View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
trondhb Veteran
|
Posted: 07.10.2014 08:29 Post subject: |
|
|
Adressa+:
Quote: | Uaktuelt å bruke private penger på RBK-trener
Ivar Koteng bladde opp 1,2 mill. av egen lomme for å sikre at Morten Gamst Pedersen ble RBK-spiller. Det kommer han ikke til å gjøre i trenerjakten.
Økonomien er såpass anstrengt at det varsles nye sparetiltak. Men RBK vil neppe fri ytterligere til investorer om den kommende treneren må kjøpes inn.
– Rosenborg er en medlemsstyrt klubb, slik den har vært i snart 100 år. Det er en viktig del av identiteten vår, og det er uaktuelt å endre på dette for å frigjøre midler. Men man må samtidig huske på at det selvsagt går an å sponse RBK økonomisk, sier Tove Moe Dyrhaug. Og fortsetter:
– Det går også an å spare penger og samtidig ha ambisjoner.
– Vi leter etter en trener basert på de kravene vi stiller, og den beste løsningen må vinne. Uavhengig av penger. Klubbens økonomi er ikke så anstrengt som mange tror, sa styreleder Ivar Koteng før LSK-kampen fredag ettermiddag.
Og svarer slik på spørsmål om han vil gjøre som i Gamst-overgangen i vinter:
– Nei, jeg kommer ikke til å bistå med egne midler i trenerjakten.
Tre kostbare scenarier
Denne uka setter RBK-lederne opp lista over konkrete kandidater for trenerjobben.
I øyeblikket leder Kåre Ingebrigtsen, som styrket kandidaturet etter seieren på Åråsen. Et tydeligere angrepsspill, samt klar beskjed om at det skal trenes knallhardt sesongen ut for å være rustet til 2015, er noe som går hjem på styrerommet på Brakka. Samtidig vil «Brutter’n» være den klart rimeligste løsningen, ettersom han og teamet hans er så godt som spikret allerede.
Likevel: Når Koteng og Dyrhaug har lista klar, vil klubben ta seg tid til å sjekke alternativene. Her kan økonomi spille en viktig rolle:
Scenario 1: Ronny Deila, som måtte tåle et stygt tap for Hamilton i helgen, mister jobben i Celtic før jul. Men Deila vil nok bygge sitt eget team om han skal hjem til Norge, og slikt er ikke gratis. Dessuten kan det videre bety store utgifter i etterlønn dersom det blir utskiftinger i teamet som allerede er på Lerkendal.
Scenario 2: Dag-Eilev Fagermo kjøpes ut av kontrakten fra Odd. Han har et tett forhold til assistent Jan Frode Nordnes, og kan stille som krav å ha ham med seg til Trondheim. Også han vil sikkert ha sterke meninger om hele teamet han vil ha rundt seg. Slikt koster penger.
Scenario 3: Det minst sannsynlige, og samtidig dyreste: Ole Gunnar Solskjær. Havner neppe i Trondheim for knapper og glansbilder, og har dessuten assistentene Mike Dempsey og Richard Hartis med i sitt «entourage». Solskjær blir videre neppe RBK-trener uten å få frie tøyler, og vil stille klare krav til spillerkjøp.
Finnes Chibuike-millioner
– Vi diskuterer kravspesifikasjon og profil for den neste RBK-treneren akkurat nå. Noe mer konkret enn dette kan jeg ikke si, er Dyrhaug uttalelse i trenersaken mandag.
– Hva tenker du om at styreleder Koteng ikke kommer til å åpne lommeboka?
– Helt fair. Og jeg gjentar det jeg sa innledningsvis: Det går an å spare penger og samtidig ha ambisjoner, svarer hun.
PS! RBKs investorgruppe, som blant annet kjøpte John Chibuike og Stefan Strandberg, har tidligere uttalt at det er aktuelt å bruke pengene fra Chibuike-salget i sommer på forsterkninger. Men har ikke tatt stilling til de vil bruke ytterligere midler. |
Sollied blir ikke nevnt  |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 07.10.2014 08:38 Post subject: |
|
|
"I øyeblikket leder Kåre Ingebrigtsen, som styrket kandidaturet etter seieren på Åråsen."
Jeg håper virkelig at dette er Adressas enkle måte å tenke på, og at ikke klubben er så dumme at de lar denne prosessen styres av mer eller mindre tilfeldige resultater i enkeltkamper. |
|
Back to top |
|
 |
Brego Veteran
|
Posted: 07.10.2014 09:02 Post subject: |
|
|
Om det er de 3 alternativene klubber sitter igjen med etter en lang prosess og Kåre blir ansatt som hovedtrener så oppsummerer egentlig bildet under hele saken...
 |
|
Back to top |
|
 |
ode Veteran
Joined: 07 Sep 2002 Posts: 2285 Location: Bæste byen i lainne
|
Posted: 07.10.2014 09:02 Post subject: |
|
|
Adressa:
"KI ønsker Hoftun med videre. Får han fortsette, ønsker han å beholde EH som sin høyre hånd. Om Hoftun ikke går tilbake som sportslig leder."
"Skal man tro Bruttern rett, blir det ingen utskiftninger i trenerteamet overhodet om han blir tilbudt jobben. KI forteller om godt samarbeid også med keepertrener Jørn Jamtfall og fysisk trener Geir Håvard Hjelde."
For meg ble KI's kandidatur betydelig svekket med disse uttalelsene. Det er ikke mye nytenking å spore her kan man vel trygt fastslå.
edit: et par trykkfeil _________________ Visjon: "Begeistrer Europa med artig og angrepsvillig fotball"
Last edited by ode on 07.10.2014 10:32; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.10.2014 10:29 Post subject: |
|
|
Tror ikke vi skal legge for mye i det adressa skriver, og hva Koteng sier enda. Å skryte av nåværende trener samt gi han tro er viktig for resterende kamper. Fornuftig å prate litt svada i media så man får ro i arbeidet. |
|
Back to top |
|
 |
Megafritz Veteran
|
Posted: 07.10.2014 10:41 Post subject: |
|
|
Men det virker heller ikke usannsynlig det som står. I såfall kunne hvem som helst ledet denne prosessen! |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 07.10.2014 10:43 Post subject: |
|
|
Man må nesten le litt. Etter at Hansen fikk fyken så trodde jeg faktisk at Koteng og styret ville rydde skikkelig på Brakka. Nå ser det ut som den eneste endringen blir at Kåre Ingebrigtsen (!) tar over for Hansen. Jeg ville ikke trodd det om noen fortalte meg det rett etter at Hansen var ferdig. Man må ta av seg hatten for den iherdige endringsmotviljen hos makta på Brakka, og for Adressas totale mangel på kritisk journalistikk om "prosessen". |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 07.10.2014 10:52 Post subject: |
|
|
Følger deg der Henning, men samtidig tenker jeg - RBK og Koteng har ikke noe å tjene på å si at "Kåre får ikke jobben uansett hva han presterer. Vi skal ut å hente en utenlandsk offensiv trener med meritter". Fallhøyden blir stor og Kåre blir demotivert i sølvjakten.
Jeg synes de sier nok til media så de har noe å skrive om. Dette gir litt ro i prosessen.
Men klart, det er nå vi må si vår mening til styret. Og det er jo ikke utenkelig at de ender på Kåre, Erik og Jørn. |
|
Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 07.10.2014 12:08 Post subject: |
|
|
Vincent Tan må jo være Ivar Koteng og motsatt. De virker å ha akkurat like god selvinnsikt når det gjelder fotball >< _________________
Neeskens wrote: | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
Emilie wrote: | Neeskens, trenger du å låne en tampong? |
|
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 07.10.2014 12:12 Post subject: |
|
|
ode wrote: | Adressa:
"KI ønsker Hoftun med videre. Får han fortsette, ønsker han å beholde EH som sin høyre hånd. Om Hoftun ikke går tilbake som sportslig leder."
"Skal man tro Bruttern rett, blir det ingen utskiftninger i trenerteamet overhodet om han blir tilbudt jobben. KI forteller om godt samarbeid også med keepertrener Jørn Jamtfall og fysisk trener Geir Håvard Hjelde."
For meg ble KI's kandidatur betydelig svekket med disse uttalelsene. Det er ikke mye nytenking å spore her kan man vel trygt fastslå.
edit: et par trykkfeil |
Du har på en måte rett. Men undervurder heller ikke hvor mye ansatte nedover i en organisasjon kan endre seg, hvis en ny leder innfører en ny kurs de tror på.
Så hvis KI har klart å selge inn sine/NAE's prinsipper om trening, og de under går helhjertet inn for løsningen, kan det godt være endring god nok.
Selv om Hjeldes grunntrening ikke fungerte under Perry som trente lite fotball og med lav intensistet, så kanskje hans grunntrening fungerer strålende som et suplement til KI's intensive trening med ball. |
|
Back to top |
|
 |
ode Veteran
Joined: 07 Sep 2002 Posts: 2285 Location: Bæste byen i lainne
|
Posted: 07.10.2014 13:32 Post subject: |
|
|
Talsmannen på TV2 _________________ Visjon: "Begeistrer Europa med artig og angrepsvillig fotball" |
|
Back to top |
|
 |
oddarild Proff
|
Posted: 07.10.2014 13:54 Post subject: |
|
|
vet ikke om den uttalelsen fra Koteng, er ment for å overbevise oss om at det virkelig gjøres en grundig prosess og at de ser lengre enn til Skien, eller om den er ment som "pass deres egne saker, vi vet best". håper på det første, MEN... |
|
Back to top |
|
 |
quentez Veteran
|
Posted: 07.10.2014 14:26 Post subject: |
|
|
For hver dag som går blir jeg bare mer og mer sikker på at KI forblir hovedtrener med Hoftun som assistent. |
|
Back to top |
|
 |
Eru Veteran
|
Posted: 07.10.2014 14:33 Post subject: |
|
|
Hvis det betyr at Erik Hoftun ikke blir sportslig leder og de gjør en god jobb og får riktig mann i den rollen så er det egentlig helt ok.
Drømmescenarioet med de to som trenere må være TKK-KI-Hoftun.
Marerittet: Ulseth - KI - Hoftun |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 07.10.2014 14:42 Post subject: |
|
|
Arr på sjelen! Eru, sånt kan lage traumer!
Får vi Ulseth inn i en sånn jobb vet jeg ikke om jeg orker å engasjere meg så veldig mye mer...  _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
Back to top |
|
 |
WegHard Veteran

|
Posted: 07.10.2014 15:11 Post subject: |
|
|
Kåre Ingebrigtsen erstattet en trener som var meget upopulær i spillergruppa. Trenerbyttet har ført til langt bedre stemning og humør i troppen, og dette har tildels også gitt resultater i form av bedre spill og resultater.
Jeg synes dog vi har prøvd dette før. Det er en takknemlig oppgave å ta over når ting er kjørt i dass og alle er sure, da det kan liksom bare bli bedre. Det betyr ikke at Kåre er den autoriteten eller kapasiteten vi er ute etter. Det er i alle fall lite i CVen hans som tyder på at han er det. Det virker alt for tilfeldig hvis et par gode høstkamper skal være nok til at han får jobben.
Kåre må gjerne fortsette som assistent, og han skal ha et ordentlig klapp på skuldra for innsatsen, men han må altså komme seg ut i verden å vise noe før han kan bli fast hovedtrener. Jeg orker ikke at RBK skal fortsette å være treningsleir for tilfeldige eks-spillere med trenerambisjoner men null erfaring.
Og Ulseth? Han kan kun ansettes 1. april., og selv da er det ikke morsomt. _________________ Sparken så'n bli still. |
|
Back to top |
|
 |
JanneB Veteran
|
Posted: 07.10.2014 15:26 Post subject: |
|
|
Om en velger Kåre eller Fagermo foran Sollied er jeg mentalt ferdig med klubben ...(i alle fall frem til sesongoppkjøringen).
Dette er grusomt. Jeg er uvel og angstfull etter den Adressa artikkelen. Gi meg styrke, for dette takler jeg ikke lengre. |
|
Back to top |
|
 |
hhem Proff
|
Posted: 07.10.2014 15:41 Post subject: |
|
|
WegHard wrote: | Kåre Ingebrigtsen erstattet en trener som var meget upopulær i spillergruppa. Trenerbyttet har ført til langt bedre stemning og humør i troppen, og dette har tildels også gitt resultater i form av bedre spill og resultater.
|
Dette er ikke riktig. Resultatene i serien er beviselig langt dårligere med KI enn med Perry. Da hjelper det ikke at noen synes spillet er bedre.
Vi må ha større ambisjoner enn en trener med CV'en til KI. |
|
Back to top |
|
 |
jadda Veteran
|
Posted: 07.10.2014 15:46 Post subject: |
|
|
ode wrote: | Adressa:
edit: et par trykkfeil |
Er det NOE SOM HELST av nytenkning som har kommet fra den kanten? Blek kopi som spiller på romantiske følelser om tiden med Eggen. Pinlig om "grundig prosess" ender opp med noe sånt. |
|
Back to top |
|
 |
Achtung Senior
|
Posted: 07.10.2014 16:06 Post subject: |
|
|
hhem wrote: | Resultatene i serien er beviselig langt dårligere med KI enn med Perry.
|
Langt dårligere er en smule overdrevet. Perry hadde 1,875 i snitt, Kåre har 1,80 i snitt.
KÃ¥re hadde en katastrofestart med 1-0-3, men derette har det blitt sterke 5-0-1. Trenden er ihvertfall veldig positiv. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 07.10.2014 16:19 Post subject: |
|
|
Vi har møtt veldig svak motstand i det siste, la oss se hvordan laget spiller i de to siste kampene. |
|
Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 07.10.2014 16:47 Post subject: |
|
|
Kjelsnes sier at Trond Sollied ikke skal være aktuell. Vet han dette sikkert? Hvis det er riktig så er det en meget dårlig nyhet. Vi trenger ham nå. |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 07.10.2014 17:04 Post subject: |
|
|
Poeng er selvsagt viktig, men jeg synes også det teller sterkt hvordan poengene ramler inn. Og vi må heller ikke glemme at dette er et prosjekt under utvikling. Likevel alltid morsomt med stats - er det noen som har en foreløpig sammenligning på andre parametere som
- snitt antall scorede mål
- snitt antall innslupne mål
- ballinnehav ? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 07.10.2014 18:25 Post subject: |
|
|
trondhb: Ikke lim inn hele saker. Ta utdrag! |
|
Back to top |
|
 |
Pirlo Veteran
|
Posted: 07.10.2014 18:31 Post subject: |
|
|
Det blir helt klart en tøff avgjørelse å velge hvem som skal trene Rosenborg neste sesong. Er glad jeg slipper å ta avgjørelsen, og jeg har heller ingen bastant mening om hva styret bør gjøre.
Ansetter de Kåre kan det hende han vinner tippeligaen med blendende angrepsspill i 2015. Ellers kan det gå rett i dass. Da vil Kåre-kritikerne slakte styret.
Ansettes en trener med god CV og angrepsvillig filosofi kan det godt hende at klubben leverer svake resultater. Det er tross alt mange faktorer som spiller inn i spørsmålet om en trener lykkes. Skulle dette gå rett vest vil Kåre-fanklubben slakte styret. |
|
Back to top |
|
 |
|