. Det er resultatet av prosjektet som har pågått med NTF/Hypercube siden mars.
Jeg kan si så mye som at det skiller seg en del fra dagens modell. |
_________________ In Rekdal We Trust! |
|
Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 05.11.2014 16:07 Post subject: |
|
|
Blir spennende! Reiser til Oslo på onsdag i neste uke får å delta på et orienteringsmøte fra NTF om dette. Blir et aldri så lite referat derfra! _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 05.11.2014 16:08 Post subject: |
|
|
Frykter det kan dukke opp mye rart. _________________ In Rekdal We Trust! |
|
Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 05.11.2014 18:16 Post subject: |
|
|
Oh yeah!  _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
 |
Green Goblin Rutinert

|
Posted: 05.11.2014 19:19 Post subject: |
|
|
Brrr,
Jeg gruer for det her! Frykter er skikkelig klovnedorslag eller 3. For meg vil den største skuffelsen bli om vi ender med ulikt antall hjemmekamper, da tror jeg at jeg driter i norsk ligafotball frem til det blir endret tilbake igjen. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 05.11.2014 19:23 Post subject: |
|
|
For meg vil den aller største nedturen være om de innfører sluttspill. Da gidder jeg ikke mer.
Sånn tull de har i Danmark vil jeg slenge mye dritt om i starten, men jg ville nok endt opp med å godta det relativt fort. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 05.11.2014 19:29 Post subject: |
|
|
Både sluttspill og tre runder får det til å gå kaldt nedover ryggen min, begge deler er grusomt. Jeg tror jeg synes at sluttspill tross alt er det verste. |
|
Back to top |
|
 |
Oddis Senior
|
Posted: 06.11.2014 08:18 Post subject: |
|
|
Sluttspill er det desidert verste. Da er interessen over.
Hvilke land er det som har sluttspill? |
|
Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
Posted: 06.11.2014 09:56 Post subject: |
|
|
I Beliga spiller de 30 kamper før de deler inn i 3 deler. Der spiller de 6 beste mot hverandre 2 ganger til, så det blir 40 kamper på en sesong. De 8 neste lagene deles inn i to grupper på 4 der vinneren av gruppene får en EL kvalikk plass hver. De to dårligste lagene i serien etter 30 kamper møtes over 3 kamper, der det best plasserte av dem starter med 3 p forsprang.
Poengene etter 30 kamper halveres før de begynner neste fase. Med unntak av for de to dårligste lagene da riktignok.
Så har man i Skottland der de spiller mot hverandre 3 ganger før ligaen blir delt i to slik at de 6 beste og de 6 dårligste møter hverandre 1 gang til.
I USA og MLS så har de ett litt annet system. Der er det som vanlig i USA at de møtes 1 mot 1 i utslagsrunder. De spilles over to kamper i conference semi og finale før finalen mellom lagene fra hver conference der det bare er 1 kamp. Tviler på at ett slik system er særlig aktuelt  |
|
Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 06.11.2014 10:13 Post subject: |
|
|
Er jo absolutt ingenting galt med dobbelt serie. Heller ikke problematisk med 16 lag. Det er ikke der man skal sette inn ressursene, det er på talentutvikling og klubbutvikling. Men dessverre har mantraet om at vi må redusere antall lag i serien fått være enerådende i media altfor lenge. Spent på de forslagene som blir offentliggjort i dag kl. 1200. _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 06.11.2014 12:27 Post subject: |
|
|
14 lag er et av få alternativ jeg i så fall støtter. Men jeg sliter virkelig med å se at det skal utgjøre en forferdelig stor forskjell.
Tilskuersnittet vil nok øke. Både ligaen totalt sett og for de fleste klubbene. Men inntektene vil jo gå ned. |
|
Back to top |
|
 |
Rexalor Veteran
Joined: 25 May 2009 Posts: 1021 Location: Det lille utlandet
|
Posted: 06.11.2014 12:47 Post subject: |
|
|
Akkurat det vi trenger, en løsning som ikke hjelper noen ting, skal vedde på at om vi eller noen andre får suksess så tar forbundet æren for det med sin handlingskraftighet, det var vår redusering som gjorde suksessen mulig  |
|
Back to top |
|
 |
Ingeman Veteran

|
Posted: 06.11.2014 13:47 Post subject: |
|
|
14 lag er bra. Bort med drittlag som Sogndal, Hønefoss, Sandnes Ulf...
Flere interessante kamper! |
|
Back to top |
|
 |
smogli Proff
|
Posted: 06.11.2014 13:55 Post subject: |
|
|
Dagbla´-linken.
Samme for meg hvilke lag som er øverst, så lenge de er der pga et sportslig resultat. Beviser Høkkert FK at de hører hjemme øverst, gjør det det - selv om det bor 10 stk i bygda.
Men denne likte jeg faktisk fra Morten P:
Quote: | FOR Å GJØRE norsk toppfotball enda et hakk mer konkurransedyktig inn mot Europa bør man i tillegg fremme forslag om å flytte cupfinalen fra november til månedsskiftet mai/juni. Da vil cupvinneren møte E-kvalifiseringen en drøy måned etter finalen, og ikke åtte måneder slik det er nå. Det vil også hjelpe. |
|
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 06.11.2014 14:11 Post subject: |
|
|
Cupen og cupfinalen er en tradisjon vi ikke bør tukle med, den står sterkt i Norge som den er. |
|
Back to top |
|
 |
gollumLAD legend Veteran

|
Posted: 06.11.2014 14:13 Post subject: |
|
|
Ingeman wrote: | 14 lag er bra. Bort med drittlag som Sogndal, Hønefoss, Sandnes Ulf...
Ey. Håper Sogndal holder seg. Fin plass å reise til som bortesupporter. _________________ "Ikke ta den."
RBKweb Banter Crew
Party Læven Crew(PLC)
Anti Håkon Jørgensen
ULB
#JeSuisMessi
RÃ¥nny wrote: | JanneB har talt.
Ta dere en bolle og feir sølvet! |
Rabona
http://www.rbkweb.no/foru...74#1002174 |
|
Back to top |
|
 |
smogli Proff
|
Posted: 06.11.2014 14:21 Post subject: |
|
|
Strand wrote: | Cupen og cupfinalen er en tradisjon vi ikke bør tukle med, den står sterkt i Norge som den er. |
Om argumentet mot å tenke nytt er "tradisjon" blir det vanskelig å gjøre forandringer. Ingen forandringer i selve cupen, bare at den spilles på andre tider av året. Spennende forslag. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 06.11.2014 15:00 Post subject: |
|
|
Ingeman wrote: | 14 lag er bra. Bort med drittlag som Sogndal, Hønefoss, Sandnes Ulf...
Eller Aalesund (2009), Brann (2010 og 2014), og Lillestrøm (2011). Alle disse var blant de fire siste i nevnte (16-lags)sesonger. Jeg er villig til å gi 14 lag en sjanse, men jeg tviler sterkt på at det utgjør noen særlig forskjell. Det er en illusjon at det kun er "drittlagene" som blir borte med to færre lag i ligaen. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
JohnTiger Veteran
|
Posted: 06.11.2014 15:04 Post subject: |
|
|
Noen som vet når forslagene presenteres? Skulle det ikke presenteres 3 forslag i dag? |
|
Back to top |
|
 |
|