English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Troillprat episode 1
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 01.09.2014 13:48    Post subject: Reply with quote

Takk for det, kristobal og larsarus.

Vi skal melde opp RSS-feeden til iTunes o.l. ganske snart, sånn at podcasten også blir "søkbar" på iOS, og tilsvarende så den dukker opp både på Android og WP-enheter samt diverse generelle RSS-aggregatorer.

For å få den inn på iTunes er det bare noen krav som måtte oppfylles, bl.a. at man måtte ha publisert en episode så RSS-feed'en er gyldig.. Smile

Kan bekrefte at det funker på Overcast for iOS som jeg bruker for å høre podcaster i bilen selv, men også der måtte jeg selvfølgelig da skrive inn URLen manuelt slik som larsarus skriver.
Numsk
Rutinert

PostPosted: 01.09.2014 13:51    Post subject: Reply with quote

Apple sine mikrofoner har jeg hatt dårlige erfaringer med før. Det virker som de har kondensator-karakteristikk, dvs ganske høy sensitivitet - og plukker derfor opp masse romlyd.

Har ikke full oversikt, men mener Røde og Blue har forholdsvis rimelige mikrofoner ment for podcasting o.l.
sveininge
Rutinert

PostPosted: 01.09.2014 14:17    Post subject: Reply with quote

OrionPax wrote:
kan de sette seg med Skype på mobilen i klesskapet)

Hehe. Løsningsorientert. Tommel'n opp!

Synes absolutt dette ga mersmak, håper mange interessante bidragsytere melder seg slik at det bare blir å kjøre på.

Edit:

Jeg synes heller ikke episoden var for lang. Passende lengde så lenge dere føler dere har ting å prate om, og slipper å ta med/finne på "fyllmateriale".

Last edited by sveininge on 01.09.2014 14:30; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
georgios
Veteran

PostPosted: 01.09.2014 14:23    Post subject: Reply with quote

En liten kjapp kommentar, ser du mener episoden ble vel lang. Jeg likte det jeg hørte og følte ikke at den ble for lang, så om man har mye å snakke om gjør det ikke meg noe om fremtidige episoder blir like lange. Minuset er kanskje redigeringsjobben du gjør, men som du sier, i fremtiden vil mye gå såpass av seg selv at redigering kanskje blir unødvendig.
Back to top
bommel
Veteran

PostPosted: 01.09.2014 14:25    Post subject: Reply with quote

Tommel'n opp!

Mye interessant. Artig å høre diskusjonene om relevante temaer, og finner meg selv nikkende med i store deler av podcasten.
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 01.09.2014 14:58    Post subject: Reply with quote

Numskull: Takk for tips, ser at det finnes alternativer der som kan være bra. Selv bruker jeg en Samson C01U http://www.samsontech.com...ones/c01u/ som er en helt grei mikrofon, med den fordel at den har USB-interface, så man slipper et grensesnitt for å få XLR inn på PC/Mac. Jeg har dog også en Roland Quad Capture, så kan være at jeg setter en SM7B fra Shure på ønskelista til jul. Wink

Uansett - ønsket mitt er at det ikke skal være så stor terskel for å delta, og jeg vil ikke at noen skal gå ut og bruke en tusenlapp eller verre på en mikrofon for å snakke i 15 minutter på en podcast. Men som jeg har vært inne på et annet sted, jeg kan jo ev. hore meg ut litt og lese opp en 30-sekunders "Denne episoden er sponset av bla bla, din leverandør av bla bla"-type melding mot at de sponser en mikrofon eller to som kan reise rundt i Trøndelag til de som skal delta.

Også hyggelig å høre at folk ikke synes den ble for lang. Dette er jo et medium som egner seg godt til å sette på pause og fortsette en annen gang, og da er jeg enig i at det er bedre å gå i dybden og la f.eks. Kenneth få god tid til å forklare nyansene i hvordan han opplever ting, istedenfor å bli enda en overfladisk "Her er så mye info vi klarer å spy ut før hjernen smelter takket være MTV-attention-span"-greie. En mulighet som jeg vurderte seriøst her, men bestemte meg for å skippe i denne omgang, var å dele opp i flere episoder - det kan jo ev. være aktuelt i fremtiden. Men jeg synes det virker helt klart at riktig lengde på en episode avgjøres av hvor mye deltagerne har å si om de emnene vi prater om. Vil for all del unngå å måtte "fylle ut" en episode med piss. Så får vi se om prating i seg selv holder i lengden, eller om det kan være en idé å legge til litt engasjerende elementer, som spørsmål fra lytterne, konkurranser, hatmail (ref. Richard Dawkins på youtube som leser hatpost han har fått foran peisen) eller ukas utblåsning.

Jeg håper jo etterhvert nå å få etablert en slags "redaksjon" sånn at vi kan gjøre byggingen av en episode til en strømlinjeformet prosess - til valg av tema, utarbeidelse av spørsmål som skal stilles, valg av deltagere og gjester, planlegging av når opptak skal gjøres, gjennomføring av innspillingen, kvalitetskontroll under og etterpå, redigering og "finpussing", og til slutt publisering. Første runde var ikke akkurat samlebånd, men dette er vel en sånn greie der stien blir til mens man går.
Numsk
Rutinert

PostPosted: 01.09.2014 15:09    Post subject: Reply with quote

Synes heller ikke episoden var for lang, det var rett og slett trivelig å høre på. En fordel med podcast kontra radio, er at man kan vel lage sendingen akkurat så lang som den behøver å bli.

Har faktisk en Sm7b, finfin mikk. Kjent som en problemløser i studio på alle mulige slags kilder, og leverer den typiske dype, Wiggo Valle-radiolyden. "Ska vi reis te London?" Very Happy
Attaboy
Veteran

PostPosted: 01.09.2014 17:48    Post subject: Reply with quote

Vel blåst, OrionPax! Tommel'n opp! Gleder meg allerede til neste episode, hehe.
davus
Rutinert

PostPosted: 01.09.2014 18:21    Post subject: Reply with quote

Veldig bra, kjør på videre! Tommel'n opp!
Henri
Legende

PostPosted: 01.09.2014 19:49    Post subject: Reply with quote

Kan programmet lastes ned eller må det spilles av som stream? Noen som vet hvordan jeg kan spille den av i Podkicker?
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 01.09.2014 20:05    Post subject: Reply with quote

Attaboy, davus, takk!

Henning: Sjekk nederst på siden http://troillprat.no/troi...-episode-1 - der skal du finne en "direct download"-link. Som noen har påpekt, fila er gigantisk (nesten 100MB) pga. lengden på episoden og for å ikke gjøre kvaliteten på lyden noe verre enn den allerede var på Kenneth. Blir mindre i fremtiden.

Jeg kjenner ikke podkicker, men forsøkt å legge til en ny podcast manuelt, og legg inn http://troillprat.no/rss ev. feed://troillprat.no/rss som adresse. Da bør den finne første episode nå, og automatisk laste ned når en ny er tilgjengelig.
Henri
Legende

PostPosted: 01.09.2014 20:16    Post subject: Reply with quote

Takk, funka perfekt. Skal høre på over de neste dagene, gleder meg!
Back to top
Øystein
Veteran

PostPosted: 01.09.2014 21:41    Post subject: Reply with quote

Stor tommel opp!
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 01.09.2014 21:46    Post subject: Reply with quote

Takk takk Smile

Ser jeg kunne kjøre ned bitrate litt (124kbps istedenfor 192kbps) uten at det påvirker kvaliteten nok til at JEG hører store forskjellen, men det tar fila fra 100MB til ca. 66MB. Det blir nok sånn neste gang hvis det ikke er store protester.

Og med det donerer jeg resten av min våkne tid i kveld til Sons of Anarchy. Wink
Rexalor
Veteran

PostPosted: 01.09.2014 22:27    Post subject: Reply with quote

Det er alt for lenge til neste episode RBK
Kan du ikke legge ut begge bitratene?
Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 01.09.2014 22:30    Post subject: Reply with quote

Jeg begynte å høre på og etter en stund med den dårlige lyden tenkte jeg at dette gir meg ikke mer enn jeg kan lese på RBKweb. På tross av det bestemte jeg meg for å gi det litt mer tid og plutselig hadde jeg ikke gjort skolearbeidet jeg hadde planlagt å gjøre samtidig før programmet var ferdig. Det får man kalle en positiv overraskelse! Smile

Jeg blir nok en fast lytter. Tusen takk.

Forslag til gjester: zaphod og PerO. I samme sending. Tema: sportslig ledelse.

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
Attaboy
Veteran

PostPosted: 01.09.2014 22:37    Post subject: Reply with quote

Quote:
Forslag til gjester: zaphod og PerO. I samme sending. Tema: sportslig ledelse.

Herlig! Very Happy

Flere slike type konstellasjoner, takk! RBK
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 01.09.2014 22:56    Post subject: Reply with quote

Rexalor: Jeg skal gjøre et forsøk. Bruker et litt småautomatisk system for å publisere, må bare finne ut hvordan jeg ordner det med forskjellige bitrates. Kan jeg bare bytte ut 100MB-fila med 66MB-utgaven skal jeg gjøre det.

Og jeg må bare få huet over vannet på et par andre prosjekter, så skal vi se om vi ikke får til neste episode relativt kjapt. Smile

v_olden: Kult å høre! Beklager at du ble hengene etter i skolearbeidet. Wink

Jeg har faktisk snakket med begge om deltagelse på ett eller annet nivå (ikke nødvendigvis som deltagere, men gjerne det også for min del), og tipper det absolutt kunne vært underholdende ja. Har også flere andre potensielle kombinasjoner jeg kunne tenke meg, men velger å høre med de det gjelder før jeg legger ut noe her.

De som leser dette og føler seg kallet må selvfølgelig si ifra om at dere har noe å bidra med. I Kenneth sitt tilfelle var det naturlig å snakke om hans opplevelser og perspektiv, men jeg har egentlig ikke noe krav utover at man elsker RBK - noe å snakke om skal man få!

I det jeg hopper i seng har vi 752 som har lyttet på rett rundt 23 timer. Er fornøyd med det, og håper vi kan holde på dem ved å fikse det som var dritt i første episode og få en stigning i "formen". Litt som vi ønsker for RBK. Smile
v_olden
Veteran

PostPosted: 01.09.2014 23:17    Post subject: Reply with quote

Forøvrig var det veldig behagelig å høre på deg som programleder minus østlandstalefeilen din. Det heter RosenborG, ikke Rosenbårr. Den må på plass Smile

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 02.09.2014 06:49    Post subject: Reply with quote

Jeg er selvfølgelig helt enig. I dagligtale slurver og mumler jeg en del, og her forsøkte jeg tydeligvis å overkompensere ved å bli veldig nyhetsoppleser fra 80-tallets P1 (som en lytter oppsummerte det), men slurvet på det viktigste ordet av alle. Jeg lover å øve masse på å si navnet på klubben til neste gang. Smile
Montana
Veteran

PostPosted: 02.09.2014 10:02    Post subject: Reply with quote

Fått hørt på episoden nå, det var suksess Tommel'n opp!
Kan ikke få for mange kilder til meninger, samtaler og info om klubben fra supporternes perspektiv. Alt bidrar til å styrke engasjementet rundt klubben. Tror dere kan få til mange gode samtaler og debatter fremover.

Kan dette være en scene for en ny runde "RBKWEB griller......."? Hvor man blir enige om spørsmål her inne som skal stilles til noen fra klubben som er villig? Det kunne vert interessant, om det så bare var noen få spørsmål, så det ikke tok en hel sending.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 02.09.2014 10:11    Post subject: Reply with quote

Har allerede sjekket ut muligheten for noe sånt, men Rosenborg (les: Alstad) har sagt at de ikke vil stille opp. Han mener man skal bruke medlemsmøter til sånt, men det handler naturligvis at de ikke ønsker kritiske spørsmål fra en kritisk gjeng med supportere. De vet meget godt at de fleste ikke er på medlemsmøter, og at det i tillegg er en type referatforbud derfra. Når Alstad er uten jobb kan vi prøve igjen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 02.09.2014 10:24    Post subject: Reply with quote

Ja vi får prøve igjen enten når/om Alstad forsvinner ut, eller når ny SD+hovedtrener er hentet og ny optimisme er i emning.

Uten å forsvare noen her så skjønner jeg at man kvier seg litt mer for et slikt opplegg når man er i ferd med å kjøre butikk, levebrød og liv rett i grøfta. Det er aldri gøy å stå skolerett for folk når kritikken er berettiget. feigt, men forståelig. Smile
Back to top
Montana
Veteran

PostPosted: 02.09.2014 10:24    Post subject: Reply with quote

Huff, får litt vondt inni meg når jeg hører det Hedon, det er det motsatte av åpenhet for å si det sånn. Å stenge bort engasjerte fans for å skånes for evt ubehagelige spørsmål er ingen god ide.
Var det lenge siden du prøvde? Får håpe organisasjonen vi har neste år ikke er typen som frykter spørsmål fra de som bryr seg mest.
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 02.09.2014 10:35    Post subject: Reply with quote

Jeg hadde gjerne tatt en sånn episode, gitt at jeg hadde oppbacking i form av både riktige spørsmål og gjerne 1-2 stykker som da kunne følge opp på de svarene som blir gitt.

Dessverre er det nok riktig at folkene som styrer klubben nå ikke er positive til dette, med et mulig unntak for Koteng - han slår meg som "gung-ho" nok til å stille opp på noe sånt. Men kan jo hende han skjønner at det muligens ikke er i hans beste interesse, ev. blir rådet av Alstad + entourage til å la være.

Min plan hadde typisk vært å legge det opp som kritiske spørsmål fra oss som ønsker klubbens beste, og ikke legge opp til noe krangel eller tull - vil jo helst ha et bra forhold til klubben, men ikke styres eller dikteres av den. Men jeg ser jo at det er lite sannsynlig med dagens personalsammensetning...
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb